RBN's tumleplass

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• RBN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Antall liker
    1.603
    Tror gjerne du tives godt RBN, dette er jo helt rått inkl de bilder du deler med oss;)
    Dette skulle man gjerne ha hørt (etter ferie tider), er jo ikke mage timiler unna:cool:
    Grattis!!!

gismo
    Takker gismo.
    Send en pm når det passer for deg.

Mvh
    RBN

C

Cyber

Gjest
    Flott artikkel i Watt, RES fikk fanget anlegget godt på bildene, tror "dragen" i huset her hadde stusset om jeg satt til 03 og lyttet til musikk på ukedagene, men sier jo mye at du prioriterer musikklytting så høyt.

RBN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Antall liker
    1.603
    Flott artikkel i Watt, RES fikk fanget anlegget godt på bildene, tror "dragen" i huset her hadde stusset om jeg satt til 03 og lyttet til musikk på ukedagene, men sier jo mye at du prioriterer musikklytting så høyt.
    Heisan og hyggelig at du likte artikkelen.
    Må nok legge om litt på stilen etterhvert, men musikk betyr mye for meg. Batterilading, refleksjon osv. Har en fortåelsesfull samboer....

Schumacher

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.10.2005
    Antall liker
    97
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Hei RBN.
    Jeg ser at du går i samme tankebaner som meg,å oppgradere din Embla Classic med større SSD.
    Jeg og har en ekstern HD på 1TB som har FLAC og WMA musikk i seg-problemet er det samme som du oppfatter,den avgir irriterende lyd og vi ser vel begge fordelen med å hatt store lagringsressurser internt i Embla isteden.Embla har vel 1 stk 64GB SSD,men slik jeg har forstått det så har den mulighet til å sette inn en til? altså bare å smekke inn en til i en allerede ferdig docking i Embla?

RBN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Antall liker
    1.603
    Hei RBN.
    Jeg ser at du går i samme tankebaner som meg,å oppgradere din Embla Classic med større SSD.
    Jeg og har en ekstern HD på 1TB som har FLAC og WMA musikk i seg-problemet er det samme som du oppfatter,den avgir irriterende lyd og vi ser vel begge fordelen med å hatt store lagringsressurser internt i Embla isteden.Embla har vel 1 stk 64GB SSD,men slik jeg har forstått det så har den mulighet til å sette inn en til? altså bare å smekke inn en til i en allerede ferdig docking i Embla?
    Hadde det enda vært så lett, men neida.
    Det er helt riktig to docking stasjoner og den ene er i bruk. For at man skal kunne bruke begge samtidig må det monteres et kort i Embla iflg Morten/NAT. Det må de gjøre og det kostet vel 1500 kr da jeg kjøpte maskinen. Sikkert ikke blitt billigere nå.
    Man kan jo ha flere ssd og bytte på, men da må topplokket åpnes for å komme til. Kanskje frese hull i kassa slik at man kunne bytte fra utsiden?:rolleyes:
    Jeg synes også lyden med internminnet er VESENTLIG bedre. Vurderer å kjøpe to ssd på rundt 500GB og ta en prat med Morten ang kortet som må monteres. Skulle gjerne hatt enda mer minne, men prisene tar da helt av.
    Eller jeg kan selge hele greia....

RBN

Schumacher

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.10.2005
    Antall liker
    97
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Ikke lett det der nei.Ettersom en ekstern HD som skal kobles til Embla må være formatert i FAT32 filsystem,må da en ny SSD som skal settes inn også formateres? Isåfall så må man jo også ha en dockinstasjon slik at man kan koble den nye SSD'n til en PC....-man vil vel ha det uansett for å føre over musikk fra gamle HD til SSD.

Jeg er jo en noob i data,men lurer på en ting...-får man kjøpt ekstern HD som har SSD-flashminne i seg istedenfor en roterende disk og som samtidig har USB-utgang?

En annen ting-har du prøvd å rippe ei skive med Embla over på ekstern HD som du fra før har i interminne og sammenlignet lyden?

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.763
    Sted
    Phobos
    Ikke lett det der nei.Ettersom en ekstern HD som skal kobles til Embla må være formatert i FAT32 filsystem,må da en ny SSD som skal settes inn også formateres? Isåfall så må man jo også ha en dockinstasjon slik at man kan koble den nye SSD'n til en PC....-man vil vel ha det uansett for å føre over musikk fra gamle HD til SSD.

Jeg er jo en noob i data,men lurer på en ting...-får man kjøpt ekstern HD som har SSD-flashminne i seg istedenfor en roterende disk og som samtidig har USB-utgang?
    Bare kjøp et USB-diskkabinett og putt inn SSDen du kjøper: Komplett.no - Akasa Noir S 2,5" HDD Kabinett

Hvis du vil benytte disken som en interndisk, men samtidig ha mulighet for å docke den i PCen for å fylle den opp med musikk kan du benytte en slik: Komplett.no - Hiyatek HDD Docking Station USB 3.0
    Den fungerer også for 3.5" disker.

Schumacher

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.10.2005
    Antall liker
    97
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Stilig...-takk Marsboer.

Når det gjelder spec,er det slik at dette kabinettet kommer med USB tilkobling ferdig montert i kabinettet slik at det bare er å koble en SSD i kabinettet og man er opp å gå ?
    En disk som skal kobles til Embla må formateres til FAT32,og dette gjøres vel etter at kabinettet er ferdig montert og kobles til min laptop og man gjør det derfra?

Når det gjelder strøm,er det slik at en slik ferdig SSD HD får strøm gjennom USB-kabel,eller kan man kjøpt til ekstern strømforsyning? Synes å ha lest fra flere at det er lydmessige fordeler ved å ha ekstern strømforsyning slik at kabelen sender bare signal og ikke strøm signal samtidig.

RBN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Antall liker
    1.603

En annen ting-har du prøvd å rippe ei skive med Embla over på ekstern HD som du fra før har i interminne og sammenlignet lyden?
    Hei igjen.
    Marsboer får svare på ditt innlegg i #810. Det er han som kan data.

Det finnes eksterne HD med SSD minne. USB kabling setter vel begrensninger når det gjelder overføringshastighet etc., men stille er den jo. Jeg har også en dockingstasjon for SSD kjøpt på Clas Ohlsson for en billig penge.

Jeg har rippede skiver på internminnet og på HD. Har ikke sammenlignet, men skal forsøke å gjøre det i kveld. Kommer tilbake med rapport.

RBN

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.763
    Sted
    Phobos
    Stilig...-takk Marsboer.

Når det gjelder spec,er det slik at dette kabinettet kommer med USB tilkobling ferdig montert i kabinettet slik at det bare er å koble en SSD i kabinettet og man er opp å gå ?
    Ja. Kabinettet har USB eksternt og S-ATA innvendig. Du trenger kun en SSD-disk.

En disk som skal kobles til Embla må formateres til FAT32,og dette gjøres vel etter at kabinettet er ferdig montert og kobles til min laptop og man gjør det derfra?
    Ja.

Når det gjelder strøm,er det slik at en slik ferdig SSD HD får strøm gjennom USB-kabel,eller kan man kjøpt til ekstern strømforsyning?
    Dette bestemmer du med valg av kabinett. De fleste 2.5" chassis drar strøm fra USB-porten, noe som gjør løsningen mye mer portabel. De fleste 3.5" løsninger har imidlertid eksternt strømadapter. Det finnes helt sikkert noen 2.5" USB diskkabinetter med ekstern strøm også.

Jamakr

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Antall liker
    2.364
    Sikletråd du liksom. Nei, da må det være noe ala anlegget og rommet du har - før siklet kommer.

Skal jeg invitere meg til å være med å se på tilpasninger av rom snart? Sent den 5 eller ikke fullt så sent 6 sept?
    Mvh
    JMK

RBN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Antall liker
    1.603
    Heisan
    Man kan sikle av nesten alt. Til og med pølse og lompe om man er sulten nok.

Da har sendt e-poster og sms i hytt og pine rundtomkring da jeg egentlig hadde møter på kvelden disse to dagene. Dumt å engasjere seg ...
    Jeg har funnet ut at jeg kan den 5, men ikke 6. Hva mener du med sent den 5? Kommer du med et tidspunkt så sender/snakker jeg med innehaver.

RBN

RBN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Antall liker
    1.603
    Sikletråd du liksom. Nei, da må det være noe ala anlegget og rommet du har - før siklet kommer.

