DYRE SUBSIDIER: Fritaket for engangsavgift og moms på elbiler kostet staten 19 milliarder kroner i tapte inntekter i fjor, ifølge beregninger som regjeringen har gjort. Det vil si 250 000 kroner per bil. Foto: Markus Pentikainen
Nå er det vel mva på den delen av prisen som overstiger 600 000 det er snakk om, slik at man må betale mva av 100 000 kr på en bil som koster 700 000, altså mva på 25 000 kr. Jeg synes ikke det er urimelig?
Akkurat som jeg synes at det er rimelig at elbiler også betaler bompenger, men lavere sats enn biler med fossilmotor. 50% kanskje?
Det har vært uvanlig mange branner i elbiler i Norge i sommer. Eksperter sier elbiler likevel brenner sjeldnere enn andre, men at brann i selve batteriet er en større utfordring.
Det har vært uvanlig mange branner i elbiler i Norge i sommer. Eksperter sier elbiler likevel brenner sjeldnere enn andre, men at brann i selve batteriet er en større utfordring.
Fra linken
"Husk likevel at det ifølge DSB er fire til fem ganger så stor sjanse for brann i en diesel- eller bensinbil som i en elbil. Om dette vil endre seg over tid, i takt med at også elbilparken blir eldre, er uvisst per i dag."
Tallene er justert i forhold til antall, fossilbiler brenner vesentlig oftere, og det er ikke så merkelig heller. En dårlig vedlikeholdt fossilbil kan lette begynne å brenne; bensin/diesel/olje lekkasje, møkkete motor, dårlig kjøling o.l. Elementert min kjære Watson
Nye elbiler kommer åpenbart med dårlig lakk og coating, noe jeg selv har erfart med EQCen. Steinsprutmerker og medium riper på panseret er synlig etter få mnd kjøring på standard norske veier.
Reparatørene anbefaler keramisk behandling på disse bilene eller folie på de mest utsatte stedene.Det hjelper også mot rust. Jeg får selv lakkert om panseret nå før videre behandling.
De gamle Mercedes-bilene hadde en helt annen kvalitet - men i en økt konkurranse med Kina og krav om vannbasert lakk - må kostnader kuttes og dårligere lakk aksepteres.
I henhold til verkstedet så er faktisk Tesla et unntak med et tykt lag coating på lakken. Det er verdt å merke seg - men som de sa - det hjelper liksom ikke så mye når resten av bilen er dritt.
^ Hvorfor skulle lakken på en elbil være dårligere enn på andre biler? Det har ikke blitt brukt annet enn vannbasert lakk de siste 40 år, uansett merke, så det argumentet gjelder ikke.
Nye elbiler kommer åpenbart med dårlig lakk og coating, noe jeg selv har erfart med EQCen. Steinsprutmerker og medium riper på panseret er synlig etter få mnd kjøring på standard norske veier.
Reparatørene anbefaler keramisk behandling på disse bilene eller folie på de mest utsatte stedene.Det hjelper også mot rust. Jeg får selv lakkert om panseret nå før videre behandling.
De gamle Mercedes-bilene hadde en helt annen kvalitet - men i en økt konkurranse med Kina og krav om vannbasert lakk - må kostnader kuttes og dårligere lakk aksepteres.
I henhold til verkstedet så er faktisk Tesla et unntak med et tykt lag coating på lakken. Det er verdt å merke seg - men som de sa - det hjelper liksom ikke så mye når resten av bilen er dritt.
Har nå kjørt I-pace i 2 år og opplever ikke at lakken er dårligere enn mine tidligere biler, og jeg er nøye og polerer grundig en gang i året så lakken får en grundig sjekk. Når det gjelder Tesla så tror jeg knapt de har dekklakk. Når man ikke klarer å fjerne merker etter fuglemøkk med bil polish så er det noe galt med dekklakken...eller manglende sådan.
Har nå kjørt I-pace i 2 år og opplever ikke at lakken er dårligere enn mine tidligere biler, og jeg er nøye og polerer grundig en gang i året så lakken får en grundig sjekk. Når det gjelder Tesla så tror jeg knapt de har dekklakk. Når man ikke klarer å fjerne merker etter fuglemøkk med bil polish så er det noe galt med dekklakken...eller manglende sådan.
Den er nok en god del dårligere iht de som jobber med reparasjon - slik at når uhellet er ute så er nok film og / eller keramisk behandling å anbefale.
Vedrørende Tesla som nevnte jeg at de hadde bedre lakk ut fra erfaringene til reparatørene. Det er nok sikkert ulikheter mellom årsmodellene her - men ikke vet jeg.
^ Hvorfor skulle lakken på en elbil være dårligere enn på andre biler? Det har ikke blitt brukt annet enn vannbasert lakk de siste 40 år, uansett merke, så det argumentet gjelder ikke.
Det gjelder i større grad nyere biler, men dette er en el bil tråd. I tillegg har el biler mye aluminium for å gjøre bilen lettere (grunnet tunge batterier) som påvirker hvordan lakken sitter om jeg forstod det riktig. De jeg rådføre meg med hadde flere tiår med erfaring med dette.
Tallene er justert i forhold til antall, fossilbiler brenner vesentlig oftere, og det er ikke så merkelig heller. En dårlig vedlikeholdt fossilbil kan lette begynne å brenne; bensin/diesel/olje lekkasje, møkkete motor, dårlig kjøling o.l. Elementert min kjære Watson
Det kommer ann på bilmerke det. Nyere biler er mere brennbar en gamle. Det var en 2013 Peugeot 307 som selvantente i felles garasjen vår. Var ikke noe bensinlekasje eller oljelekasje, men en elektrisk feil som ofte er vanlig på nyere biler med all den jævla elektroinikken. Olje og bensinlekasje er valigvis slurv fra bilmekanikkerne eller produkt kvalitet under produksjon. Også eier med dålig vedlikehold.
Man skal heller ikke ha for stor tro på servicefolket. Ikke bestandig de skrur til
Det med Dino vs Elbilbrann er en sannhet med mofidikasjoner, helt klart. Rett ved her brant en nyere Volvo som var parkert inne på eiendommen og formodentlig ikke vært i bruk siden dagen før. Denne bilen er ikke med i listen under.
Jul 22, 2021 ...Bilbrann på Fjell. En eldre Peugeot 407 tok fyr mens den stod parkert utenfor en blokk i Lauritz Hervigs vei torsdag kveld. Redaksjonen ...
Jul 2, 2021 ... Trafikktrøbbel etter bilbrann på Kjellstad. Bil tok fyr like ved påkjøringsrampa til E18. Alexander Jansen Journalist/redaktør. Nils Maudal.
Aug 31, 2020 ...Bilbrann på E18 skapte kø i ettermiddagsrushet. En varebil fikk omfattende skader og måtte hentes av bergingsbil etter at den tok fyr under ...
Jun 1, 2018 ... SANDE: Nødetatene rykket like etter klokken 21.00 fredag kveld ut til til en bilbrann på Gamle Sørlandske, rett sør for Galleberg. Ifølge Vestre ...
Feb 4, 2018 ... ØVRE EIKER: Brannvesen, politi og ambulanse har rykket ut til Hoensvannet, vest for Hokksund, etter melding om en bilbrannlitt før klokken ...
Feb 11, 2019 ...Bilbrann i Nedre Eiker. Nødetatene rykket mandag kveld ut til en bilbrann på Gamle Riksvei i Krokstadelva. Benedicte Haugaard. 11.02.19, kl.
Nov 9, 2018 ... DRAMMEN: Klokken 09.10 ble det meldt om en bilbrann i Erik Børresens Allè ved tinghuset. Brannen skal være slukket. Brannvesenet er på ...
Oct 16, 2019 ... Rykket ut til melding om bilbrann på E18 - fant ingen ting. Nødetatene rykket ut til melding om bilbrann i Sande ved Tollerudgrillen i sørgående ...
Peugeot 307 er en gjenganger. Mins 5 slike biler har brent ut her i landet og
i flere land. Fikk forbud på flere campingplasser i Sverige. Bilen stod parkert i fellesgarasjen bare. Ble heldigvis oppdaget av forbipasserende og brannstasjon bare noen hundre meter unna.
En Opel Zafira tok fyr i p- huset på Sola flyplass for noen år siden, den er kjent for å begynne å brenne.
Når det gjelder elbil har noen Huyndai Kona problemer med brann, i Norge har 17 Konaer tatt fyr.
Selv USA har skattefradrag for kjøp av el-bil på mange tusen dollar. I mange land er alle biler "subsidiert", det vil si de har moderate avgifter i forhold til Norge. Det gjør elbiler veldig dyre i forhold til ice biler.
I årets stats budsjett fikk vi en ekstra avgift som koster oss en 30-40 tusen kroner i løpet av livsløpet på bilen.
Batterier er beregnet å holde 160 000 km eller ca 16 år. Nytt koster fra 180-350 000 kr
Hurtig lading koster ofte 4.50 kr pr kwh, dvs fort 10 kr på mila på vinteren. Ikke mye billigere en diesel, i tillegg er ikke batteri slitasje (1/kr pr km) kalkulert inn. El biler kan ikke avgiftes belegges uten at de blir ulønnsomme. Ønske om å forurense mindre må dermå være det største for å kjøpe el-bil.
Staten har tjent så mye på olje at det er bare rett og rimelig at de gir litt tilbake ved at har lave avgifter på å anspore og støtte overgang til el-bil. Man kan muligens innføre en lav MVA.
Staten burde også oppmuntre til bygging av hydrogenstasjoner samt å sponse hurtigladere i distriktene hvis de vil at alle skal kjøre utslippsfritt.
Nå blir det vel feil å prise inn slitasje på batteri (som på mange biler viser seg å være særdeles lav) og å basere drivstoffprisen på hurtiglading men det er klart at man med lek med tall omtrent kan få det resultatet man vil.
Jeg har hatt elbil og verditapet der i %var likt eller lavere enn en tilsvarende dieselbil og på de 3 årene har jeg knapt hatt drivstoffkostnader.
Ja, kostnad på drivstoff handler jo i hovedsak om bruksmønster. Hvis du i hovedsak kjører relativt korte turer og har billig lading der du overnatter er jo drivstoffkostnadene med en elbil svært lave. De fleste elbiler har jo over 30 mil rekkevidde t.o.m. på vinteren, så det dekker jo vanlig kjøring for de fleste. Hvis du derimot bruker bilen mye til langkjøring kommer du ikke utenom hurtiglading og da er vel drivstoffkostnadene omtrent som for en bil med fossilmotor.
Drivstoffkostnaden er uansett bare en liten del av hva det koster å ha bil.
Noen av oss bruker bilen til lange turer ja. I mitt tilfelle utgjør det vel minst ⅔ av kjørelengden i året. Derfor har jeg en plug-in hybrid. Strøm lokalt, bensin på langtur. Nå til helga skal jeg kjøre 180 mil på 2 dager. Med en god bil er ikke det noe stort problem.
Prismessig blir det omtrent som for en elbil, og det er mye mer praktisk.
Feilen mange gjør når de snakker om bil er at de tror at alle har det samme bruksmønsteret som en selv, og at situasjonen er den samme over alt. Hvis man bor i Oslo og nesten aldri kjører lenger enn 30 mil på en dag er det jo åpenbart at en elbil er det rette valget, men det er jo ikke situasjonen for alle.
Neste gang jeg skal besøke familien kommer jeg nok til å fly og så ha leiebil. Miljømessig blir ikke det spesielt mye bedre enn å kjøre bil.
Verdt å merke seg at CO2 messig er det ikke verre å kjøre 2 personer i en lavutslipp diesel enn å fly. I et normalår, før Covid, kjører jeg ca 10.000 km utenfor landets grenser. Noen år mer, andre år mindre.
Jeg er musikk-, vin- og historieinteressert. Jeg har vært i Bruckners krypt, besøkt de fleste kirker der Bach har vært organist samt hans fødested, trålet restene av festningsverkene i Verdun, sittet i Arromanches og sett på restene etter D-dagen og besøkt Bastogne og Compiègne , sett slagmarkene i Mohacs og Austerlitz der Europas skjebne ble formet, trålet obskure vinmarker i Muscadet og vært opp og ned Dourodalen, besøkt Weimar samt Roncevalles i Pyreneene der Orlando iflg legenden ble drept (og de interessante vinmarkene i Irouleguy på andre siden av passet), fulgt Katarsporet i Languedoc og vært i Vezelay der det tredje korstog mot de ble forkynt, besøkt mesteparten av fastlandsEuropas severdige katedraler, Solesmes- og Cluny klostrene osv in absurdum.
Sett konsertsalen der flesteparten av Haydns symfonier ble uroppført, bodd i Beaujolais og trålet vinmarker for å prøve å forstå litt av forskjellen mellom de 9 ulike Beaujolaiscruene, besøkt Casals' Pau og Prades osv..... Vært på stedet for Potsdamkonferansen og i Wannsee, Guggenheim i Bilbao og lagt hånden på disippelens hode i Santiago de Compostela. Skal ikke kjede dere mer med det, i løpet av 25 år har det blitt særdeles mye som ikke er nevnt her. Mange av stedene mer enn en gang. Og mye krever bil og fleksibilitet. Kjører til dels etter vinkartene og historieboka med noen faste holdepunkter underveis. Å kjøre etter ladestasjonene er foreløpig ingen opsjon dessverre. På 27 år har det blitt 24 slike turer som strekker seg fra 3 til 5 uker.
Dette som et svar til morbid som dessverre ikke synes å ha skjønt at biler kan ha ulike formål.
Kort og godt; prøve å bli litt klokere på det som gjør livet verdt å leve, og som har formet det livet vi har og den verden vi lever i. Det er det jeg bruker bilen til ut over kjedelig kjøring i Norge der en elbil fint kunne ha gjort jobben.
Paraplydrinker og shoppingturer kan andre konsentrere seg om selv om jeg gjennom årene selvsagt har tilbrakt tid i byer som Paris, Berlin, Roma, Wien, Firenze, Venezia etc. Hovedsakelig av årsaker som nevnt over og fortrinnsvis uten paraplydrinker og vesentlig shopping, men likevel stort sett på den europeiske landsbygda..
Mitt CO2 avtrykk gjennom transport er nok totalt sett ganske lavt. Og når bil nr 2 er klar for skraphaugen og erstattes av en elbil blir det lavere heldigvis. Ser frem til det, foreløpig er det ikke særlig smart verken økonomisk eller miljømessig. Bilen er avskrevet og problemfri. Så får vi se hva som skjer med det europeiske ladenettverket re bil nr 1. Jeg kan ikke si jeg er særlig optimist, men i min alder er det ikke sikkert det betyr noe siden bilbytte av den ikke er aktuelt på mange år.
Selv USA har skattefradrag for kjøp av el-bil på mange tusen dollar. I mange land er alle biler "subsidiert", det vil si de har moderate avgifter i forhold til Norge. Det gjør elbiler veldig dyre i forhold til ice biler.
I årets stats budsjett fikk vi en ekstra avgift som koster oss en 30-40 tusen kroner i løpet av livsløpet på bilen.
Batterier er beregnet å holde 160 000 km eller ca 16 år. Nytt koster fra 180-350 000 kr
Hurtig lading koster ofte 4.50 kr pr kwh, dvs fort 10 kr på mila på vinteren. Ikke mye billigere en diesel, i tillegg er ikke batteri slitasje (1/kr pr km) kalkulert inn. El biler kan ikke avgiftes belegges uten at de blir ulønnsomme. Ønske om å forurense mindre må dermå være det største for å kjøpe el-bil.
Staten har tjent så mye på olje at det er bare rett og rimelig at de gir litt tilbake ved at har lave avgifter på å anspore og støtte overgang til el-bil. Man kan muligens innføre en lav MVA.
Staten burde også oppmuntre til bygging av hydrogenstasjoner samt å sponse hurtigladere i distriktene hvis de vil at alle skal kjøre utslippsfritt.
Et elbilbatteri holder i gjennomsnitt 22 år, en elbil i gjennomsnitt 10 år. Det er med andre ord ikke bruken, men etterbruken, som er utfordringen med dagens elbilbatterier.
Forslaget til AP om å innføre moms på beløpene over 600.000 når man kjøper en elbil er et svar på distriktsproblematikken når det gjelder hurtigladestasjoner. Inntektene fra denne endringen skal øremerkes til nettopp hurtigladestasjoner ute I distriktene. Om de holder hva de lover er en annen sak.
Sikkert et dumt spørsmål men hva skal man med flere hurtigladestasjoner i distriktene når de som allerede er der knapt er i bruk? Kanskje distriktene i nord-Norge trenger det men ellers tror jeg knutepunktene har behov for ytterligere ladestasjoner mens distriktene har grei nok dekning.
Problemet med ladestasjoner er jo at i knutepunkter lader folk hjemme og i distriktene lader folk med elbiler (som stort sett bor i byene) bare i helger eller i ferier. Vanskelig å få det til å gå rundt da når de lokale kundene mangler. Og at manglende ladestasjoner i distriktet forhindrer en del av de som bruker bilen til annet enn småkjøring i å skaffe seg elbil. Synes det er bra om en moderat elbilmoms kan brukes til investeringer i infrastrukturen.
Og uansett:, tror noen at bilavgiftene vil forbli på 0 etter at nye Ice biler ikke lenger er i salg? Tro om igjen. Det er like greit at vi kommer i gang med en gradvis innfasing til virkeligheten i takt med at elbiler blir stadig billigere etter hvert som volumene øker og omstillingskostnader avskrives.
Jeg har i år kjørt rundt i Sør-Norge med elbil som har 50kw batteri, det har godt helt greit, men jeg ser på kartene at i Troms og Finnmark ser det tynt ut med ladestasjoner. Forøvrig forstår jeg ikke helt det problemet som SP og Co skisserer om det er så vanskelig å ha elbil på bygda.
Det er lettere å lade hjemme på bygda enn om du bor i byen og alle elbiler som selges i dag går mellom 20-40 mil på en lading sommer som vinter. Og på landsbygda har mange en traktor eller en gammel pickup hvis det er behov for å dra henger. Nå skal det sies at flere og flere elbiler kan dra henger. Og Ford kommer med en feit elektrisk pickup, den er rett rundt hjørnet.
Dette ordner seg. Hadde jeg bodd i et rødt hus i skogen så hadde jeg likevel kjøpt elbil.