Rega's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Hehehe. Den tror jeg jaggu du må tåle, Auditor.
    Det er nok platespilleren, ja. Og aller helst med SME3009.....
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.352
    Torget vurderinger
    1
    Impulse : Jeg har MASSE humor, tåler både spøk og ironi og gir igjen med solide, velfunderte stikk i sia til den som trenger det.- det veit du. Vi er i det store og hele enige om det meste.

    Ikke for å være slem, MEN: Jeg tåler ingen beskrivelse av egen person som ikke stemmer. Du skal KJENNE meg for å gjøre det der...det er en ladet beskrivelse som ikke strøs om seg med. Et begrep jeg selv bruker svært forsiktig.

    Utfra de tanker jeg tipper du baserer det på, kan jeg vel oppsummere med at det finnes langt verre her inne enn Auditor..Men jeg velger å se bort fra saken. Ikke vits i å skape splid i en såpass bra tråd. Som tross alt omhandler noe av Europas ledende industridesign. No hard feelings...almost...just don´t do it again, please:rolleyes:
    Ellers, sjekk UK. Håper du finner en. Skal prøve å se etter..Dog kan du nok regne med japansk arm på´n...
     
    Sist redigert:

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Endelig hatt tid til å jobbe litt med høyttalerplassering (Denne gutten har ikke hastverk :D )
    Rega dingsene slutter jaggu ikke å imponere altså. RS5ene har noen triks på lager som jeg ikke har hørt i nærheten av på andre høyttalere i prisklassen. Love it :D
    Og nå har jeg nok en rega dings på vei i posten. Blir så gøy atte :).
    Selv om jeg nok anser meg selv som delvis kabel-realist, så må jeg innrømme at akkurat nå så hadde det vært spennende å prøve noe annet enn den gamle 300 kroners signalkabelen.
     
    Sist redigert:

    espendo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Innlegg
    518
    Antall liker
    632
    Sted
    Bærum
    Enda mer Rega-dingser på gang, thomand? Høres gøy ut.

    Jeg har blitt enda mer regafisert nå, endelig fått installert hele Performance Pack på min gamle følgesvenn P1. Rega Bias 2 er montert og det låter bra i mine utrente og litt enkle ører! Knotet bittelitt med monteringen, men fikk det til. Nå kan jeg roe ned, høre på godplatene og spare litt opp til å kjøpe en Planar 3 om en god stund.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.352
    Torget vurderinger
    1
    Thomand: Sjekk da ut van den Hul! Sitter som ei kule på Rega. en D102Mk3 bør holde til analoge signaler, de digitale kjører du Digicoupler eller Optocoupler Mk2 på. Og prøv gjerne Teatrack på RS5. Var det meg ville sistnevnte fått WBT bananplugger.
    Hva slags Rega er det ellers du skal ha?

    Espendo: Gi den ca femti timer...og kos deg!!
     
    Sist redigert:

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Van den hul står høyt på ønskelisten ja. Har coax fra vdh, men har aldri prøvd noe annet heller da, så er lykkelig uvitende om hvorvidt den er bedre/like bra/dårligere enn noe annet.

    Og ang det som er på vei, så er det vel noe som snurrer rundt :)
    Fikk en veldig grei deal på en planar2 2016 som jeg ikke kunne si nei til. Ser ut til at den går inn for landing i morgen.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.370
    Antall liker
    3.532
    Torget vurderinger
    49
    Impulse : Jeg har MASSE humor, tåler både spøk og ironi og gir igjen med solide, velfunderte stikk i sia til den som trenger det.- det veit du. Vi er i det store og hele enige om det meste.

    Ikke for å være slem, MEN: Jeg tåler ingen beskrivelse av egen person som ikke stemmer. Du skal KJENNE meg for å gjøre det der...det er en ladet beskrivelse som ikke strøs om seg med. Et begrep jeg selv bruker svært forsiktig.

