Rask flagging av rasisme i "Ambulansesaken"

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Komponenten skrev:
Har dere i det hele tatt erfaring med helsevesenet? Hvor mange er ikke utsatt for alt fra slurv, feilbehandling, regelrett tjenesteforsømmelse og lignende som aldri kommer frem? Mange gamle som er på pleiehjem tør ikke å klage på dårlig behandling fordi de er redd for å bli utsatt for hevn, dette har jeg faktisk selv sett eksempler på, man skal ikke komme her og fortelle personalet hvordan en pasient skal behandles, da risikerer man rein sabotasje og at et stakkars hjelpeløst menneske blir forsømt fordi man føler at familien legger seg opp i behandlingen. Det kom jo frem i en reportasje for noen år siden hvordan en stakkars gammel dame ble mishandlet og forsømt den siste tiden av sitt liv av personalt, helt bevisst og systematisk, det er nok mye som foregår som aldri kommer frem.

Det er selvsagt bra at slikt tas fatt i og at det kommer ut når overgrep skjer. Listen over andre som har vært utsatt for dårlig oppførsel, forsømmelse og arroganse fra ambulansepersonell er lang den, men det er langt i fra like interessant å belyse slikt når offeret er en helt vanlig nordmann. Det er det jeg reagerer på, de som med en gang kan si at dette var rasisme, og ikke vanlig tjenesteforsømmelse som faktisk kan ramme oss alle.
Skulle mene jeg har temmelig lang erfaring innen helsevesenet ja. Sliter litt mer å forstå relevansen til den aktuelle saken i resten av innlegget ditt jeg. Tilfeller som du skisserer i første avsnitt har jeg derimot heldigvis aldri vært vitne til. Synes forøvrig at hvorvidt atferden til de aktuelle ambulansesjåfører var rasistisk motivert eller ikke får være sekundært. Her er det resultatet som teller mest vil jeg tro. "Vanlig tjenesteforsømmelse" - hva er det? Ser forøvrig fram til at du presenterer den "lange listen" over "andre som har vært utsatt for dårlig oppførsel, forsømmelse" etc etc. Kan du det - eller synser du bare nå?
Forresten, at "mange" gamle på pleiehjem ikke tør klage på behandlingen fordi de er redde for hevn er jo regelrett sprøyt. Dette kan du overhodet ikke ha belegg for å hevde. Har vært innom geriatrien selv og jeg skal love deg at pasientene i denne aldergruppen tilhører de mer takknemmelige. Synes det er beklagelig om du personlig har hatt opplevelser i helsevesenet som gjør at du sitter igjen med et så negativ inntrykk.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Vel Toriamos, her har du litt av den lange listen jeg tenkte på: ( fra en av kommentarene til artikkelen under)

”11 juli 2007 - Bergensavisen: 87-åring nektet ambulanse. Døde dagen etter av blodpropp. Naboene til 87-åringen reagerer.
Dårlig til bens måtte den 86 år gamle A. Presttun, følge den syke 87-åringen inn i drosjen fordi de ikke fikk ambulanse. 87-åringen døde dagen etter at han ankom sykehuset. Det viste seg at han hadde blodpropp.

- Da jeg ringte 113 ble jeg veldig forbauset over det de svarte. Vi fikk ikke ambulanse, og etter samtalen brøt jeg helt sammen. Hvordan skulle jeg klare å følge denne mannen ut i taxien så dårlig til bens som jeg er tenkte jeg, sier Presttun. Presttun var naboen til 87-åringen, og det var hun som ringte nødnummeret da 87-åringen ba om hjelp til det. Men ambulanse fikk de ikke.
- De sa at vi måtte sette oss i en drosje og dra ned til legevakten. Jeg prøvde å si at jeg ikke var en hysterisk dame, men at dette virkelig dreide seg om en syk mann, sukker Presttun.

Her finnes riktignok ikke navnet på den avdøde brukeren av AMK`s eksklusive, etnisk hvite service. Men det er ikke helt utenkelig at han var en eldre, etnisk norsk herre. Kall meg gjerne mistenksom; av en eller annen grunn er jeg temmelig sikker på at vi hadde hørt mye mer om dette heller graverende tilfellet fra enkelte dersom vedkommende ikke var det.

14 mai 2007 - Vesterålen Online: - Ambulansen kom ikke. En av festdeltakerne lå og ristet på gulvet med kraftig blødning fra hodet, men rådet fra AMK var å ringe taxi. Da skar Daniel Stensland (23) gjennom og kjørte selv, til tross for at han hadde drukket alkohol.
Nå innrømmer sykehuset at det var galt av dem ikke å sende ambulanse. - Vi har hatt svikt i de interne rutiner ved AMK, sier Randi Angelsen.

Stenslands innsats som midlertidig ambulansesjåfør ble belønnet av myndighetene med en påtale for promillekjøring. Her har vi altså et klart tilfelle av to etnisk norske menn som er blitt tilgodesett av hver sin statlige institusjon.

Så følger to historier som nok må være helt feil, for dette skjer simpelthen ikke med hvite menn i Norge:
27 juli 2005 - Sandefjord Blad: Om morgenen 6. juli bråvåknet han av smerter i hele mageregionen, og disse ville ikke forsvinne. Derfor ringte han 113.
- Jeg sa at jeg hadde hatt magesmerter før, men at det denne gangen ikke gikk over. AMK-sentralen satte meg over til legevakta i Tønsberg, og jeg gjentok regla for dem. De sa at jeg skulle ta et par Paracet, og det gjorde jeg. Men da ble jeg verre, ettersom dette bare produserer mer magesyre. Så ble jeg bedt om å ringe fastlegen min ved åttetida, forteller Måøy.
Mens han ventet, ringte han legevakta en andre gang, men han skjønte at han ikke kom noen vei.
- De sa at det kom til å gå over. Da gadd jeg ikke å diskutere mer, og ventet i stedet på foreldrene mine. Vel fremme på sykehuset fastslo en lege at han måtte til akutten med én gang.
Ambulansen og legen kom, så og dro.

