Til tider myldrer det jo av lister her inne, og jeg tenkte det kunne vært på sin plass å finne ut hva
det gode selskap bruker når anlegg skal testes, nyansene skal finnes og komponenter vurderes. Et amerikansk blad jeg abbonerer på, publiserer en "Superliste" innimellom, men den inneholder for mye obskur strupesang, balalaika og annet skrammel til å være særlig relevant, synes jeg. Så la oss lage vår egen!
Jeg er ikke nødvendigvis bare ute etter hvilke plater som er de første du strekker deg etter når de nye høyttalerne endelig står der, men også hvorfor akkurat den plata har funnet veien inn på referanselisten. Det kan fort bli en kilde til nyoppdagelser for de fleste av oss, skulle jeg tro.
Personlig er jeg skeptisk til plater som utgis bare fordi opptaket er teknisk godt, men hvor musikken er et eneste langt gjesp. (Disse er det skremmende mange av). For meg blir disse en form for enerverende audiofil støy. Dermed preges nok min liste av vanlige utgivelser hvor både utøver og tekniker virkelig har hatt dagen
For min egen deler dette de øverste på min liste pr. dd. Rekkefølgen er forsåvidt tilfeldig.
Chick Corea / Bobby Mc. Ferrin : The Mozart Sessions (Sony)
Denne plata skal ha driv, atakk og god instrumentlyd. Og ikke minst masse rom! Låter det trang telefonboks her, er anlegget ditt i trøbbel!
Harry Connick jr. : Blue light, red light (CBS/Sony)
Dynamikk, stemme, blåsere og rom til å dø for. På et dynamisk og godt oppsett ER du der. Låter anlegget ditt huggorm, derimot, løper du skrikende etter sov-i-ro !
Murray Perahia: Bach - Goldbergvariasjoner (Sony)
Nydelig flygellyd med kropp, karakter og nyanserikdom. Så langt fra bedehuspiano det er mulig å komme. Igjen mye rom og atmosfære. Tatt opp i en teatersal i Sveits. Går riggen din dypt nok, kan du tidvis høre romingen av tungtrafikk utenfor. Nå anbefaler jeg ikke å lytte etter trailere akkurat, men det bidrar til følelsen av tilstedeværelse, om ikke annet...
Talk Talk : The Colour of spring
Luftig produksjon, distinkt instrumentlyd, ekstra mye nyanser i trommene, masse driv og desperasjon i uttrykket.
Om et komponent ikke greier å fange opp dette, blir det ikke værende hos meg... Forøvrig en obligatorisk plate om du gjennomlevde 80-åra!
Angela Hewitt: Bach Keyboard Concertos Vol. 1 & 2
Her formelig spruter det av energi og spilleglede, instrumentene gis mye plass, og denne plata har en svært overbevisende bassgjengivelse. Enorm følelse av tilstedeværelse. Barock&roll !!
Dette var mitt ringe bidrag, nå kaster jeg ballen videre!
det gode selskap bruker når anlegg skal testes, nyansene skal finnes og komponenter vurderes. Et amerikansk blad jeg abbonerer på, publiserer en "Superliste" innimellom, men den inneholder for mye obskur strupesang, balalaika og annet skrammel til å være særlig relevant, synes jeg. Så la oss lage vår egen!
Jeg er ikke nødvendigvis bare ute etter hvilke plater som er de første du strekker deg etter når de nye høyttalerne endelig står der, men også hvorfor akkurat den plata har funnet veien inn på referanselisten. Det kan fort bli en kilde til nyoppdagelser for de fleste av oss, skulle jeg tro.
Personlig er jeg skeptisk til plater som utgis bare fordi opptaket er teknisk godt, men hvor musikken er et eneste langt gjesp. (Disse er det skremmende mange av). For meg blir disse en form for enerverende audiofil støy. Dermed preges nok min liste av vanlige utgivelser hvor både utøver og tekniker virkelig har hatt dagen
For min egen deler dette de øverste på min liste pr. dd. Rekkefølgen er forsåvidt tilfeldig.
Chick Corea / Bobby Mc. Ferrin : The Mozart Sessions (Sony)
Denne plata skal ha driv, atakk og god instrumentlyd. Og ikke minst masse rom! Låter det trang telefonboks her, er anlegget ditt i trøbbel!
Harry Connick jr. : Blue light, red light (CBS/Sony)
Dynamikk, stemme, blåsere og rom til å dø for. På et dynamisk og godt oppsett ER du der. Låter anlegget ditt huggorm, derimot, løper du skrikende etter sov-i-ro !
Murray Perahia: Bach - Goldbergvariasjoner (Sony)
Nydelig flygellyd med kropp, karakter og nyanserikdom. Så langt fra bedehuspiano det er mulig å komme. Igjen mye rom og atmosfære. Tatt opp i en teatersal i Sveits. Går riggen din dypt nok, kan du tidvis høre romingen av tungtrafikk utenfor. Nå anbefaler jeg ikke å lytte etter trailere akkurat, men det bidrar til følelsen av tilstedeværelse, om ikke annet...
Talk Talk : The Colour of spring
Luftig produksjon, distinkt instrumentlyd, ekstra mye nyanser i trommene, masse driv og desperasjon i uttrykket.
Om et komponent ikke greier å fange opp dette, blir det ikke værende hos meg... Forøvrig en obligatorisk plate om du gjennomlevde 80-åra!
Angela Hewitt: Bach Keyboard Concertos Vol. 1 & 2
Her formelig spruter det av energi og spilleglede, instrumentene gis mye plass, og denne plata har en svært overbevisende bassgjengivelse. Enorm følelse av tilstedeværelse. Barock&roll !!
Dette var mitt ringe bidrag, nå kaster jeg ballen videre!