REGA RP10?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • A

    ANM

    Gjest
    Jeg lurte litt på hva som menes med pissekonkurranse her på HFS.
    Jeg lurer ikke lengre.
    Er ikke det vanlig da? Audi vs BMW, japser vs americanere. Bør vel ikke ta det så høytydelig vel? Bare en gjeng gutter som jangler. Også er det til og med et lokaloppgjør og jeg endte på lag med noen Særpingær! :eek:
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.551
    Antall liker
    7.271
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Pissekonkurranse? Tja.. mulig jeg bidro til det inntrykket? Jeg reagerte bare på at en spiller jeg selv har, og er svært fornøyd med, ble nevnt i en kommentar som ikke like god som en annen spiller jeg selv, riktignok forutinntatt, mistenker at ikke spiller i samme divisjon, av en som ikke engang har hørt "min" spiller.

    Trådstarter spurte konkret om hvorvidt RP10 er et OK valg. Hvilket den sikkert er, men. En slik tråd er det vel ikke overraskende, men kanskje heller forventet og ønsket, at det kommer forslag om alternativer i ca. samme prisklasse?
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Disse Rega trådene har blitt et godt substitutt for de "gode" kabeltrådene ... Underholdning.. :)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.218
    Antall liker
    15.418
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Pissekonkurranse? Tja.. mulig jeg bidro til det inntrykket? Jeg reagerte bare på at en spiller jeg selv har, og er svært fornøyd med, ble nevnt i en kommentar som ikke like god som en annen spiller jeg selv, riktignok forutinntatt, mistenker at ikke spiller i samme divisjon, av en som ikke engang har hørt "min" spiller.

    Trådstarter spurte konkret om hvorvidt RP10 er et OK valg. Hvilket den sikkert er, men. En slik tråd er det vel ikke overraskende, men kanskje heller forventet og ønsket, at det kommer forslag om alternativer i ca. samme prisklasse?
    Vil tro at en som liker RP10 like mye vil mene at den ikke er i "samme divisjon" som en som liker Nottingham vil mene det samme om RP10. ;)
    At Rega (og Nottingham kan det virke som?) fyrer opp like mye stemning som Melodi Grand Prix demper ikke temperaturen i tråden. ;D

    Trådstarter har RP3 i dag, og dersom han har falt for lyden så kan det hende RP10 er rett valg for han.
    Stereoutstyr 1 meter unna ovn er vel kanskje det mest skumle i dette?
    Platespiller fra 40' via 50' med Apheta og til 75' med Aphelion pluss duganes RIAA evt PU er like spinnvilt å skulle kjøpe basert på tester i blader som råd fra HFSere.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Det mest morsomme er å lytte til vinyl; om det er på en Rega, Nottingham eller noe annet:) Det kommer helt an på hva man liker og hvilken musikk man liker.

    Det viktigste er vel å like vinyl LPer. Så er det opp til hver og en og nyte på sin måte. Jeg lar'n ligge der. For intensjonen var kun å dele erfaringer; ikke å krangle. Men når man ikke snakker face to face med feks en god IPA i hånden, så tolker vi innlegg forskjellig og kanskje slik de ikke er ment...

    Uansett; godt nytt år:)
     
    Sist redigert:

