Raskt spørsmål om tykkelse på strømkabel

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Antall liker
5.004
Torget vurderinger
2
Størst mulig tverrsnitt, og i tilegg egen jordkabel til ett kobberspyd godt plantet i plenen utenfor. (Evt. Jordspyd i en potteplante i vinduskarmen):)
Men det er ulovlig dersom det jordspydet ikke er/blir koblet sammen med installasjonens hoved-jording.

Jording i potteplante har jeg faktisk sett en gjøre i virkeligheten i min barndom.
Han som puttet ledingen i potteplanten var noen år eldre.
Mulig det gav en så traumatisk opplevelse at jeg har fått varige mèn av episoden;)

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.383
Torget vurderinger
12
ymir skrev:
Det kan virke som "fagekspertisen,målemafiaen" på hfs ikke liker innlegg fra en
ufaglært som trår i deres domene.

Og hvorfor skrive mye om dette?
Interessant om virkning og årsak.
Og at målemafiaen benekter sammenhengen.

Dere har vel like stor tilgang til forskning og kunnskap fra deres lærere og miljø,
eller har dere ubegrenset kunnskap fra fødselen av.

Problemet er vel mer at målemafiaen har flagget strømspørsmålet så høyt at det er "no return"
Er det forskjeller skyldes det enten feilkonstruerte eller defekt elektronikk.Alt annet er BS
Jeg har klippet sammen noen sitater fra de siste par sider i kjølvannet av en kort diskusjon mellom weld77 og Ymir.

Den nedlatende holdningen som utvises, gjerne og helst mot formalkompetente personer, er hovedgrunnen til at jeg stort sett holder meg langt unna denne diskusjonen. En annen ting er hvem "dere" og "målemafiaen" som det henvises til egentlig er. Budskapet virker å være noe slikt som: trenger du elektriker? Ring en baker for han er ikke forutinntatt og tillært vranglæren som fagfolkene har...... (ugh!). Jeg følger dog med stor interesse UIL, Sintef og andre kompetente miljøers forskning vedrørende spenningskvalitet.

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Antall liker
5.004
Torget vurderinger
2
Det er vel mer slik at når en har bestilt møbelsnekker og får en klamphogger..

Topp Bunn