Høyttalere Referansehøyttaler i "fornuftig" prisklasse.

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Antall liker
728
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Denne høyttalermodellen kjøpte jeg ny 3 ganger på Lyric Hi-fi, sistegang i år 2007.
Dette er små stativhøyttalere som låter helt sinnsykt bra for penga. Men på grunn av fysiske mål så er det ikke dypbass eller særlig fylde i bassen. Pris var dengang kr. 4500.-
Egenskapene er i retning engelsk varm behagelig og musikalsk engasjerende. Dette er tidenes sing allong høyttalere, en kompis og meg stod forran høyttalerne og skreik sammen med U2 og Mary J Blige ÅÅÅÅÅH! etter bare en øl. Da er det bra høyttalere.

Fins det noe liknende i dagens marked som ikke koster en million?

epos3pic1.jpg

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
10.461
Torget vurderinger
2
Denne høyttalermodellen kjøpte jeg ny 3 ganger på Lyric Hi-fi, sistegang i år 2007.
Dette er små stativhøyttalere som låter helt sinnsykt bra for penga. Men på grunn av fysiske mål så er det ikke dypbass eller særlig fylde i bassen. Pris var dengang kr. 4500.-
Egenskapene er i retning engelsk varm behagelig og musikalsk engasjerende. Dette er tidenes sing allong høyttalere, en kompis og meg stod forran høyttalerne og skreik sammen med U2 og Mary J Blige ÅÅÅÅÅH! etter bare en øl. Da er det bra høyttalere.

Vis vedlegget 788028
Jepp hørte dem hos Lyric i Oslo for leeeenge siden. Knallbra,

Medlem-

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.09.2012
Antall liker
829
Sted
Bergen
En annen liten sak som er veldig bra er Dali Menuett.Siste utgave mk3 blir det vel.Glimrende liten høyttaler.

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Antall liker
5.008
Torget vurderinger
2
Har hatt i hus Reference 3a mmc, Proac respons 1s, Gallo nucleus Solo og nå Quad S2 som alle er i klasse mindre høyttalere.
Kr 4500 for S2 er bra pris for så behagelig godlyd. Hva som er "normal" salgspris nå vet jeg ikke, men var vel ca 10 den gang jeg kjøpte de. De gir en lyd en kan leve lenge med.

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
920
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Husker godt jeg hørte Epos og Creek på messa i Horten for noen år tilbake, det svingte såpass godt at jeg fortsatt har settet på ønskelisten til hjemmekontoret...

2

2xJ

Gjest
Den første het Dali Menuett - jeg har den her. (modifisert senere av undertegnede)
Så kom MkII med Bi-Wiring..
Mk III kom med flott kabinett og bedre delefilter.. så kom Royal Menuett og resten kan du sikkert.. helt andre elementer enn opprinnelig-
En helt annen HT er det nå...

Men en flott høyttaler det er !!!!!

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.351
Torget vurderinger
0
Fant et par små stativhøyttalere på Finn til mye lavere pris, MEN med bånd-diskant.
Plassert på hver sin side av PC-skjermen og paret med aktiv 2x15" så er det enklere å
analysere klipp på Youtube og summen nederst på kassalappen er langt unna millionen...
Fant et par til av de samme og handlet......nesten......det får være grenser for hamstring ;)

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.354
Torget vurderinger
1
Kjendis: Epos ELS3- som Krix Equinox- vokser proporsjonalt med kvaliteten på forsterkeren. Derfor regner jeg med du også har forsterkeriet i orden. På engelsk matching er det jo tonalt sett greit å bygge systemet helbritisk, så hvis du sitter med Rega, Exposure, Creek, Naim e.l., tenk gjerne i baner om Spendor, Neat, ProAc..den veien..Focals er et fransk alternativ, mye brukt på Naim nå. Med GOD GRUNN. Men en ny Equinox er knall, den…såfremt du gir den stabile, presise, åpne urkrefter. Et lite tips: Når du finner en høyttaler som passer dine preferanser som det du opplevde med ELS3…hold på den😎 Enkelte komponenter fortjener et livstidsperspektiv. Og høyttalere skal ikke være store som et garderobeskap…Mht dem er størrelsen så godt som ALLTID underordnet kvaliteten i min bok.