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.177
    Antall liker
    1.160
    Torget vurderinger
    10
    Er det nå, når dere endelig har blitt venner, at jeg skal komme trekkende med min spiller? :D
    Nytter ikke. Din har ikke sjans likevel mot min, fordi den mangler messingbelagte stålinnlegg i tallerken. Ellers er den ikke så verst.:cool:
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.551
    Antall liker
    7.271
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Men da burde det jo være en smal sak å forklare hva som gjør den så bra? Forskjellen fra RP8, f.eks. Ofte sies det at regaproduktene fordeles i hierarkiet ved å sende de beste fra kvalitetskontrollen til de beste produktene, som om alt ble laget på samme linje og merkelappene ble fordelt etterpå. ...noe som høres helt vilt ut.
    Google det så finner du alle svar, Dazed.
    Nei, jeg gjør ikke det. Hos Rega er en eneste forskjellen jeg finner noe konkret om, at RP10 har RB2000 arm og keramisk tallerken, og RP8 har glasstallerken og RB808 arm. Pickupene de kam leveres med er vel også forskjellige. Armene ser ganske identiske ut, mua. en motvekt med høyere tetthet på RB2000. Helt intuitivt vil jeg tro at keramikk er noe dødere enn glass. Muligens tyngre, muligens lettere. Umulig å si, siden Rega ikke oppgir hvilket keramisk materiale det er snakk om. Resten av det som står hos Rega om RP8 og RP10 er akkurat det samme, skrevet med forskjellig ordlyd.

    Internett sier at strømforsyningen i RP10 har justerbar (men ikke av brukeren) hastighet (altså en frekvensomformer), men for alt jeg vet kan RP8 ha det samme? Ellers finner jeg bare anekdoter om at "RP10 is much, much better!".

    Hvis RP10 er en RP8 med finere arm, tallerken og litt mer forseggjort strømforsyning, er det helt ok, og ganske sannsynlig. Armen og tallerkenen er jo ganske betydelige deler av en platespiller, men det høres jo som oftest ut som det er en fullstendig annen spiller.
     
    Sist redigert:

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Om man finner et produkt i hifi jungelen som man til de grader liker er det jo lett å anbefale dette.Dette er det jo de fleste trådstartere etterlyser når de legger ut en tråd.
    Når så anbefalingene kommer er det nok i beste mening fra de fleste å anbefale et produkt som de selv kjenner godt.De har kanskje også det produktet som de anbefaler.Det som skuffer litt er hvorfor enkelte skal så tvil om andres anbefalinger.Dette kan lett oppfattes som om tråden sporer av og blir oppfattet som kjegling over
    hvilke merker som skal være innertier.Noen anbefaler helt uten viten om produkter.Dette er nok gjennomskuelig for de fleste trådstarteres del men trådene utvides til
    å bli på villspor av mye synsing,kjegling og tull.Anbefalinger skal ikke være basert på denne utidige synsinga.Og de til dels utidige personangrep er upassende.
    Det er nok på tide at noen legger utidige fakter til side før de entrer tastatur og pc.
    Godt Nyttår folkens.
    Mvh Kenneth
     

    Vinylsound

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.10.2009
    Innlegg
    198
    Antall liker
    65
    Torget vurderinger
    2
    Stiller min RP8 til disposisjon om noen vil teste mot RP10. Forutsatt at det brukes identisk PU på begge under testen.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.551
    Antall liker
    7.271
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    _RoDa_ skrev:
    Vil tro at en som liker RP10 like mye vil mene at den ikke er i "samme divisjon" som en som liker Nottingham vil mene det samme om RP10. ;)
    Sant nok, men det var jo ikke poenget mitt. Hvis jeg hadde postet det som en vedtatt sannhet at Space 294 låter bedre enn RP10 når jeg ikke hadde hørt RP10 ville det være like ille. (Nå er det bare noe jeg tror, men fordommene mine svikter sjelden.) ;)

    Uansett har du helt rett. Det er plasseringen ved en varm ovn som er mest risky her, kanskje. Kanskje verdt en mail til Rega for å spørre om den skumfylte (?) plattformen takler så høye temperaturer?
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    275
    Torget vurderinger
    11
    Jeg har en RP8, en junior RP10. Det er en meget kapabel spiller. RP10 er nok hakket vassere. Natt og dag vil jeg ikke tro at det er. Bittesmå forskjeller blir gjerne blåst opp i skyene.

    At det finnes like gode spillere der ute i samme prisklasser med litt annen lydsignatur er jeg helt sikker på.
     

    Lars DK

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2007
    Innlegg
    211
    Antall liker
    194
    Sted
    Danmark
    Torget vurderinger
    12
    @ChrisAndre
    Du har din RP10 til salg, må jeg spørge hvad du skal have i stedet for? Eller dropper du helt LP, nu med det nye udstyr?
     
    Sist redigert:

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    275
    Torget vurderinger
    11
    Spennende å se hva som overgår RP10. Først 1210, deretter LP12, så RP10. Hva er flavour of the month nå?
     
    A

    ANM

    Gjest
    Er nok bare en god familiemann som gjør noen omprioriteringer. Han hakke dumpa RIAA, så han har ikke gitt opp vinyl ennå.:)
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Ja du vet jo plan og årsak, ANM:) Selv om RP10 overraskende nok kom enda mer til sin rett med Marantz og Klipsch RP280F, så selger jeg RP10 til rett pris. Nå er det så mye dynamikk, oppløsning og spilleglede som fy her. Den nye Klipsch RP280F er virkelig noe annet enn Klipsch har laget før, og det lille jeg kjenner Palladium serien, så er det likheter.

    Uansett; her er det mulig å komme med bud på RP10/Lyra Delos. Det er en forrykende god kombo:)
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Ikke no mer spennende at jeg kanskje nedgradere litt på vinyl rigg for å oppgradere til Dolby Atmos:) Nå har jeg allerede solgt både ProAc og Hegel til fordel for Klipsch RP280F og Marantz SR7011. Jeg har først nå fått en hel fridag å lytte til vinyl, og med nytt oppsett så må jeg innrømme at toppmodellen til Marantz er en forsterker jeg liker bedre enn Hegel H160. Og Klipsch RP280F får topp remarks overalt hvor den testes; og det er velfortjent.

    Så en Bluray film i går (i 2-kanaler som jeg har) og det var ikke få ganger jeg hoppet til i sofaen og samtidig lurte på hvor subben var (som jeg da ikke har).

    Så nå avventes hele vurdering av RP10 salg:) Kona kaller meg vinglepetter med rette, men jeg var ikke helt forberedt på at Marantz/ Klipsch skulle spille såpass godt på musikk i stereo. Men det har tydeligvis skjedd mye siden sist jeg hadde en Pioneer LX60 forsterker for 10 år siden:)

    Tror Rega RP10 begynner å sikre plassen sin i oppsettet her. Det hadde nok blitt et savn dersom jeg nedgradere når forsterker og høyttalere låter såpass godt....
    20170207_105112.jpg
     
    A

    ANM

    Gjest
    Slik er det noen ganger med overgang til nytt utstyr, men tilvenning vil etterhvert dempe begeistringen og savnet setter inn. Det er ikke mange måneder siden du hadde funnet den ultimate spilleren, spilleren du skulle ha lenge - Nå vurderer du å gi avkall på den alt. Skille mellom hi- og low end er ikke større enn at man kan la seg begeistre en stund, men er du en ekte audiofil kommer nok kløen og du innser at du ikke trengte å gå omveien om kjelleren for å komme til loftet. Skriver ikke dette som en belæring og påstår ikke at min kurs nødvendigvis er den rette, men i det lange løp er det jaggu potensielt dyrt å være vinglepetter.

    Uansett man må jo følge sine lyster.:)
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Nei, salget hadde ingenting med at jeg ikke var fornøyd. Det jeg var temmelig sikker på i det både ProAc og Hegel ble solgt, var at Klipsch/ Marantz ikke ville være like god i 2-kanals stereo. Men så feil kunne jeg ta. Heldigvis:) Det har jo heller ikke kostet meg noe å ha RP10 ute på brukten:) Mulig jeg går for salg av Lyra Delos i steden.
     

    Brummund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.11.2007
    Innlegg
    461
    Antall liker
    300
    Sted
    Fredrikstad
    Klipsch og Marantz er en fin-fin kombo. Mitt første "seriøse" anlegg var Marantz og Klipsch (RF/RS/RC35 og Marantz surround-receiver og SACD-spiller) Fy fader så mye lydglede og mange naboklager det ble. Kjøpt på Hifi-galleriet i Fredrikstad, selvsagt.

    Da jeg til slutt endte opp med Adyton var det egentlig Palladium jeg skulle kjøpe. Just sayin' :)
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Hifi Galleriet i Fredrikstad....ja det var tider:)

    For meg så har savnet etter Klipsch vært der hele tiden. Etter at jeg for mange år siden solgte Klipsch RF-3, KSP-C6 senter og Klipsch RF bakhøyttalere har jeg savnet den lyden. Den gang hadde jeg Harman Kardon sine topp receivere (da Harman kunne lage forsterkere og ikke det skvipet de i dag lager!). Harman Kardon AVR-80THX som ble avløst av HK AVR-7500:) Til musikk koblet jeg pre-out med den gedigne Balanced Audio Technology VK-60. Til bass brukte jeg de gamle klassiske Sunfire Subwoofer....

    BAT-VK60 kjøpte jeg på Lyric av Tor. Resten ble kjøpt på Rolfs Hifi nede ved Oslo S:)

    Så selger man alt i håp om å oppgradere, men var det egentlig alltid en oppgradering? Dyrt ja, og en fin reise har det jo vært. Men nå med Klipsch RP280F og Marantz så er jeg endelig like fornøyd som jeg var for snart 20 år siden:)

    Det handler for meg om at lyden skal bevege mine følelser. Altfor ofte blir hifi noe veloppdragent og søken etter det perfekte. Noe som aldri har beveget meg.

    Av platespillere like så. RP10 er vel den vinyl lyden som minner litt om Klipsch sin lydfilosofi.

    Avsporing, men dette er kanskje noe vi alle kjenner oss igjen i?
     
    Sist redigert:

    PCK

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.01.2017
    Innlegg
    67
    Antall liker
    33
    Sted
    Hamar
    Torget vurderinger
    2
    Siden dette er den eneste rene RP10-tråden jeg kan se her på HFS, tenkte jeg at vi som spiller litt med vår RP10 daglig kanskje ville fortsette med en tråd dedikert til denne spilleren. (For min del må RP8-brukere gjerne slenge seg på, så det blir litt liv i leiren!)
    Og da kan det være så enkelt som at vi bruker denne tråden videre og deler erfaringer og opplevelser... her og nå.

    For eksempel: Lars DK, spiller du fortsatt med Rega RP10 og Aphelion? :)

    Jeg har nå slitt ut Apheta2 pickupen på ganske nøyaktig et år, og har fått på en ny en, men denne gangen en dansk pickup,
    Ortofon MC Windfeld. Det kan man forsåvidt lese om i Ortofontråden, men siden jeg spiller på RP10 kan jo erfaringene deles her også.

    Jeg er godt fornøyd med lyden, men skal få hjelp til å finjustere pickupen. Når det er sagt kan man allerede høre en veldig tydelig forskjell i lydsignaturen. Der Apheta2 var lys og livlig, er Windfeld flat i kurven sin og går helt ned og helt opp, vil jeg si. Den er veldig detaljert og skiller instrumentene tydeligere fra hverandre, men altså veldig jevn i toneomfanget sitt. Instrumenters overtoner kommer godt fram også. Her i min stue tror jeg det er en bedre systemmatch. Skulle gjerne likt å sammenligne denne med Aphelion, siden de er i samme (rådyre) prisklasse. Jeg fikk min Windfeld til en god pris, så det var verdt å prøve. Men som sagt, skal få litt hjelp til å se om man kan kryste ut enda mer vellyd enn det allerede kommer fra den.

    Noen andre her som vil fortelle om god synergi mellom RP10 og utstyr ellers?

    Vinterhilsen fra Per Chr.
     

    Lars DK

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2007
    Innlegg
    211
    Antall liker
    194
    Sted
    Danmark
    Torget vurderinger
    12
    Tillykke med en legendarisk pickup. Ortofon MC Windfeld er en af deres bedste.

    Med den nål, er det specielt vigtigt at du får SRA korrekt. Så du må bruge spacer. Det tænker jeg at du er klar over, ellers slæber den lidt med bagenden mod pladen? Right?

    Hvis du får chancen for at prøve Aphelion, så grib den. Det er en fantastisk pickup, langt bedre end Apheta 2.

    Jeps, jeg spiller fortsat mange timer om ugen på min RP10/Aphelion.

    Jeg bruger følgende forstærkning/riaa til den; Step up trafo, EAR MC4 og MM riaa, Audio Research LP1.

    Dette er en fortryllende kombi :)

    Jeg tænker ikke at jeg skifter noget, før Rega kommer med en bedre pladespiller og en afløser til IOS riaa'en (som er udgået).

    Hvilken riaa bruger du?
     
    Sist redigert:

    PCK

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.01.2017
    Innlegg
    67
    Antall liker
    33
    Sted
    Hamar
    Torget vurderinger
    2
    Tusen takk, Lars DK!
    Hyggelig med svar (og så fort!) ;D

    Forhandler mente SRA var god, og fordelen med det er jo at man kan sette på lokket etter bruk av spilleren (fordi armen nå ikke er "løftet"). Og armen virker rett når jeg spiller, men det kan virke som selve pickuphuset sleper så vidt. Det interessante er at forhandler mente at jeg spilte med for stor SRA på Apheta2 (denne var jo fabrikkmontert), men hvis dimensjonene er de samme som med Aphelion, betyr jo det at du også spiller slik, hvilket jeg tviler på. Så som sagt, jeg justerer ikke noe selv, men skal få besøk av en erfaren "pickup justerer" som bekjente av meg går god for, og han har visstnok måleutstyr, så da får vi nok dette klart for oss. Rapport om det kommer selvsagt.

    Men det er en ting til jeg lurer på.

    MC Windfeld er tung. Så tung at motvektsloddet må helt bakerst på armen, og likevel kan man ikke skru på mer enn 0,5 g nåletrykk før pickupvekten viser 2,6 g. Det finnes jo et tyngre lodd til RP10, tror det er 120 g mot 100 g. Bør jeg kjøpe det, slik at loddet kommer nærmere armbasen? Spørsmålet er om det er bedre for lyden eller for pickupen.

    Jeg forestiller meg at det er et godt skritt opp til Aphelion, siden jeg har oppfattet at du spilte med et annet merke enn Rega før Aphelion. Regner med at den er jevnere i frekvenskurven enn Apheta2. Du har jo beskrevet lyden tidligere her, og da ble jeg jo nysgjerrig!

    Jeg benytter RIAA-en som er i min Luxman forsterker. (MC, fast 100 Ohm-inngang). Det blir sagt at den er god, og at det ikke er vits i å oppgradere til Rega Aria, f eks, fordi det ikke ville gi nok løft i lyden. Derfor sitter jeg også på gjerdet og følger med på hva f eks Rega kommer med videre. Er smertelig klar over at det er mange flotte (og dyre) RIAA-trinn der ute... En skikkelig fin RIAA vil nok være et videre løft for lyden.

    Hørte på Dark Side of the Moon i sted, virkelig flott plate. Skal si det dukker opp detaljer og en masse overtoner som jeg ikke har hørt før.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.177
    Antall liker
    1.160
    Torget vurderinger
    10
    Tusen takk, Lars DK!
    Hyggelig med svar (og så fort!) ;D

    Forhandler mente SRA var god, og fordelen med det er jo at man kan sette på lokket etter bruk av spilleren (fordi armen nå ikke er "løftet"). Og armen virker rett når jeg spiller, men det kan virke som selve pickuphuset sleper så vidt. Det interessante er at forhandler mente at jeg spilte med for stor SRA på Apheta2 (denne var jo fabrikkmontert), men hvis dimensjonene er de samme som med Aphelion, betyr jo det at du også spiller slik, hvilket jeg tviler på. Så som sagt, jeg justerer ikke noe selv, men skal få besøk av en erfaren "pickup justerer" som bekjente av meg går god for, og han har visstnok måleutstyr, så da får vi nok dette klart for oss. Rapport om det kommer selvsagt.

    Men det er en ting til jeg lurer på.

    MC Windfeld er tung. Så tung at motvektsloddet må helt bakerst på armen, og likevel kan man ikke skru på mer enn 0,5 g nåletrykk før pickupvekten viser 2,6 g. Det finnes jo et tyngre lodd til RP10, tror det er 120 g mot 100 g. Bør jeg kjøpe det, slik at loddet kommer nærmere armbasen? Spørsmålet er om det er bedre for lyden eller for pickupen.

    Jeg forestiller meg at det er et godt skritt opp til Aphelion, siden jeg har oppfattet at du spilte med et annet merke enn Rega før Aphelion. Regner med at den er jevnere i frekvenskurven enn Apheta2. Du har jo beskrevet lyden tidligere her, og da ble jeg jo nysgjerrig!

    Jeg benytter RIAA-en som er i min Luxman forsterker. (MC, fast 100 Ohm-inngang). Det blir sagt at den er god, og at det ikke er vits i å oppgradere til Rega Aria, f eks, fordi det ikke ville gi nok løft i lyden. Derfor sitter jeg også på gjerdet og følger med på hva f eks Rega kommer med videre. Er smertelig klar over at det er mange flotte (og dyre) RIAA-trinn der ute... En skikkelig fin RIAA vil nok være et videre løft for lyden.

    Hørte på Dark Side of the Moon i sted, virkelig flott plate. Skal si det dukker opp detaljer og en masse overtoner som jeg ikke har hørt før.
    Jeg prøver å finne ut hvor stor forsterkningen er på riaa'ene som sitter i Luxmans integrerte forsterkerne, men det er ikke enkelt. Kom over en test av Luxman 507ux mkII der verdien var oppgitt til kun 55db. Det ble derfor anbefalt pickuper med minst 0,6 mV utsignal. Jeg synes dette virker litt merkelig, så er derfor usikker på om dette kan stemme og om det i så fall gjelder alle integrerte fra Luxman, også den nye L-509X som er en av kandidatene jeg vurderer å kjøpe. Hvis det forholder seg slik kommer jeg mest sannsynlig til å styre unna Luxman. Ønsker å kunne benytte pickuper med lavere utsignal, gjerne typisk rundt 0,3mV.

    Opplever du lyden fra platespilleren som vesentlig lavere enn med andre kilder innkoblet? I så fall kan dette tyde på at 55db er riktig oppgitt. Har du sammenlignet din innebygde riaa med noe annet?
     

    Lars DK

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2007
    Innlegg
    211
    Antall liker
    194
    Sted
    Danmark
    Torget vurderinger
    12
    Tusen takk, Lars DK!
    Hyggelig med svar (og så fort!) ;D

    Forhandler mente SRA var god, og fordelen med det er jo at man kan sette på lokket etter bruk av spilleren (fordi armen nå ikke er "løftet"). Og armen virker rett når jeg spiller, men det kan virke som selve pickuphuset sleper så vidt. Det interessante er at forhandler mente at jeg spilte med for stor SRA på Apheta2 (denne var jo fabrikkmontert), men hvis dimensjonene er de samme som med Aphelion, betyr jo det at du også spiller slik, hvilket jeg tviler på. Så som sagt, jeg justerer ikke noe selv, men skal få besøk av en erfaren "pickup justerer" som bekjente av meg går god for, og han har visstnok måleutstyr, så da får vi nok dette klart for oss. Rapport om det kommer selvsagt.
    Hmm, forhandler "mente"? Altså, med al respekt, det tror jeg desværre ikke er godt nok, om man vil have det bedste ud af en MC Windfeld.

    Replicant 100 diamanten kræver lidt mere præcis indstilling, end de fleste andre pickupper, hvis man vil have den til at yde det bedste.
    Se dette fra Ortofon:

    Ortofon, SRA, MC Windfeld.jpg



    Jeg overvejede MC Windfeld, og andre lidt ”høje” og tunge pickupper på et tidspunkt, og fik at vide af den Danske importør, at det kunne være nødvendigt med en spacer under armen. 2 mm? For at undgå at bagenden kom til at ramme pladen under afspilning.

    Det her er jo nok lige tæt nok på :rolleyes:

    Capture3.jpg



    Måske er det ikke så hysterisk som Ortofon gør det til, så hvis du bare har tilstrækkelig frigang (minimum 0,5 mm) mellem bagende af pickup og plade, så tror jeg at du er ok kørende.

    VTF kan ændre en del på lyden, så Ortofons anbefaling på det punkt er helt fint.


    Apheta 2 kender jeg ikke højden på. MC Windfeld 18 mm høj. Jeg mener at jeg kan måle Aphelion til at være ca. 16 mm. Jeg vil umiddelbart tro, at Apheta 2 har samme højde?

    Nu er der jo plads til at løfte armen lidt, på trods af låget. Eksagt hvor meget er jeg ikke klar over, men en 2 mm spacer skulle der være plads til.
    Jeg bruger forresten ikke rammen/låget, og så har det jo ikke nogen betydning.


    Jeg er fuldstændig overbevist om, at Rega ved, bedre end nogen, hvordan Apheta 2 skal sidde på deres RP10, og dermed også SRA :)

    Det samme gælder selvfølgelig for Aphelion, jeg har tjekket dette, og den "står" perfekt i rillen. SRA er omkring 92 grader.

    Rega har mulighed for at tilrette VTA, så det er ikke kun selve højden af pickuppen som har betydning. Altså kan en Apheta 2 godt være 14 mm høj, og en Aphelion 16 mm, men begge have korrekt SRA når de spiller.

    Hvor Ortofon bruger ca. 23 grader VTA, bruger Rega ca. 28 grader.



    Men det er en ting til jeg lurer på.

    MC Windfeld er tung. Så tung at motvektsloddet må helt bakerst på armen, og likevel kan man ikke skru på mer enn 0,5 g nåletrykk før pickupvekten viser 2,6 g. Det finnes jo et tyngre lodd til RP10, tror det er 120 g mot 100 g. Bør jeg kjøpe det, slik at loddet kommer nærmere armbasen? Spørsmålet er om det er bedre for lyden eller for pickupen.
    Med en vægt på 13 gram, skal du helt sikkert have Regas ”heavy weight” monteret. 120 gram. At kontravægten kommer, væsentligt, tættere på lejet/armens omdrejningspunkt, er klart en fordel for pickuppen og dermed lyden.

    Op til 10-11 gram med standard kontravægt, 100 gram, og op til 19-20 gram med den tunge, 120 gram.


    Med MC Windfelds 4 Ohm intern impedans, kan load på 100 Ohm måske være lidt i overkanten? Men det er ikke sikkert, det må vel prøves. F.eks. med 30-40 Ohm load.


    God fornøjelse med MC Windfeld.

    Som en anmelder her i DK engang skrev, citat:
    Den spiller som en sommerdag efter en gang tordenvejr. Luften er renset og det hele står bare så rent, detaljeret og super behagelig”.
    Ja, sådan skal den lyde.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn