Jeg regner med at for de elementene som blir styrt av programvare leveres programvaren med elementet. VW lager ikke alle tingene selv, men de setter sammen deler fra mange forskjellige produsenter. De produserer f.eks. ikke radioen selv, men kjøper denne inn fra en underleverandør som da også leverer programvaren til den delen. Tenningssystemet leveres av en underleverandør (bygd etter VWs spesifikasjoner selvfølgelig) som da også leverer programvaren for den delen. Så underleverandørene leverer programvaren til de delene de leverer. Det er når VW skal lage egen programvare, som f.eks. car-net, at ting skjærer seg. Det er ei hvert fall min erfaring. Klassiske server-klient problemer "Får ikke kontakt med server", "Den funksjonen er ikke tilgjengelig i øyeblikket" etc...
Det kan jo godt være at for ID.3 (og de andre i ID-serien) må VW utvikle programvaren i større grad selv. Den kompetansen er ikke helt på topp i VW-konsernet kan det virke som.
BMW og Daimler har outsourcet dette til erfarne IT-firma, men VW har SVJV insistert på å bygge opp den kompetansen selv. Det kan godt være at det er en bedre policy på sikt, men på kort sikt, før denne kompetansen er på plass, kan man nok regne med en del problemer.