Skal jeg invitere meg til å være med å se på tilpasninger av rom snart? Sent den 5 eller ikke fullt så sent 6 sept?
    Mvh
    JMK
    Da er det i boks JMK. To rom i samme hus, begge akustisk behandlet av Ingvar Öhman.(bare å Google i vei) Det ene en light versjon da anlegget står i stuen og det andre et kinorom i kjelleren der "den er tatt helt ut". I akustisk mening.
    Regner med at det blir jogging i kjellertrappa for sammenligning oppe og nede. God trim og en morsom opplevelse. Har vært med en gang før....

Jamakr

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Antall liker
    2.364
    Da er det i boks JMK. To rom i samme hus, begge akustisk behandlet av Ingvar Öhman.(bare å Google i vei) Det ene en light versjon da anlegget står i stuen og det andre et kinorom i kjelleren der "den er tatt helt ut". I akustisk mening.
    Regner med at det blir jogging i kjellertrappa for sammenligning oppe og nede. God trim og en morsom opplevelse. Har vært med en gang før....
    Flott - takk skal du ha. Gleder meg. Selv om trim ikke er det jeg trenger mer av akkurat nå. Sees.
    JM

Jamakr

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Antall liker
    2.364
    Hei,
    glemt mobil hjemme i dag, men husker adressen og dukker opp.
    Mvh
    JMK

RBN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Antall liker
    1.603
    Heisan
    Sikkert en diagnose for dette ........
    Det er et rødt hus og hjørnetomt.
    Snakkes

RBN

RBN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Antall liker
    1.603
    Lenge siden det har vært liv i tråden min.
    Ferdig med julepakker, trepynting og matinnkjøp. Roen har kommet og julen er her.
    Skal man komme skikkelig i stemning må denne nytes i halvmørket med noe godt i glasset og god samvittighet:

Loreena McKennitt - Snow, blir ikke skikkelig jul uten denne.

Ønsker alle en god jul og godt nytt år og takk for det gamle. Ser frem mot et givende 2013

Varme julehilsener fra Runar

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    God Jul Runar! Håper å få hørt dine kreasjoner snart. Spent på de. Kos deg og spis masse i jula. :)

RBN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Antall liker
    1.603
    Takker HC. Ikke langt over dammen vet du. Bare å slå på tråden

Jamakr

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Antall liker
    2.364
    Hei,
    og takk for at jeg igjen fikk komme på besøk.
    Det låter bedre enn noen gang.
    Svært spennende og lærerikt å få være hos en som prøver ut i praksis ulike løsninger - for å påvirke (bedre) lyd.

Antar du etterhvert selv legger ut litt om hva du nå eksperimenterer med - så jeg skal la være. Men, jeg må innrømme at jeg var lett skeptisk til om jeg ville høre og oppleve noen reell forskjell med de remediene du nå har prøvet ut. Så feil jeg tok. Nok mulig våre preferanser kan være litt forskjellig - men, jeg opplevde det slik at vi hørte de samme endringene (?).

Jeg skal fornye kontakten med Power'n med tanke på å invitere oss oppover. Det burde kombineres med en tur innom Arild.

La oss holde kontakt, og skulle du ha lyst til å høre dine gamle høyttalere i et nytt miljø - så kom innom.
    Mvh
    JMK

RBN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Antall liker
    1.603
    Hei JMK
    Det er bare hyggelig med besøk av personer som har samme ”lidelse”.Egentlig alt for lite besøk her når jeg tenker over det. Veldig koselig at du likte det du hørte og opplevde en lydmessig forbedring siden forrige besøk.
    Ja, man må teste løsninger i praksis hvis man får muligheten. Man kan lese seg til mye, men det er allikevel ikke sikkert man vil oppleve det man har forestilt seg. Ting må testes på plass.
    Det er vel ingen hemmelighet at det dreier seg om akustikk. Jeg har prøvd litt forskjellig. Hjemmelaget, Svanå, GIK og mye annet som har vært innom og blitt returnert. Det jeg prøver nå har jeg derimot stor tro på og skal prøves ut i større skala. Det var artig at du hørte forskjell på det lille vi prøvde. Det eneste vi gjorde var å endre hjørnene bak lytteposisjon fra full absorpsjon til full diffussering. Du likte lyden med full absorpsjon og jeg ønsker mer diffusering. Det var nettopp dette jeg ville vise deg. Med disse produktene er det mulig å tilpasse lyden til sine egne preferanser og allikevel få et meget godt akustisk rom. Det er ingen av oss som oppfatter musikk på samme måte og det er ingen som kan si at den enes oppfattelse er mer riktig enn en annens. Med produktene som skal testes nå, er det en mulighet til å tilpasse til sitt eget lyd ideal innenfor akustiske tilrettelagte rammer.
    Jeg kommer tilbake til hva dette er og skal legge ut bilder samt skrive litt etter hvert. Liker å være litt i forkant i forhold til hva jeg formidler i tråden. Jeg skal leie en flyttehenger nå på fredag og hente flere duppeditter og da begynner det for alvor å skje noe her. Gleder meg til det og mer info kommer etterhvert.
    Jeg har jo hatt forsterkere på besøk tidligere i sommer, samt en kabel. Har heller ikke skrevet om det ser jeg. Har også blitt bedt om å skrive om opplevd forskjell mellom Wilson Sasha og Maxx3. Ikke et ord om det enda heller. Skal prøve å skrible noen setninger, men har en tendens til åbruke tiden til å høre på musikk istedenfor å engasjere meg alt for mye om hva som skjer på HFS.
    Du og Power’n er hjertelige velkomne. Jeg kan gi beskjed når ting er på plass ang akustikken og skal forberede Arild på deres inntog.
    Takk for innbydelsen JMK. Skal prøve å få til det.

Mvh
    RBN

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: KW

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.072

Du og Power’n er hjertelige velkomne. Jeg kan gi beskjed når ting er på plass ang akustikken og skal forberede Arild på deres inntog.
    Takk for innbydelsen JMK. Skal prøve å få til det.

Mvh
    RBN
    Tusen takk for det RBN :cool:
    Snakket med jamakr før han stakk av til India, og vi prøver å få til en "stealth" visit i ly av vintermørket.
    Vi kommer plutselig på besøk.

RBN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Antall liker
    1.603
    Stealth høres veldig bra ut i ørene til en gammel Flyingeniør.
    Bare gå inn. Dere finner meg smilende bak mengder med Tube Traps.....

RBN

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.576
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Hei RBN.
    Takk for god mottagelse hjemme hos deg i dag.
    Det var fantastisk morsomt og høre anlegget ditt.
    "Jean Pierre" med Marcus Miller på Wilson Maxx var ubeskrivelig!

mvh

• Liker
    Reaksjoner: RBN

RBN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Antall liker
    1.603
    Hei bluesbreaker.
    Takker for hyggelig besøk av deg og broder'n. Alltid morsomt med besøk av likesinnede. Sjefen og jeg setter stor pris på godt rødt, så takk for gaven.
    Hyggelig at dere likte hva dere hørte. Miller skal definitivt inn på harddisken. Beintøft.
    Gleder meg til å levere Miller tilbake til deg og håper på en fantastisk Maggie opplevelse.
    Jeg ringer......
    Runar

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.576
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vil gjerne takke for god mottagelse og traktement hos deg i i går.
    At du tok deg bryet med innkjøp av Eivör billetter er også prisverdig.

Vi må gjøre noe lignende igjen. Gjerne hos meg, sjøl om det er noe lenger vei til konsertlokalet.
    Nå får vi jo nytt konserthus i byen og da regner jeg med at Hedmark transport henter og bringer gratis fra nær og fjern. (In my Dreams)

Mvh

RBN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Antall liker
    1.603
    Heisan
    Bare hyggelig å ha deg på besøk (har sendt faktura til Hamar Kommune:p). Ingen fare å kjøpe billetter til denne gjengen, da jeg fortsatt følger litt magefølelsen. Det finnes jo fortsatt redelige og trivelige mennesker heldigvis.

Det ble en flott kveld med en fantastisk konsert og helt klart noe som kan gjentas. Tok tre eller fire bilder av gjengen og noen stusselige mob bilder av Eivør. Skal se om de er brukanes og legge dem ut her i kveld.

Er ikke vi litt mer typen til denne type buss da Bluesbreaker

ken+kesley+merry+pranksters+further+bus[1].jpg

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.576
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    JOA! Så artigerer ut den der!
    Ellers så får jeg si som Zappa: Home is where the Heart is-on The Bus.