    Utfra de tanker jeg tipper du baserer det på, kan jeg vel oppsummere med at det finnes langt verre her inne enn Auditor..Men jeg velger å se bort fra saken. Ikke vits i å skape splid i en såpass bra tråd. Som tross alt omhandler noe av Europas ledende industridesign. No hard feelings...almost...just don´t do it again, please:rolleyes:
    Ellers, sjekk UK. Håper du finner en. Skal prøve å se etter..Dog kan du nok regne med japansk arm på´n...
    Litt rart det var bare du som svarte da:cool:
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.818
    Antall liker
    572
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Jeg er en Regafundamentalist, hever våpenet straks jeg ser noen som har noe annet;D (snakkevåpenet)
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Planar2 er kommet i hus. Førsteinntrykket er forbløffende bra, og mye bedre enn jeg hadde trodd.
    Hadde virkelig ikke forventet at en snaue 5k spiller kunne levere dette omtrent rett ut av boksen.
    Festlig :)
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Hei dere. Et lite spørsmål om underlag for rega platespiller.
    Er en tykk (16mm laminert) glassplate med vibrasjonsdempere en god løsning å sette planaren på?
    Vet at vegghylle er det beste, men det blir ikke med det første.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.560
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Glass er vel egentlig aldri bra som underlag. Jeg bruker en Ikea skjærefjøl (skal males sort) med sorbotan-knotter. Fungerer veldig bra med min.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Impulse : Jeg har MASSE humor, tåler både spøk og ironi og gir igjen med solide, velfunderte stikk i sia til den som trenger det.- det veit du. Vi er i det store og hele enige om det meste.

    Ikke for å være slem, MEN: Jeg tåler ingen beskrivelse av egen person som ikke stemmer. Du skal KJENNE meg for å gjøre det der...det er en ladet beskrivelse som ikke strøs om seg med. Et begrep jeg selv bruker svært forsiktig.

    Utfra de tanker jeg tipper du baserer det på, kan jeg vel oppsummere med at det finnes langt verre her inne enn Auditor..Men jeg velger å se bort fra saken. Ikke vits i å skape splid i en såpass bra tråd. Som tross alt omhandler noe av Europas ledende industridesign. No hard feelings...almost...just don´t do it again, please:rolleyes:
    Ellers, sjekk UK. Håper du finner en. Skal prøve å se etter..Dog kan du nok regne med japansk arm på´n...

    Auditor, bare for ordens skyld..dette var ment som en humoristisk beskrivelse av en av sentralens mest merketro og entusiastiske forsamlinger, ikke som en negativ merkelapp hverken på deg eller andre her inne. Følgelig var det ikke snakk om en beskrivelse av din person, men heller en som med et ikke ubetydelig smil i munnviken kan være dekkende for den tildels intense entusiasmen både du og mange andre legger for dagen når deres foretrukne platespillermerke nevnes. Jeg registrerer jo at du tok det hele et par hakk mer personlig enn meningen var, og beklager om jeg på noen måte tråkket deg for nære. Det var overhode ikke min intensjon.
     
    Sist redigert:

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Hvor god pu fortjener planar 2en min?
    Blir det tullete med en AT150SA? (3990,-)
     

    Kirenoj

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.03.2012
    Innlegg
    294
    Antall liker
    208
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    12
    Har en Exact sjøl på RP6 og det er jeg godt fornøyd med. Men jeg har aldri hatt noe annet enn rega pickuper.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.146
    Antall liker
    8.186
    Torget vurderinger
    12
    Hei dere. Et lite spørsmål om underlag for rega platespiller.
    Er en tykk (16mm laminert) glassplate med vibrasjonsdempere en god løsning å sette planaren på?
    Vet at vegghylle er det beste, men det blir ikke med det første.

    legg glassplaten på en gummimatte og det demper bedre enn gummimatta alene
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Impulse : Jeg har MASSE humor, tåler både spøk og ironi og gir igjen med solide, velfunderte stikk i sia til den som trenger det.- det veit du. Vi er i det store og hele enige om det meste.

    Ikke for å være slem, MEN: Jeg tåler ingen beskrivelse av egen person som ikke stemmer. Du skal KJENNE meg for å gjøre det der...det er en ladet beskrivelse som ikke strøs om seg med. Et begrep jeg selv bruker svært forsiktig.

    Utfra de tanker jeg tipper du baserer det på, kan jeg vel oppsummere med at det finnes langt verre her inne enn Auditor..Men jeg velger å se bort fra saken. Ikke vits i å skape splid i en såpass bra tråd. Som tross alt omhandler noe av Europas ledende industridesign. No hard feelings...almost...just don´t do it again, please:rolleyes:
    Ellers, sjekk UK. Håper du finner en. Skal prøve å se etter..Dog kan du nok regne med japansk arm på´n...

    Auditor, bare for ordens skyld..dette var ment som en humoristisk beskrivelse av en av sentralens mest merketro og entusiastiske forsamlinger:), ikke som en negativ merkelapp hverken på deg eller andre her inne. Følgelig var det ikke snakk om en beskrivelse av din person, men heller en som med et ikke ubetydelig smil i munnviken kan være dekkende for den tildels intense entusiasmen både du og mange andre legger for dagen når deres foretrukne platespillermerke nevnes. Jeg registrerer jo at du tok det hele et par hakk mer personlig enn meningen var, og beklager om jeg på noen måte tråkket deg for nære. Det var overhode ikke min intensjon.
    et æresmedlem, impulse, som til de grader må legge seg flat:confused:. "The buty of" sosiale medier. Vi har vel alle havnet i fella en gang i blandt. Synd, men vi tåler det;) Får meg likevel ikke til å stille auditors kompetanse på platespillere i tvil.

    La oss alle sette pris på hverandres erfaringer, og gå videre. Have fun, jenter og gutter;)
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Hvor god pu fortjener planar 2en min?
    Blir det tullete med en AT150SA? (3990,-)
    Ikke tullete.
    Men det er heller ikke tullete å vurdere en Exact ;)
    Har fått veldig inntrykk av at rega sine egne pu ikke er noe særlig å skrive hjem om. Kan Exact måle seg med f.eks AT, nagaoka eller ortofon i samme prisklasse?
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    594
    Hvor god pu fortjener planar 2en min?
    Blir det tullete med en AT150SA? (3990,-)
    Ikke tullete.
    Men det er heller ikke tullete å vurdere en Exact ;)
    Har fått veldig inntrykk av at rega sine egne pu ikke er noe særlig å skrive hjem om. Kan Exact måle seg med f.eks AT, nagaoka eller ortofon i samme prisklasse?[/QUOTE
    Alt av lydprodukter vil man måtte regne med å få ganske motstridene meninger om, da det handler mye om matching av utstyret den enkelte bruker, pluss att man rett å slett liker forskjellig type lyd.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.213
    Antall liker
    15.231
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hvor god pu fortjener planar 2en min?
    Blir det tullete med en AT150SA? (3990,-)
    Ikke tullete.
    Men det er heller ikke tullete å vurdere en Exact ;)
    Har fått veldig inntrykk av at rega sine egne pu ikke er noe særlig å skrive hjem om. Kan Exact måle seg med f.eks AT, nagaoka eller ortofon i samme prisklasse?
    Du har stua full av Rega og har ikke trua? ;D
    Jeg har nå en Elys40, har hatt Elys2, Ortofon Rondo Blue og Exact.
    Jeg likte Exacten veldig godt, og kommer til å kjøpe en selv.

    I forhold til Elys er Exact "mer av alt" og da spesielt i toppen. Den spiller med mer åpenhet og "lettere" samtidig som den har mer trøkk og bass.

    Men dette er selvsagt mye smak und behag og da ikke lett å si om Exact er bedre for deg enn AT, nagaoka eller ortofon.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Hvor god pu fortjener planar 2en min?
    Blir det tullete med en AT150SA? (3990,-)
    Ikke tullete.
    Men det er heller ikke tullete å vurdere en Exact ;)
    Har fått veldig inntrykk av at rega sine egne pu ikke er noe særlig å skrive hjem om. Kan Exact måle seg med f.eks AT, nagaoka eller ortofon i samme prisklasse?
    Du har stua full av Rega og har ikke trua? ;D
    Jeg har nå en Elys40, har hatt Elys2, Ortofon Rondo Blue og Exact.
    Jeg likte Exacten veldig godt, og kommer til å kjøpe en selv.

    I forhold til Elys er Exact "mer av alt" og da spesielt i toppen. Den spiller med mer åpenhet og "lettere" samtidig som den har mer trøkk og bass.

    Men dette er selvsagt mye smak und behag og da ikke lett å si om Exact er bedre for deg enn AT, nagaoka eller ortofon.
    Født naiv skeptiker :D

    Vel, har ingen som helst grunn til å tvile på regas pu basert på egne rega erfaringer, men kanskje akkurat med unntak av pu. Riktignok montert på min tidligere gamle planar 2 med RB250 arm. Her monterte jeg faktisk en Elys 40. Dette ble langt fra noen opplevelse som fristet til mer vinyl, men nå kan det godt være at den gamle planaren var skyldneren. Har enormt mye bedre lyd med nye planar 2 med original pu. Så bra synes jeg dette er at når jeg først skal kjøpe ny pu, så tror jeg det er lurt av meg å kjøpe en som kan dilte etter hvis spilleren blir byttet ut med en 3er eller 6er etterhvert.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.213
    Antall liker
    15.231
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Elys 2 = 1790,-
    Exact = 3990,-

