Rai Rai!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• habicht

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Antall liker
    3.538
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    The Texas Chainsaw massakre eller hvordan en stakkars vekkelse predikant nesten møtte sin skaper i det fjerne nord.
    Denne epistelen kan vel også kalles noe så enkelt som
    «Over stokk og stein. Skrøner fra Skagafjørður del 3»

Jeg har lovet min gode venn Johoo en liten fortelling fra besøket til Silvrastaðir, ett år senere en sist, nå i sommer 2017.
    Den kommer lovlig sent før neste besøk er allerede rundt svingen.
    Det besøket kommer noe fortere en egentlig noen hadde tenkt,
    men grunnen er på en måte den samme som gjør at denne fortellingen er forsinket.
    Sensommeren 2017 og denne høsten har vært en krevende tid for denne skrønefortelleren. Nok om det.
    Denne gangen er det bare Habichten selv med sin trofaste følgesvenn fra Hafnarfjørður som drar ut på nok en episk tur.
    Junior har opphold ved den solfylte vestfoldkysten denne gang.
    Rosinante er sadlet eller det vil si min trauste Patrol har fått nye sko,
    den prydes nå med noen AT 405 som måler omtrent 38 tommer i diameter, omtrent det samme som det som ble erstattet.
    Tanken er full av diesel og den gamle gode rekke sekseren purrer ut av sitt 3tomers åpne eksos.

Denne gangen er den andre av to gamle gode folketråkk over fjellet som skal forseres,
    den som ligger litt lengre vest en Sprengisandur. Kjalvegur elller Kjölur på folkemunn.
    Etter noen stopp for kaffe, kaker og proviant tok vi the scenic route ut av hovedstads området.
    Sveipet for by Þingvellir, nasjonens vugge og store helligdom og freste videre til Geysir.
    Skrønefortelleren er selvfølgelig både bereist og blasert men måtte gi sin kumpanjong litt tid til å både filme og fotografere.
    Det ble også et svært hyggleig møte med Habichtens store bror som var ute og viste en gruppe turister vårt vakre land.

Ferden gik vider innover mot fjellene og søndre Islands stolthet av et vannfall Gullfoss ble, etter uhorvelig somling frem til nå,
    etterlatt til de som fortsatt ikke er like bereiste og blaserte overfor slike magnefike naturfenomen.
    Vidder og fjell ble krysset og det utrulige stedet Hveraveller en sann oase i ørknen ble et godt sted for en pause.
    Det ble inget bad i den naturlige laugen dennegang. Somling måtte tas igjen.
    Det er et under hvad litt dekkvolum og senket lufttrykk gjør for gjennomsnittshastighten på elendige grusveier og vaskebrett.
    Som engelskmennene sier „ horses for courses“ eller i denne sammenhengen vleg bil etter bane.
    Vi kom fem til slutt, tross uendelig sommel i turisthøl, kaffesajpper, konditorier, og såklart noen av verdens mest fantastiske nturfenomen.

En liten ankedote, Old Yeller i Yellowstone spruter omrent lik kraftig og høyt som Strokkur så der kan vi ikke skryte på oss en verdensrekord.
    Men får du ikke med deg en sprut der i Amiland må du vente i timer for neste.
    I Haukadalur, raskt oversatt Habicht dal, må du vnte opp til 5 minutter i mellom sprutene.

Jeg ble raskt etter ankomst påminnet om alle de fagre løfter jeg hadde gitt om „perfect sound forever“ på 5 minutter blankt, gitt min bagasje.
    En laptop med både Jriver og Audiolense og ikke minnst et lydkort av beste slag, RME UFX, smuglet til øya uten blygsel.
    Og ikke har jeg tenkt snakke noe im all den illegale tobakken som ble med.
    Hadde det ike vært for den der kjedjesagen som verten drev og viftet med hadd jeg vært helt rolig.

Men som de som kjenner til The Shining vet, er tilnærmet isolasjon ikke nødvendig vis det beste for alle.
    Nå skal jeg ikke påstå at verten har tendens til å være labil, men med tanke på hans tilstedeværelse her på asylet kan man tenke sitt.
    I tilleg er det osgså slik at den orginale Texas Cahinsaw massemørderen ble spilt av en utvandret Islending, Gunnar Hansen.
    Ikke fritt for at jeg begynte å bli nervøs.

To be continued .....................

H

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.240
    Torget vurderinger
    23
    Kjedesagen hadde sikkert bare treningskjede av gummi og var nok således ufarlig! JoHoo i en reissue av "Texas Chainsaw" har jeg ingen tro på. Derimot " Texas Coleslaw Massacre" kan jeg gå med på - gutten er matglad og sikkert i stand til å "kåle til" den dødelige kombinasjonen av kål, gulrot og majones! De fleste selvmord skjer med kniv og gaffel og tar sin tid, så hvorfor ikke mord også...

Fabelaktiv fortelling - vi gleder oss til neste akt! "Johan og Haukur fundu sauðfé sem þeir bæði líkaði við .."

Sist redigert:

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    16
    Stórkostleg fortellerkunst og en glimrende anledning til å blåse liv i rai tråden!

habicht

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Antall liker
    3.538
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Vi for prøve og komme oss litt videre her og det kan være at Jo er snill som et lamm som Sluket sier.
    Men det var nok et lamm som jeg luktet fra komfyren og det bodet gott.
    Tror ikke at den falt offer for saga men jeg kan bedyre at denn sagen som det ble viftet med var ikke av gummi.
    Litt bilder til å sette setmmingen er vel på sin plass også.

Nå bør det vel sies at den kjedesag viftingen hadde et formål.
    Og det var ikke bare å vise JO sin ubestridelige mandighet og eller bekrefte hans posisjon blant skogstroll
    Han hadde rett så enkelt funnet frem et verktøy som han mente passet til oppgaven.
    Det å tilpasse et par avdankede JBL monitorer til en ny oppgave.
    Sagt som gjort, gnister sprutet, banneord satt løst og noen ærverdige monitorer ble raskt omtrent en halv meter lavere.
    Igjen stod noen bassbokser med et par Jbl 2225 i hver av kassene. Dette begynte å bli spennende.
    Rælet ble drasset opp i annen etasje der Mr Hansen, jeg mener Johoo driver å bygger et aldeles nydelig musikkrom.
    Anbefaler helhjertet tråden «veien til rom» for de som vil vite mer om det.
    Nødvendige horn og drivere ble hentet på loft og i kjeller samt der til egnet forsterkeri.

Etter litt stabling av diverse litterære storheter hovedsakligen knyttet til skogsdrift, hadde vi en rigg oppe å stå.
    Vi holder oss til strikk og binders byggemetoden, why change a vinning consept.
    Det eneste som manglet nå var at den tilreisende vekkelse predikanten skulle utøve sin magi.
    Sagt som gjort om „perfect sound forever“ på 5 minutter blankt. Ikke helt,denne gangen.

Still to be continued .....................

Vedlegg

habicht

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Antall liker
    3.538
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Han godeste JoHoo tenkte nok ikke helt i gjennom konsekvensene av å be om en reisefortelling.
    Kan godt hende at ordet kortfattet ble nevnt, men invandrer som jeg er forstår jeg ikke altid så godt det som blir sagt.
    Men vi fortsetter fortellingen.

Det som nå utspilte seg er delvis omhandlet tidligere her på dette eminente forum. I grunn ikke nødvendig å gå så my i detaljer.
    Kan vel trygt si at vi ikke snakker om skrønefortellerens «proudest moment»
    Uansett de fortapte sjeler som finner veien til disse skribleriene fortjener allikevel en eller annen form av beskrivelse av hendelsesforløpet.
    Det er klart at mye av det har jeg fortrengt, lyst glemt, bortforklart og juget bort. Noen fakta kommer jeg allikevel ikke bort fra.

