Rega RP1 Performance Pack - Monteringsproblemer

pbns1979

Medlem
Ble medlem
30.04.2018
Innlegg
10
Antall liker
1
Sted
Harstad
Hei

Jeg er fersk (holdt på med vinyl i 1 år nå) innen dette og har nettopp kjøpt meg Performance Pack til min Rega RP1. Jeg har montert det nye hodet, koblet ledninger rett etter skjemaet, stilt inn vekt (1,75g) ved hjelp av en enkel vekt fra Ortofon og justert hodet etter plansjen som fulgte med til oppgraderingspakken. Problemet mitt er at etter å ha spilt ca 1 - 1 1/2 minutt av ei plate så begynner musikken å hakke mer og mer og til slutt bare løser seg opp i små lyder nå og da. For meg så ser det ut som at stiften mister trykket mot plata. Har prøvd å stille inn maks vekt på armen men det endrer ikke noe. Alt fungerte helt flott med det originale hodet som fulgte med. Tips til hva det er jeg eventuelt gjør feil her?
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Fjerndiagnostisering er langskudd, så det er sagt med en gang.

Men sjekk en ting. Hev armliften, før armen innover til den står rett over siste rilla, senk armliften, se om det er klaring mellom armliften og undersiden av armrøret. Det kan være at armliften er skjevt montert, og at armen løftes av den selv om den er i senket posisjon.

Kommer ikke på andre muligheter i farta.
 

pbns1979

Medlem
Ble medlem
30.04.2018
Innlegg
10
Antall liker
1
Sted
Harstad
Det har ikke jeg tenkt på nei. Men når armen senkes ned, skal det være et synlig mellomrom mellom armen og armrøret hele tiden? Har prøvd nå å senke den både ytterst og innerst på plata men det ser ut som at den berører armen uansett posisjon.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Der har du nok svaret.

Det kan være at den nye pickupen bygger noe mindre i høyden enn den gamle. Performance pack er bl.a. å bytte ut Carbon (som er basert på en AT, AT91?) med en av Regas egne pickuper. Rega pu er lavere enn det meste der ute, så det kan meget vel være tilfelle. Det er noe justeringsmonn på høyden til den bueformede plaststøtta på armliften. Den er skrudd fast i et stag av stål eller messing, som igjen hviler på en eksentrisk hylse som man vender på med 'spaken'. Trikset er rett og slett å skru løs denne settskruen, og deretter feste støtta litt lavere. Det kan være kronglete, for det er en veldig liten skrue. Jeg hadde i sin tid en unbrakonøkkel som jeg filte ned, fant aldri noe smått nok til salgs. Dessverre gikk den med da jeg solgte min siste Rega.

Et alternativ for å få det til å spille i det hele tatt er å legge noe mellom pu og headshell. Skjære til noe plast eller noe. Ikke ønskelig, helst ikke permanent, men dugende til du finner noe å justere liften med.
 

pbns1979

Medlem
Ble medlem
30.04.2018
Innlegg
10
Antall liker
1
Sted
Harstad
Der har du nok svaret.

Det kan være at den nye pickupen bygger noe mindre i høyden enn den gamle. Performance pack er bl.a. å bytte ut Carbon (som er basert på en AT, AT91?) med en av Regas egne pickuper. Rega pu er lavere enn det meste der ute, så det kan meget vel være tilfelle. Det er noe justeringsmonn på høyden til den bueformede plaststøtta på armliften. Den er skrudd fast i et stag av stål eller messing, som igjen hviler på en eksentrisk hylse som man vender på med 'spaken'. Trikset er rett og slett å skru løs denne settskruen, og deretter feste støtta litt lavere. Det kan være kronglete, for det er en veldig liten skrue. Jeg hadde i sin tid en unbrakonøkkel som jeg filte ned, fant aldri noe smått nok til salgs. Dessverre gikk den med da jeg solgte min siste Rega.

Et alternativ for å få det til å spille i det hele tatt er å legge noe mellom pu og headshell. Skjære til noe plast eller noe. Ikke ønskelig, helst ikke permanent, men dugende til du finner noe å justere liften med.
Ok takk for flott info. Regner med at det er denne skruen du sikter til da?




Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jepp. Den er det. Jeg gjetter at den minste unbracoen du har er litt for stor. Tror jeg starta med 1,5mm og filte meg ned til passe.....
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Nå er jeg forresten over på gjetting, kvalifisert, men gjetting. Jeg tror denne armen RB100? er tilpasset Regas egne pickuper i utgangspunktet med tanke på VTA.

Men, når den skal pakkes med Carbon/AT, så har de vært nødt til å montere armliften høyt nok til å få pickupen av plata i hevet stilling. Det riktige på alle måter er nok i ditt tilfelle å justere den litt ned igjen.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.354
Torget vurderinger
1
Pbms1979: PerfPack består av Bias II, lammeullsmatte og et Whitebelt. Det skal ikke brukes mellomleggsskiver av noen som helst art der- armen er satt opp med en Rega Multispacer, og hevet til å passe Rega Carbon. En pickup som er basert på Audio Technica AT91. Alle Regas egne pickups i samme design som Bias, Elys og Exact er laget for at armen i standard utførelse ligger LAVERE enn nevnte Carbon, Ortofon, Audio Technica++, så få armen ned på standard Regahøyde, følg anvisninga for setup, pass på stifttrykket og få på plass Whitebelt. Da vil det spille.

Problemer? Kontakt forhandler eller importør for hjelp

Mono
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg antar at trådstarter fotograferte sin egen spiller. Sliter med å få øye på multispaceren på bildet. Bør jeg reklamere på de nye brillene mine? Kan du peke på den?
 

pbns1979

Medlem
Ble medlem
30.04.2018
Innlegg
10
Antall liker
1
Sted
Harstad


Fungerte flott nå etter at jeg fikk justert. Den minste umbracoen jeg hadde på tommesettet mitt passet akkurat :)

Takk for hjelp og tips!
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Treff fra hofta. :)

Da er nok alt i skjønneste orden, og bare å kose seg med musikk.
 

78H2

Medlem
Ble medlem
19.09.2010
Innlegg
46
Antall liker
19
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
Jeg gjenoppliver denne tråden litt, jeg fikk samme sett og har nå montert PU etter alle anvisninger.
Jeg har forøvrig en Planar 2 med en RB220 arm.
Det som skjer hos meg er at på noen av platene når det nærmer seg midten så begynner det å "hakke" altså hoppe tilbake i sporet, noen som har en forklaring på dette?
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Samme prosedyre, mest sannsynlig. Det at problemet viser seg litt inn på platesiden hos deg betyr neppe at problemet skyldes noe annet. Det er for det første ikke sikkert at plastbuen er montert helt rett, den kan fint være høyere der den treffer armrøret i indre posisjon. For det andre er det en gummilist trykket ned i plastbuen, den kan være skjev. Ut med settskruen, litt ned med buen, fest settskruen igjen, og problemet kan fort vekk være løst.
 

78H2

Medlem
Ble medlem
19.09.2010
Innlegg
46
Antall liker
19
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
Det ser ut til at det er klaring hele tiden hos meg, kan det være noe med at PU ikke er stilt inn rett (selvom jeg selv mener det ser slik ut)?
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Hvis du har klaring hele veien, så er det nok noe annet.

Prøv å justere motvekten så langt ut at pickupen svever over plata, gjerne så mye at den løftes helt opp til armlageret stopper bevegelsen.

Så gir du armen et lett dytt innover, og ser om den stopper da.

I så fall er det enten noe galt med lageret for armens sideveis bevegelse, eller at kablene inne i armbasen av en eller annen måte henger seg opp. Begge deler er nok en sak for et verksted i så fall.
 

78H2

Medlem
Ble medlem
19.09.2010
Innlegg
46
Antall liker
19
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
Jeg har googlet litt og lurer på om det kan være det at denne Rega PU'en skal ha en tracking force på 1,75g mens spilleren er levert med en Rega Carbon som skal ha 2,25g.
Siden det er såkalt auto antiskate (i prinsippet en magnet) så lurer jeg da på om det kan ha noe å si inn mot slutten av platen?
I såfall hva kan gå galt hvis jeg øker tracking force?
(Har fått lånt meg en digital vekt)
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Det skal ikke ha stort å si. Om det er fast antiskate, altså ikke justerbar, så er det ikke optimalt, men likevel. Fra 1,75-2,25g er ikke store forskjellen. Godt innenfor det som vil gi noe bedre sporing i den ene kanalen enn i den andre. Men dette skal slett ikke få spilleren til å skippe verken den ene eller den andre veien.

Så lenge du måler deg til riktig nåltrykk, så skal dette funke helt fint.

Sikker på at plata du testet med er i orden? Teit spørsmål bare for å være sikker...
 

78H2

Medlem
Ble medlem
19.09.2010
Innlegg
46
Antall liker
19
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
Ja platen(e) spilte helt fint gjennom med Carbon PU'en
Jeg testet nå med 2g trykk og da spilte den faktisk helt fint igjennom, men det er sent og jeg testet bare en gang så det kan ha vært en tilfeldighet.

Men litt av grunnen til at jeg også tenkte på det med antiskating er at når jeg med 1,75g trykk senker PU mot første spor så trekker den faktisk hele armen utenfor platen når den senker seg, jeg må sikte godt inn i første sang for at den skal senke seg ved begynnelsen.

Hvis ikke det skader plater med et litt større trykk så tror jeg at jeg vil prøve dette litt framover.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Det kan hende at målehøyden påvirker avlest nåltrykk, ikke at jeg helt ser hvordan det skulle skje med akkurat en Rega (det er et kjempeproblem på unipivotarmene til VPI).

Prøv for sikkerhets skyld å bukke oppunder nåltrykksvekta ved siden av tallerkenen, slik at du måler i samme høyde som toppen av en plate på tallerken.

Ellers ser jeg at Rega kjiper med armene sine i deprimerende grad om dagen.

planar2_tajpg.jpg


Dette er liksom avløseren til RB 250. Sikkert skrevet side opp og med om forbedringer og oppgraderinger, og så er justeringsmulighetene enda mer sparsomme.

rega_rb250_2.jpg


Enda mer plastikk er det også, om ikke øyet juger.... Med unntak av den nye støpeformen for armrøret ser det ut som regnskapskontoret har stått for 'oppgraderingene'.

Hvis problemet ditt har noe med antiskate på armen, så vil jeg tro at det tross alt ikke skyldes fraværet av justering. Jeg tror heller at det skyldes slurv, feilmontering, og alt for høy antiskatekraft fra fabrikk i utgangspunktet. Riktig antiskate for 2,25g skal definitivt ikke gi skipping med 1,75 g, eller visa versa.

Sjekk forresten at spilleren er 100% i vater.
 
Sist redigert av en moderator:

78H2

Medlem
Ble medlem
19.09.2010
Innlegg
46
Antall liker
19
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
Takker for mye råd og informasjon!
Det med vatring er faktisk et godt poeng, vateren ligger på jobben og der har den lagt siden jeg fikk spilleren :D
 
Topp Bunn