Raspberry pi og Qobus

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.195
Antall liker
2.436
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Heisann,
Må søke litt råd i menigheten her. Jeg er ikke så erfaren på dette med streaming, har klart meg med den integrerte Tidal appen i Oppoen til nå.

Men jeg vil gjerne teste Qobus så jeg skal kjøpe meg en Allo Signature (Raspberry pi 4).

Men det finnes jo snart ett hav av forskjellige OS og apper man kan velge i. Men jeg vil styre det enklest mulig via telefon eller nettbrett (android).

Er det noen som har noen tips for oppsett?
Takker for alle tips.
 

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.195
Antall liker
2.436
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Ser at om man velger Volumio OS så kan man legger til Qobus som en plug-in. Man kan også legge tilLMS som en plug-in og der har man jo mulighet til Qubus som en app.
Tror jeg bare kommer til å gå for Volumio.
Volumio har sagt at Tidal Connect også vil komme.

He he, jo mer jeg tenker på det jo bedre ser det ut. Tidal Connect, Spotify Connect, LMS og nå også Qobus.
Får bare knuse sparebøssa og klinke til! :)
 
X

X186841

Gjest
Valgte Picoreplayer etter å først ha prøvd Volumio. Qobuz, Tidal og Spotify plugin finnes på Picoreplayer. Picoreplayer virket kjappest og mest stabilt på Raspberry pi4 hos meg ihvertfall.
Fordelen med Volumio var att den gikk kjappere og enklere å komme igang med, men den hang seg noen ganger og de skulle ha endel betalt for Qobuz støtte ++
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.037
Antall liker
2.486
Jeg kjører Pi OS i bunn. Disse minimalistiske distroene er genial til å komme i gang med RPi audio og LMS. Men de har en lei tedens til å mangle "alt" man behøver for å bruke RPi til annet enn primærfunksjon distroen er laget for.

Bare for å oppklare. LMS er er en service som tar lokalt musikkarkiv + Spotify/Qobuz/Tidal som plugger og lar en styre dem fra f.eks. Squeezer på Android tlf/brett.
Picoreplayer er en headless (komandobasert) transport (spiller) opprinnelig utviklet for å kjøre på samme maskin som LMS og styres via picore-app på tlf/brett/web.

LMS kan også ta funksjon som bro (bridge) mellom musikktjenster og enheter som Chromecast (trolig flere). Da transcoder LMS musikkstreamen til et format som Chromecast (CC) forstår og man kan styre den fra sin favoritt app/web. F.eks. om Qobuz ikke har connetor til CC kan LMS håndtere kommunikasjon til/fra Qobuz (innlogging/spilleliste mm) og sende kun audio til CC.

Når man har fått hodet rundt dette konseptet kommer forvirring med at det er ingeting i veien for å kjøre ROON, Spotify eller Tidal sine Connectorer samtidig som LMS / picore player på samme RPi. Da benytter man brukerflaten (programmet) til disse tjenestene og velger fra disse appene connetoren som kjører på RPi'n som end-point.
Jeg har ikke funnet noe sted å laste ned Qobuz sin connector. Men alt av streamere man kan kjøper ferdig benytter en slik linux plugg fra Qobuz, så den finnes :) Og fra flere år gamle poster ser man at Qobuz hadde en slik i omløp blandt linuxbrukerne.

Velger man gå kjøre Pi OS i bunn er mulighetene større, men lærekurven brattere :)
http://downloads.slimdevices.com/releases/latest.xml
Forum: https://forums.slimdevices.com/
 
Topp Bunn