Ble enda mer rotete når jeg ikke orket å demontere displayet. Ingenting smeller når jeg skrur på strømmen, og det meste måler greit bortsett fra offset voltage som har falt med ca 0,5v fra sist måling. Den skal ikke droppe av seg selv, så jeg lurer veldig på hva som skjer. I morgen skal jeg ta på meg tøffetrusa og trykke på startknappen. Har fortsatt nok transistorer til å ta en ragwo fire ganger, og nok sikringer til å gjøre det 48 ganger, men tålmodigheten er på ca ingen ganger.
Skal lodde på lange ledninger til både offset og middle voltage så jeg kan kontrollmåle når burken er satt sammen igjen. Forhåpentligvis rekker jeg det meste før jobb i morgen. Nå er det natt, Manta bysser meg i søvn.
Takker!
Ble heller snømåking på formiddagen, så mekking må utsettes til i morgen. At værgudene ikke hensyntar mine behov for hobbytid synes jeg er direkte sjofelt!
Takker!
Ble heller snømåking på formiddagen, så mekking må utsettes til i morgen. At værgudene ikke hensyntar mine behov for hobbytid synes jeg er direkte sjofelt!
Det hadde blitt dobbel straff; hadde jeg ikke måkt kunne jeg ikke hentet fruen på flyplassen og dermed hadde det fortsatt vært to rakkerunger mot en forelder i heimen, samt mye kjeft å få når fruen endelig hadde kommet seg hjem.
Det hadde blitt dobbel straff; hadde jeg ikke måkt kunne jeg ikke hentet fruen på flyplassen og dermed hadde det fortsatt vært to rakkerunger mot en forelder i heimen, samt mye kjeft å få når fruen endelig hadde kommet seg hjem.
Spørsmålet man kanskje bør stile seg. "Hva har jeg gjort gale siden værgudene laster meg med slikt snøvær?"
Kan det tenkes at snøfallet er gjennomført bare for vise deg hvor gøy det egentlig er å feilsøke DD spillere sammenlignet med snømåking?
Spørsmålet man kanskje bør stile seg. "Hva har jeg gjort gale siden værgudene laster meg med slikt snøvær?"
Kan det tenkes at snøfallet er gjennomført bare for vise deg hvor gøy det egentlig er å feilsøke DD spillere sammenlignet med snømåking?
Testing, testing!
Livet som selvplager blir ikke verre enn man legger opp til, så planen for ettermiddagen var å ligge langflat over loddebolten med ørebetennelse og bomull i hodet. Tenkte jeg skulle justere inn PSU til MK3 igjen, montere skiten og snurre plater med kun myke toner i stua, da ørene mine ikke tåler annet enn frekvenser under 500hz for øyeblikket. Som sagt, så gjort; spilleren ble justert inn etter alle kunstens regler. Så skulle det dobbeltsjekkes, og ut av det blå var 33 rpm helt på hyttetur. 45 og 78 snurret dønn stabilt. RS current gikk fra nyjusterte 0mV til over 500mV helt automagisk ved 33 rpm, men holdt seg på normalen på 45 og 78, under 10 mV. Både offset, middle og VS voltage var som ventet, de påvirker RS current hvis de endres. Dermed ble det litt lett ettermiddagslektyre.
Etter litt lurking i servicemanualen er en mulig synder identifisert; et av de berømmelige brune reléene. Forhåpentligvis er relébyttee en quick fix på problemet, men sannsynligvis ikke. Murphy vil meg ikke så vel.
Så til det store spørsmålet; hjalp det med IC-rulling?
Nope, nix, njet. Feilen må ligge et annet sted. Jeg har fortsatt ikke byttet MN6042 med en oppgradert nyvinning fra Fidelis Analog. Mulig det er halmstrået jeg trenger?
Check out the new Expanded Range MN6042 Upgrade! Being early MOS technology, the Technics MN6042 Pitch Synthesizer IC is by far the most failure prone IC in the turntables that use it. Further, at their current age, even working MN6042 ICs typically are not working well due to gate damage...
Huffda. 4k for en SoC til 80,- var rimelig bra oppskalering. Finnes det dataark på MN6042 slik at du kan måle om det er der feilen er? Og evt selv kode en klokkedeler med hjelp av KI og HFS.
Huffda. 4k for en SoC til 80,- var rimelig bra oppskalering. Finnes det dataark på MN6042 slik at du kan måle om det er der feilen er? Og evt selv kode en klokkedeler med hjelp av KI og HFS.
Tja, oppgraderingen har ligget til modning i en skuff i snart et år, så det er kanskje på tide å teste om den var verdt pengene. Koding av en klokkedeler tror jeg at jeg skal holde meg langt unna, kona synes jeg bruker i overkant mye tid på dette prosjektet fra før av, om ikke jeg skal lære meg IC-bygging også.
Etter ønske fra husøkonomen¹ har jeg kvittet meg med litt overskuddshifi; en DSPeaker Anti-Mode Dual Core 2.0 samt en UMIK-1 er solgt, MiniDSP OpenDRC-DI og Yamaha WXC-50 selges også, for å ikke glemme et gammelt slagskip av en cd-spiller, Denon DCD-1450AR.
Løp og kjøp!
Husk at inntektene går til et veldig formål, ragwos skrotfond, så det er bare å åpne lommebøkene på vidt gap!
Oppildnet av @Tweedjakke sin kommentar i elbiltråden gjøv jeg løs på evighetsprosjektet. Her skulle ICer byttes!
Gammeltraveren til venstre unghingsten til høyre. Morsom bokeheffekt, telefonen fikk et raptus.
Installert!
Må innrømme at jeg har jukset litt, jeg har rullert på ICene før, så sokkel var alt montert.
Så hvordan funker det? Joda, spilleren gikk som en klokke helt til jeg skiftet hastighet, så alt som før. Gammeltraveren er dermed friskmeldt, og jeg har en supernøyaktig klokke til den dagen spilleren skulle finne det for godt å funke.
[Skamløs reklame]
Da jeg har dårlig impulskontroll på nattevakt sitter jeg igjen med en god slump Anderol 465 høykvalitets spindelolje. Da jeg nå nærmer meg middelaldrende innser jeg at jeg ikke har en snøballs sjans i Sahara til å bruke alt i løpet av min resterende levetid, så derfor selges overskuddet i hendige beholdere, rimeligere enn tilsvarende olje fra utlendigheten.
Løp og kjøp!
Takker og bukker! Kan garantere at det blir flere tøffel- og sokkebilder fra denne kanten selv om jeg har investert i disse, men jeg kan forsikre om at det ikke blir bilder av nakne tær i utsikten.
Never ending stooooryyyyyy!
Skulle bare måle RS current rett ut av ICen, merket med rødt, før justering merket med gult. De blå markeringene er hvor det vanligvis måles mellom.
Fikk ikke målt noe fornuftig da to sikringer umiddelbart røk da jeg satte strøm på spilleren. Regner med at to nye transistorer er gått, lagerbeholdningen synker faretruende kjapt. Byttet gjøres i morgen, nå vil jeg høre på den nye skiva til Simin Tander.
Jeg må få ut fingeren og lodde over alle kondisene på min MK2. Mulig jeg da får sync igjen. Men trenger å investere i ny loddebolt og et bedre oscilloscope først...
Jeg må få ut fingeren og lodde over alle kondisene på min MK2. Mulig jeg da får sync igjen. Men trenger å investere i ny loddebolt og et bedre oscilloscope først...
Både loddebolt og oscilloskop fås rimelig på eBay eller liknende. Trenger ikke rare oscilloskopet for å synkronisere MK2, ei heller MK3. En kanal er alt som trengs, og alt skjer i kHz-domenet.