Sist redigert:

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Antall liker
728
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Kjendis: Epos ELS3- som Krix Equinox- vokser proporsjonalt med kvaliteten på forsterkeren. Derfor regner jeg med du også har forsterkeriet i orden. På engelsk matching er det jo tonalt sett greit å bygge systemet helbritisk, så hvis du sitter med Rega, Exposure, Creek, Naim e.l., tenk gjerne i baner om Spendor, Neat, ProAc..den veien..Focals er et fransk alternativ, mye brukt på Naim nå. Med GOD GRUNN. Men en ny Equinox er knall, den…såfremt du gir den stabile, presise, åpne urkrefter. Et lite tips: Når du finner en høyttaler som passer dine preferanser som det du opplevde med ELS3…hold på den😎
Kunne ha blitt paralellprosjekt på soverommet. Foreløpig er 14 løk for mye til et sånt opplegg. Har prøvd proac og spendor. Spendorene mine var det noe feil med så innrrykket sviktet litt. Kan ha skjedd noe da jeg flyttet. Når jeg koblet opp a4 så falt hele lydbildet i dass. Fikk Audiovector qr5 og den er high-end.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.404
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0

Vis vedlegget 788028
Epos CLS 3 (og seinare CLS 8) er vel eitt av dei beste kjøpa du kunne gjere når det gjeld småhøgtalarar. Lettplasserte og i stand til å levere flottlydbilde. Men som du seier, ikkje særleg imponerande i øvinga å gå djupt i bassen. Til gjengjeld teiknast det vi kunne høyre av bassgitar og denslags svært tydeleg.
Eg selde mitt CLS3 par til ein trengande, og kjøpte CLS 8 i staden, som eg hadde til hyttebruk. No skal vi selge hytta i Portugal, så eg har tatt høgtalarane heim. Reknar med at mine etterkomarar treng dei etter kvart...
Det har skjedd mykje med Epos. Etter det eg meiner å hugse vart dei smelta saman med Creek - forståeleg, ettersom elektronikken derifrå passar høgtalarane utmerka. Men diverre gjekk prisane i veret på same tid.
No trur eg ikkje det finnest tilsvarande kvalitet på dette prissegmentet, men om nokon kjenner til eit alternativ, hadde det vore interessant. Så fortel kva du endar opp med.
Elles er kanskje dette av interesse: http://audiophile.no/nb-no/omtaler/hoytalere/item/1950-epos-k2

sundkoien

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.01.2007
Antall liker
5.033
Sted
Kirkenær
Torget vurderinger
2
Jeg har hatt Epos CLS3, Epos ES11 og Epos Mi12, i tillegg ProAc R1SC, ProAc Tablette Reference Signature 8 (puh), ProAc Tablette 50, og Proac Studio 118.
Alle disse spiller fantastisk i mindre rom, og med strømsterke forsterkere med litt varm grunnklang. En liten høyttaler sluker strøm, og låter "større" jo mer watt og ampere du dytter på med. Tablette Reference spilte magisk med 150 watt hybrid, og 1 SC låt helt transparent og lagde digert lydbilde med 55 watt EL34..
I dag har jeg ProAc Studio 118 koblet på 90 watt KT88. Varm klang fra forsterker balansert med et friskt og åpent lydbilde fra høyttalere. Dette spiller på 14 kvm og med en rask sub med 10 tommer, slave og 300 watt klasse D. Mange som har hørt det syns det spiller langt over sin klasse👍🎶
Har også gamle Epos ES11 som spiller overraskende bra med en Audiolab 8000A i samme rom. 🙂

M

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.354
Torget vurderinger
1
Sundkoien; Du har skjønt det, som vanlig. ProAc, Spendor behøver ikke en direkte overvarm/ rørbestykket partner heller. Audiolab/Exposure, Rega og Naim spiller utrolig der, sålenge det er krefter nok. Det løser du med flere forsterkere. Fire monoblokker, for eksempel..❤ Ser det kan bli mange bokser for noen her, men det er EN måte å skape det overskuddet som trengs. Og høyttalerne blir bare bedre av det. Det gjelder forøvrig gulvstående også, men de har kompromisser monitors aldri får, og i min bok er det som skjer med dem ENDA mer irriterende.. Store doser akustiske problemer, som ALDRI lar seg utbedre 110% , dersom ikke produsenten fra grunnen lager ei søyle med monitorrespons. Som heldigvis enkelte briter har begynt å gjøre😊
Bruk de klassiske reglene istedet for å prøve å lure grøt i øra, sier jeg. Gulvstående høyttalere gir reelle oppgraderinger kontra monitorer kun i 25% av de tilfeller de velges. Så norsk fordeling BURDE imo vært 75-25 prosentvis, i monitorens favør..Det hadde nok hevet den generelle kvaliteten på lyd i norske stuer betydelig..Og den fordelinga er ganske så lik det vi ser i UK..

Den Roksanen der er forresten spennende..og ny importør veit å støtte merket også😊🎶

Edit: Det er utrolig synd hvis nå Creek forsvinner ut av norsk distro. Det nye Voyage-settet derfra er nok det lureste enhver Eposfantast i Norge kan koble hjertebarna sine opp med. Tor Aamodt, måtte han hvile i fred, hadde en gullmatch der, gitt❤

Sist redigert:
Topp Bunn