Hei.
De to modellene har blitt ganske like.
Etter at den nye Planar 3-2016 kom på markedet - med blank lakk - er disse to spillerne blitt veldig like av utseende.
Det som eventuelt skiller dem; er at Planar 3-2016 (angivelig) har bedre armlagre (som om det er korrekt innebærer
at spilleren blir langt mer egnet for stive (les MC) pickuper), mens RP-6 kommer med den utvendige (TT-PSU) strøm-
forsyning (som gir bedre gangstabilitet og enkelt valg mellom 33 1/3 og 45 RPM), samt (den tyngre) tolags glass-
tallerkenen. Om prisen er omtrent den samme, framstår RP-6 som det beste kjøpet i mine øyne (ikke hørt Planaren).
Skal han ha i både pose og sekk, ville jeg heller vurdert å gå opp til en Rega RP-8, der man garantert får bedre armlagre,
det delte (lettvekts) chassiset, trelags glasstallerken og TT-PSU strømforsyningen. Ja, den koster en god del mer, men
kan i en overgangsperiode benyttes sammen med (Ortofon) pickupen han allerede har (eller en rasende billig - men god -
pickup som Audio Technica AT-95E). På sikt kan denne spilleren brukes med et langt større utvalg av (stivere, bedre og
dyrere) pickuper.
I alle tilfellene ville jeg unngått Exact II (og andre Rega) pickuper, og heller satt på en rimelig Audio Technica MM pickup,
en Audio Technica AT-33EV (eller Sa)(forutsatt RIAA for MC Low), Dynavector DV-10X5, en Sound Smith Carmen eller i
tilfellet RP-8, de samme - eller noe ennå dyrere og bedre.
mvh
Gunnar Brekke