Når jeg nådig fikk lov av å gå til sengs rundt tre på natta var det fortsatt ikke lyd og da var det rett mange timer
    siden strikker var ferdig tøyt, binders sikret, litteratur stablet og kabler satt i riktige stikk.
    Verten må til tross for klare meninger ytret, strenge blikk utvekslet og krav om resultater berømmes for et nydelig måltid.
    Langstekt, kortreist lamm, deilig tilbehør som ble skylt ned edle dråper.
    Mulig lammet ble noe mer langstekt en opprinnelig planlagt grunnet dyp konsentrasjon oppe på det blivende lytterommet,
    men det smakte og det var godt med en liten pause fra fruktløse forsøk på å temme teknikken.
    Vitsene og skrønene satt kanskje ikke så løst som de pleier i løpet av dette sårt trengte måltidet.
    Men det er alltid svært hyggelig å sette seg ned og nyte god mat på Silfrastaðir.
    Det er på sin plass å berømme fler en verten.
    I mine desperate forsøk til å redde kredibiliteten som Guru, som den nye messias innom digital signalbehandling,
    var jeg i kontakt med både BX og TrompetN. Til tross for deres gode hjelp kom vi ikke i mål.
    Bør presiseres at skyldes ikke deres mangel på kompetanse men snarere wannabe guruens inkompetanse.

Når jeg til slutt fikk drasse min utmattede skrott til sengs ut på natta var det ikke veldig rolig søvn å få.
    Mareritt om diverse verktøy og skader de kunne påføre en omreisende vekkelsespredikant, target kurver som slog knute på seg,
    delefrekvenser og nivåinnstillinger som sendte dyrbare kompresjons drivere opp i røyk og annen galskap herjet.
    Jeg skulle til å si at det knapt var lyst når jeg ble dratt ut av sengen, men det blir jo ikke mørkt der opp på denne tiden av året.
    Sliten, nedbrutt og uten så mye som en kop kaffe ble jeg slept opp igjen grytidlig på morgningen.

Dårlig søvn eller ikke. Om denne skribenten eller aller helst Jo him selv var mer til stede og skjerpet dagen etter skal jeg ikke si noe om.
    Men nå ble det faktisk om ikke „perfect sound forever“ på 5 minutter blankt, rett så brukbar lyd i løpet av kort tid.
    Et feil tastetrykk her eller et feil kryss der i bruk av den type teknologi som her ble tatt i bruk kan fororsake mye frustrasjoner,
    ikke minst når brukerene ikke er veldig rutinerte i omgang med slike verktøy.
    Det er ikke nødvendig vis eneklte opperasjoner og komponenter i et slik system som er vanskelige
    men den nødvendige sahandlingen de imellom som gjør at man må holde tunga rett i munn til å få alt til å smelte sammen.

Vi er heldigvis blitt en liten gruppe her på HFS som bruker disse sakene i søk etter godlyden.
    En gruppe som har vist seg være hjelpsom og innsatsvillig, det gir gtunn til stor optimisme.

Litt fler stemmingsbilder fra turen,signer men folgesvenn på turen.

Vedlegg

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    16
    Her er forberedelsene i gang for neste visitat H.
    Fruen springer etter maten (sanker sauer) og jeg lakkerer horn og overhaler motorsagsamlingen

20170924_103804.jpg

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    16
    Ellers er alt datatrøbbel overstått og måtte vise pc'n hvem som er sjefen. Den fikk grisedeng av eieren, og fresj win10 pro installert.
    Nå er os på egen ssd disk og media på en annen.
    Kun rme drivere, jriver og tidal oppsatt og slik blir det. Mao lite som kan føkkes opp så lenge den holdes så ren som mulig.

Det eksperimenteres med div korreksjon i AL men trenger tid for å finne ut av hvor lite/mye korreksjon i tidsdomenet som passer best.
    Fortsatt litt ustø på begrep som midtfrekvens og tidsvindu som må eksperimenteres videre med
    Men spille greit gjør det ennå den store åpenbaringen har hittils uteblitt.

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    16
    Er ingen spøk å lakkere hvitt på svart.
    Har gått med to bokser primer og to hvitt men skal nok to bokser til før det er jevnt

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    16
    Har fått tak i noen lovende matter.

Steinbach AG - Sonit® BS

De har en egenvekt på ca 5kg/m2 og er relativt formbare med varmluftspistol i tillegg til meget godt lim

Har trua!

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.328
    Torget vurderinger
    10
    Har fått tak i noen lovende matter.

Steinbach AG - Sonit® BS

De har en egenvekt på ca 5kg/m2 og er relativt formbare med varmluftspistol i tillegg til meget godt lim

Har trua!
    Leser i speccen at densiteten er 1,8-1,9
    Vanlig bitumenplater fra Biltema etc er vel rundt 2
    Fugelim ala Tec7 er på 1,5
    Mattene grelv bruker er på 1,6: Vibralon 25 SB -

Har også erfart at veldig lette produkter demper lyd bra: Seal & Bond MS 32 Isolation | Relekta

Bilstereogutta liker butyltape med folie på: Butalu Tape | Relekta

Brukte den selv her: https://youtu.be/l7DvrRA2RTo

Har aldri fått konkludert med noe men når jeg klinte kilovis med MSP masse (Tec7) og bygde i høyden på et par MLTL da synes jeg det ble skikkelig dødt. Er litt skeptisk til at et tynt flak er like bra.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Den butalu teipen såg fin ut :)

Har tenkt i mitt stille sinn i helgen at dersom det blir disse mattene, kunne det vere greit å skjære i 5cm strimler for enkelt få på på en fin måte. Kan det kanskje være like greit å spørre han der relekta ansatte etter god pris på den teipen... :)

habicht

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Antall liker
    3.538
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Det er vel snart på tide å avslutte denne fortellingen, det er tross alt bare en drøy uke til mitt neste besøk til Johoo og familien.
    Vi får se om det blir til en ny skrøne.
    Jeg har ikke sagt så mye om oppsettene som ble prøvd, dette var tross alt bare en øvelse men ikke er det heller noen hemmelighet.
    Vi lekte mest med Seos og 2169 drivere sammen med jbl horn og 2450sl, eller kanskje det var D2, på toppen i en tre veis konfigurasjon.
    Noen 2380 horn med 2245 drivere fikk også prøve seg litt i to veis.
    Egentlig ikke så mye å si om disse oppsettene annet en at for meg bekreftet de mine preferanser for horn og så enkelt det er å få rett bra lyd og ikke minst sømløs integrasjonmellom elementer med AL.
    Kammeraten syntes det låt lit hart i toppen og han har nok rett men det var jo et meget raskt røsket sammen system.
    Vi fikk også en indikasjon på rommets potensiale som egentlig var det viktige med øvelsen.
    Jeg gleder meg stort til å besøka Silfrastaðir på nytt og oppleve rommet mer ferdig og stor riggen installert.
    Jeg ser i Johoo sine siste inlegg er i tråden at han leker litt blasert og lite beigeistret.Det tror jeg ingen ting på.
    Det er klart at han hadde skaffet seg en hel del erfaring og ferdigheter på vanlig DLCP ratting og AL gjør ting på en helt annen måte.
    Kan hende at forskjellene i opplevd lydkvlaitet i et bra rom ikke er så store som noen av oss har opplevd i rom
    som kanskje har større akustiske utfordringer. Jeg får ta en alvorsprat med han.

Uansett, agendan for neste besøk er rett heftig, diverse AL instillinger skal prøves,
    2360 horna er nesten ferdigstillt og må testes og diverse andre forsøk skal iverksettes.
    Det blir gøy.

Stay tuned………………

Vedlegg

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    16
    Satan.... hvordan hindrer en spray på boks å spytte klyser?
    Har ristet som jeg var ennå i puberteten, men okke som.. kommer klyser som gjør livet surt!

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.785
    Sted
    oslo
    ja, er ofte lurt å legge boksene i litt varmt vann før man setter i gang.

habicht

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Antall liker
    3.538
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Har ikke du en brukandes kompressor på gården?
    Lalkkering som dette skal utføres med orntlig verktøy, ikke sprayboser.
    Det er for taggere.:cool:

H

Sist redigert:

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    16
    Joda har kompressor og sprøyte men er lat av natur og misliker vasking
    Oppvarming skal testes ut før neste runde. Takk for tips!

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    16
    Jeg ser i Johoo sine siste inlegg er i tråden at han leker litt blasert og lite beigeistret.Det tror jeg ingen ting på.
    Tja, vi prøver å gjøre oss litt kostbare

Jo bevares, det låter hårreisende godt. Ingen tvil. Og så dæskla enkelt og lite styrete med audiolense.
    Men det som jeg savner er mer grandios lyd som jeg vet rom og horn et kapabel til å gi. Syntes det låter en smule trangt og litt for pynterlig.
    Bare været blir litt værre og dagene mørkete så skal det jobbes med tidskorreksjonen, for jeg har en mistanke om at default tidskorreksjon i et rom som i utgangspunktet er godt kan stjele litt liv fra oppsettet.
    Blir godt å få dine heftige pc skills og gyldne ører på besøk så vi kan teste ut noen forskjellige senario

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    16
    Var forresten d2 på toppen av vår motorsagkreasjon
    Den har funnet sin plass tilbake i M2 i stua og 2450be sitter i småhorna. Har fått kabling for å teste femveis også, så for vi se om det har noe for seg

habicht

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Antall liker
    3.538
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Skulle egentlig til å ringe deg for litt PC support.
    Dette blir vel den halte leder den blinde8)

H

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    16
    Slå på tråden. Har akkurat vært ute for å sjekke årets plantefelt.
    Har vokst noe infernalsk...

IMG_0139.JPG

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    16
    Forbereder nytt besøk av inkvisisjonen fra Norge, så 2360 har nå blitt dempet med noen fine matter fra Sonit.
    Lakkeringen gikk dårlig. Sprayen jeg hadde kjøpt spyttet uansett hvor mye jeg ristet eller varmet den opp, så det gjenstår å pusse de ned igjen og la en kompis med versted sprøyte de

Koblet opp med 077 i går kveld for en rask lytt. Konkluderte etter 20 sekunder at jeg liker de bedre enn cmcd
    Uten tvil en bedre tone i cmcd. Låter mer korrekt og presist, men evnen 2360 har til å tegne et bilde er så besnærende at de trekker lengste strået.
    Skal jobbe videre med diskant, delefrekvenser og etterhvert berylliumsmembraner, men er ganske overbevist etter en kjapp kveldsøkt.
    Også påfallende hvor mye bedre AL jobber programmet slipper å kompensere så mye i toppen som det må med et constant directivity horn som skal spille hele veien opp. Eller kanskje bare jeg som er sjenert med å sette max correction boost til 15dB

Deler as is på 750 og 7500. Definitivt smørøyet for 2360 og midbasshorna takler denne høye delingen fint

Fikk forøvrig også testet cts4200 firekanalers mot anaview ams1000 på toppene i begge oppsett (cmcd og 2360) og Anaview går av med seieren. Begge gjør en god jobb, men det er definitivt mer oppløsning og detaljer med anaview forsterkeri.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.240
    Torget vurderinger
    23
    Godt å høre at du også hører...:cool: Dedikert diskant MÅ til i et genuint fullrange system.

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    16
    Oks: Her ser du hvordan mine 077 måler (gjennom audiolense)

Ganske forskjellige med noen heftige dipper, men AL får rettet opp det meste.

077.jpg

Spørs om jeg skal prøve å rense de
    Har noen ekstra membraner jeg kan stjele fra 2404. Ikke noen sak å lodde de ut?

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    16
    Jepp, fin instruksjon

Oks: gikk det greit å lodde de ut?

Tar en shootout med 2404 og 077 når Habicht med fölgesvenner möter opp på mandag

habicht

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Antall liker
    3.538
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Inkvisisjonen nærmer seg.

Den blir hard og brutal, Slår nådløst ned på allt slurv både håntverksmessig og teknisk :cool:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.240
    Torget vurderinger
    23
    Habicht, du har gaven! Du har det i deg! :cool:

Sist redigert:

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Heisann JoHoo! :)
    Gøy å se 2360 i sving!!

Da er det bare å gønne på med veivals og blåskjermhelvete!! ;)

750 deling finner jeg selv meget fornuftig på 2360/2446. Drivern er da vel innenfor komfortsonen og en deler da over noen av impedansene som er i 2360.
    Det låter nydelig her hos meg med litt høy deling. Vil en ha growl og litt mer coolness på rocken kan en dra ned i 600 deling, men en blir kanskje bittelitt lei av disse artifaktene med tiden. Med DSP kan en dog forsøke dele 600 og rette på impedanspeakene i delepunktet. Jeg har ikke prøvd dette.

Deling mot 2405 er det bare forsøke seg frem i området 6-8k. Prøvde selv bratt ved 10k, likte det ikke så godt da det ga et litt markant skille mellom 2360 og diskanten.
    Du kan forsøke slak deling som gjerne kan gi en mykere overgang. Du har selvfølgelig uendelig med muligheter med AL som jeg ikke har.
    Kun fantasien stopper.

Rengjøring 2405: MED FORSIKTIGHET!!!

1: Skru av ringen som er rundt på framsiden av diskanten. Forsiktig dra av denne, se at membran ikke følger med, men ligger igjen mot driverhuset.

2:Ta av merkelapp på baksiden, skru ut skrue som er under. Denne holder fasepluggen, hold på faseplugg mens du skrur.

3:Merk av side som er + på membran. Tusj er fint.

4:Lodde av membran. Ledere som går til membran er noe tynne faenskap.
    Jeg tok et skrujern og bøyde på "kabelsko" mens jeg varmet på tinnet.
    Med kabelsko mener jeg del som de tynne membranlederne er loddet til.

Spørs litt hvor lange membranlederne er og kan vere enkelere prøve bøye de vekk. Se litt når du åpner.

Kan også bruke tinnsuger og/eller loddelisse for å få vekk tinnet.

Lodding er treningssak, desverre. Finnes ikke noen app for det, men noen youtube videoer kan en jo se på.

5:Rengjøring som vanlig med teip, q-tips, trykkluft osv.

6:Membran tilbake på plass med forsiktighet, ikke trykking, spole skal gli ned i spolegapet!!

7:Lodde på plass ledere

8:Skru alt på plass igjen. Skrue som holder faseplugg skal ikke teites for mye. Har en blank faseplugg skal en vistnok vere veldig forsiktig..!!

9:Spill musikk og måle :) Mål gjerne DCR så du ser at det er gjennomgang på spole før du monterer på plass igjen i stacket!

10:Alt dette skal helst gjøres edru, svartadaudir og annet nerveoil får vente til det er lyd igjen ;)
    Lykke til! Dette klarer du helt fint med god porsjon tålmodighet!

Mvh
    oks

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Oks: Her ser du hvordan mine 077 måler (gjennom audiolense)

Ganske forskjellige med noen heftige dipper, men AL får rettet opp det meste.

Vis vedlegget 459413

Spørs om jeg skal prøve å rense de
    Har noen ekstra membraner jeg kan stjele fra 2404. Ikke noen sak å lodde de ut?

Tipper begge driverne er 100% i orden.
    Skader dog ikke med rengjøring. En lærer av slikt.
    6,5k dip er kjent og fin å benytte som delingspunkt.

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    16
    Takk for gode tips vedr membran oks. Jada alt er i orden lydmessig men en liten forskjell i følsomhet
    Får se hvordan de kommer ut i forhold til 2404

Integrering er perfekt mot 2360 og 7500hz virker å være optimalt i forhold til aquaplas sin avrulling.
    Jeg foretrekker bratt deling her oppe med dsp.
    2360 låter definitivt best delt høyt og midbasshorna gjør nok en bedre jobb enn hvilkensomhelst kompresjonsdriver opp til 750
    Jobben videre blir egnet targetkurve og en superkalibrert mikk er påvei med inkvisisjonen

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Blir bra dette! :)
    Målingene av 2405 er litt annerledes enn mine. Er litt usikker på umikken faktisk....
    Bruker øra litt også :) Skal låte behagelig.

Kan du legge ut målinger av 2404 når du går løs med de?
    Du har nevnt disse helst bør ha en korreksjon dersom passiv løsning?

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    16
    Er også veldig usikker på min mikrofon, så blir godt å få en kalibrert i hus. Ganske fåfengt å lefle med høye frekvenser når en ikke stoler på mikken
    Rapport følger når vi har fått målt og lyttet til 2404 og 077

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    2404 er sikkert den som passer 2360 best.
    Flere sier det.
    Likevel....2405 har en utklinging og smoothness med seg som tiltaler meg i hvertfall. :)
    Ligger langt inne å bytte de ut, ser penest ut synest jeg.

Hvordan liker du montering fremfor 2360?

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    16
    Da jeg sist fiklet med 077 og 2404 foretrakk jeg nettopp 2404 fordi den var smoothere, men vi får se nå med nye verktöy

Tror montering foran hornet er helt ok. Ideelt skulle en skåret ut i leppa for diskanten.
    Vil egentlig ikke ha den noe særlig lavere, så er litt skeptisk til kjeft av flh

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn