Rega Planar3 VS. RP6

X

X186841

Gjest
Guttungen er lei Pro-ject,n (1Xpression-2M Silver) og har litt lyst på Rega.
Hva er best av Planar3 (2016 Modellen) med Exact eller RP6 med Exact ? Eller er det så likt att det blir hipp som happ kanskje.

Harald HM

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2016
Antall liker
2.142
Sted
Bardufoss
Torget vurderinger
1
Har RP6 samme strømforsyning innebygget som du får kjøpt som ekstern power supply i Regas TT-PSU? I såfall vil jeg vel anbefale RP6, tror jeg. Jeg kjøpte en TT-PSU til min Planar 3 (2016) og det gav et betydelig løft i mine ører:)

X

X186841

Gjest
Det følger med TT-PSU og Exact pick-up på RP6 (Veil. 14995.-).
Planar3 (8995.- + TT-PSU 2795.- + Exact 3192.- = 14982.-).

Har RP6 samme strømforsyning innebygget som du får kjøpt som ekstern power supply i Regas TT-PSU? I såfall vil jeg vel anbefale RP6, tror jeg. Jeg kjøpte en TT-PSU til min Planar 3 (2016) og det gav et betydelig løft i mine ører:)

G

Gasolin

Gjest
Bare nysgjerrig men er det en grunn til han er lei pro-jecten?
Har selv rp6 m. exact og er meget fornøyd. Spiller som den skal, eiergleden er stor, ingen behov/ ønsker om oppgradering.
Har ikke hørt nye planer 3 så har ikke sammenlignings grunnlag men anbefaler rp6 ut ifra egen erfaring.

Mala

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.03.2012
Antall liker
406
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
5
RP6 er en svært kapabel spiler som jeg selv har eid :) Exact er en grei PU å starte med det også.

Harald HM

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2016
Antall liker
2.142
Sted
Bardufoss
Torget vurderinger
1

Akkurat, ja. Da blir det vel andre faktorer som må spille inn. Og her tror jeg det er andre, feks Auditor eller Gunnar Berge, som må gi deg råd. Det har vært mye skryt av Planar 3 som vel er nyere enn RP6. Og noen mener vel at den er helt på høyden. En meget god arm, eksempelvis. Har vært diskutert i flere tråder det siste halve året, uten at jeg har en god link akkurat nå. Lykke til videre Lgrons;)

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
2.920
Sted
Kongsberg
Hei.

De to modellene har blitt ganske like.

Etter at den nye Planar 3-2016 kom på markedet - med blank lakk - er disse to spillerne blitt veldig like av utseende.
Det som eventuelt skiller dem; er at Planar 3-2016 (angivelig) har bedre armlagre (som om det er korrekt innebærer
at spilleren blir langt mer egnet for stive (les MC) pickuper), mens RP-6 kommer med den utvendige (TT-PSU) strøm-
forsyning (som gir bedre gangstabilitet og enkelt valg mellom 33 1/3 og 45 RPM), samt (den tyngre) tolags glass-
tallerkenen. Om prisen er omtrent den samme, framstår RP-6 som det beste kjøpet i mine øyne (ikke hørt Planaren).

Skal han ha i både pose og sekk, ville jeg heller vurdert å gå opp til en Rega RP-8, der man garantert får bedre armlagre,
det delte (lettvekts) chassiset, trelags glasstallerken og TT-PSU strømforsyningen. Ja, den koster en god del mer, men
kan i en overgangsperiode benyttes sammen med (Ortofon) pickupen han allerede har (eller en rasende billig - men god -
pickup som Audio Technica AT-95E). På sikt kan denne spilleren brukes med et langt større utvalg av (stivere, bedre og
dyrere) pickuper.

I alle tilfellene ville jeg unngått Exact II (og andre Rega) pickuper, og heller satt på en rimelig Audio Technica MM pickup,
en Audio Technica AT-33EV (eller Sa)(forutsatt RIAA for MC Low), Dynavector DV-10X5, en Sound Smith Carmen eller i
tilfellet RP-8, de samme - eller noe ennå dyrere og bedre.

mvh
Gunnar Brekke

X

X186841

Gjest
Det er det som er det store spørsmålet 3 vs. 6 er den nye 330 armen så mye bedre att det forsvarer å kjøpe 3 eller er 303 armen 99.9% lik og bedre tallerken vipper i 6 sin favør.
RP8 må studeres.
Merkelig hvor mye folk har imot Exact 2 og andre Rega pick,upr. Synes Exact 2 er utmerket til 70 talls rock og litt rølpa musikk.

X

X186841

Gjest
Vil ikke si noe stygt om Pro-ject,n før vi har fått solgt den :)

Har selv rp6 m. exact og er meget fornøyd. Spiller som den skal, eiergleden er stor, ingen behov/ ønsker om oppgradering.
Har ikke hørt nye planer 3 så har ikke sammenlignings grunnlag men anbefaler rp6 ut ifra egen erfaring.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.288
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
bedre armlagre (som om det er korrekt innebærer at spilleren blir langt mer egnet for stive (les MC) pickuper)
Er det ikke armens effektive masse som avgjør hvor egnet den er til stive eller myke pickuper? Et godt armlager (lav friksjon, ikke slark) er til like stor fordel (og et dårlig en like stor ulempe) for en myk pickup som for en stiv, skulle jeg da tro. Eller?

Hvis jeg hadde fått en arm med slark i lagrene, eller "lugging" for den saks skyld, hadde jeg for å være helt ærlig ansett det som en fabrikasjonsfeil og levert den tilbake.

Mala

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.03.2012
Antall liker
406
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
5
Det er det som er det store spørsmålet 3 vs. 6 er den nye 330 armen så mye bedre att det forsvarer å kjøpe 3 eller er 303 armen 99.9% lik og bedre tallerken vipper i 6 sin favør.
RP8 må studeres.
Merkelig hvor mye folk har imot Exact 2 og andre Rega pick,upr. Synes Exact 2 er utmerket til 70 talls rock og litt rølpa musikk.
Hadde Exactc2 lenge selv før oppgradering, men det var vel pga jeg fekk en veldig godt pris på spilleren og denne pickupen i fra Stereofil i sin tid :) Og den fungerer ganske så godt til det du nevner :p Men hadde jeg hatt kun spilleren og stod på bar bakke og MÅTTE ha ny PU, hadde nok valget gått en annen retning ja. Men når man får den med spilleren duger den vel så greit slik at man kan spare seg opp til noe bedre i ettertid, syns jeg da.

Othmas

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.10.2005
Antall liker
170
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1

RP6 sin TT-PSU er spesiellt tilpasset hver sin unike RP6. Jeg måtte bytte min TT-PSU(reklamasjon) for 1 år siden og da måtte Rega ha serienummeret på selve platespilleren min.Strømforsyningen er justert individuellt for max ytelse/stabilitet for hver enkelt RP6.

De TT-PSU`er man kan kjøpe løst som oppgradering til bl.a RP3 , er ikke justert i henhold til hver enkelt spiller. Litt bingo der altså.

Lydmessig så parkerer enhver RP6 en RP3 når som helst. Ja,jeg har prøvd hjemme med begge under samme forutsetninger. (les pickup,riaa osv.)

Mvh

G

Gasolin

Gjest
Skjønner:)
Kunne være interessant å sende e-post til Rega og høre hvad de svarer.

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Antall liker
1.562
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Selv om jeg ikke har hørt nye Planar 3, anbefaler jeg helt klart RP6. Bedre sub platter og bedre PSU.

X

X186841

Gjest
Er det noen steder man får bedre pris på Rega spillere/utstyr, eller er alle samkjørte slik att man bare bestiller der det er gratis frakt ?

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Antall liker
805
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1

RP6 sin TT-PSU er spesiellt tilpasset hver sin unike RP6. Jeg måtte bytte min TT-PSU(reklamasjon) for 1 år siden og da måtte Rega ha serienummeret på selve platespilleren min.Strømforsyningen er justert individuellt for max ytelse/stabilitet for hver enkelt RP6.

De TT-PSU`er man kan kjøpe løst som oppgradering til bl.a RP3 , er ikke justert i henhold til hver enkelt spiller. Litt bingo der altså.

Lydmessig så parkerer enhver RP6 en RP3 når som helst. Ja,jeg har prøvd hjemme med begge under samme forutsetninger. (les pickup,riaa osv.)

Mvh
Det er nok rent forretningsmessige grunner til at det kreves snr ved reklamasjon, som i de fleste sammenhenger.
Hvor har du dette fra? "RP6 sin TT-PSU er spesiellt tilpasset hver sin unike RP6"

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.288
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Og hva skal det egentlig være å justere?

X

X186841

Gjest
På tech spec til RP8 står det :
  • Custom matched TT-PSU individually tuned to its own motor.
Det står det ikke noe om til RP6 , der står det bare TT-PSU følger med.

Othmas

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.10.2005
Antall liker
170
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1

Mvh
Det er nok rent forretningsmessige grunner til at det kreves snr ved reklamasjon, som i de fleste sammenhenger.
Hvor har du dette fra? "RP6 sin TT-PSU er spesiellt tilpasset hver sin unike RP6"
Jeg refererer til Rega. RP6 har custom TT-PSU. Derfor skulle de ha serienummeret slik at den nye TT-PSU`en matchet MIN platespiller.

Mvh

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.616
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73

Project esprit carbon Dc med Ortofon 2m red er ikke noe dårlig spiller. Har hatt masse regaer med diverse pickuper. Projct fant på en masse tullball ifm motorer. En enkel endring eller modifisering rundt denne gir deg en dønn tyst spiller med dynamikk bedre en noen regaer med rega pickuper til 14k.

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Antall liker
805
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1

Mvh
Jeg refererer til Rega. RP6 har custom TT-PSU. Derfor skulle de ha serienummeret slik at den nye TT-PSU`en matchet MIN platespiller.

Mvh

Artig , lurer på hva de matcher.

X

X186841

Gjest
Har selv en WT modda 1Xpression, og den byttes ikke i Rega. Jeg er på utkikk etter en direktedrevet spiller men sønnen lurer på Rega.
Ser det kommer en rimeligere utgave av nye Technics 1200 til sommeren,15-20 tusen.

Project esprit carbon Dc med Ortofon 2m red er ikke noe dårlig spiller. Har hatt masse regaer med diverse pickuper. Projct fant på en masse tullball ifm motorer. En enkel endring eller modifisering rundt denne gir deg en dønn tyst spiller med dynamikk bedre en noen regaer med rega pickuper til 14k.

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.616
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
"Technics 1200"er en helt annen retning. En flott DD spiller med en egen sound. Har en mistanke om at project carbonarmen er bedre. Tenker oppløsning og fravær av typiske utfordringer. Mer moderne sound. ;)

Trekk om carbonarmen på projekten med sølvkabler og bytt RCA bøssingene. Lag RCA kabler fra Mogami neglex 2552 med WBT sølv RCA. Skru ut skruer fra motorfester og isoler den til stillhet med silikonputer/strikker etc. Hvis du samtidig setter på en Ortofon 2m black snakker vi oppløsning. Bytt føttene til Carbon og sett spilleren på en bambus slakteblokk fra IKEA. Da kan du komme med hva som helst av regaer.

Sist redigert:
X

X186841

Gjest
Skruer/Silikon etc er gjort på min og på den går motoren merkelig jevnt og i riktig hastighet. På sønnens er det en litt mer ustabil motor og bittelitt for lav hastighet.

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.616
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Skruer/Silikon etc er gjort på min og på den går motoren merkelig jevnt og i riktig hastighet. På sønnens er det en litt mer ustabil motor og bittelitt for lav hastighet.
Nettopp! Projekt fant på mye rart. Endret detaljer etter dagsformen. Hastighet kan relateres til reim eller stramming. Til og med reimer med forskjellige lengder holdt dem på med. Motor sto også ikke alltid loddrett. Utrolig!
Vedr hastighet. Damene får litt større brystkasse hvis farten slakker av. :) I beste mening.

Sist redigert:

HSJ

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.01.2016
Antall liker
87
Sted
Ormåsen, Øvre Eiker
Torget vurderinger
5
Jeg har hatt RP3 en stund, og synes den låter ganske ålreit. En kompis kjøpte dog en Planar 2, og selv om denne koster mye mindre, er nok plinthen der betraktelig bedre. Den resonnerer mindre og er vel laget av akryl fremfor å bare være ei treplate. Nå veit jeg ikke om RP6-plinthen er veldig annerledes enn RP3, men en ting til som Planar-spillerne visstnok skal gjøre en del bedre er at de har fjernet den digre skrua under plinth/ subchassis. I samtale med importør fikk jeg høre at Rega selv sier dette er den største enkeltoppgraderingen de har gjort noen gang, og at det ble noe sånt som 80% mindre støy i festet der.

Ellers går det visst rykter om at det kommer en typ Planar 6 etter hvert.

X

X186841

Gjest
Tusen takk! Da blir det Planar 3 hvis det haster og vente på Planar 6 hvis han er tålmodig nok.

• Liker
Reaksjoner: HSJ

HSJ

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.01.2016
Antall liker
87
Sted
Ormåsen, Øvre Eiker
Torget vurderinger
5
Forøvrig kjøpte jeg ekstern TT-PSU til RP3-en min, og det ble også et bra løft. Tightere og mer kontrollert.

HSJ

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.01.2016
Antall liker
87
Sted
Ormåsen, Øvre Eiker
Torget vurderinger
5
Kan forsvare det med øra. Men bedre strømforsyning gir jo bedre kontroll på tallerkenen.

Sst

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2015
Antall liker
471
Planar 3 er testet i nyeste Stereophile , og målinger er gjort med og uten TT-PSU. TT-PSU bedret nøyaktigheten på hastighet noe (men Rega går som kjent "alltid" for fort, så også hos Stereophile). I tillegg ble motorstøy halvert med TT-PSU.
Akkurat motorstøy sin negative påvirkning på vinylavspilling burde ikke være så veldig kontroversielt, kanskje? Lett å tenke seg at motorstøy forstyrrer lyden. Det er jo en grunn til at de fleste high-end-platespillere har en eller annen løsning for å koble motoren vekk fra plinthet.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Kan det tenkes at RP6 er på vei ut av sortimentet? Ser ikke så mye som differensierer den fra Planar 3, i hvert fall ikke nok til å gi pluss tre i modellnummeret. Så om det skal finnes en til plankemodell over 3eren bør vi forvente mer.

Topp Bunn