Ellers ble det jo et par nye skiver:
    Andrea Jonsdottir, musicspekulant, was in place in Popplandi on Friday to consider the album of the week, ‘Room’ by Eivør Pálsdóttir.
    Andrea said she had listened to ‘Room’ in the “root and butt” but as so often before, she was very happy with the album. Andrea believes the themes of the texts to be regret, vacuum and hope, and she thinks her songs are beautiful and stately, like everything Eivør does. Also Andrea considers the exposure and playing to be quite wonderful on the album.
    Rating: 9,9/10

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.072
    JOA! Så artigerer ut den der!
    Ellers så får jeg si som Zappa: Home is where the Heart is-on The Bus.

Ellers ble det jo et par nye skiver:
    Andrea Jonsdottir, musicspekulant, was in place in Popplandi on Friday to consider the album of the week, ‘Room’ by Eivør Pálsdóttir.
    Andrea said she had listened to ‘Room’ in the “root and butt” but as so often before, she was very happy with the album. Andrea believes the themes of the texts to be regret, vacuum and hope, and she thinks her songs are beautiful and stately, like everything Eivør does. Also Andrea considers the exposure and playing to be quite wonderful on the album.
    Rating: 9,9/10
    Hææææææææ....9,9/10
    Denne plata er da en ren tier :rolleyes: (for meg).

Det aller vakreste var at konserten med frøken Pàlsdottir var perludiet til messa i Munchen.
    For en utstråling, hvilken vanvittig stemmeprakt og ikke minst kraft hun er i besittelse av.
    At hun er vakker på bilder er så sin sak, men i levende live er hun vidunderlig :rolleyes:
    Og fy skamme skinn som hun kan synge.
    Jeg ble helt rystet inn til margen av frøkna, og sov en svært urolig natt på Hotell Victoria.
    Det tok mange dager å lande.
    Hodet var rett og slett fullt av den sanselige frøkna.

"Hun" fikk utfolde seg dugelig i et par gode anlegg nede i München, og folk sperret opp gluggene når alvefrøkna dro på.
    Om jeg ble rørt? Du milde som hun sang til "meg" via de italienske Leonardo ribbon speakers.
    Sjelsettende og bergtagende på en gang, og akkurat det elsker jeg henne for.
    Anja (miss ANJAZZ) sa det jo såre enkelt.
    Eivør traff henne midt i sinn, sjel og ikke minst hjerte.
    Akkurat sånn har jeg det også.

Tusen, tusen takk for initiativet til å dra oss med på konsert RBN :cool:
    ANJAZZ er notert, og bør så absolutt settes på programmet.

München var atter en svir i lyd, anekdoter, uskyldige løgner, moro (også på andres vegne), lite søvn, god mat og jevnt inntak av C2H5OHoi for ikke å få for mye blod i alkoholen. Dere anbefales å slenge seg med.
    Husk, Jazzmaker er ekspert i og drikke seg ned på natta :rolleyes:
    Det går nytt kurs hver kveld :cool:

Sist redigert:

RBN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Antall liker
    1.603
    Har fått klarsignal for München neste år;). Hvis noen vil passe på meg

RBN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Antall liker
    1.603
    Så nevnte noen Eivør og stemningen ble en helt annen

DSC_3540 - Kopi.jpg

Fra høyre har vi Gismo, Powerpoint, Bluesbreaker, Sundkoien og Jamakr

DSC_3540.jpg

RBN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Antall liker
    1.603
    Beklager en elendig billedkvalitet på de neste bildene. Tatt med iPhone3 med støvete linse som aldri har blitt rengjort, eller var det dugg??

Så dro vi på konsert. Vår alv og hjerteknuser ventet på oss. Ble litt forundret da hun startet med Trim for eldre, men endelig ble det "så slapper vi av og senker skuldrene"
    IMG_0290.jpg

Så begynte en fantastisk reise som dessverre sluttet så altfor tidlig. Eivør må bare oppleves
    IMG_0311.jpg

IMG_0297.jpg

IMG_0305.jpg

IMG_0298.jpg

IMG_0296.jpg

IMG_0309.jpg

Fantastisk kveld og så var det Whisky i Bibliotekbaren......

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.576
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    You`ve clicked this button too many times in the past 24 hours.
    Masmasmas.

Liker;)

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.116
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Liker :)

Vi tar bildene som de er RBN, flotte øyeblikk fra en vidunderlig konsert!!

gismo

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn