Rega RP 6 vs RP8 vs andre platespillere i samme priskategori

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • oes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Innlegg
    636
    Antall liker
    537
    Torget vurderinger
    7
    Rega RP6 oppgradert med Tango Spinner sub-platter med Lyra Kleos og Avid Pulsare

    IMG_0875_Tangospiller subplatter.jpg
    IMG_0878_Tangospinner subplatter 2.jpg
    IMG_0879_Tangospinner subplatter 3.jpg


    For en god stund siden "nedgraderte" jeg fra en dyr platespiller til Rega RP6, men beholdt dyr Pickup og Riaa-trinn. Syntes dette fungerte ganske bra, men jeg måtte tilpasse med et tyngre motvektslodd siden pickupen var noe tyngre enn standard, og måtte velge et lite lodd for å få plass under lokket. Ble Rega sitt eget tungsten lodd. Fikk god service fra Stereofil.

    Deretter la jeg merke til at tallerkenen beveget seg litt ujevnt. Kom over Tango Spinner subplatter på nett og bestilte denne. Ganske fornuftig priset. Tallerkenen går nå mye jevnere. Synes RP6 med disse oppgraderingene låter helt supert. Fikk også tak i en tallerkenmatte i gummi som ikke samler like mye støv som originalen.

    Topp fornøyd, og mer enn godt nok til mitt bruk.
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Fin, den..Og platterforandringen- merk ordvalget mitt, da det er sånn jeg anser slike endringer som Spinner og Groovetracer på en Rega- er heldigvis reversibel. Kleos er god, og gjør ikke skam på RP6. I det hele tatt er Lyra en fin Regapartner. Liker også din bruk av hele tre reimer- det stabiliserer sakene. Dog ville nok jeg i tilfelle hatt tre Whitebelts på..
     
    Sist redigert:

    oes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Innlegg
    636
    Antall liker
    537
    Torget vurderinger
    7
    Takk. Jeg filmet faktisk noen sekunder før og etter. Den gikk ikke jevnt vannrett før byttet, men det gjør den nå. Klarte ikke å laste opp videosnuttene. Tror grunnen til forbedringen er todelt: 1) fra plast til børstet aluminium, og 2) fra 1 til 3 belter.
     

    ELEL6200

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.08.2004
    Innlegg
    1.434
    Antall liker
    117
    Takk for tips og lykkeønskninger. I morgen reiser en ASR mini basis mk3 fra østlandet til vestlandet. Håper jeg blir fornøyd.
    Hvordan bør jeg stille inn Riaaen til PUen Dynavector 20XL?
     

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Såg det låg en reservert på torget, hadde ett håp og en anelse om at det var du som ordnet deg den :) Håper du blir fornøyd da!
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.206
    Antall liker
    2.799
    Sted
    Kongsberg
    Takk for tips og lykkeønskninger. I morgen reiser en ASR mini basis mk3 fra østlandet til vestlandet.
    Håper jeg blir fornøyd. Hvordan bør jeg stille inn Riaaen til PUen Dynavector 20XL?
    Hei.

    Dynavector DV-20X L har en spoleimpedans på 5 Ohm. Da bør justert last på RIAAen ligge mellom
    10 og 20 ganger spoleimpedansen, mao. mellom 50 og 100 Ohm. Du kan oppnå følgende verdier i
    nærheten av målområdet. (Forutsatt at motstandsnettverket er identisk med ASR Basis Mini Mk. II) ;
    - ..47 Ohm (DIP 2 - ON),
    - ..60 Ohm (DIP 3 + 4 + 5 - ON),
    - ..69 Ohm (DIP 3 + 4 - ON),
    - ..76 Ohm (DIP 3 + 5 + 6 - ON),
    - ..83 Ohm (DIP 3 + 5 - ON) eller
    - 100 Ohm (DIP 3 - ON).

    Dynavector DV-20X L har et utsignal på 0,3 mV. Med gain på 72 dB (DIP 1 + 2 + 3 + 4 + 5 + 6 - ON)
    vil RIAAen levere 1,2 Volt ut - på nivå med de fleste CD-spillere. Blir dette for mye (med overstyring),
    gå for 66 dB (DIP 1 - ON). (Igjen forutsatt at gainsettingene er identisk med ASR Basis Mini Mk. II).
    http://asraudio.com/Man/BDE08MiniBasis.pdf

    mvh
    Gunnar Brekke
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn