Rai Rai!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.706
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    2384 er undervurdert ja...
    men det er jaggu JMLC og.....

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    16
    Syntes begge profiler lovprises til stadighet, men som alltid er det synergi rom/horn og øvrig system, så saker må jo bare testes i eget oppsett

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.706
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    ihvertfall to av de tre smootheste profilene jeg har HØRT
    dessuten måler de bra med noen av de driverne jeg liker

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    16
    Måler nydelig med 2450. Var ikke imponert forrige gang jeg hørte det, men syntes det satt godt nå på første forsøk.
    Blir interessant å teste det med diskant. Syntes audiolense er brilliant på tidskorrigering og sømløse overganger

Hva er smooth profil nr 3 etter dine ører?

• Liker
    Reaksjoner: LMC

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.706
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    Måler nydelig med 2450. Var ikke imponert forrige gang jeg hørte det, men syntes det satt godt nå på første forsøk.
    Blir interessant å teste det med diskant. Syntes audiolense er brilliant på tidskorrigering og sømløse overganger

om du liker med 2450SL med Te, kommer du til å elske med 4003.....

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    16

om du liker med 2450SL med Te, kommer du til å elske med 4003.....
    Garantert. Men den en ikke har hørt har en (les: lommeboka) ikke vondt av.

• Liker
    Reaksjoner: LMC

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.706
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    du får selge noen paller med lerk-stolper......:cool:

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Var til JoHoo men dere begge kan gjerne komme med meninger :) setter farge på tilværelsen det!

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.706
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    de er to forskjellige dyr, tiltenkt forskjellige drivere, så vanskelig med direkte sammenlikning..
    MEN 2360 har mere growl, men samtidig en håpløs hals med en ennå mere håpløs adapter :rolleyes:
    dessuten MÅ 2360 ha tweeter, og den flate halsen gjør at det skriker mere desto mere pådrag
    men de er tøffe og rocka og lette å digge...
    2384 er mere sivilisert og kontrollert både opp og ned...og kan uten store problemer kjøres tweeterløst med rett driver...(les 4003)

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Er enig :)

Likevel må jeg desverre avskrive 2384 som kandidat til mitt oppsett. Leverer ikke dybde og høyde som 2360.

Med kortere lytteavstand kunne historien vert annerledes :)

Lang trakt issues må jeg bare leve med.

Subjektivt som juling, som vanlig ikke fasit. :)

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    16
    Oks: er ikke så lett å være objektiv når det gjelder personlige lytteinntrykk. Eneste objektive en kan si om lyd er det en kan presentere med måleresultater. Og som vi vet er det ikke gitt at målinger er utført korrekt så de er representable eller at målingene representerer hvordan ting faktisk låter.
    Dette vet vi godt, så ingen grunn til å skamme seg for å være subjektiv

Men
    Er uenig i dine subjektive inntrykk
    Syntes 2384 faktisk gir et større rom og dybde enn 2360. Som Lmc sier er det ikke like spektakulær scene, men definitivt mer korrekt.
    Instrumenter høres mer naturtro ut (skyldes muligens bedre driver med Be) og hornet gir et klart definert senter og er mer tro til miksingen i opptaket. Godt definert senter manglet i 2360 og er avhengig av miksen ganske påfallene i allefall i mitt rom
    En annen sak som ikke skal undervurderes er at 2360 ser fantastisk kult ut, og det er stusselig å glo på det plastrælet som 2384 er i forhold. Men ser absolutt potensiale for å gjøre det estetisk ok. Demping gjenstår også

At det låter veldig forskjellig hos omf og i johoostova ennå oppsettene er veldig like tviler jeg ikke på, for jeg tør påstå at rommets bidrag er større enn allverdens eksotiske membranmaterialer og annet rusk i signalveien

Lmc: 2450 funker tweeterløst. Det hørte jeg ved første anslag, men har som nevnt heldigvis ikke 4003 som referanse. Håper å teste med diskant i helgen og har absolutt trua.
    Selger pallevis med lerkepåler, men profitten går foreløpig tilbake til skogen

Sist redigert:

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Må ta forbehold om at jeg ikke har hørt 2384 mot 2360 i samme oppsett :)
    Jeg kjører ikke fanesak for 2360 selv om jeg har det!

For meg låter det kult på rocken, ferdig med det. :)

Definert senter kan jeg tro på. 2384 spiller gjerne med mer bredde og er kanskje mer konstant enn 2360?

Det med instrumenter tipper jeg har med lange trakta på 2360 å gjøre.
    Det growler på rockegitarer, da gjør det nok noen ting med andre instrumenter også.

Hva avstand har du til lytteposisjon?

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.706
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    jeg har hørt alt i samme oppsett hele veien
    det er bare i sluttfasen, etter at seleksjonen er foretatt, at greier settes opp og slutt-tilpasses hos meg

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.506
    Torget vurderinger
    10
    «Mer definert senter» er spot on når det gjelder det som er det lille ekstra med 2384

habicht

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Antall liker
    3.579
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Det er vel på tide med noen viktige innelgg i denne tråden

Noen av de som frekventerer denn tråden har vel begynt å lure hvad som er blitt av inkvisisjonens rapport. Ikke så rart det egentlig men fortvil ikkke, den kommer om ikke nå da veldig snart.
    Det er ikke slik at Primo Inkvisator, Grand Master H, har ligget på latsiden det er heller det
    at dette er et svært komplekst tilfelle.
    Det har vært enormt krevende å gjennomgå objektets mange utspill i løpet av besøket og avgjøre om de var et tegn på at objektet ønsket å forbedre seg eller om det dreide seg om rene
    forsøk til å påvirke Inkvisisjonen.
    Objekte gik sågar så langt å prøve å få de utsendte med på deler av sin lære.
    Noe som selvfølgelig måtte undersøkes ekstremt nøye.

Denne gangen var den vanlige delegasjonen bestående av han fra Hafnarfjørdur, Habicht junior og Habichten selv, forsterket med et kvinnelig medlem. Dette meget bevist til å kunne parere alle eventuelle utspill fra objektet. Dette kvinnelige medlem, henne junior, skulle se til at eventuelle støttespillere til den nordlenske bonden ble holdt opptatt og dermed uskadlig gjort.
    Som dere ser tok vi oppdraget svært alvorlig.

Som vanlig var farkosten den evig trofaste røde gampen som altid er klar for nye eventyr.
    Til å beholde et vist overraskelse moment mot objektet valgte vi den raskeste veien denne gangen.
    Riksvei 1, asfalt og full gass hele turen.
    Dette til tross må den nordlenske ha fått teft på oss for at når vi begynte å nærme oss
    de høye fjellpass hadde han manet opp en tåke så tykk at den var som grøt.
    Men det skal mer til å sette en slik delegasjon av sporet,
    alle men og kvinne har vært ute i hart vær før og later ikke slikt forstyrre seg.
    Når vi ankom la vi merke til at hanene på gården hadde blitt merkbart færre.
    Skulle objektet prøve seg på noenslags trolldom,
    eller var det kun av hensyn til delegasjonens nattesøvn som tuppen hadde fått kjenne på øksa?
    Ikke godt å si på det tidspunktet.

Stay tuned

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.352
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Johoo....har du ufiltrert måling av 2450 i 2394?

Mvh
    OMF

habicht

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Antall liker
    3.579
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    En hane hit eller en hane ditt, vi hade viktigere saker å ta oss av.

Vi entret raskt huset og stormet vranglærens festning, det som nå på folkemunne kalles JoHoo Stova.
    Med forrige besøks motorsag fekting friskt i minne syntes vi det var tryggere å komme seg under tak så fort som mulig.

Til objektes forsvar må det sies at han er rett så neve nyttig. Det skal være klart at det fortsatt manglet uante meter med listverk og lignede avslutninger men sett i et litt romsligere perspektiv begynner det å ligne på noe anstendig der oppe i den gudsforlatte Skagafjörður.
    Bonden begynte selvfølgelig med forsøk til å forstyrre vår konsentrasjon på evaluering av hvordan Inkvisisjonen skulle håndtere denne saken. Forstyrrelsene bestod i å spille musikk på et anlegg som ikke låter så aller verst, det var like før vi ble forstyrret.
    Men som sagt vi har hørt både det ene med det andre før.
    Det som nå kom til å utspille seg kan vel enklest betegnes som et langvarig og iherdig forsøk på å iponere delgasjonen.
    Motorsag fekting ble erstattet av mikrofon vifting og kommentarer om manglende presisjon i posisjonering av målemikrofon avfeid uten så mye som litt ettertanke.
    Bonden er blitt rett habil på å taste seg i gejnnom forskjellige parametre i AL og det var ikke måte på forskjellige innstillinger som skulle prøves.
    Diskant drivere ble byttet, midbasshorn drivere ble byttet, microfon ble byttet et var vel like før han prøvde å bytte delegasjonen mot et lettere påvirket følge.
    Men nei og nei, vi var standhaftige.

Vedlegg

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    16
    Omf: skal grave det ut av al i kveld. Likt målingen fra hornlyd

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.352
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Målingen fra Hornlyd var vel litt glattet var den ikke...?

Mvh
    OMF

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Står 1/24oct på skjermen.
    Sikkert for å kunne lese ut noe fornuftig i hele tatt.

habicht

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Antall liker
    3.579
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Til en litt mer jordnære fortelling.

Maskineriet som vi lekte med er rett så vel kjent og vår felles konklusjon der og da på diskanter ble vel publisert for lengst.
    Før jeg går lengre i fortellingen og beskrivelse av lytte inntrykk må jeg passe på å ennå en gang berømme JoHoo og familie for deres gjestfrihet og utsøkte lammestek.
    Noen timer på landeveien blir til ingen ting når vi samles rundt spisebordet på Silfrastadir og nyter god Islandsk kost og mer mediterian drikke. Det er et privilegium å ha slike venner å besøke.

Nå til noen lytte inntrykk. De er som vanlig lite vitenskaplige og ikke spesielt strukturerte.
    Ikke er jeg noe tess på å disikere ting i frekvensbånd eller bruke alle de utrykkene som gjerne brukes av de mer skriveføre i hobbyen. Men jeg er glad i musikk og det som beveger meg gjør nettopp det.
    JoHoo har selv forklart hvor han synes at 2360 hornet har sine svake sider, noe som jeg er helt enig med han i. Men for et tøft horn, ikke minst visuelt.
    Etter de siste elemnet byttene i midbasshorna må jeg si at jeg knapt har opplevd noe så bra på den fronten før, men bedre blir det helt sikkert, AL har mer å by på.

Noen få ord om rommet. For det første et veldig hyggelig og behagelig rom å være i.
    De intuative og mer utforskede grepene som JoHoo har tatt under byggingen gir gode resultater.
    Absorbsjon på sidevegger og bak anlegget er under prøving og det vil nok bli iverksatt noen grep i taket også. De tiltakene og den total oplevelsen som rommet allerede gir vil gi JoHoo og familie et meget flott lytterom og samlingsted, en ypperlig kombinasjon.
    Det er klart at det gejnstår noen estetiske utfordringer men han fikk en smørrebrød liste på avhjelpende tiltak, blir nok dugendes på den fronten også til slutt :)

En av de tingene vi lyttet til er en ikke helt ukjent innspilling med Loui Armstrong. Det hører til historien at jeg hadde nyligen hørt samme innspilling, den gangen på vinyl, avspilt på demo av noe avsindig dyrt utstyr. Det ble av flere kommentert at i den settingen der det foregik flere forskjellige oppvisninger med lytte seanser at denne var bland de alller beste. Noe som jeg på en måte var enig i.
    Men hjelpe meg, denne musikken fra en digital fil gjennom JoHoo sitt hjemme snekkrete anlegg drevet av noen billige kino forsterkere knuste den demoen så ettertrykkelig at det var nesten uvirkelig.

Om zeppelin var imponerende på full blast kommer stor riggens fremføring av Mahlers 5 å sitte i hukommelsen lenge. Lydtrykket i lytteposisjon lå vel omkring 110 dB, ikke avsindig høyt men god guffe. Hei og ho, nå fikk Skramstad horna jobba. Et hvert anslag på pauker, en hver dirrende bass streng var der, hele je....la orkestret var der. Midt forran meg, hvordan et helt simfony orkester fikk plass i JoHoo stova er mer en jeg kan forklare. Kanskje han driver med trolldom alikevel. Men jeg var virkelig på første rad.

Nå er han i gang med nye eksperimenter, vidunder hornet 2384 er ankommet Silfrastaðir og begeistringen virker stor. Jeg gleder meg til å høre.
    Men det blir neste reise brev

H

ps. Inkvisisjonens straffe utmåling er untatt offentligheten

Vedlegg

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    13.989
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    TØFF rigg, jeg har lyst på midbasshorn.:rolleyes:
    Men det er jo så svært og uhåndterlig. :mad:

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    16
    Takk min venn for hyggelige ord og relativt skånsom straffeutmåling.

Priviligert å få så gjevt besøk nok en gang.
    Flotte innspill du kom med i forhold til rommet, men må ærlig innrømme at intet har blitt gjennomført siden inkvisisjonen forlot gården, og forsterkerrekka er akkurat like skakk ;)

Men ca 100daa skog har blitt tynna, vinterveden i hus og høstens store bygdefest var arrangert med nei- og johoo i festnemda
    Anleggsfikling har det blitt lite av, men det har heller ikke vært noen grunn til det da jeg trives utmerket med hvordan det spiller. Men nå er det på'n igjen, og litt akustikkstæsj er på vei pluss nye horn på testbenken og mørketid er trivelig fikletid

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    16
    Det er ikke så halvgalt det du har, og er jo mye slam og smekk pr fotavtrykk
    Litt stø kurs nå når det gjelder toppene så skal du se at du har et oppsett som hamler opp med det meste. Midbasshorn eller ei

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.456
    Torget vurderinger
    23
    Þú ert yndisleg saga, Haukur - bara rétt jafnvægi milli veruleika og lygari ...

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    13.989
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Det er ikke så halvgalt det du har, og er jo mye slam og smekk pr fotavtrykk
    Litt stø kurs nå når det gjelder toppene så skal du se at du har et oppsett som hamler opp med det meste. Midbasshorn eller ei
    Joda, låter greit opp til 6-700. Må ta ting i riktig rekkefølge og fikse det dårligste først, den vanskelige toppen. Men det er fint å ha slike fine DIY tråder her på HFS som gjør at man har noe å strekke seg etter.:)

habicht

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Antall liker
    3.579
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    En sak skal være klart, at om forsterkeriet står like skeivt og usimmetrisk når jeg kommer neste gang tar jeg afære :)

At alt ikke er ferdig er vel ikke noen overraskelse, dere har tross alt en gård å drive i tillegg til statlige jobber.
    Det som allerede er på plass er ikke noen småtterier, det tar tid å bygge om et helt hus.
    Ikke alle som følger tråden er klare over at du har ikke bare drevet å byggt lytterom men driver på med omtrent total renovering av hele kåken.

En liten kommentar på siden, min nymotens Crown trenger en vifte transplantasjon, må nok høre litt med deg om det.

H

habicht

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Antall liker
    3.579
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Var litt tett i topplokket når jeg prøvde og fikk ikke åpnet boksen.

Tar det til uka

habicht

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Antall liker
    3.579
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Passer på å avslutte vifte spørsmålet nå her i tråden der jeg tok det opp og andre Crown entusiaster kan snuble innom.

Gjorde som Guru Jo befalte og kjøpte 2 stk Noctua NF-A6x25 12v vifter.
    Disse må seriekoblas etter som de orginale er 24v. Jeg har nå koblet de til et av printene i forsterkeren der den ene var koblet før.
    Pinnene på et annet kort der den andre var koblet står nå uten bruk.
    Jeg klarte såklart å koble feil i begynnelsen og har fått streng reprimande fra mestern.

Nå snurrer begge som bare rakkaren og døv som jeg her hører jeg ikke et knyst.
    Utrolig så stor forskjel det er. Har ikke belastet forsterkeren noe å snakke om men kan ikke tenke meg annet enat de Noctua viftene
    klarer jobben i vanlig hjemme bruk. Jeg håper tross alt på godt over 90db på de tenkte BR kassene og forsterkern yter 600w pr. kanal
    så den bør ikke bli at for tungt belastet. Det dreier seg om en Dci 2/600

H

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.706
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46