Receiverkjøp i USA

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
4.002
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
7.5A * 110V tilsier at du må opp i ca 1000 VA for en step-down trafo

Hifi Stasjonen

Bransjeaktør
Ble medlem
02.05.2007
Antall liker
59
Hmm må bare spørre...
Mener den laveste prisen jeg fant i USA var 1099 USD for ny onkyo 809, skulle vitterlig bli 1099 x 5.5 = 6044,50NOK x 1.1(10%frakt) = 6648,95,-NOK x1.25(norsk moms) = 8311,19,- NOK samt at det tilkommer et fortollingsgebyr hos posten som også skal momses.

Prisen i Norge er 7196,- NOK + moms = 8995,- NOK

Okay, så du sparer da ca 500,- men så må du kjøpe som nevnt en 1000VA step-down.

Så til mitt spørsmål : hvor er de ekstreme besparelser?
Men får man en ny Onkyo 809 til et par hundre US dollar så kan man jo skjønne import biten :)

Mvh
Hifi Stasjonen
WEB : www.hifistasjonen.no
Telefon mobil : 40850814
Telefon butikk : 62416121
EMAIL : mail@hifistasjonen.no

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
497
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Pluss at man mister de sterke rettighetene man har som forbruker i Norge ...

N

nb

Gjest
Liten hensikt å kjøpe mainstream forbrukerelektronikk i utlandet, det er ikke spesielt dyrt i Norge.

Og til trådstarter: Om du skal kjøpe den selv i USA og ta den med, så må du huske på at alt av priser på prislapper i USA er oppgitt uten state tax og sales tax, så du må legge på rundt 14% eller hva det nå er.

Osamede

Medlem
Ble medlem
13.03.2011
Antall liker
0
nb skrev:
Liten hensikt å kjøpe mainstream forbrukerelektronikk i utlandet, det er ikke spesielt dyrt i Norge.
Man kan spare flere tusenlapper, avehengig av hva man snakker om. Det er mye. Det er ikke tilfeldig at DSG (Elkjop's Britiske eiere) rapportere bedre marginer i Skandinavia enn de gjør i andre land i Europe.

Om Norske reklamasjonsretter: det er tvilsom at disse er alltid en fordel. For det første, fører disse regler til enda høyere priser - men det er sjelden at DVD-spiller, mp3 spiller osv funker ikke. Og når problemer dukker up, ja selgere skal fikse den under Norske regler - men tår ofte flere månader til å gjor det.

Ogsa må si at sales tax varier fra delstat ti delstat i USA, og og stort sett gjelder ikke for nett-basert salg av varer som til kjøpere utenlands eller i andre delstater.

Det er ikke noe problem til å kjøre en receiver på 110v med step down transformer, men personlig hadde jeg kjøpte en receiver fra USA, skulle jeg kjøpe brukte istedefor nye og spare enda mer penger - markedspris til brukte AV-utstyr er ganske lavere der.

N

nb

Gjest
Osamede skrev:
Man kan spare flere tusenlapper, avehengig av hva man snakker om. Det er mye. Det er ikke tilfeldig at DSG (Elkjop's Britiske eiere) rapportere bedre marginer i Skandinavia enn de gjør i andre land i Europe.

Om Norske reklamasjonsretter: det er tvilsom at disse er alltid en fordel. For det første, fører disse regler til enda høyere priser - men det er sjelden at DVD-spiller, mp3 spiller osv funker ikke. Og når problemer dukker up, ja selgere skal fikse den under Norske regler - men tår ofte flere månader til å gjor det.

Ogsa må si at sales tax varier fra delstat ti delstat i USA, og og stort sett gjelder ikke for nett-basert salg av varer som til kjøpere utenlands eller i andre delstater.

Det er ikke noe problem til å kjøre en receiver på 110v med step down transformer, men personlig hadde jeg kjøpte en receiver fra USA, skulle jeg kjøpe brukte istedefor nye og spare enda mer penger - markedspris til brukte AV-utstyr er ganske lavere der.
Joda, det kan være penger å spare, det er jeg også klar over. Men ikke nødvendigvis så mye når man regner med aller kostnadene ved moms, frakt, tollgebyr osv. For en del dyrere saker kan det kanskje være en del å hente - jeg handler selv mye fra junaiten (primært batteridrevet verktøy, håndverktøy og forbruksvare til elektroverktøy) og det er mye lavere priser jevnt over. Men det har skjedd en del i Norge i det siste - eksempelvis kamerautstyr jeg har sett på koster til tider mindre her til lands enn i USA og forskjellene - der det er noen - har som regel vært små. Unntak finnes selvsagt. Det er ganske fungerende konkurranse i forhandlerleddet her til lands på saker som ikke koster så mye og som selges mange steder og prisene blir deretter. Der det finnes en norsk eneforhandler kan det ofte se svært annerledes ut.

Ellers enig med deg ang reklamasjonsrett - om besparelsen er betydelig har jeg ingen problemer med å være selvassurandør. Jeg tror jeg har benyttet meg av norsk garanti en gang - det var på min første CD-spiller for 15 år siden eller så. Og det virker ikke som de som yter service er så kjappe - må man vente i uker og måneder på å få en sak tilbake så er garantien bortimot verdiløs.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Hvis trådstarter har tanker om å selge hifiutstyret sitt etter en stund - la oss forestille oss at han blir angrepet av det ikke helt ukjente oppgraderingsviruset - kan det tenkes at en boks som er importert, ikke faller like godt i smak på brukmarkedet som en som er kjøpt her i Norge. Bl.a. fordi det kan være vanskelig å få god service - tenker ikke garantireparasjoner nå - på bokser som er kjøpt i utlandet. En risiko for lavere bruktpris ved neste korsvei bør være en del av regnestykket.

N

nb

Gjest
Ulf-B skrev:
Hvis trådstarter har tanker om å selge hifiutstyret sitt etter en stund - la oss forestille oss at han blir angrepet av det ikke helt ukjente oppgraderingsviruset - kan det tenkes at en boks som er importert, ikke faller like godt i smak på brukmarkedet som en som er kjøpt her i Norge. Bl.a. fordi det kan være vanskelig å få god service - tenker ikke garantireparasjoner nå - på bokser som er kjøpt i utlandet. En risiko for lavere bruktpris ved neste korsvei bør være en del av regnestykket.
Bruktmarkedet for mainstream produker som reciever med 110v spenning er også bortimot ikke-eksisterende vil jeg tro. Forsåvidt er bruktmarkedet for recievere ganske rævva for selger uansett siden det kommer nye ting og nye features hele tiden, så akkurat det er kanskje ikke det mest relevante om man skal ha en reciever.

Men absolutt et poeng som er verdt å ta med, ja.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Vel - receivere var kan hende ikke noe godt eksempel. De er jo ikke verdt noenting på bruktmarkedet - uansett. Men tenker vi stereo, blir det muligens litt mer relevant.

Osamede

Medlem
Ble medlem
13.03.2011
Antall liker
0
nb skrev:
Bruktmarkedet for mainstream produker som reciever med 110v spenning er også bortimot ikke-eksisterende vil jeg tro.
Som sagt receivere selger dårlig unansett. Man regner aldri at det selges til noen betydelig pris. Men har man kjøpte en brukt 110V receiver til bunnpris, tror jeg at man gidder ikke on videressalgs verdien.

Topp Bunn