Rega Exact 2 - nålen "vandrer"

Rollmo

Medlem
Ble medlem
06.09.2005
Innlegg
29
Antall liker
2
Torget vurderinger
2
Har en exact 2 på RP6

De første timene (20-30) så spilte det fint.

Så ble det brått mye skurr i lyden når jeg spilte. (pick-upen er ren).

Har lagt merke til at nålen på pickupen vandrer frem og tilbake mellom senter av cartridge og innover mot spindel under avspilling. Har prøvd å stille stifttrykk, antiskating og justert cartridge (innenfor det som 3-punkts festet tillater) men det skurrer fremdeles. En liten stund kan det være bra. Men så er det tilbake til samme elendigheten.

Noen som har vært borti det samme. Og eventuelt har noen råd?
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
12.000
Antall liker
11.945
Sted
Hus
Kan det være feil med antiskatingen ???
 

Rollmo

Medlem
Ble medlem
06.09.2005
Innlegg
29
Antall liker
2
Torget vurderinger
2
Kan jo være det. Men jeg merker litt forandring på graden av skurring når jeg justerer på antiskatingen under avspilling. Om enn ikke store forskjellen.
Kan det være feil med antiskatingen ???
 

kadango

Medlem
Ble medlem
23.11.2010
Innlegg
23
Antall liker
6
Sted
Sokndal
Heisan. Kan det være lageret i armbasen som er i strammeste laget? Når nålen drar seg innover mot spindel uten at armen følger med kan det muligens være årsaken.
Kjenner ikke prinsippet på antiskatingen din men prøv med ei blank lp.plate. Armen skal søke innover mot spindel hvis antiskatingen er noenlunde riktig.
Jeg er ingen ekspert på dette feltet men håper det ordner seg slik at ikke påsken går i dass uten lyd på spilledåsen

Mvh.
 

Rollmo

Medlem
Ble medlem
06.09.2005
Innlegg
29
Antall liker
2
Torget vurderinger
2
Takk for tipset. Absolutt verdt å undersøke :)
Heisan. Kan det være lageret i armbasen som er i strammeste laget? Når nålen drar seg innover mot spindel uten at armen følger med kan det muligens være årsaken.
Kjenner ikke prinsippet på antiskatingen din men prøv med ei blank lp.plate. Armen skal søke innover mot spindel hvis antiskatingen er noenlunde riktig.
Jeg er ingen ekspert på dette feltet men håper det ordner seg slik at ikke påsken går i dass uten lyd på spilledåsen

Mvh.
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
Hej Rolmo.
Mere antiscating vil gøre problemet dit endnu større.
Antiscating vil trække armen udefter, mens pickuppen din stadig søger ind efter.
Er pladespilleren i watter?
mvh nils
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg synes det høres ut som friksjon i armlageret, som kadango er inne på. Kanksje forurensinger eller grader i lager? Feil med antiskate tror jeg ikke ville gitt varierende vinkel på nålfanen.

Forslag:

100_3744.jpg


På bildet ser man en DIY-utgave av Wally sitt Antiskate-måleapparat. Den er egentlig ment å gi en (statisk) måling av forholdet mellom nåletrykk og antiskate Legg merke til at armrøret er hengt opp i en snor, og det et lodd ved siden av som referanse. I seg selv vil ikke denne riggen gi noe svar. Men. Hva med å lage noe lignende, og føre den med rolige og kontrollerte vevegelser inn mot senter/spindel, og se om armen henger igjen sideveis, og i så fall om dette skjer på samme sted hver gang? Å kjenne friksjon i fingrene er nok veldig vanskelig, det er lite som skal til før det skaper trøbbel.
 

HiFi_Martin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2004
Innlegg
446
Antall liker
252
Torget vurderinger
2
Ikke mening å kuppe tråden...men den lå så greit til, og innefor samme tema.
jeg har RP 40 m/elys som jeg har byttet en gang. Men noe som gnager likevel, og når jeg så denne tråden begynte jeg å søke litt antiskating Rega og fant denne på tuben Rega RP3 Anti Skating - YouTube
Når jeg gjør tilsvarende ekssperiment, får jeg ikke armen til å være på tallerken 2 sek, den blir dratt ut fra senter og ut av tallerken umiddelbart. Dette til tross for at antiskating er justert i henhold til bruksanvisning.mdrar jeg antiskating ut maks, "slower" ned farten på armen ut, men får den ikke til å stoppe som på videon. Bør jeg ta en tur tilnSoundgarden igjen?
Kan ditt problem Rollmo være tilsvarende?
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Med pickupen på en glatt vinyl uten riller vil friksjonen være lavere enn i en modulert rille, rett på glasset enda lavere enn det igjen. Dette er ikke et godt justeringsmål for korrekt antiskate. Den vil bli alt for lav når man får nåla til å stå i ro på en roterende, naken glasstallerken.

Enten stoler man på produsentens skala, en anordning a la Wally, eller så måler man seg frem til lik sporingsevne i begge kanaler ved hjelp av en testplate.
 

HiFi_Martin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2004
Innlegg
446
Antall liker
252
Torget vurderinger
2
Med pickupen på en glatt vinyl uten riller vil friksjonen være lavere enn i en modulert rille, rett på glasset enda lavere enn det igjen. Dette er ikke et godt justeringsmål for korrekt antiskate. Den vil bli alt for lav når man får nåla til å stå i ro på en roterende, naken glasstallerken.

Enten stoler man på produsentens skala, en anordning a la Wally, eller så måler man seg frem til lik sporingsevne i begge kanaler ved hjelp av en testplate.
Akkurat det svaret beroligget meg, takk Zomby_Woof :)
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
Noe som også kan avsløre eventuell friksjon / feil i armlageret:
Nullstill stifttrykk og antiskate.
La armen så "sveve" midt over tallerkenen ved at liften senkes. Holder armen seg i ro, så forsøk å øke antiskatingen. Om ikke dette gir resultater, så vil jeg tro at du har et problem med armlageret.
En forutsetning for denne "testen" er selvsagt at spilleren står i vater.....
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Skulle akkurat til å foreslå noe lignende. I stedet for å henge opp og styre, gjør eksperimentet i youtubesnutten til HiFi_Martin. Mye enklere, faktisk så enkelt at jeg ikke tenkte på det...

Hvis det er (som jeg frykter) for høy og/eller ujevn friksjon i lageret, så vil man kanskje se 'lugging' på pickupens ferd fra senter og utover.

Et lite PS. I og med at antiskate på Rega er magnetisk, og magneten ikke kan fjernes helt, så kan den ikke deaktiveres fullstendig. Littegrann antiskate vil det være også med justeringen på 0.
 
Sist redigert av en moderator:

Rollmo

Medlem
Ble medlem
06.09.2005
Innlegg
29
Antall liker
2
Torget vurderinger
2
Takk alle sammen for gode innlegg. Har nå sikret meg at spilleren er helt i vater. Har satt vekttrykk og antiskating til 0. Når jeg så prøver å la armen/pickupen "flyte" over platetallerkenen så søker den raskt utover fra spindelen. Ved justering på antiskating så kan jeg få den til å ligge dødt over tallerkenen i hele området.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Prøv å justere opp antiskate så den glir langsomt ut eller inn. Se om bevegelsen 'stopper' eller 'lugger' underveis.
 

toillball

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2012
Innlegg
778
Antall liker
229
Trådstarter sier nålen vrir seg innover ifra cartrigde\pickup og vandrer dermed sidelengs, kan det være at nåla rett og slett er løs fra pickupen?
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Godt tenkt. Det kan sikkert være en skade på opphenget også.
 

Rollmo

Medlem
Ble medlem
06.09.2005
Innlegg
29
Antall liker
2
Torget vurderinger
2
Hei

jeg har filmet den vandringen på stiften som forekommer når jeg spiller.
 

toillball

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2012
Innlegg
778
Antall liker
229
Hvis du justerer antiskate til den ligger dødt, oppfører nålen seg likt da? Virker som armen holder tilbakenålas bevegelse.
 

Rollmo

Medlem
Ble medlem
06.09.2005
Innlegg
29
Antall liker
2
Torget vurderinger
2
Klarer å få litt mindre bevegelse når jeg justerer med antiskating. Men når den går videre til neste låt så må jeg justere på antiskatingen igjen for å minke bevegelsene. Lydmessig er det faktisk hakket bedre lyd når spilleren ikke er helt i vater, men er litt lavere i bakkant. I tillegg er lyden bedre på de gamle tynne platene kontra de nyere 180 grams.
Hvis du justerer antiskate til den ligger dødt, oppfører nålen seg likt da? Virker som armen holder tilbakenålas bevegelse.
 

toillball

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2012
Innlegg
778
Antall liker
229
Sikker på at armen beveger seg fritt dersom du senker vekten til den flyter vannrett over plata?

Og lyden er alltid bedre på gamle plater, uansett hvor mye nye veier. 180g er bare unødvendig stor plass i platesamlingen og har ingenting med kvaliteten å gjøre etter mine erfaringer. Å lage gode plater virker som et håndverk som har gått i glemmeboken. Selve vinylen er nok heller ikke av samme kvalitet som den var pga matrialkostnader og inntjening.
Bare synsing fra min side men, selv om platen veier mye betyr ikke det nødvendigvis at man har lagt mye vekt i pressingen! :cool:
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
hej Rollmo.
Jeg er helt enig med Toillball, i hans betragtninger ang. de forsk. tykkelserne på pladerne.
Se her:
Hvis du f.eks har en tonearm, som tilter en lille smule ut efter (ikke plan med pladetallerkenen).
Kan du med en blødere pickup, komme i en situation, hvor nålen trekker indefter.
Du vil da kanske høre en "soundstage" som er skæv.
Og måske du oven i købet, vil få svært ved at spore, efterhånden nålen bevæger sig indefter?
mvh nils
 

Rollmo

Medlem
Ble medlem
06.09.2005
Innlegg
29
Antall liker
2
Torget vurderinger
2
Har nå spilt 2 plater som jeg har hatt i 30 år. Stiften beveger seg fremdeles, men det er så godt som ikke skurring i lyden. Og detaljene i lydbildet er kjempebra. Blir ikke klok på dette. De platene som skurrer på denne kombinasjonen spilte veldig bra på min forrige spiller som var en Rega Planar 3, med en Denon DL 110 MC.

Sikker på at armen beveger seg fritt dersom du senker vekten til den flyter vannrett over plata?

Og lyden er alltid bedre på gamle plater, uansett hvor mye nye veier. 180g er bare unødvendig stor plass i platesamlingen og har ingenting med kvaliteten å gjøre etter mine erfaringer. Å lage gode plater virker som et håndverk som har gått i glemmeboken. Selve vinylen er nok heller ikke av samme kvalitet som den var pga matrialkostnader og inntjening.
Bare synsing fra min side men, selv om platen veier mye betyr ikke det nødvendigvis at man har lagt mye vekt i pressingen! :cool:
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Etter å ha sett filmen har jeg to tanker.

Den ene tanken er at dette ser ut som en plate med spindelhullet ute av senter i forhold til rillene. Det er en relativt vanlig produksjonsfeil som de fleste spiller/arm/pickup-kombinasjoner håndterer ganske fint. Det vil si uten hørbar forvrengning med mindre det dreier seg om store utslag. Den sideveis bevegelsen ligger på omtrent 0,55Hz, langt under resonansfrekvensen til en fornuftig kombinasjon av arm og pickup (8-12Hz eller noe i den retningen). Under resonansfrekvensen skal hele pickupen og armen følge bevegelsene. Over resonansen skal armen og pickuphuset stå i ro, mens stiften følger rilla.

Den andre tanken er at dette ikke ser ut til å være tilfelle. Her ser det ut som armen blir i ro mens nåla følger den eksentriske rilla. Derfor mistenker jeg at det er alt for høy friksjon i armens lager for horisontal bevegelse. Eventuelt kan det være en skade på opphenget/fjæra i pickupen slik at den har fått på tok for høy compliance (er alt for myk) i horisontalplanet.

For å teste dette er mitt forslag å prøve med en annen pickup og se om problemet fortsetter. Hvis ja, pickup. Hvis nei, Arm.

Du nevnte litt lenger opp at du kunne få armen til å stå i ro med pickupen på roterende naken glasstallerken. Jeg antar at det er ganske 'vrient' med velfungerende armlager. I det minste tror jeg det er grunn til å mistenke armen med mindre det skal veldig lite endring til i antiskate før den kommer i bevegelse.
 
Sist redigert av en moderator:

Rollmo

Medlem
Ble medlem
06.09.2005
Innlegg
29
Antall liker
2
Torget vurderinger
2
Takker for alle gode innspill. Tok spilleren med til forhandler. Satt på ny pickup. Problemet ser heldigvis ut til å være løst :)
 
Topp Bunn