Rega P5 eller Pro-ject RPM 9.1X

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
Hei
Her snakker vi jo om to helt forskjellige designkriterier.
Personlig ville jeg kjøpt en Project med Rega arm.
Modifisert/kjøpt nytt armlodd til Rega armen og hatt en Kontrapunkt på denne.
MEN: si gjerne hvilket system dette skal spille i ,så vil du nok se flere forslag.
OBS: går du litt opp i pris på arm,så finnes det mange valgmuligheter.
Mvh Jan I
 

kasper

Medlem
Ble medlem
17.12.2003
Innlegg
22
Antall liker
0
Har RPM 9 med Kontrapunkt A
Utrolig bra lyd.

Mange ganger sitter jeg bare å måper, ettersom det er så utrolig bra lyd på noen plater. Banker CD ned i støvelene i de tilfellene.


Tror ikke det er noen lydforskjell på 9.1X, bare design.
PS. Lytt til folk som har prøvet utstyret hjemme. Det er for mange synsere på dette forumet!!!!!
De burde holde kje.......

Lykke til
 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
Jeg har lyttet til begge, og vil så absolutt valgt P5. Armen i P5 er meget bra, og "oser" av presisjon. Drivverket med tallerken er det heller ikke noe å si på. Designmessig holder jeg også på Rega, men her snakker vi om snak.

Ortofonen du sikter til vil også spille bra på P5. Nevnte PU krever også en viss standard på RIAA trinnet ;)
 
I

ijustpop

Gjest
En tråd som er veldig interessant for meg. Har planer om å gå til anskaffelse av en Rega P5 sammen med ASR mini basis riaa. Pick-up er jeg ganske usikker på, men Ortofons kontrapunkt og rodo pick-up'er vurderes. Er det noen som kan si noe om lydsignaturen til Rondo og Kontrapunkt pick-up'ene?

Jeg har lite kunnskap om pick-up'er, men holder for tiden på å lese meg opp på feltet. Vet at det er mange her som har prøvd veldig mange pick-up'er i diverse kombinasjoner, så del med dere.
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.570
Antall liker
1.485
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Føste versjon av RPM 9 har fått en del negative tilbakemelinger på plinth'en som den gang stort sett besto av papp/tre. Samme har føttende og armen fått. Siden alt dette er endret på den nye spilleren, må dette nødvendigvis slå positivt ut.

1. Ny acryl-plinth. I stedet for papp/tre -saken. Gode spilere bruker jo acryl-plinth.

2. Hel carbonarm med abec 7 lager. Se til Wilson Benech Circle som har fått god kritikk på hel carbonarm.  (uten det kritiserte alu skjellet.)

3. Nye føtter med i sorbotane-dempet aluminium

Dette må ha blitt en enda bedre spiller!



Har RPM 9 med Kontrapunkt A
Utrolig bra lyd.

Mange ganger sitter jeg bare å måper, ettersom det er så utrolig bra lyd på noen plater. Banker CD ned i støvelene i de tilfellene.


Tror ikke det er noen lydforskjell på 9.1X, bare design.
PS. Lytt til folk som har prøvet utstyret hjemme. Det er for mange synsere på dette forumet!!!!!
De burde holde kje.......

Lykke til
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.453
Antall liker
2.681
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Hadde vært morro om ProJect hadde solgt RPM9 uten arm.. og slengt på en RB300 :)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hadde vært morro om ProJect hadde solgt RPM9 uten arm.. og slengt på en RB300 :)
Enig. Jeg tror ikke det hjelper hva armen er lagd av..
Sånn sett kan man jo si at alle alu-armer låter sånn-og-sånn; det vet vi jo er helt feil, siden nesten alle armer er lagd i alu; gode og dårlige. Man kan slik sett heller ikke si at en arm er bra fordi den er lagd i karbonfiber..

Selv har jeg nok, som PAR, høyest entusiasme for Rega P5; jeg har aldri vært noe begeistret for ProJect (subjektivt). Platespillere fra Rega er laget av folk som vet hva de holder på med, og som til alle tider har klart å lage produkter av ypperste klasse innen sine prisrammer.

Mvh Vidar P
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.829
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Begge spillere er gode og kan levere fine musikkopplevelser. Hvis tester fungerer som pekepinn, finnes det nok av dem få tastetrykk unna.

Kontrapunkt A er et utmerket pris/ytelse-valg, men vær oppmerksom på at RB-700 er kapabel for mer - særlig hvis du oppgraderer med ekstern strømforsyning til P5 fra Rega. Erfarne fjellfolk sier at sistnevnte representerer et realt kvalitetshopp, og det altså til 2500 kr.

Pars råd om riaa er uomgjengelig. Med mindre du kan bygge selv, vil jeg anslå innslagspunktet til minimum Musical Fidelity XLPS. Pluss gode kabler.

Så kan du kjøpe god, brukt vinyl i metervis for relativt små penger og kose deg hemningsløst i mange år.
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.749
Antall liker
8.240
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
Etter min mening har så godt som ALLTID en spiller med separat motor et større potensiale (les lydmessige fordeler) kontra en spiller med motoren i plinth'et.  
Motor i plinth'et = potensielle vibrasjoner/resonancer på "vanlige" spillere.
 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
Etter min mening har så godt som ALLTID en spiller med separat motor et større potensiale (les lydmessige fordeler) kontra en spiller med motoren i plinth'et.  
Dette må du nok utdype litt ;) Jeg har nok ikke denne samme klare oppfattelsen av dette..... Det finnes løsninger der jeg ikke kan se problemet med motor på plint!
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.749
Antall liker
8.240
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
Dette må du nok utdype litt  ;) Jeg har nok ikke denne samme klare oppfattelsen av dette..... Det finnes løsninger der jeg ikke kan se problemet med motor på plint!

Motor i plinth'et = potensielle vibrasjoner/resonancer på "vanlige" spillere.

= min mening og erfaring.
 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
Motor i plinth'et = potensielle vibrasjoner/resonancer på "vanlige" spillere.

= min mening og erfaring.
På mange av de billige kommersielle spillerne kan man nok oppleve vibrasjoner fra motor. På de nye spillerne fra Rega vil jeg si at slik vibrasjon er fraværede.
 
Topp Bunn