Rega Planar 3 vs GyroDec?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.283
    Torget vurderinger
    10
    Gratulerer med ny spiller. Tror du har gjort et fornuftig valg.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Finfint, det. ...og med såpass til pickup og RIAA-trinn henter du nok ut hele potensialet av spilleren også. :) Gratulerer! Pen og fullstendig kompetent rigg. ...og veldig skalerbart. Hvis du en gang i fremtiden bestemmer deg for at du vil ha "flottere" drivverk, henger pickup og RIAA med i lange baner. Kos deg!

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.906
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Skrabbis! Alltid digg å kunne senke skuldrene og nyte musikken. Fint oppsett forøvrig også :)

Harald HM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Supert, slettix:). Gratulerer så masse;)! Som jeg skulle gjort det selv;-) Og som du skriver: nå er det tid for å nyte musikk!

Og når du får litt tid etterhvert: fortell meg hva som kommer ut av separat power supply. Kanskje noe for meg også:confused:.

Senk skuldrene og nyt vinyl!

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.355
    Torget vurderinger
    1
    Den TT PSUen skal du bare bestille med en eneste steiking hvis du vurderer på det, Harald HM. Gir et mer åpent, detaljert og fokusert lydbilde. Jeg har hatt en selv i flere år:cool:

Harald HM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Den TT PSUen skal du bare bestille med en eneste steiking hvis du vurderer på det, Harald HM. Gir et mer åpent, detaljert og fokusert lydbilde. Jeg har hatt en selv i flere år:cool:
    I'm lost.

er det bare å plugge rett inn på en P3 og så svinger det?

Harald HM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Må vel være en av de nyere variantene med 24V motor?
    Hos Duet Audio ramser de opp en rekke spillere som passer. Er ikke helt inne på alle forkortelsene i hele Regas historie, men jeg kjøpte den siste Planar 3 i våres, så da skulle det vel være greit:confused:. Trodde 24V var noe man hadde på lastebiler, men kanskje flere bruksområder:rolleyes:

Z

Zomby_Woof

Gjest
    De eldre modellene hadde 230V motor. De nyere har vel alle 24V og en veggvorte som enkleste strømforsyning, de dyrere modellene leveres vel med en eller annen 'avansert' variant som standard. Tror jeg. Begynner å bli noen år siden jeg hadde ordentlig kål på dette.

slettix

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.03.2007
    Antall liker
    212
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    3
    Kremrigg, Slettix! Tror du bare skal holde deg i den modusen LENGE. Det er det som skjer med en Rega- den kryper under huden på deg, og BLIR der. Ikke vits i å gjøre mer nå:cool: Senk skuldrene. Der har du platespillercombo for iallefall det kommende tiåret. Gratulerer med godt valg.
    Takk for det. Skal ikke se bort fra at du får rett i det:). Er nok andre områder det bør tas tak i før platespilleren er svakeste ledd. Akustiske tiltak for eksempel...

slettix

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.03.2007
    Antall liker
    212
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    3
    Gratulerer! Minimalistisk og musikalsk rigg, det der. Glimrende pickup også! Den kommer forøvrigbare til å spille bedre og bedre. Den trenger hundre timer før den lander. Så liker du det du hører nå, så bare vent!
    Takk impulse! Skal bli moro å se hvordan lydsignaturen utvikler seg i tiden fremover!

slettix

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.03.2007
    Antall liker
    212
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    3
    Finfint, det. ...og med såpass til pickup og RIAA-trinn henter du nok ut hele potensialet av spilleren også. :) Gratulerer! Pen og fullstendig kompetent rigg. ...og veldig skalerbart. Hvis du en gang i fremtiden bestemmer deg for at du vil ha "flottere" drivverk, henger pickup og RIAA med i lange baner. Kos deg!
    Ja, tenkte det var greit å legge penger i pickup og riaa, både for å ta ut potensialet i rega'en, men ikke minst for å kunne oppgradere drivverket etter hvert. Men akkurat nå er ikke det fokus i det hele tatt. Jeg koser meg med å spille plater nemlig :)

slettix

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.03.2007
    Antall liker
    212
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    3
    Må vel være en av de nyere variantene med 24V motor?
    Hos Duet Audio ramser de opp en rekke spillere som passer. Er ikke helt inne på alle forkortelsene i hele Regas historie, men jeg kjøpte den siste Planar 3 i våres, så da skulle det vel være greit:confused:. Trodde 24V var noe man hadde på lastebiler, men kanskje flere bruksområder:rolleyes:
    TT PSU passer til siste Rega Planar 3. Det er plug n' play...

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Det er viktig å ta med seg at alle meningene og erfaringene med Rega Planar 3 stort sett og naturlig nok henspeiler på den gamle modellen. Den du nå har fått i hus er en helt annen platespiller med ekstremt mye mer finslipte og fremtredende kvaliteter. Etter å ha hatt den i hus i noen uker, kan jeg bare konkludere med at det er et helt ekstremt godt kjøp, og det var uten stor strømforsyning og min personlige pickup-favoritt. Kort sagt, pokker ikke rart at dette spiller bra!

Sist redigert:

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Full honnør til slettix for stødig utveksling av tanker og valg rundt en reell handel. Så har du da også endt opp med et system som gir deg en pen slump av vinylens gleder. Dynavector DV-20X2L spiller knallbra i Rega-arm: En kombinasjon som gir høy poengsum på pris/kvalitet/synergi-skalaen.

Litt renseutstyr for vinylen nå, så ligger veien vidåpen for mange fine musikkopplevelser. Gratulerer.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Selv om jeg sikkert får Rega-menigheten på nakken nå, prøv en 3mm Funk Achromat på den nyinnkjøpte spilleren din! En drøy tusing i innkjøp, men en klar, klar oppgradering.
    Filt duger til tøfler, juledekorasjoner og biljardbord, men har ingenting på en platespiller å gjøre.

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.283
    Torget vurderinger
    10
    Selv om jeg sikkert får Rega-menigheten på nakken nå, prøv en 3mm Funk Achromat på den nyinnkjøpte spilleren din! En drøy tusing i innkjøp, men en klar, klar oppgradering.
    Filt duger til tøfler, juledekorasjoner og biljardbord, men har ingenting på en platespiller å gjøre.
    Tja, vet ikke riktig...Har brukt ei litt tykk og fast antistatisk filtmatte i en årrekke på mine LP12 og Thorens TD126 og vært fornøyd med det. Kanskje avhenger dette noe av tallerkenmateriale. Uansett; siden du er så påståelig skal jeg jaggu teste dette ut.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Det er jo ikke det at filt ikke virker, K.H.
    Det er bare det at det finnes et lass med matter som virker bedre.

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Hva er vitsen med vinyl?

Rolig lørdag, en tur på Polet for mørkt, belgisk øl til kveldens jordskokk-suppe, men først god kaffe og saliggjørende toner fra Amadeus-kvartetten i Haydns op.76. For lettvinthets skyld per cd, fra en ganske fersk boks med remasters fra Emil Berliner Studios for DG. Fin lyd, super musisering, alt vel. Likevel finner føttene veien til vinyl-hyllene.

Det er slående hvordan de samme opptakene våkner, lever og kommuniserer i rommet: instrumentene får mer dybde i klangen, friksjonen i bue mot streng, fingrene som treffer gripebrettet, musikernes energi i møte med musikken smitter og engasjerer mer og...jeg bruker mindre energi på lyden og mer på musikkopplevelsen.

Denne opplevelsen er ikke uvanlig. Den forekommer nok oftest i forbindelse med opptak som er født analoge, og er hverken regel eller et entydig bilde. Likevel er det en faktor som fullt ut forsvarer bryet, investeringene og tråder som denne.

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.283
    Torget vurderinger
    10
    Det er jo ikke det at filt ikke virker, K.H.
    Det er bare det at det finnes et lass med matter som virker bedre.
    Fortsatt skeptisk. Her blir det blindtest når den tid kommer.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Ren vinylpoesi, som så ofte før, awe. Takk skal du ha. Lørdagen blir bedre av slike presise, musikalske og poetiske innspill. Jeg trenger vel ikke akkurat å si at jeg er rørende enig heller..

Sist redigert:

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Bare å teste, K.H.
    Jeg har virkelig problemer med å forstå denne overdrevne troen på filt som synes å ri den britiske platespillerindustrien og mange lyttere med platespillere både derfra og andre steder som en mare, men det er nå meg..

• Liker
    Reaksjoner: awe
    Z

Zomby_Woof

Gjest
    Men som et generelt tips. Bruk gjerne litt tid på å bli kjent med spilleren før du starter med eventuelle eksperimenter. Jeg anbefaler forresten oppgradering av motveksloddet på det varmeste. Men igjen bruk tid, ta rede på hvor du er før du legger i vei igjen.

Dette blir gøy uansett. :)

slettix

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.03.2007
    Antall liker
    212
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    3
    Full honnør til slettix for stødig utveksling av tanker og valg rundt en reell handel. Så har du da også endt opp med et system som gir deg en pen slump av vinylens gleder. Dynavector DV-20X2L spiller knallbra i Rega-arm: En kombinasjon som gir høy poengsum på pris/kvalitet/synergi-skalaen.

Litt renseutstyr for vinylen nå, så ligger veien vidåpen for mange fine musikkopplevelser. Gratulerer.
    Takk for det awe! Har vært veldig kjekt å "tenke høyt" under prosessen her på forumet og fått mange gode innspill. Platevasker er neste på listen ja :)

• Liker
    Reaksjoner: awe

slettix

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.03.2007
    Antall liker
    212
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    3
    Takk for tips! Det skal testes ut!!

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    31.281
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Hade stort sett samme oppsettet som deg gamle P3.24psu DV20/ASR bytte til Michell technoweight lodd,det gjorde nok også sitt til att det spillet så godt:)

forsell

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Antall liker
    596
    Bare å teste, K.H.
    Jeg har virkelig problemer med å forstå denne overdrevne troen på filt som synes å ri den britiske platespillerindustrien og mange lyttere med platespillere både derfra og andre steder som en mare, men det er nå meg..
    Enig med deg filtmatten dreper lyden, hele lydbilde låter mere ullent fra topp til bunn.

lyntoft!

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Antall liker
    805
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    ^
    Skjønner hva du hører og enig.

Men kan vi ikke finne på noe bedre enn ullen når vi vil beskrive lyden av ullmatte?

Blir litt som lyden av gull og sølv borte i kabelland.

forsell

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Antall liker
    596
    ^
    Skjønner hva du hører og enig.

Men kan vi ikke finne på noe bedre enn ullen når vi vil beskrive lyden av ullmatte?

Blir litt som lyden av gull og sølv borte i kabelland.
    Hva med mindre definert og slappere bass, mer tilbaketrukket mellomtone, mindre dynamikk og mindre oppløsning i toppen.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Ikke noe badmouthing av ull, nå. Sauer er ålreite dyr.

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Tja, vet ikke riktig...Har brukt ei litt tykk og fast antistatisk filtmatte i en årrekke på mine LP12 og Thorens TD126 og vært fornøyd med det. Kanskje avhenger dette noe av tallerkenmateriale. Uansett; siden du er så påståelig skal jeg jaggu teste dette ut.
    Har prøvd Achromat på min Klimax LP12 og Linn matta låter mye bedre. Bruk siste utgave, som er tynnere enn de gamle og med bedre lyd.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.357
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Min erfaring med Achromat (5mm) begrenser seg til erstatning å ha erstattet den tykke gummimatta på TD2001 med en slik. Det var ihvertfall en "tweak" i riktig retning.

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.283
    Torget vurderinger
    10
    Har prøvd Achromat på min Klimax LP12 og Linn matta låter mye bedre. Bruk siste utgave, som er tynnere enn de gamle og med bedre lyd.
    Har prøvd tynn filtmatte, men den hadde en tendens til å følge med plata opp. Har derfor holdt meg til en tykkere og stivere/fastere utgave. Opplever dessuten reduserte støvproblemer med den, i alle fall sammenlignet med gummimatter, f.eks Platter Matter. Hva med støvproblemer og plateslitasje ved bruk av hardere matter som Achromat, f.eks ved bytte av side i fart?

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Har prøvd tynn filtmatte, men den hadde en tendens til å følge med plata opp.
    Hvis du har problemer med statisk elektrisitet ser jeg at den tynne matta kan bli et irritasjonsmoment. Jeg opplever veldig sjelden dette problemet og de platene som drar med filten får en runde på platerenseren så er problemet borte. Bruker en VPI HW-17F med godt resultat.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn