Bil, båt og motorsykkel Real Elbil Stories

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Jo fler elbiler de klarer å bli kvitt i tide jo mindre blir straffebøtene. Ikke umulig at det blir rea. Å subsidiere elbilsalget er sannsynligvis et langt mindre tap enn hva miljøbøtene vil utgjøre. My Twin Commutaotors....
     
    Sist redigert:

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.042
    Antall liker
    299
    Sted
    Tranby
    Hummer Edition 1 ble utsolgt på 10 minutter. 112595 $
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.724
    Antall liker
    974
    Torget vurderinger
    8
    Hadde planer om å bytte bil så jeg var inne på tanken på bytte fra diesel til EL-Bil. Er noe kresen på kvalitet så det var uaktuelt med noe Tesla/Korea/Kinamikk. Dro rundt å prøvekjørte E-Tron, I-Pace og EQC og fikk satt dem opp og priset. Kjøremessig var I-Pace klart den mest morsomme å kjøre, men kvaliteten stod ikke i forholdt til den vanvittige prisen da en måtte opp i HSE-pakken for å få de gode setene. Standardsetene var som å sitte på en krakk... E-Tron var en stor og flott bil. Kjørte bra, mye plass men interiøret hadde noen mangler slik det store "hullet" i midtkonsollen og ingen sportsratt og noe rotete interiør, og en aldeles vanvittig pris. Neste ut var EQC. Fin bil som kjørte bra. Over 100k billigere enn E-Tron og bedre kvalitet og komfort, men noe mindre, og i Mercedes hiarkiet er det en C-klasse.... Fikk og testet en E-Klasse hybrid og da var løpet kjørt. Sparte 270k i forhold til E-Tron, fikk en finere og bedre bil som fungerer fint for meg da jeg ikke er noe spesielt glad i SUVer. Kjører endatil 80-90% elektrisk på det lille batteriet.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Fordommene lever lenge når man ikke bryr seg med å teste en TMS Raven. Til 700k ferdig utstyrt fremstår den som er godt kjøp hvis man er villig til å kjøpe en modell som har vært på markedet i 8 år.

    Gratulerer med ny bil, om ikke annet så har den langt bedre baksete enn Tesla (velger MB E fremfor TMS som taxi) all den tid batteriene gir et høyt gulv og takhøyden kunne vært bedre for min del.
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.724
    Antall liker
    974
    Torget vurderinger
    8
    Tesla har ikke det en kaller "opplevd" kvalitet i den klassen de jobber i prismessig, slik er det bare. Er heller ikke så glad i designet til Tesla, og Model 3 er redselsfull! Er meget skeptisk til kvaliteten til en bilprodusent som er nyoppstartet. Det har ikke gått bra for andre tidligere, og liten tro på at det går så mye bedre med Tesla. Til Teslas forsvar skal de sies at de har tatt han helt ut og heller laget et produkt de har tro på, i stedet bare fokusert på pris. Tesla kan og teoretisk være falitt om ikke veldig lenge da de er avhengig av salget av grønne sertifikat for 1,2 milliarder $ i året. Uten dette hadde de måtte legge inn årene for lenge siden....
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.034
    Antall liker
    14.598
    Tesla har fryktelig stor tilgang på risikokapital om dagen.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Sikker på at en god del av fordommene følger alder.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Men, som toppene i de store bilprodusentene i US oFA sier: Hvis vi vil utkonkurrere Tesla har vi råd til å selge hver av bilene våre med NOK 5000 i tap, lenge....
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.724
    Antall liker
    974
    Torget vurderinger
    8
    Kapitalen tar fort slutt når en realistisk sett taper 10-12 milliarder i året på selve bil produksjonen. Når de andre produsentene ikke trenger å kjøpe sertifikater fra Tesla lenger er det over.... Selv VW har tapt penger på hver eneste El-Bil de har produsert...
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Tesla sin strategi er ikke å selge biler - men å bane vei for el-biler for å selge batterier. Det er ikke deres agenda å prøve å konkurrere med de store bilprodusentene på sikt. De har åpenbart banet vei for å ta i bruk ny teknologi, om det er kjøreassistanse, oppdatering av programvare og bruk av sim kort på biler osv. osv. De har veie tiden vært på "bleeding edge" - kategorien, der deres kjøpere fungerer mer som beta-testere enn faktiske kunder. Av denne grunn har mange hatt bilene sine på verksted over lang tid, og det hjelper ikke at amerikanere faktisk er dårlige på å skru biler sammen.

    Jeg er for glad i tysk kvalitet til å vurdere Tesla selv (dessuten er det for mange av den i Oslo), men uten Tesla og innovasjon fra California hadde vi ikke vært i nærheten av de El-bilene som Jaguar, Audi og Mercedes ruller ut nå og i nær framtid.

    Der hvor europeiske merker sliter er på SW-fronten - det er ikke i nærheten så sprekt eller stabilt som hos Tesla. Det er skuffende mange barnesykdommer på mercedes-plattformen som eks. Mercedes.me er ikke beta engang, i beste fall på Alpha-nivå.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.246
    Antall liker
    4.052
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ser for meg at VW's elbilsatsning blir en massiv skandale sett fra kundenes side, hvor de pøser ut med halvferdige biler så fort de klarer, for å redusere bøtene de blir pålagt pga utslippskandalen (få ned gjennomsnitts utslipp pr bil)
    Da er det kun kvantitet som gjelder. og det har heller ingenting å si om bilene de selger faktisk virker. En klagestorm fra sinte forbrukere vil ikke koste dem like mye penger som bøtene i første omgang, tror jeg er tanken.
    For de får jo bare klager fra de som allerede har gitt dem masse penger.

    Det kan bli en stygg sak dersom spådommene mine skulle slå til.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.713
    Antall liker
    3.152
    Sted
    Liten by
    Kanskje det at de gjør det å lage en bil til en relegion som skal redde verden.... Aldri likt religioner og det som hører slikt til !
    Så ingen argumenter, bare sysning.
    Er ikke du da i andre enden av skalaen og er det noe bedre?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.559
    Antall liker
    10.807
    Sted
    Trondheim
    VWs problem er at de ikke kan lage software. De har et "not invented here" syndrom og skal lage alt selv, men har ikke kompetansen. Det sliter de med i ID.-serien, da elektriske biler er langt mer avhengig av fungerende software enn den en tradisjonell bil er. Min erfaring fra 3 år med en Passat GTE er at bilen er flott, men car-net systemet deres er ubrukelig.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Jeg tviler sterkt på at verken VW eller de andre tyske aktørene ruller ut halvferdige produkter - når det kommer til selve bilen. Utfordringen ligger på en sømløs brukeropplevelse på app/web/bil.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.034
    Antall liker
    14.598
    Enhver moderne bil, uavhengig av om den drives av strøm, diesel eller bensin inneholder en voksen mengde software for alt mulig. Så om man ikke "kan å lage software" så kan man heller ikke lage en bil og slik har det vært i mange, mange år. Å lage en app for å styre enkle funksjoner i bilen burde i utgangspunktet være relativt enkelt til sammenligning, det er jo nesten ingen ting man kan gjøre i disse appene uansett og de skal stort sett bare skru av/på/justere funksjoner som uansett finnes i bilen, som å styre ladingen, sette på klimaanlegget og denslags.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.559
    Antall liker
    10.807
    Sted
    Trondheim
    Jeg regner med at for de elementene som blir styrt av programvare leveres programvaren med elementet. VW lager ikke alle tingene selv, men de setter sammen deler fra mange forskjellige produsenter. De produserer f.eks. ikke radioen selv, men kjøper denne inn fra en underleverandør som da også leverer programvaren til den delen. Tenningssystemet leveres av en underleverandør (bygd etter VWs spesifikasjoner selvfølgelig) som da også leverer programvaren for den delen. Så underleverandørene leverer programvaren til de delene de leverer. Det er når VW skal lage egen programvare, som f.eks. car-net, at ting skjærer seg. Det er ei hvert fall min erfaring. Klassiske server-klient problemer "Får ikke kontakt med server", "Den funksjonen er ikke tilgjengelig i øyeblikket" etc...
    Det kan jo godt være at for ID.3 (og de andre i ID-serien) må VW utvikle programvaren i større grad selv. Den kompetansen er ikke helt på topp i VW-konsernet kan det virke som.
    BMW og Daimler har outsourcet dette til erfarne IT-firma, men VW har SVJV insistert på å bygge opp den kompetansen selv. Det kan godt være at det er en bedre policy på sikt, men på kort sikt, før denne kompetansen er på plass, kan man nok regne med en del problemer.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Det som er litt dumt med tyske produsenter er at de får til selve bilen veldig bra - men det er mye tull med innlogging på nett og med app ift. Tesla.

    Å åpne og lukke bilen fungerer ikke alltid med app - å overføre navigasjon fra telefon til bil er heller ikke en god løsninger per idag (EQC). Forvarming av batteri før kjøring støttes heller ikke. Det er småting som skaper irritasjon, mens f.eks. kjøreveisassisanse fungerer bedre enn på tesla (holder veien bedre og bremser ikke for spøkelser etc.).
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Det med filholder er en særs subjektiv uttalelse, stjernebilen er ingen Cadillac.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Stemmer det at hurtiglading når det er skikkelig vinter med i-Pace er en tålmodighetsprøve? Ser på elbilforum at det er en som etter halvannen times kjøring i -15 får hurtigladet 7.15kWh på 26 minutter.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    4.224
    Torget vurderinger
    4
    Det kan hende, min erfaring og også ladeboksen har en del å si. Er en del av dem som ikke leverer hva de lover. Men av grafen tyder det jo på at Jaguaren trenger tid for å bli varm og få full effekt når det er kaldt. Men han hadde jo varm bil. Stod det hvor mye han hadde igjen på batteriet når han started ladeingen ?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Stod ikke SOC men antar den var lav. Er jo uansett batteritemperatur og mangelen på smart styring som er utslagsgivende. Blir jo noe av det samme for Audi.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.406
    Antall liker
    1.249
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Ny BMS er på vei etter at de har løst floken med LG Chem, som leverer og garanterer batteriet. Skal komme som ny SOTA over nett, om en stund...
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Ny BMS er på vei etter at de har løst floken med LG Chem, som leverer og garanterer batteriet. Skal komme som ny SOTA over nett, om en stund...
    Men det er vel for å kompensere for den generelt trege ladingen og ikke relevant for kaldt batteri og mange kuldegrader...
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.406
    Antall liker
    1.249
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Kan vel hende de legger inn litt forvarming av batteriet og... for å få de hastigheter som er lovet skal batteriet ha nær 30 grader - en sjeldenhet på våre breddegrader.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    En smart styring av et varmeelement er noe enkelte andre får til.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Litt av hvert news her men på slutten kommer det fram at uten «lånene» fra de stire «gas guzzlerene ville Tesla vært bonkers in a day. Toyota derimot....
    en del Kia og Hyundai branner,....
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.713
    Antall liker
    3.152
    Sted
    Liten by
    Litt av hvert news her men på slutten kommer det fram at uten «lånene» fra de stire «gas guzzlerene ville Tesla vært bonkers in a day. Toyota derimot....
    en del Kia og Hyundai branner,....
    Er dette kun sysning eller finnes det belegg for dette?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn