Rega motor til Pro-ject?

gadus

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.09.2010
Innlegg
94
Antall liker
0
Torget vurderinger
3
hei

Lurer på ett par ting vedr platespillermotorer, hhv rega vs pro-ject

Ser det er lett å skaffe deler og oppgraderinger til regamotorer rundt omkring, desverre ikke like enkelt med pro-ject..

i den sammenheng lurer jeg på følgende...

Om jeg skulle byttet ut min defekte Pro-ject motor med en planar 3 motor, hva må jeg sjekke for å unngå feil hastighet på spilleren. Regner med spindelen på motoren ikke er av samme størrelse på rega å Pro-ject (ulik diameter), og da er det vel også forskjell på diameter på subplattern også da?

Om begge motorer går på 300rpm, vil jo hastighet bli ulik om ikke spindler/subplatters er tilpasset hverandre, sant?? Eller er det "standarder" for dette? Om jeg er heldig, vil jeg da kunne bare bytte motor og reim, og får rett hastighet right away, uten å gjøre noe med subplattern?

Grunnnen til at jeg spør er at når min Pro-ject motor uansett er defekt, kunne jeg tenkt meg ett origin live oppsett med rega motor, da det virker lovende, samt utrolig enkelt å skaffe rega-deler..

Skulle GJERNE gjort det med andre deler på riggen også, da det kun finnes 1 subplatter og 1 lager tilgjengelig for Pro-ject, synd...... men dette blir værre å modifisere desverre
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.984
Antall liker
1.057
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Det er enklest om motor-pully og sub-platter følger hverandre...
-men med full-elektroniske motor-styringer kan litt mismatch justeres...

Arne K
 

gadus

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.09.2010
Innlegg
94
Antall liker
0
Torget vurderinger
3
klart det ville vært det beste om begge fulgte hverandre ja... men det er desverre værre, da jeg ikke får montert en rega subplatter uten videre på mitt opphengte pro-ject chassis.. Skulle gjerne gjort det, da det finnes utallige oppgraderinger båder på lager og subplatters fra rega.

skal lete litt på web å se om jeg klarer finne diameter på rega subplatter, om denne er lik pro-jects, skulle det strengt tatt bare være å bytte reim å motor, men så heldig er jeg nok neppe :p
 

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Innlegg
1.355
Antall liker
85
gadus skrev:
skal lete litt på web å se om jeg klarer finne diameter på rega subplatter, om denne er lik pro-jects, skulle det strengt tatt bare være å bytte reim å motor, men så heldig er jeg nok neppe :p
Diameter for rega sin subplatter, se: http://hi-fi-avenue.blogspot.com/2010/06/sub-platters-for-rega.html

Litt OT, men: Er med en smule uro jeg leser det som der står om at diameteren på Rega sin originale subplatter (101.15mm) medfører at det snurrer litt for fort. "When spinning slightly faster, the sound is livelier", sier konstruktøren Michael Lim - som tilbyr sin "Performance sub-platter" i to versjoner, en i original Rega størrelse (Model two) og en Model One med litt større diameter (101.85mm).

siterer fra bloggen
Many audiophiles have found out that Rega turntables, especially the lower-end models, spin at a slightly faster rate - instead of 33 1/3 rpm, it spins at 33 2/3 or faster. This tweaking of the pitch makes the Rega turntables sound lively and upbeat.

However, when I met Phil Freeman, who is effectively the CEO of Rega Research, in February this year, he denied that Rega had designed their turntables to spin faster to create the 'Rega sound', but he did say that the turntables are checked if they spin accurately before they are shipped out and the parameters of quality control are such that they are passed for sale if they spin faster rather than slower.
 

gadus

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.09.2010
Innlegg
94
Antall liker
0
Torget vurderinger
3
Da fikk jeg tak i en 16V motor fra Pro-ject Debut serien.

Dette passer meg ypperlig, da jeg nå kan bruke også den billige speedboxen mkii, og slipper å investere i Speedbox SE som jeg måtte hatt til min forrige motor (230v)

Men i denne sammenheng har jeg en fråga.....

Det jeg lurer på er hvordan denne motoren skal kobles? Trenger selvsagt en strømforsyning, dette er en standard 500mA, 16v veggstøpselsak, kan vel strengt tatt kjøpe hva som helst av merker sålenge det oppfyller specs...

Men trengs det noen form for regulering mellom motor og strømforsyning? dette er det store spørsmålet... På min nåværende defekte 230V motor står det en motstand mm mellom nettstøpsel og motor.. men regner med det er for å regulere ned spenning? Trengs det på en 16V motor som kobles direkte til en 16v strømforsyning?

ser jo det står en tegning av ett koblingsskjema på motoren, uten at jeg helt skjønner hva den tilsier :p
 

Vedlegg

Topp Bunn