6 mars 1996 - Fædrelandsvennen: I åtte dager lå byglendingen Frank G. Sordal med store smerter på sofaen hjemme på hybelen. 27-åringen hadde glidd på en issvull og slått seg kraftig. Lege og ambulanse ble tilkalt da uhellet skjedde, men legen mente at det bare dreide seg om en blod-ansamlig i låret.

Etter åtte dager med nesten uutholdelige smerter, tilkalte foreldrene ambulanse. Sordal ble kjørt til ASA i Arendal der legene raskt konstaterte at det dreide seg om et komplisert lårbensbrudd. - Denne saken kommer jeg til å forfølge, sier Sordal.

Følgende er et virkelig stjerneeksempel på den fabelaktige behandlingen som blir etnisk norske til del som følge av den institusjonelle diskrimineringen av innvandrere. Et høydepunkt i AMK`s omsorg, profesjonalitet og høflighet, så og si:

6 februar 2003 - Dagbladet: - Jeg kunne ha dødd. Da hjelper det så lite å få et brev med beklagelse fra sykehuset, sier Maria Eliassen til Dagbladet. 23-åringen har tidligere anmeldt AMK (Akuttmedisinsk kommunikasjonssentral), som opererer nødnummer 113, til politiet. Nå varsler hun erstatningssøksmål.
......
Ved 15-tida var Eliassens tilstand så dramatisk forverret at venninnen Trine Braseth (21) ringte 113. Eliassen lå og vred seg i voldsomme kramper, klarte knapt å puste, kastet opp og besvimte med hyppige mellomrom, mens Braseth kjempet en desperat kamp for å bli trodd av operatørene på 113.
Samtaleutskriften viser 113s grove avvisninger:
«Har du ikke skjønt at du ikke får ambulanse? Du må komme deg på legevakta sjøl.»
«Hvorfor klarer hun ikke å gå? Det er en ung dame det her.»
«Du kan få en taxisjåfør til å hjelpe dere ut i bilen.»
«Hvis du ringer 113 én gang til, kommer jeg og tar fra deg mobiltelefonen.»
«Nå gidder jeg ikke prate mer med deg.»

Ref: http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/08/09/508408.html "

Jeg har aldri hevdet at ambulansepersonellet utførte en god jobb i denne saken, selvsagt ikke og tvert imot. Jeg prøver bare å få frem at det kan være helt andre grunner enn rasisme som ligger under her, og at det bør folk ha i bakhodet før de skriker opp om rasisme som de ellers ofte har for vane når en farget person utsettes for uheldige episoder. Det er ikke nødvendig å hause opp stemningen, at på til på mulig feil grunnlag, og medføre enda mer skade, som det vil kunne bli om ikke ambulansene kommer frem. De som i størst grad snakker om stigmatisering i andre saker, er gjerne de første til å stigmatisere her.

Registrerer ellers at både her og ellers i landet befinner det seg et stort antall ufeilbarlige personer som aldri ville kunnet gjøre en slik utilgivelig feil, det er jo betryggende for alle oss som ikke jobber i helsevesenet, men som kan komme til å få bruk for disse tjenestene å vite.
Jeg må bare innrømme at jeg stadig gjør små og store feil i forskjellige sammenhenger, trist for meg og de det rammer, men vi kan jo ikke alle være perfekte. Men jeg slår aldri folk ned, uansett hvor mye de provoserer meg, jeg har aldri skadet noen med vitende og vilje, den skal jeg i alle fall ha…

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Antall liker
3
Jeg har aldri hevdet at ambulansepersonellet utførte en god jobb i denne saken, selvsagt ikke og tvert imot. Jeg prøver bare å få frem at det kan være helt andre grunner enn rasisme som ligger under her, og at det bør folk ha i bakhodet før de skriker opp om rasisme som de ellers ofte har for vane når en farget person utsettes for uheldige episoder. Det er ikke nødvendig å hause opp stemningen, at på til på mulig feil grunnlag, og medføre enda mer skade, som det vil kunne bli om ikke ambulansene kommer frem. De som i størst grad snakker om stigmatisering i andre saker, er gjerne de første til å stigmatisere her.

Registrerer ellers at både her og ellers i landet befinner det seg et stort antall ufeilbarlige personer som aldri ville kunnet gjøre en slik utilgivelig feil, det er jo betryggende for alle oss som ikke jobber i helsevesenet, men som kan komme til å få bruk for disse tjenestene å vite.
Jeg må bare innrømme at jeg stadig gjør små og store feil i forskjellige sammenhenger, trist for meg og de det rammer, men vi kan jo ikke alle være perfekte. Men jeg slår aldri folk ned, uansett hvor mye de provoserer meg, jeg har aldri skadet noen med vitende og vilje, den skal jeg i alle fall ha…

[/quote]

Hei,

Eg må nå si at eg er helt på høyde med det du mener i dine innlegg og ser at du er oppriktig engaskert i denne saken.
Tror neppe at vi Nordmenn er mere rasistiske en folk fra andre land/kulturer.
Har selv arbeidet slik at jeg tidligere fartet over hele verden, og har nå virkelig ikke fått følesen av at når vi arbeidet i afrika at representanter fra dette folkeslaget var bedre en oss.
Vi synes litt synd på enkelte av de som kom ombord og jobbet hos oss og begynte å gi litt gaver/klær, men i plassen for takk så var det ofte heller "give my more".
Jeg har som sagt gjort opp min mening, om da enkelte velger å kalle det rasistisk er ikke noen stor sak for meg.
Jeg synes som sagt at det var en feil av personellet å forlate en sterkt skadet pasient, men velger å tro at det beror på en feilvurdering og ingenting annet.

