Rega-komponenter - kan de brukes på tvers av modellene?

_Nomad

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.10.2012
Innlegg
73
Antall liker
18
Sted
Meråker
Torget vurderinger
1
Noen som vet hvor like delene på de forskjellige Rega-spillerne er?
Har en RP1 som jeg er veldig fornøyd med og har hørt stor forskjell for hver oppgradering og hatt mye glede av det.
Jeg ser de selger mye deler til Rega på f.eks analogue seduction; både plinter, armer, tallerkener og motorer. Kom til å tenke på at det kunne vært gøy å oppgradere "delvis" i stedet for å kjøpe nye spillere. Det blir vel ikke billigere i lengden, men i allefall mindre utlegg hver gang og en morsom mulighet til å høre mange forskjellige lydsignaturer underveis.

Så jeg lurer på: Hva er det egentlig som stopper meg fra å kjøpe en RP6-plint og en RP7-tallerken og kanskje senere en rp3-motor, ny arm osv. Hvor plug-and-play er komponentene til de forskjellige Rega-spillerne oppover i produktkjeden? Noen med erfaringer?
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.238
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Får du kjøpt plinthet løst?

Tallerken, subplatter, powersupply, arm, pickup, motvekt, remmer, etc. kan du selvsagt kjøpe fra alskens tredjeparts leveradører.
 

_Nomad

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.10.2012
Innlegg
73
Antall liker
18
Sted
Meråker
Torget vurderinger
1
Absolutt, alt dette fås kjøpt løst og originalt på analogueseduction.net. Ikke all verdens respons her, så jeg antar det er bare å prøve.. :)
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.238
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Hvis de sender sånt til Norge. Jeg prøvde å kjøpe et støvlokk til Pro-Ject der en gang, som de ikke ville sende.
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
24.499
Antall liker
40.924
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Det må jo være bedre å bytte til en annen spiller en å oppgradere en RP-1?
Hiv deg på en brukt spiller å få mye mere igjen for kronene

mvh
 

_Nomad

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.10.2012
Innlegg
73
Antall liker
18
Sted
Meråker
Torget vurderinger
1
Hvis de sender sånt til Norge. Jeg prøvde å kjøpe et støvlokk til Pro-Ject der en gang, som de ikke ville sende.
Jeg er så heldig å bo nærme svenskegrensa, og spesielt engelske nettbutikker er stort sett mer villige til å sende innenfor EU:)
Forøvrig var ikke spørsmålet mitt hvorvidt det var en god ide eller ei, snarere om det lar seg gjøre.
Det er klart jeg kunne gått for en brukt spiller, ser det ligger en P5 ute på torget. Denne koster 5500.

Om jeg kjøper RP6-plinth, aluminium-subplatter pluss drev samt akryltallerken, så koster dette meg rundt 3300kr, inkludert frakt.
Og da kan jeg kjøpe motor, arm og evt ttpsu senere. Ser de har motorer til alle modeller for rundt tusenlappen og RB303 til 3500. OG, da sitter jeg igjen med en spiller nr 2 til stua.

Det er sikkert ikke den mest kostnadseffektive måten å gjøre det på, men jeg tenkte jeg kunne ha det litt moro underveis.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Det virker som om du er bestemt på å gjøre dette, så hvorfor ikke? Men å bygge en RP6 av løse deler vil jo ganske sikkert bli dyrere og dårligere enn å kjøpe en ny. RP6-kan i motsetning til P5 ikke kjøres uten TT-PSU, så da må begge kjøpes i samme slengen.
 

Ampliwire

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2012
Innlegg
413
Antall liker
160
Sted
Finnmark
Ingen dårlig ide, om det blir MYE dyrere varierer jo fra hvor mye du oppgraderer. Jeg hadde en RP1 som er nå helt oppgradert til RP3. Det var mye dyrere enn å kjøpe en RP3, men jeg kjøpte litt og litt i lengden så det ble ikke ett stort problem, det er ikke nødvendigvis dårligere, men du får jo bla. Ikke serienummer på plinth fra analogueseduction da dette er deler, så jeg har jo en RP3 uten serienummer, ikke veldig attraktivt ved videresalg. Men det er jo veldig lærerikt, og du lerer jo også hva forskjellen på de forskjellige modellene deres er, rega er veldig lett å meget mye deler å oppgradere, så det anbefales å oppgradere! Men jeg anbefaler som sakt ikke å oppgradere helt til RP3 feks. Det er ett stort tapsprosjekt
 

Ampliwire

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2012
Innlegg
413
Antall liker
160
Sted
Finnmark
Glemte å legge til at du kan fint bytte ut plinth med rp6, ta en rp3 motor(eller 24v oppgraderingsmotor kit), usikker på hvilken tallerken du mener, men dersom du skal ha en rp6 tallerken må du ha det aluminiumsstykket som skal være i mellom sub-tallerken, og selve glasstalerken. Men denne finner jeg ingen plass, du har derimot mulighet å kjøpe ett grovetracer subplatter til rp6 i hel aluminium og fjerne plast sub tallerken som kommer standard. Du må ha tt psu i tillegg, da rp6 plinthen ikke har av bryter. Største oppgradering du kan ta vil jeg si er tonearmen og motoren, disse merket jeg stor forskjell på
 

_Nomad

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.10.2012
Innlegg
73
Antall liker
18
Sted
Meråker
Torget vurderinger
1
Go for it! Morro er jaggu undervurdert!
Hehe, ikke sant!
Nå er vel ikke dette ment som et kjempeprosjekt som skal resultere i den perfekte platespiller som jeg skal ha til jeg dør. Men mer et artig prosjekt å ha gående, så får den heller bli stuespiller når man får råd til ordentlig voksenleker:)

Tusen takk for masse god info, kris2ff3r!
Bra du nevnte at RP6 ikke har av/på-bryter, det kunne blitt nedtur, hehe!
Det er jo en fin måte å lære på som du sier, selv om det selvsagt blir et tapsprosjekt. Jeg har ikke i utgangspunktet tenkt å oppgradere meg til en RP6; det var mer ment som et eksempel, tenkte å evt mikse og mætsje litt etter hvert. Som du nevner så er det litt for å porsjonere ut utleggene litt også, så man har litt penger til å kjøpe plater for:p Var ikke klar over at det var en ekstra del under tallerkenen på RP6. Har googla litt, men ble ikke noe klokere.. Du har ikke noen bilder eller noe..?

Forøvrig:
Sjekket prisene på de forskjellige delene til RP6, bare for å se prisforskjellen, og

Rega RB303 tonearm
Rega RP6 motor og PCB
Rega RP6 Plinth
Rega RP6 tallerken
Støvdeksel
Edwards Audio aluminium subtallerken
TTPSU

Kommer på rundt 12500 inkludert frakt. Så et så enormt tapsprosjekt er det kanskje ikke, men hvis man bygger med tanke på videresalg, blir det jo selvsagt noe annet. Det er godt mulig jeg har glemt noen deler også, har ikke noen erfaring med de dyrere modellene.
 

Ampliwire

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2012
Innlegg
413
Antall liker
160
Sted
Finnmark
Her har du en RP6 Union Jack:

rega.jpg

Dersom du ser til høyre for plastikk subtallerken ser du ei aluminiumsplate, dette er da den mellomste delen mellom tallerken og plastikken.
Hvis du søker etter RP& subplatter på google får du litt flere bilder, du kan som jeg sa tidligere kjøpe RP6 subtallerken fra groovetracer. Dette er helstøpt aluminium.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Ferdig importert koster dog en Groovetracer subtallerken mer enn en komplett Rega RP1.
 

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Innlegg
3.110
Antall liker
1.840
Sted
Horten
Hvis du er sugen på å oppgradere en Rega spiller, så kvitter du deg med RP1 og begynner med en RP3 eller P3-24. Mye bedre armer på disse.

Så er det jo bare å kjøre på:

Quest

groove tracer
 
Topp Bunn