    Det er litt forskjell, og ja, Elys 2 er "døll" ift Exact ;)
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Faen RoDa. Nå gjør du det bare vanskeligere for meg her :D
    Var ganske fortrolig med at AT150SA var neste stoppested, men nå........!?!
    Naiv skeptiker med beslutningsvegring ;)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.213
    Antall liker
    15.231
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Skal ikke være lett.
    Selv har jeg sterke tanker om å beholde RP40 originalreversibel.
    Groovetracer Reference Subplatter = reversibelt
    Belte og mattebytte = reversibelt
    Elys40 --> Exact = reversibelt

    Slipper unna PUalignment og VTAskiver med Rega PU vøtt 8)
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Subplatter er noe jeg også har lyst til å prøve, men før det har jeg fryktelig lyst til å teste origin live stubben. Også reversibelt, og har fått utrolig gode omtaler.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.213
    Antall liker
    15.231
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Hehehe. Skal det først gå til helvete, så er det greit å gå dit med stil. Kudos :D
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg lot blikket hvile på et par-tre stykker av de nye modellene i dag. Har de fjernet antiskate på dem? Jeg fant ikke igjen justeringen på P1/2/3. Det ser også ut som basen nå er av plast mot stål? tidligere?
     

    Kirenoj

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.03.2012
    Innlegg
    294
    Antall liker
    208
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    12
    Når jeg spiller Telarc Tchaikovsky 1812 overtyre på min RP6/Exact så klarte den stort sett ikke å spille noen av kanon skuddene? Stilte den inn etter beste evne og da forbedre det seg litt, men langt i fra bra. Jeg spilte den for noen år siden også med en Elys2 og da mener jeg ganske bestemt at den bare hoppa på det avsluttende kanonskuddet.
    Hva kan jeg gjøre for å forbedre sporingen?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.352
    Torget vurderinger
    1
    Kirenoj: Noe feil med pressinga? Eller har nåla på pickupen din fått seg en smell?
     

    Kirenoj

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.03.2012
    Innlegg
    294
    Antall liker
    208
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    12
    Kirenoj: Noe feil med pressinga? Eller har nåla på pickupen din fått seg en smell?
    Som sagt så mener jeg å ha spilt den samme vinylen for noen år siden uten hopp og sprett ... Nåla skal ikke ha fått seg noen trøkk.
    Men kan den evnt ha fått seg en liten trøkk og allikevel spelle og låte bra ellers?


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     

    espendo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Innlegg
    518
    Antall liker
    632
    Sted
    Bærum
    Hei hå!

    Jeg har en P1 fra 2007 som jeg skiftet pickup på rett etter jul (til Rega Bias 2). Dette har fungert strålende, så strålende at jeg hadde slått fra meg tanken på å kjøpe ny platespiller i overskuelig framtid.

    Nå i dag ble lyden i ene høyttaleren borte. Jeg sjekket pickup og ledningene inn i den. En av dem virker "løs", dvs den sitter ikke like fast som de tre andre. Antar at dette er årsaken, mulig den fikk seg en "knekk" da jeg skiftet pickup. Det låter fint fra begge høyttalere på strømming/cd.

    Noe må med andre ord gjøres. Jeg er ikke spesielt teknisk kyndig, så her må ekstern ekspertise inn, vil jeg tro. Eller er det noe jeg kan fikse selv? Jeg har prøvd å feste den løse ledningen bedre, men til ingen nytte.

    Er dette en stor feil å rette? Spilleren er ti år gammel og har fungert bra for mitt bruk. Samtidig er spørsmålet om det er noe poeng å bruke veldig mye på reparasjon?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.352
    Torget vurderinger
    1
    Espendo: Det er nok en av kablene som sitter i pickupen. De blir festet med små, gjennomsiktige plastmuffer som klemmer dem fast i kontaktstiftene der. . Finn ut hvilken det er, ta spilleren til nærmeste forhandler pg få dem til å klemme på nye. DOG: Du har mye å hente på å gå opp i ny Planar. Som du selv sier , er den ti år gammel--og Planar 1 av ny type ligger til jubileumspris hos Platekompaniet- med en bedre arm og bedre plinth..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn