Good news!
Murphy har vært på besøk og gjort oscilloskopet humørsykt. Det virker derfor når det vil. Matcher forsåvidt drivverket som ikke fungerer i det hele tatt. Feilsøking av feilsøkingsverktøyet skal igangsettes. I mellomtiden har @Twsts guidet meg gjennom skjemalesing da jeg er høvelig analfabet på slikt. Tusen takk skal du ha!
For å få opp stemningen i tråden kjører vi pakkeåpning!
Jeg kjører fortsatt utendørsåpning, nå i mild orkan. Satser på at eventuelt medfølgende utyske fra solens rike blåser over til naboen.
Beste sort japansk pressing. Endelig har jeg noe slikt jeg også!
Men det er mer! Hvem skulle tro det?
Hva skjuler seg her mon tro? La gjetteleken begynne!
Hvor mange ganger har dere ikke ligget på sofaen, hørt tinnitusen pipe, humla/varmepumpa suse og tenkt: Nå hadde det vært flott å ha en ekstra motor og tallerken til SP-10 liggende!
Tanke og handling, les shopping, følger ofte hverandre tett når OCDen får fritt spillerom, så en motor med fargerike dreads og en tallerken med noe jeg håper er tyggegummi på, er herved prekevert på gjestesengen.
Pinnedyret/skadedyrkontrollen gikk god for forsendelsen. Hun slikket i seg det som måtte være av resteutyske som ikke orkanen tok.
Hvor mange ganger har dere ikke ligget på sofaen, hørt tinnitusen pipe, humla/varmepumpa suse og tenkt: Nå hadde det vært flott å ha en ekstra motor og tallerken til SP-10 liggende!
Så hva skal skrotnissen i nord med alt dette lettmetallet og el-avfallet? Etter å ha blitt overøst med slike spørsmål skal endelig the master plan avsløres. Da jeg er helt idiot på (s)ketchup og dets like har jeg gått veldig analogt og fysisk til verks. Planen er som følger:
To armer på henholdsvis 9-10" og 9-12" og SP-10 inni sponkassen. Problemet er bare at drivverket er noe omfangsrikt, så det lar seg ikke gjennomføre. Hvis jeg fjerner zamacen har jeg plutselig bedre plass og får akkurat presset inn to armer, men det innebærer også litt/masse/utrolig mye merarbeid ved at all elektronikk må flyttes i egen boks, bremsebånd med solenoid må plasseres korrekt ned i coriandungen, motor forankres og start/stoppknapp med hastighetsvelger plasseres på egnet sted. Videre må all kabling forlenges og forhåpentligvis kobles rett for å unngå den magiske blå røyken. Det høres kanskje ganske rett frem ut å gjennomføre, men for meg er dette et svært ambisiøst prosjekt. Min historie som plinthbygger er ikke akkurat noe å skryte av; jeg ønsket å bygge plinth til min første SP-10MK2 men endte med å kjøpe et orginalt, og jeg skulle bygge plinth til Gerrard men solgte ham i stedet.
Utbyttbare armbord er også et must, så planen er dette, illustrert med litt datagrafikk.
For å sikre at jeg ikke gjør Murphy for glad, har jeg til og med tatt høyde for at armen trenger litt arbeidsplass og ikke skal dunke borti sponkassen ved bruk. 70mm fra omdreiningspunkt bør holde for de fleste armer. P2s er røslige 300mm for 12" og 250" for 10" så jeg har noen millimeter å gå på.
At en motor med ferdig forlenget navlestreng dukket opp må jo sies å være litt flaks, gitt at den faktisk virker. Den snurrer fint, så sjansen er der. Nå må jeg bare få bestilt kabinett til elektronikken og alt annet tjafs som trengs.
De store spørsmålene er da; er det gjennomførbart? Definitivt. For meg? Kanskje. Blir det pent? Muligens. Blir det gjennomført? Forhåpentligvis. Store ambisjoner og manglende gjennomføringsevne gjennomsyrer dette hjem, så vi får se hvor det går. Jeg er optimist!
Eg er hinsides imponert, ikkje minst over tempoet. Dessutan trur eg to armar vert fint når det er plass til båe på plintet (eg har medkjensle med folk som vil ha fleire armar, men tykkjer nesten alle løysingar for å få det til ser odde ut).
Slik eg skjønar det, er den største utfordringa di at den finerte sponkassa, som har ein dekorativ funksjon, er litt for lita til dette. Dette problemet har du altså konvertert til eit anna problem, nemleg å byggja om SP-10 heilt og fullstendig. Det er noko ved dette som minner meg om eit matematikkproblem, men eg veit ikkje heilt kva.
Hva gjør du med finishen på metallet ? En tanke som streifet meg var sandblåsing. Kanskje det kunne blitt kult. Evt slipe / polere deler av det etterpå....
Hva gjør du med finishen på metallet ? En tanke som streifet meg var sandblåsing. Kanskje det kunne blitt kult. Evt slipe / polere deler av det etterpå....
Metall blir det lite av, kun benkeplate og tallerkenen. Hvis jeg skulle pusset ned zamacen er pussepapir tingen. Zamac er veldig mykt og i så måte lett å jobbe med. Det største problemet er egentlig at det er for mykt etter hva jeg forstår. Litt for hard gnikking med klut og metallpolish kan lage groper. Enkelt å fjerne for mye materiale. Klarlakken på toppen er hard som fjell og noe dritt å fjerne, har gjort det selv tidligere, men den er heldigvis korrodert bort på disse drivverkene.
Eg er hinsides imponert, ikkje minst over tempoet. Dessutan trur eg to armar vert fint når det er plass til båe på plintet (eg har medkjensle med folk som vil ha fleire armar, men tykkjer nesten alle løysingar for å få det til ser odde ut).
Slik eg skjønar det, er den største utfordringa di at den finerte sponkassa, som har ein dekorativ funksjon, er litt for lita til dette. Dette problemet har du altså konvertert til eit anna problem, nemleg å byggja om SP-10 heilt og fullstendig. Det er noko ved dette som minner meg om eit matematikkproblem, men eg veit ikkje heilt kva.
Shoppetempoet er svært høyt, alt annet går egentlig i sirup, bortsett fra leveringstakten til DHL da. De imponerer. Angående min problemløsningstaktikk er det ofte slik det foregår her. Har du ikke et problem, lag et. Jeg trenger strengt tatt ikke to armer, et utbyttbart armbord er mer enn nok. Løs det selvlagde problemet med å lage et mye større, og gjerne dyrere, problem. Kjøp så inn alt det dyre, start på prosjektet, ikke gjennomfør, og selg delene når kona er lei av at gjesterommet er blitt verksted, igjen. Så repeteres syklusen.
Skummelt å ha tid til å finne på nye, imaginære problemer som må løses vanskeligst mulig. Tror jeg følger rådet til @helarn og holder meg unna ekstravakter i psykiatrien, hvis de ikke har verksted der da.
Jeg tror jeg sier som Artisan Fidelity; bremsebåndet forringer lyden, så det fjerner vi. Der forenkler fresejobben under tallerkenen fra dette
til dette
En mindre sirkel inni en større sirkel burde være gjennomførbart. Sannsynligvis derfor Artisan har kuttet ut bremsebåndet, rent latskap altså. Hvis jeg er skikkelig lat og ganske tøff/dum, tar jeg et fresebor med kopifunksjon og freser ut hele midtpartiet av plinthet og klasker det nedi noe corian. Da har jeg bremsebånd, innfesting til motor og alt annet som trengs for å få det her til å fungere. Eneste minuset er at det definitivt ikke er en reverserbar manøver, noe som er et poeng her. Når jeg innser at prosjektet mitt ikke er noen god idé, kan jeg sette sammen en fungerende spiller, dra fram finérplata jeg fikk av @Twsts, og snurre plater som før. Greit å ha en nødutgang når prosjektet stopper opp.
Skummelt å ha tid til å finne på nye, imaginære problemer som må løses vanskeligst mulig. Tror jeg følger rådet til @helarn og holder meg unna ekstravakter i psykiatrien, hvis de ikke har verksted der da.
Da er nyeste ankomne sumpdrivverk satt i arbeid. Sidsel og Bugge fikk æren av å starte ballet.
Funker finfint! Når jeg får kverket gremlinen i driverkortet på den andre spilleren har jeg plutselig to velfungerende drivverk i hus. Kanskje det blir platespiller i den andre stua også?
Etter å ha loddet ut 37 transistorer, testet dem og loddet dem på plass igjen uten å ha funnet feilen begynte jeg å bli litt lei. Adspredelsen ble å bytte alle kondisene selv om de så ok ut. De målte også etter spesifikasjonene etter 34 år. Ikke verst. Så var det å gyve løs på diodene. Å skulle du ha sett; etter 7 minutter var 4 av 12 erklært døde.
Så jeg hadde altså 4 gremlins i systemet. Note to self; start med diodene neste gang, de er så utrolig mye enklere å ha med å gjøre enn transistorene. Nå skal såre og svidde fingertupper heles mens det jaktes på diodeerstatninger. eBay har selvfølgelig det som trengs, men frakten tar ca en evighet, så hvis noen har fire OA90/1N34A til overs må de bare gi meg en lyd.
Etter å ha loddet ut 37 transistorer, testet dem og loddet dem på plass igjen uten å ha funnet feilen begynte jeg å bli litt lei. Adspredelsen ble å bytte alle kondisene selv om de så ok ut. De målte også etter spesifikasjonene etter 34 år. Ikke verst. Så var det å gyve løs på diodene. Å skulle du ha sett; etter 7 minutter var 4 av 12 erklært døde. Vis vedlegget 891633
Så jeg hadde altså 4 gremlins i systemet. Note to self; start med diodene neste gang, de er så utrolig mye enklere å ha med å gjøre enn transistorene. Nå skal såre og svidde fingertupper heles mens det jaktes på diodeerstatninger. eBay har selvfølgelig det som trengs, men frakten tar ca en evighet, så hvis noen har fire OA90/1N34A til overs må de bare gi meg en lyd.
Cross reference nevner 3 forskjellige, en av de er 1N60P, så da er det bare å "gå på".
Normalt har de fleste germanium en forward spenning på typ. 0,2 volt mot silicium typ. 0,7 volt,
så da er det egenskapene til germanium, den henger på.
Men da OA90 er oppgitt til max forward spenning på 1 volt, ville jeg tro (uten å vite/garantere),
at dette kunne vært gjort med 1N4148 uten de store problem.
Men likegodt gå for germanium-erstattningen, når den er lett å få tak i
Nå.... etter ditt EDIT
AA143 tåler litt mindre spenning, men da de fleste (svake) germanium diodene på det printet
bli´r brukt til å ensrette små, svake pulser, hvor det nesten ikke går noe strøm overhovedet, tenker jeg
at dette ville gå helt fint. Som sakt, bare ett gjett fra min side.
1N60P er derimot en direkte erstattning
Tusen takk for innspill fra både @Foss og @HasseBasse!
Min opprinnelige forespørsel etter dioder baserer seg på et kjapt googlesøk der 1N34A kom opp som ekvivalent til OA90. Om dette stemmer vet jeg ikke, da jeg på mine eldre dager har innsett at alt som står på internett dessverre ikke er sant. Jeg er altså på jakt etter OA90, eller en ekvivalent. Hvis 1N34A er det så er det jo flott. Enda bedre hvis 1N60P også kan brukes. Jo flere alternativer jeg har, jo bedre.
Hvis jeg har forstått dere rett er 1N60P en ekvivalent til OA90, men ikke til 1N34A? Er da 1N34A en ekvivalent til OA90? Jeg har tungt for dette som dere forstår. Setter stor pris på all hjelp og mating av informasjon med teskje.
Olapulten er den ultimate skrivepulten i mine øyne, men den viser seg gang på gang å være litt i minste laget som arbeidsbenk.
Avbildet er altså testjiggen jeg har arvet av @Twsts. Svært hendig når jeg trenger tilgang til printet for målinger når spilleren snurrer. Tusen takk skal du ha!
Feilsøkingen får en ekstra dimensjon av spenning når spilleren står og vipper på kanten av pulten. Good times!
Tusen takk for innspill fra både @Foss og @HasseBasse!
Min opprinnelige forespørsel etter dioder baserer seg på et kjapt googlesøk der 1N34A kom opp som ekvivalent til OA90. Om dette stemmer vet jeg ikke, da jeg på mine eldre dager har innsett at alt som står på internett dessverre ikke er sant. Jeg er altså på jakt etter OA90, eller en ekvivalent. Hvis 1N34A er det så er det jo flott. Enda bedre hvis 1N60P også kan brukes. Jo flere alternativer jeg har, jo bedre.
Hvis jeg har forstått dere rett er 1N60P en ekvivalent til OA90, men ikke til 1N34A? Er da 1N34A en ekvivalent til OA90? Jeg har tungt for dette som dere forstår. Setter stor pris på all hjelp og mating av informasjon med teskje.
Iflg. Foss´s lenke, da ser det ut som, at 1N34A kan brukes i stedet for OA90/1N60P, men IKKE omvendt.
Som lenken/personen skriver, er 1N34A den eneste germanium-diode med så lav en sperre-spenning som 0,1 volt.
Forestill deg, att du i tacho- og servokretsløp, hvor pulsene er bittesmå, skal ende opp med en varierende kontrollspenning ved å ensrette disse små pulsene. Om sperrespenning på dioden er større enn pulsene, vil du få "ingenting ut".
Hadde jeg hatt diagrammet og kunne sett, hvor de var implementert, hadde det kanskje vært lettere å si, om
1N60P/OA90 kunne vært brukt. 1N34A er det sikre valget, og når de nu er att få, da skal du selvfølgelig bruke de.
Indonesiske bremsebånd har en merkelig tendens til å svelle, derfor fikk jeg låne @Twsts sin mobile (bremse)båndssliper, og vips subber ikke bremsen lengre. Nå må jeg bare venne meg til å ha bremser, så overgangen til coriandungen blir enda større.