Riktig at jeg har tatt ferie, men har ennå ikke kommet meg unna på hytta der jeg er nettfri.
Jeg er bare innpå helt kort, men
må legge inn en kommentar på MSB riggen.
Det var innmari artig å høre digital ultra high-end!
Jeg er ingen teknisk begavelse, og utenom at det hele ser velbygd og bra ut vil jeg bare kommentere lydopplevelsen.
Ikke en gang prisen skal kommenteres, utover ;
"Money`s Too Tight To Mention"...
Min opplevelse er i det store og hele sammenfallende med det du sjøl har sagt RBN.
Avslørende og gjennomsiktig,-på godt og vondt.
På noen områder det beste jeg har hørt, likevel ville
jeg ikke bytte mot en god platespiller og vinyl.(bombe
)
Jeg ser at dette absolutt ikke ville gjelde alle, for MSB`n er en DREAM-MACHINE.
Vi tar det "vonde" først. Det virker ikke som denne MSB maskina er laget for å pensle lyden med sukker og honning.
Den er ærlig, og man hører til de grader hva slags håndverk som har vært utført på innspillingsida.
Er det gjort feil/dårlig arbeid i prosessen fram til ferdig produkt, så høres det.
Komprimering, klipp og lim, og annet studio-fiks-faks avsløres ofte på et fascinerende vis, men med den følge at man sitter og hører, og leter etter dette, i stedet for å høre musikk.
Det blir litt trist, men man må jo ta musikkprodusentene, og ikke MSB for å ha ruinert musikkopplevelsen.
Et eksempel er Natalie Merchants selvtitulerte album fra 2014.
Like ens innspillinger som oppleves som noe "harde" og "rett i trynet" får man servert nettopp på den måten.
Bill Nelsons live i studio
"Bill Nelson and his Gentleman Rocketeers", ble gjengitt veldig ærlig og med stor livefølelse på høyt volum.
Temmelig rett i fleisen, og det er så man tenker på å rote i lomma etter øreproppene som alltid er med på konsert.
Jeg så at gismo likte seg dårlig. Ingen fløyelsinnpakning altså.
Her, som i alle hifi-sammenhenger ellers er vi prisgitt innspillingen. Den får vi ikke gjort så mye med.
Uansett utstyr og medier kommer vi ikke utenom det faktum at lyden aldri kan bli bedre enn hvordan den er spilt inn.
Noe jeg føler ofte blir oversett i audiofile kretser.
Gode innspillinger jeg trodde jeg hadde hørt hvor gode er, opplevde jeg økte enda et par knepp!
(F.eks
Daily Growl-Lambchop,
Bethany&Ruphus 9000... Waters; vedhøgging og hestespann
)
En noe forslitte i hifi-demo sammenheng, men spilt på mitt ønske,
Hotel California fra
Hells Freezes Over ble lagt i MSB`n.
Jeg synes jeg sjøl har diger stadionlyd på Maggiene og REL hjemme, men det blir bare puslete mot for dette.
Lydbildet står helt fast og skåret ut i sten, - rett ut av miksebordet på konserten.
Liveinnspillinger er morsomt synes jeg, og spesielt på et slikt stereoanlegg!
Pianoinnspillingen du hadde, (svenske på solopiano) var som å ha pianisten i rommet. (punktum)
Hele anlegget oppleves meget blodfylt og organisk.
Rosinen i pølsa var gjengivelsen av et album vi alle tre har hørt
MANGE ganger.
Natalie Merchant`s (igjen!
)
Live in Concert fra 1999.
Favorittsporet er
Carnival.
Gitaristen på denne versjonen drar etter hvert fram et arsenal av effektbokser og pedaler og kjører på.
Tidligere hørt, har dette stort sett vært en (flott
) vegg av grøtete fuzz.
Her i RBN-anlegget avspilt på MSB hører du virkelig hva gitaristen holder på med, og det er tydelig at MSB-spilleren evner å separere og grave fram nyanser og detaljer man aldri tidligere har hørt, og som får musikken til å berøre i enda sterkere grad.
Det blir i det hele tatt ofte
enda mer av det gode med denne MSB-saken, og når det gjelder den nevnte dama er terskelen høy før overdosen truer.
Verten møtte oss som vanlig blid og opplagt.
Både han og fruen hadde lagt godt til rette for at badevekta står ubrukt denne uka også. Helt nydelig!
Takk for meg og god sommer RBN.
Mvh