Rega Planet, noe å modde?

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
396
Er det noe poeng å modifisere Planeten min? Den brukes kun som drivverk. Hva kan forbedres? Hva kan eventuelt gjøres? Tips og hjelp mottas med takk. Eller er det like greit å pensjonere hele saken og gå til innkjøp av et Philips cdpro2m drivverk å bygge helt ny cd-spiller?

Har tidligere montert nettbrønn og LMC nettkabel.

Her er noen bilder av innsiden:

NostraD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.06.2003
Antall liker
2
Har du skjematikk på den? Er jo mye enklere å få en oversikt over "modbarheten" når man kan plotte ut signalveier og dets komponenter.

Ellers tror jeg at å bygge sin egen cd-spiller basert på pro2m drivverket vil være veien å gå her, tenk hvor mye mer glede man kan ha over en selvbygd spiller. Kanskje til og med bygge inn en god DAC og ekstern strømforsyning?

Hva slags drivverk står i Rega`n da?

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
396
Har du skjematikk på den? Er jo mye enklere å få en oversikt over "modbarheten" når man kan plotte ut signalveier og dets komponenter.

Ellers tror jeg at å bygge sin egen cd-spiller basert på pro2m drivverket vil være veien å gå her, tenk hvor mye mer glede man kan ha over en selvbygd spiller. Kanskje til og med bygge inn en god DAC og ekstern strømforsyning?

Hva slags drivverk står i Rega`n da?

Hvor får jeg tak i skjema? Må jeg kontakte Rega direkte mon tro?

Tror det er Sony drivverk:

slarssen

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2003
Antall liker
13
Hei,

Brodern kontaktet Rega engang, og fikk lett tak i skjema for nettopp Planet. Er usikker på hvor jeg har skjemaet nå... Uansett så gikk det lett å få tak i.

Kort fortalt så bruker Planet en Texas Instruments (eller BB) PCM1710U DAC, og et ganske basic analog trinn i 2 steg med 2.ordens filter og opamper. Ganske likt det som er anbefalt i PCM1710 databladet. Det er den LA9216 (eller hva den nå het) som ligger nært kanten mot utgangen som er op-ampene, det er en 4x opamp krets som jeg ikke har funnet datablad på...

Vi moddet Planeten med asfaltplater, plastikk-fjerning på kondiser, byttet 2 av utg. kondisene (bedre typer og halvert verdi), installerte IEC nettbrønn og byttet likeretterdioder.

Det er lenge siden nå, men husker godt at vi var godt fornøyde med lyden etterpå, noe større klarhet og dybde samt bedre kontant bass (resten av anlegget var Rega Elex og Dali 503 gammel serie)

Uheldigvis tok drivverket kvelden kort tid etterpå... uvisst om det var vår feil... :)

http://focus.ti.com/docs/prod/folders/print/pcm1710.html

Noe som hadde vært gøy å prøve på Planet er å erstatte hele analog trinnet etter DAC'en med f.eks. følgende krets:

http://www.kandkaudio.com/images/idacoutputstage.pdf

mvh
Stig

Topp Bunn