Mvh
Etnisk nordmann og stolt av det.
GFE

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Komponenten skrev:
Vel Toriamos, her har du litt av den lange listen jeg tenkte på: ( fra en av kommentarene til artikkelen under)

”11 juli 2007 - Bergensavisen: 87-åring nektet ambulanse. Døde dagen etter av blodpropp. Naboene til 87-åringen reagerer.
Dårlig til bens måtte den 86 år gamle A. Presttun, følge den syke 87-åringen inn i drosjen fordi de ikke fikk ambulanse. 87-åringen døde dagen etter at han ankom sykehuset. Det viste seg at han hadde blodpropp.

- Da jeg ringte 113 ble jeg veldig forbauset over det de svarte. Vi fikk ikke ambulanse, og etter samtalen brøt jeg helt sammen. Hvordan skulle jeg klare å følge denne mannen ut i taxien så dårlig til bens som jeg er tenkte jeg, sier Presttun. Presttun var naboen til 87-åringen, og det var hun som ringte nødnummeret da 87-åringen ba om hjelp til det. Men ambulanse fikk de ikke.
- De sa at vi måtte sette oss i en drosje og dra ned til legevakten. Jeg prøvde å si at jeg ikke var en hysterisk dame, men at dette virkelig dreide seg om en syk mann, sukker Presttun.

Her finnes riktignok ikke navnet på den avdøde brukeren av AMK`s eksklusive, etnisk hvite service. Men det er ikke helt utenkelig at han var en eldre, etnisk norsk herre. Kall meg gjerne mistenksom; av en eller annen grunn er jeg temmelig sikker på at vi hadde hørt mye mer om dette heller graverende tilfellet fra enkelte dersom vedkommende ikke var det.

14 mai 2007 - Vesterålen Online: - Ambulansen kom ikke. En av festdeltakerne lå og ristet på gulvet med kraftig blødning fra hodet, men rådet fra AMK var å ringe taxi. Da skar Daniel Stensland (23) gjennom og kjørte selv, til tross for at han hadde drukket alkohol.
Nå innrømmer sykehuset at det var galt av dem ikke å sende ambulanse. - Vi har hatt svikt i de interne rutiner ved AMK, sier Randi Angelsen.

Stenslands innsats som midlertidig ambulansesjåfør ble belønnet av myndighetene med en påtale for promillekjøring. Her har vi altså et klart tilfelle av to etnisk norske menn som er blitt tilgodesett av hver sin statlige institusjon.

Så følger to historier som nok må være helt feil, for dette skjer simpelthen ikke med hvite menn i Norge:
27 juli 2005 - Sandefjord Blad: Om morgenen 6. juli bråvåknet han av smerter i hele mageregionen, og disse ville ikke forsvinne. Derfor ringte han 113.
- Jeg sa at jeg hadde hatt magesmerter før, men at det denne gangen ikke gikk over. AMK-sentralen satte meg over til legevakta i Tønsberg, og jeg gjentok regla for dem. De sa at jeg skulle ta et par Paracet, og det gjorde jeg. Men da ble jeg verre, ettersom dette bare produserer mer magesyre. Så ble jeg bedt om å ringe fastlegen min ved åttetida, forteller Måøy.
Mens han ventet, ringte han legevakta en andre gang, men han skjønte at han ikke kom noen vei.
- De sa at det kom til å gå over. Da gadd jeg ikke å diskutere mer, og ventet i stedet på foreldrene mine. Vel fremme på sykehuset fastslo en lege at han måtte til akutten med én gang.
Ambulansen og legen kom, så og dro.

6 mars 1996 - Fædrelandsvennen: I åtte dager lå byglendingen Frank G. Sordal med store smerter på sofaen hjemme på hybelen. 27-åringen hadde glidd på en issvull og slått seg kraftig. Lege og ambulanse ble tilkalt da uhellet skjedde, men legen mente at det bare dreide seg om en blod-ansamlig i låret.

Etter åtte dager med nesten uutholdelige smerter, tilkalte foreldrene ambulanse. Sordal ble kjørt til ASA i Arendal der legene raskt konstaterte at det dreide seg om et komplisert lårbensbrudd. - Denne saken kommer jeg til å forfølge, sier Sordal.

Følgende er et virkelig stjerneeksempel på den fabelaktige behandlingen som blir etnisk norske til del som følge av den institusjonelle diskrimineringen av innvandrere. Et høydepunkt i AMK`s omsorg, profesjonalitet og høflighet, så og si:

6 februar 2003 - Dagbladet: - Jeg kunne ha dødd. Da hjelper det så lite å få et brev med beklagelse fra sykehuset, sier Maria Eliassen til Dagbladet. 23-åringen har tidligere anmeldt AMK (Akuttmedisinsk kommunikasjonssentral), som opererer nødnummer 113, til politiet. Nå varsler hun erstatningssøksmål.
......
Ved 15-tida var Eliassens tilstand så dramatisk forverret at venninnen Trine Braseth (21) ringte 113. Eliassen lå og vred seg i voldsomme kramper, klarte knapt å puste, kastet opp og besvimte med hyppige mellomrom, mens Braseth kjempet en desperat kamp for å bli trodd av operatørene på 113.
Samtaleutskriften viser 113s grove avvisninger:
«Har du ikke skjønt at du ikke får ambulanse? Du må komme deg på legevakta sjøl.»
«Hvorfor klarer hun ikke å gå? Det er en ung dame det her.»
«Du kan få en taxisjåfør til å hjelpe dere ut i bilen.»
«Hvis du ringer 113 én gang til, kommer jeg og tar fra deg mobiltelefonen.»
«Nå gidder jeg ikke prate mer med deg.»

Ref: http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/08/09/508408.html "

Nå mener jeg at det er forskjell på å begå en feil og det å utvise grov uforstand. I "ambulansesaken" minner atferden til ambulansepersonellet om grov uforstand i mine øyne. Feilvurderinger gjøres som kjent på løpende bånd både i helsevesenet og i alle andre sammenhenger. En del av de kasusene du henviser til ovenfor framstår som svært grove. Må presisere at jeg ikke arbeider i den somatiske delen av helsevesenet - og når jeg leser overstående så får jeg heller ikke lyst til å arbeide der.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
toriamos skrev:
Nå mener jeg at det er forskjell på å begå en feil og det å utvise grov uforstand. I "ambulansesaken" minner atferden til ambulansepersonellet om grov uforstand i mine øyne. Feilvurderinger gjøres som kjent på løpende bånd både i helsevesenet og i alle andre sammenhenger. En del av de kasusene du henviser til ovenfor framstår som svært grove. Må presisere at jeg ikke arbeider i den somatiske delen av helsevesenet - og når jeg leser overstående så får jeg heller ikke lyst til å arbeide der.
Enig i det. Alle normale mennesker reagerer med avsky på den slags oppførsel, og håper selvsagt å aldri komme ut for noe slikt. Dessverer er det bare å innse at dette skjer, her og der, av og til, og det er all verdens forskjellige mennesker som begår bevisste og ubevisste handlinger som er krenkende, og tildels farlige for andre. Grunnen til uenigheten i denne saken er jo om det som skjedde nødvendigvis kan begrunnes i rasisme, eller kan "forstås" av andre årsaker.

Det jeg ville få frem var i grunn bare at det kan være andre årsaker, jeg synes som alle andre at ambulansepersonellet ikke gjorde jobben sin godt nok, og er svært glad for at det nå ser ut til at det går forholdsvis bra med Ali. Det beste utfallet av denne saken er i alle fall om han ikke kommer til å få varige men.

Brombrom

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.11.2005
Antall liker
18
Hele hendelsen har kun med generelle holdninger og gjøre..... enkelte personer vil aldrig passe inn i enkelte jobber, selv om de vil aldri så mye.
Har ambulansesjåførene en holdning til mennesker som tilsier at det er ok å ytre seg som de gjorde, er det bare å få de over i et annet yrke!...
Grunnleggende holdninger og respekt for andre mennesker er noe som blir en del av oss på vår vei mot "voksen".
Et "weekend kurs" i holdningsendring i ettertid vil ikke utgjøre noe for de det her gjelder.
....men det er nå min mening.

PS: Ang. holdningene til han som slo ::), vel, de taler vel for seg selv. Og politiet ......

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
Det ser ut til at enkelte her ikke helt forstår, eller ganske enkelt ikke vil forstå pressens mekanismer i denne saken. Grunnen til den får den enorme oppmerksomheten og dimensjonen, skyldes en veldig viktig ting, dokumentasjon. Det være seg i form av bilder, film, lydopptak og ikke minst vitner. Selvsagt står en sånn type sak langt sterkere i presentasjonen, i forhold til noen som henviser til en telefonopprigning på AMK-sentralen eller tredjepersons-vitne, og that's it. Jeg tør påstå at hadde det vært en etnisk hvit nordmann som hadde ligget der, ville saken vært den samme, dog uten rasisme-stempelet i overskriftene. Tror dere pressen opererer med skylapper i denne typen hendelser?
Rasisme-tagen kan vel sikkert diskuteres, men at storyen er gjennomsyret av fordommer er det ingen tvil om. Om en ikke i forhold til rase/etnisitet, men av mennesketype. Hvorfor skal dere på død og liv forsvare noen som har gjort en enormt slett jobb?

Som jeg spurte i Ditlev-Simonsen tråden tidligere. Hva ønsker dere av pressen. Idol og kjendis dekning, er det godt nok??

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Antall liker
3
ErosLoveking skrev:
Det ser ut til at enkelte her ikke helt forstår, eller ganske enkelt ikke vil forstå pressens mekanismer i denne saken. Grunnen til den får den enorme oppmerksomheten og dimensjonen, skyldes en veldig viktig ting, dokumentasjon. Det være seg i form av bilder, film, lydopptak og ikke minst vitner. Selvsagt står en sånn type sak langt sterkere i presentasjonen, i forhold til noen som henviser til en telefonopprigning på AMK-sentralen eller tredjepersons-vitne, og that's it. Jeg tør påstå at hadde det vært en etnisk hvit nordmann som hadde ligget der, ville saken vært den samme, dog uten rasisme-stempelet i overskriftene. Tror dere pressen opererer med skylapper i denne typen hendelser?
Rasisme-tagen kan vel sikkert diskuteres, men at storyen er gjennomsyret av fordommer er det ingen tvil om. Om en ikke i forhold til rase/etnisitet, men av mennesketype. Hvorfor skal dere på død og liv forsvare noen som har gjort en enormt slett jobb?

Som jeg spurte i Ditlev-Simonsen tråden tidligere. Hva ønsker dere av pressen. Idol og kjendis dekning, er det godt nok??
Grunnen til at enkelte av oss forsvarer "ambulansepersonellet" er at det er fortsatt mennesklig å feile, og etter mitt syn såfremt at dette ikke er gjort med overlegg så må en advarsel i dette tilfellet være nok.
Strenge reaksjoner som blant annet "sparken" medfører at det vil bli mye mer som blir "skjøvet under teppet" i fremtiden, og da er det retningslinjer i arbeidslivet som teller her som andre plasser.
Dette personellet gjør i det daglige en meget viktig jobb, og jobben er vel heller ikke så attraktiv så mange her har nok et mere en normalt omsyn til andre mennesker.

Mvh
Geir

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
GFE skrev:
ErosLoveking skrev:

Grunnen til at enkelte av oss forsvarer "ambulansepersonellet" er at det er fortsatt mennesklig å feile, og etter mitt syn såfremt at dette ikke er gjort med overlegg så må en advarsel i dette tilfellet være nok.
Strenge reaksjoner som blant annet "sparken" medfører at det vil bli mye mer som blir "skjøvet under teppet" i fremtiden, og da er det retningslinjer i arbeidslivet som teller her som andre plasser.
Dette personellet gjør i det daglige en meget viktig jobb, og jobben er vel heller ikke så attraktiv så mange her har nok et mere en normalt omsyn til andre mennesker.

Mvh
Geir
Likevel argumenteres det her videre med en rekke etnisk norske tilfeller som blir "underkjent" og ikke funnet "gode" nok av media (ok, denne tilfaller i hovedsak Kompo, og kilden er stort sett et eller annet media, som i utgangspunktet er den store stygge ulven ...) Da er helsevesenet ille da! Sorry den kjøper jeg ikke.
At det er menneskelig å feile er greit det, jeg for min del driter meg ut stadig vekk. Men definer gjerne for meg og andre hva som er tollererbar "feil", og regelrett livsfarlig idioti. Noen yrker bare må ha langt høyere terskel for den slags.
Så kan en jo spørre seg om sammenhengen mellom overlegg og fordommer. Hvis ens fordommer (legg merke til at jeg ikke bruker rasisme, fordi dette kan like gjerne gjelde en utpissa stinkende 90-åring, som en siklende hjerneskadd 20-åring av helnorsk opphav) i forhold til andre mennesker er med på å styre kvaliteten på den medisinske hjelpen som blir gitt, er det noe fundamentalt galt. Har du et nedlatende syn på "avvik", har du fxxx ikke noe å gjøre i denne type jobber.
Ingen tviler eller påstår noe annet enn at ambulansepersonell som annet helsepersonell i det store og hele gjør en svært viktig og god jobb. Skal absolutt alle likevel fredes fordi noen oppfører seg som regelrette rasshøl? Hvor vil dere egentlig?? Jeg betaler mine skattepenger med glede, bl.a i den tro at den dagen jeg eller andre som trenger det, får hjelp. Denne saken minner meg om uttallige historier fra enkelte andre land hvor det hele dreier seg om "har du sykeforsikring eller ikke? Ikke? Too bad.

En ting til. "Skjøvet under teppet" ?
Les innlegget mitt du quoter en gang til . Hvorfor tror du at saken fikk denne dimensjonen? Med den dokumentasjonen som ligger til grunn, må en nok ha Harry Potter-evner, hvis alle skulle se en annen vei.......

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Antall liker
3
ErosLoveking skrev:
GFE skrev:
ErosLoveking skrev:

Mvh
Geir
Likevel argumenteres det her videre med en rekke etnisk norske tilfeller som blir "underkjent" og ikke funnet "gode" nok av media (ok, denne tilfaller i hovedsak Kompo, og kilden er stort sett et eller annet media, som i utgangspunktet er den store stygge ulven ...) Da er helsevesenet ille da! Sorry den kjøper jeg ikke.
At det er menneskelig å feile er greit det, jeg for min del driter meg ut stadig vekk. Men definer gjerne for meg og andre hva som er tollererbar "feil", og regelrett livsfarlig idioti. Noen yrker bare må ha langt høyere terskel for den slags.
Så kan en jo spørre seg om sammenhengen mellom overlegg og fordommer. Hvis ens fordommer (legg merke til at jeg ikke bruker rasisme, fordi dette kan like gjerne gjelde en utpissa stinkende 90-åring, som en siklende hjerneskadd 20-åring av helnorsk opphav) i forhold til andre mennesker er med på å styre kvaliteten på den medisinske hjelpen som blir gitt, er det noe fundamentalt galt. Har du et nedlatende syn på "avvik", har du fxxx ikke noe å gjøre i denne type jobber.
Ingen tviler eller påstår noe annet enn at ambulansepersonell som annet helsepersonell i det store og hele gjør en svært viktig og god jobb. Skal absolutt alle likevel fredes fordi noen oppfører seg som regelrette rasshøl? Hvor vil dere egentlig?? Jeg betaler mine skattepenger med glede, bl.a i den tro at den dagen jeg eller andre som trenger det, får hjelp. Denne saken minner meg om uttallige historier fra enkelte andre land hvor det hele dreier seg om "har du sykeforsikring eller ikke? Ikke? Too bad.

En ting til. "Skjøvet under teppet" ?
Les innlegget mitt du quoter en gang til . Hvorfor tror du at saken fikk denne dimensjonen? Med den dokumentasjonen som ligger til grunn, må en nok ha Harry Potter-evner, hvis alle skulle se en annen vei.......
Hei,

Hvorfor denne saken fikk så store dimensjoner tror jeg først og fremst skyldes at man kan bruke "rasist stempelet" og jeg tror at hvis dette hadde hent med en "hvit" mann som var slått ned av en "hvit" at saken hadde mistet en dimensjon og således ikke vert så interesant for pressen.

Det jeg mener med "skjøvet under teppet" er mer generelt, og slik sett så er det mer myntet på et genererlt bilde, det jeg kan si er at hvis det i arbeidslivet eksempelvis skjer uønska hendelser som kunne ført til alvorlige skader, så er det et prinsipp at det er viktig for å forebygge det at det er åpenhet om rapportering. Gjør du da en "tabbe" så er det stor mulighet at denne tabben aldri vil bli rapportert hvis det er mulighet for sparken for eksempel en arbeidskollega og en forebygging er da vanskelig.

Å sitte i ettertid og kalle dem regelrette rasshøl synes jeg også er utidig, synes vel at det norske språket kunne vert brukt på en annen måte.
hvis Dere brenner så mye for dette så kunne man vel også begynt å ta tak i hvorfor det er så mye uprovosert vold, antar at skaden til Ali ikke ble så mye større om han ble kjørt med taxi til sykehuset kontra ambulanse, det var vel strengt tatt ikke ambulansefolkene som slo han selv om nesten historien er vinklet i denne retningen nå.

Mvh
Geir
Skulle mye til hvis det var slik der jeg jobbet at man

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Det som provoserer mange er at det omtrent går automatikk i å dra fram rasisme-ordet når en person med mørkere hudfarge enn den vanlig etniske norske utsettes for noe. Alle er vel enige i at det som her skjedde var fryktelig, ingen forsvarer deres handlinger, men noen ser at det kan være litt andre ting som ligger til grunn her enn rein og ondsinnet rasisme, og det er jo også dette med rasisme debatten her dreier seg om. Hadde dette skjedd gang etter gang, så kunne man selvsagt sett etter et mønster, men meg bekjent har ikke disse to vært borti lignende saker før, er det noen som vet om de f.eks før har hatt en eneste klage på den jobben de har utført? Jeg har i alle fall ikke sett det omtalt noe sted, og de var neppe nye i jobben, og de har sikkert vært borti mangslags tilfeller med allslags mennesker.

Det er sikkert riktig at noe av grunnen til at pressen slo dette så stort opp er tilgang på bilder og film av det som skjedde. Bilder sier mer enn tusen ord, og vi har jo sett tidligere film fra overvåkingskamera som viser personer utsatt for brå og umotivert blind vold, det er grusomt å se dette på film, det er noe helt annet å “bare” lese om det som en liten notis i avisen., man får et nærmere forhold til offeret ved å se bilder av personen og det han utsettes for.

Nå som omtrent alle har mobil med mulighet til å ta bilder og filme vil det nok skje oftere og oftere at saker dokumenteres mye bedre enn før, dette vil selvsagt pressen benytte seg av på godt og vondt, men de må likevel ikke være helt ukritisk til den slags bruk, og de vil fremdeles selvsagt ha ansvaret for hvordan saken vinkles. De kunne helt klart ha dokumentert denne saken grundig uten å ha kommet med insinuasjoner om rasisme helt fra første minutt omtrent, og mitt inntrykk av deres dekning er et ønske om å hisse opp stemningen ved bevisst å fokusere på ambulansepersonalet som de store drittsekkene her som med rasisme som motiv unnlot å hjelpe en hardt skadet mann, for så å ikke engang angre i ettertid. Synes kanskje den var minst like ille, å fremstille det som om de ikke angret, uten å ha snakket med de berørte ( som jeg oppfattet det som at de ikke hadde) er vel ganske drøyt.

Listen min var egentlig bare dokumentasjon som svar til Toriamos som ikke trodde man kunne komme opp med lignende tilfeller. Jeg ble selv rimelig provosert over behandlingen til en utenlandsk lege en gang jeg var innlagt, men det falt meg virkelig ikke inn å tenke på at dette kunne ha med rasisme å gjøre, men kanskje neste gang,..? På den annen side fikk jeg en annen gang veldig god behandling av en muslimsk utenlandsk lege, dette går begge veier og er stort sett kun et utslag av tilfeldigheter, personlighet, dagsform osv.

Så lenge man skal ha dette fokuset på “ rase” og farge så vil man faktisk ikke bli kvitt problemet heller, noen vil alltid kunne tro at grunnen til at de behandles som de gjør har bakgrunn i farge, så vil man da måtte behandle disse bedre enn andre for å unngå misforståelse, da vil man jo faktisk diskriminere alle de andre… og sånn kan man fortsette.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
pub.tv2.no/nettavisen/

Ambulansepersonellet opptrådte uforsvarlig og diskriminerende med rasistiske undertoner
mener fylkeslegen, og det er svært nærme min egen vurdering (som jeg sa på et tidlig tidspunkt i denne tråden) "lukter av rasisme" og da legger jeg et utvidet begrep i det (ikke nødvendigvis p.g.a rase aleine men også sammen med klasse).
Jeg har ikke lest i denne tråden på lang tid, så innlegget mitt nå er bare generelt.
Mvh.KW

V

villov

Gjest
Man blir sikkert ganske kald og kynisk av et liv med henting av restene av gjengoppgjør, eller de mange daglige overdosene blant narkomane.
Har selv ringt 2 ganger etter ambulanse når folk har ligget blå i ansiktet uten å respondere, men ambulansen gadd ikke komme i begge tilfeller.
Selvfølgelig er ikke dette noen unnskyldning i anliggende sak, men har flere erfaringer med slett assistanse fra hjelpeapparatet.

A

Atle Kristiansen

Gjest
villov skrev:
Man blir sikkert ganske kald og kynisk av et liv med henting av restene av gjengoppgjør, eller de mange daglige overdosene blant narkomane.
Har selv ringt 2 ganger etter ambulanse når folk har ligget blå i ansiktet uten å respondere, men ambulansen gadd ikke komme i begge tilfeller.
Selvfølgelig er ikke dette noen unnskyldning i anliggende sak, men har flere erfaringer med slett assistanse fra hjelpeapparatet.
Diskriminering av narkomane fra helsepersonell, politi og sosialmyndigheter er etter min erfaring sterkere enn eventuelle rasistiske tilbøyeligheter; men som du selv sier, ikke rare unnskyldningen.

Mvh

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.918
Sted
Oslo

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Såpass ja ::)

<- Dere kan trykke hva dere vil. Hvem jeg har kjent eller vært på fest med gir meg ingen fortid å skrive om. Jeg har kjørt 10000 pasienter uten å få en eneste skriftlig klage. Jeg behandler alle likt, sier ambulansesjåføren til VG.>

Man trenger slettes ikke å ha "rent" mel i posen selv om man hverken har fått klage eller vært straffet før.

Jeg bodde for mange år siden i nærheten av han som stakk ned (og drepte) en person, som var "dum" nok til å prøve å stoppe dem, i det de skulle stikke i fra et ran(sted) som de netttopp hadde begått.
I avisen sto det at vedkommende var tidligere ustraffet ::) svært få fikk da vite om alt det f...skapet vedkommende så og si daglig bedrev i nærområdet og lengre unna for alt jeg veit.
Etter min mening en såkalt versting.

Jeg undrer meg på hvordan denne saken hadde endt opp dersom det ikke hadde vært noen (seriøse og modige) "nøytrale" vitner til det hele, mot bare vennnene og pårørende ::)
Det er det som er så van(ske)lig i slike saker, det er alt for ofte "øvrigheta" som får vridd seg unna slike typer hendelser.
Ved hjelp av bilder og lydopptak(?) og et par sykepleiere bl.a. så fikk akkurat denne saken en sannsynligvis ganske nær sannferdig oppklaring og fint er det, får nå bare håpe at nevnte sykepleiere ikke får problemer i yrkeskarrieren senere av noen art.
Mvh.KW

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Jeg ser fremdeles ikke hvor de tar rasisme-beskyldningene sine fra, er hippier nå betegnet som rase, eller er det rasistisk å kalle noen hippie?
Man kan kanskje kalle det fordommer eller forutinntatthet, men å likestille dette med rasisme er i alle fall helt feil etter min oppfattelse av ordet. Fordommer kan man av og til ha god grunn til å ha, det har med erfaring å gjøre, tror nok at både politi og ambulansepersonell har god bakgrunn fra mange saker til å kunne se folk litt an og ofte ”vite” hvem man har med å gjøre. At man da kan bli redd for egen sikkerhet ut i fra tidligere erfaringer med mennesker med samme bakgrunn har ingenting med rasisme å gjøre, selv om det viser seg at personene har en annen hudfarge.

Her tok de feil, de antok nok at det var rus inne i bildet, at han hadde rotet seg opp i noe fordi han var ruset, dette fikk de så ”bekreftet” da han dro ned buksen og tisset på dem. Selvsagt skulle han hatt hjelp uansett, selv om han hadde vært ruset, men det er ikke så rart om ambulansepersonell som stadig ser folk selvforskyldt rote seg opp i situasjoner, som de ofte legger opp til selv ved å provosere, har litt mindre sympati for antatte bråkmakere enn de har for gamle damer som blir slått ned eller barn som blir påkjørt.

Ali var uheldig, men mye av dette kan han faktisk takke mange av sine landsmenn for, det er ikke til å legge skjul på at det har vært mye bråk og kriminalitet og dop med litt for mange av dem, man kan ikke bare legge skylden over på ”rasistiske” nordmenn her, man må gå litt i seg selv og, og tenke på hvordan man fremstår som gruppe. At mange nordmenn har et negativt syn på enkelte grupper innvandrere har faktisk en klar sammenheng med deres oppførsel, ingen er redd en kineser, men mange er redd for en somalier, og kom ikke her og si at det er rasisme som er grunnen til det.

Selvsagt bør alle få sjansen til å vise hvem man er i en optimal verden og ikke utsettes for forutinntatthet. Men ting skjer raskt, folk blir redde eller sinte, man er sliten, det er utallige grunner til at man blir behandlet som man blir, dette er noe vi alle ofte erfarer. Man kan ikke forlange at personell skal helt se bort i fra sine negative erfaringer, det vil vel ingen av oss gjøre heller om vi skal være ærlige, vi har nok alle våre fordommer, og ofte med god grunn.

Så også overfor de som en gang i sin ungdom har vært medlem av uheldige grupperinger ser det ut til.. At en mann har kjørt ambulanse i 14 år uten en klage hjelper ikke her, er man den typen så er man den typen, man kan ikke forbedre seg eller komme på andre tanker, her skal det ikke taes smålige hensyn.

Men nå har heldigvis noen funnet ut hvordan de skal hanskes med ”rasister”. Med denne metoden regner jeg med at problemet med rasisme skal være løst for fremtiden, det er bra at noen tar ansvar og viser hvor skapet skal stå...

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/08/30/510564.html

Eller hvem er egentlig rasisten her? Han som bli banket eller han som banker?

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
Komponenten skrev:
Man kan kanskje kalle det fordommer eller forutinntatthet, men å likestille dette med rasisme er i alle fall helt feil etter min oppfattelse av ordet. Fordommer kan man av og til ha god grunn til å ha, det har med erfaring å gjøre, tror nok at både politi og ambulansepersonell har god bakgrunn fra mange saker til å kunne se folk litt an og ofte ”vite” hvem man har med å gjøre. At man da kan bli redd for egen sikkerhet ut i fra tidligere erfaringer med mennesker med samme bakgrunn har ingenting med rasisme å gjøre, selv om det viser seg at personene har en annen hudfarge.

Fordommer mot hva? Jo det var en utlending, og det var jo en slik en de hadde med å gjøre, mao så er det du sier er at de har hatt dårlig erfaring med utlendinger før og dermed lar dem ligge igjen? Er vel dette som er skjære alle over en kam, og jeg ser egentlig på dette som rasisme.

Her tok de feil, de antok nok at det var rus inne i bildet, at han hadde rotet seg opp i noe fordi han var ruset, dette fikk de så ”bekreftet” da han dro ned buksen og tisset på dem. Selvsagt skulle han hatt hjelp uansett, selv om han hadde vært ruset, men det er ikke så rart om ambulansepersonell som stadig ser folk selvforskyldt rote seg opp i situasjoner, som de ofte legger opp til selv ved å provosere, har litt mindre sympati for antatte bråkmakere enn de har for gamle damer som blir slått ned eller barn som blir påkjørt.

uansett om han hadde vært ruset så har han da fortsatt rett til å få hjelp

Ali var uheldig, men mye av dette kan han faktisk takke mange av sine landsmenn for, det er ikke til å legge skjul på at det har vært mye bråk og kriminalitet og dop med litt for mange av dem, man kan ikke bare legge skylden over på ”rasistiske” nordmenn her, man må gå litt i seg selv og, og tenke på hvordan man fremstår som gruppe. At mange nordmenn har et negativt syn på enkelte grupper innvandrere har faktisk en klar sammenheng med deres oppførsel, ingen er redd en kineser, men mange er redd for en somalier, og kom ikke her og si at det er rasisme som er grunnen til det.

Selvsagt bør alle få sjansen til å vise hvem man er i en optimal verden og ikke utsettes for forutinntatthet. Men ting skjer raskt, folk blir redde eller sinte, man er sliten, det er utallige grunner til at man blir behandlet som man blir, dette er noe vi alle ofte erfarer. Man kan ikke forlange at personell skal helt se bort i fra sine negative erfaringer, det vil vel ingen av oss gjøre heller om vi skal være ærlige, vi har nok alle våre fordommer, og ofte med god grunn.

Så også overfor de som en gang i sin ungdom har vært medlem av uheldige grupperinger ser det ut til.. At en mann har kjørt ambulanse i 14 år uten en klage hjelper ikke her, er man den typen så er man den typen, man kan ikke forbedre seg eller komme på andre tanker, her skal det ikke taes smålige hensyn.

Men nå har heldigvis noen funnet ut hvordan de skal hanskes med ”rasister”. Med denne metoden regner jeg med at problemet med rasisme skal være løst for fremtiden, det er bra at noen tar ansvar og viser hvor skapet skal stå...

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/08/30/510564.html

Eller hvem er egentlig rasisten her? Han som bli banket eller han som banker?

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Så hvis du har dårlig erfaring med noen og derfor vegrer deg mot å involvere deg med andre med samme bakgrunn så er du da rasistisk om det viser seg at de er mørke i huden, men hva om de er av samme farge som deg selv?
For meg er fordommer noe jeg til dels kan forstå, når det baserer seg på dårlige erfaringer, men rasisme er noe jeg ikke kan forstå, fordi det er å mene at en person er mindre verdt kun basert på hudfarge og etnisk bakgrunn. Det kulturelle er derimot noe annet, er man preget av en kultur kan jeg forstå at man kan være litt skeptisk fordi man vet de har helt andre holdninger til viktige ting enn du selv har.
Trenger vel ikke å gå lenger enn til politikken for å se hvor lett det er å skjære folk over en kam... alle Frpere er jo lavpannede idioter er det mange som synes...

Jeg sier jo akkurat det samme som deg, det var galt av dem å la ham ligge igjen også om han hadde vært ruset, ingen benekter at det de gjorde var forkastelig, det er bare grunnen til at det ble gjort det er litt diskusjon om. For meg er ordet rasistisk såpass sterkt at jeg mener man ikke skal slenge det om seg i tide og utide uten å være helt sikker på at det er det man snakker om. Det som nå skjer er at man ødelegger den egentlige betydningen av ordet og folk mister respekten for hva det faktisk betyr. Det er ikke bra, for ekte rasisme må man slå hardt ned på. De som f.eks mener at man ikke skal la nordmenn få adoptere barn med annen hudfarge er rasister, de som mener man ikke skal blande “rasene” er rasister, men de som er redd for andre kulturers negative påvirkning er ikke rasister, og de som har gjentatte negative erfaringer med mennesker med fremmedkulturell bakgrunn og derfor blir skeptisk er ikke rasister, man må da klare å se at det er et tydelig skille her.

Topp Bunn