Litt usikker på hvem som må lese grundigere nå (ikke ironisk). I artikkelen står det i avsnitt to hvor stor prosent av befolkningen/folkegrupper som er straffedømt fra 2001-2004. Enig med deg at det blir store tall, men det står der svart på hvitt.
Tabell 3.2 i "din" link gir lignende resultat, kanskje ikke så rart siden det er fra samme rapport......
Uansett, kollektiv straffemetode lar vi ligge, men Norge kunne muligens være nøyere på hvem vi slipper inn og samtidig ventet flere år før man innvilget statsborgerskap slik at det var mulig å sparke ut de mest råtne eplene?
1. Statistikk er morsomme greier. Tallene avhenger av mangt og meget, derav blant annet kjønn, alderr, utdannelsesnivå, arbeidssituasjon, bosted og mye annet. Tar man et utvalg av disse temaer jeg nevner her over, vil man kunne få tall som de nevnte i artikkelen. Men les allikvel litt nøyere, så skal du se. Nå kan det selvsagt være mindre relevant at barn under 5 år ikke straffes for noe, men som sagt statistikk er statistikk. Så av totalbefolkningen stemmer tallene mine sånn nogenlunne, selv om de har steget en del de senere år. De mest straffede i Norge er menn, arbeidsløse, lavt utdannelsesnivå, asiatisk eller afrikansk bakgrunn, mellom 20 og 44 år, og... bosatt i Agder!! Mitt poeng har i slike diskusjoner hele tiden vært at skal man først ta en gruppe, kan det vel like gjerne være de arbeidsledige, for de er i sannhet GROVT overrepresentert. Og det burde vel vise at ordtaket "lediggang er roten til alt vondt" er rett...?
2. Nei, vi kan ikke la temaet "kollektiv avstraffelse" ligge, med den argumentasjonsrekkefølgen enkelte her benytter. Glem heller ikke at Norge rent faktisk ER et jævla land å få opphold i, uansett hva du måtte tro. Igjen; se internasjonale statistikker over dette. Råtne egg ER OG BLIR enkeltpersoner, og de skal behandles som nettopp det!
Honkey