Rega's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • U

    utgatt25555

    Gjest
    Reim/gummi er ”ferskvare” i betydningen at de mister elastisiteten og bør således byttes etter en tid.
    På mine tidligere SME & Wilson Benesch spillere gjorde jeg det til rutine å bytte reim hvert 1,5-2 år etter å ha opplevd reimer som hadde blitt morkne/slakke og dermed ubrukelige.
    Tror jeg kommer införa dette på P6, greit med litt framforholdning, også på Rega!

    mvh
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Reim/gummi er ”ferskvare” i betydningen at de mister elastisiteten og bør således byttes etter en tid.
    På mine tidligere SME & Wilson Benesch spillere gjorde jeg det til rutine å bytte reim hvert 1,5-2 år etter å ha opplevd reimer som hadde blitt morkne/slakke og dermed ubrukelige.
    Tror jeg kommer införa dette på P6, greit med litt framforholdning, også på Rega!

    mvh
    Tanken har slått meg, musicus. Har nå en reim som har gått i tre år, så da tror jeg at jeg sporenstreks får meg en ny. Takk for tipset:)
     

    Groove

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2007
    Innlegg
    348
    Antall liker
    145
    Roy selv anbefaler å gi tallerkenen en liten dytt for å spare reima ved oppstart.

    Og platestrammer/vekt/clamp er bannlyst i Rega-land.

    Ja, ingen ekstra vægt på en Rega...jeg ville selv være bekymret med en 180g LP. Men måske kommer hastigheden så ned på noget der ligner standard?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Cbarth1: Igjen: Om du vil endre, det er opp til deg. Vær bare forberedt på følgene. Enkelte av oss foretrekker derimot å fremheve en av disse maskinene akkurat som den er. Fordi den ikke trenger å endres til det ugjenkjennelige for å spille LPer bedre enn omtrent alt annet. Jeg vil aldri anbefale dyptgripende, drivverksbaseerte tredjepartsendringer, nettopp av den grunn. De er unødvendige. Er det det du søker, bytt merke eller leir til "vintagist". Så enkelt er det hos meg.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.449
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Vi har alle forskjellige preferanser, men å fremstille dine synspunkt som om det er den gemene oppfatning synes jeg er ufin.
    Har du prøvd alle de tweaks som er på markedet?
    De mindre spillerne til Rega er på ingen måte noe cost-no-object produkter. Og hvis eierne av disse er villig til å koste på spillerne noen kroner for å få en oppgradering der hvor Rega har spart, så kanskje hindrer og/eller skremmer du dem bort fra det.
    Kom gjerne med anbefalinger utifra egne synspunkt, men vær så snill å ikke legg det frem som om det er den eneste veien å gå.
    Tror det er nok av folk som ikke deler dine synspunkter her inne.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Burde man ikke være konsekvent hvis man først skal være Rega-fundamnetalist? Forklar meg gjerne hvorfor tredjeparts pick-up'er er greit, mens bedre subplatter ikke er det.

    Eller er det sånn at man som rettroende Rega-imam er fri til å tolke Roy's evangelium i henhold til hvilke PU'er som ivaretar den godkjente og ubesudlete Rega-lyden, og hvilke som ikke gjør det? Bare lurer litt og sånn, altså.

    En gang vurderte jeg også Rega, men jeg har en litt for sterk og vedvarende aversjon mot det sekteriske og fanatiske, så jeg ble aldri den gleden til del. :)
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.849
    Antall liker
    50.885
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Roy selv anbefaler å gi tallerkenen en liten dytt for å spare reima ved oppstart.

    Og platestrammer/vekt/clamp er bannlyst i Rega-land.

    Ja, ingen ekstra vægt på en Rega...jeg ville selv være bekymret med en 180g LP. Men måske kommer hastigheden så ned på noget der ligner standard?
    Da er jo spilleren ubruklig!

    O
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.891
    Antall liker
    13.924
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Rega og platestrammer.
    ....
    Hva gjør folket? Benyttes tyngre platestrammer eller stoppes og startes spilleren, eller skipper man bruken av platestrammer ???
    Hører du noen forskjell, med og uten?
    ...
    .... Endre en Rega minst mulig bortsett fra det helt nødvendige, så har du den lenger..Og den låter også bedre..
    Hei og takk! Tar dette til etteretning og har arkivert platestrammeren.

    Platestrammer kan ha noe for seg på plater som har godt av å strammes/slettes ut litt.
    En sånn her: https://oslohificenter.no/tilbehor/analog/michell-record-clamp-rega er det ikke noe problem å benytte på en Rega.
    Lydmessig synes jeg den låter mer dempet (men også kjedeligere) med clampen på.

    mvh
     

    jaybill

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.02.2014
    Innlegg
    97
    Antall liker
    173
    Sted
    Øvre Avløs
    Torget vurderinger
    3
    Vi har alle forskjellige preferanser, men å fremstille dine synspunkt som om det er den gemene oppfatning synes jeg er ufin.
    Har du prøvd alle de tweaks som er på markedet?
    De mindre spillerne til Rega er på ingen måte noe cost-no-object produkter. Og hvis eierne av disse er villig til å koste på spillerne noen kroner for å få en oppgradering der hvor Rega har spart, så kanskje hindrer og/eller skremmer du dem bort fra det.
    Kom gjerne med anbefalinger utifra egne synspunkt, men vær så snill å ikke legg det frem som om det er den eneste veien å gå.
    Tror det er nok av folk som ikke deler dine synspunkter her inne.
    Dette er vel som å banne i kj... !
    MEN i 1981 kjøpte jeg min Planar 3 uten arm, ja... Rega sin arm på den tiden var ikke «bra», og Audioscan solgte med ell uten, valget falt på SME3009. Planar’en er i daglig bruk, nå snart 40 år :) PU i dag er Ortofon 2m Black. Har måttet oppgradere motor til 24v og PSU, pluss at subplatteren er byttet til Tangospinner m White-belt.
    HVORFOR? Jeg har alltid søkt etter best lyd for pengene, da falt valget på Planar 3. Med nevnte oppgraderinger har Planar 3 fulgt meg og mine preferanser for avspilling av vinyl, og god lydgjengivelse. Litt bedre for hvert steg..., og med lave oppgraderingskostnader. Tross alt det «uoriginale» så kaller jeg meg Rega venn !
    ...avslutningsvis, prøv kork platematte og platestrammer, bare fordi det bedret gjengivelsen av de dypere oktaver !
     

    Bidevind

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2011
    Innlegg
    462
    Antall liker
    248
    Sted
    Bohuslän, Sverige
    Torget vurderinger
    2

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Spennende historie om nesten 40 år gammel P3, jaybill:)

    Enig i at korkplate rydder litt opp i lavere oktaver. Ulempen, så vidt jeg har funnet ut av, er at det blir mer statisk elektrisitet av kork. Med originalmatta til den nye P3-en opplevde jeg aldri statisk elektrisitet etter at jeg først hadde fått vasket nye og gamle plater:)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.891
    Antall liker
    13.924
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Spennende historie om nesten 40 år gammel P3, jaybill:)

    Enig i at korkplate rydder litt opp i lavere oktaver. Ulempen, så vidt jeg har funnet ut av, er at det blir mer statisk elektrisitet av kork. Med originalmatta til den nye P3-en opplevde jeg aldri statisk elektrisitet etter at jeg først hadde fått vasket nye og gamle plater:)
    Har prøvd litt forskjellig, og det gir som regel forskjellig resultat :D :D :D
    Achromat er kanonbra, men koster passelig dustete mye penger. Enda mer dustete av meg å la den gå med gratis på salg av en Rega en gang i verden..
    Pr akkurat nå, så liker jeg Leather-It fra Pro-Ject.
    Litt mørkere og litt mer dempet i toppen, og nullogniks statisk.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Kjøpe du den med Apheta 3 (følger "dekslet" med)?
     

    lille hiawata

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    4.337
    Antall liker
    2.573
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kjøpte den uten pu, om du mener støvdekslet så fulgte det med ja. Kjøpte du din uten deksel?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har ikke kjøpt P10 bare tenkt tanken, spiller fortsatt på min gamle P9.
     

    lille hiawata

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    4.337
    Antall liker
    2.573
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Mange mener RP8 er den beste Rega ift pris. Jeg vet ikke jeg kjøpte storebroren.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Uten å ha hørt den så tror jeg ikke det er verd pengene å gå fra en P9 til RP8. Har sett endel som mener RP10 er endel bedre en P9, men at P9 holder bra følge.
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Går kanskje litt i surr for meg. Men jeg oppfatter det som at den siste oppgraderingsrekken til Rega navngir spillerne med «Rega P» ett eller annet. Og at forrige utgave var «RP» ett eller annet. Så min P3 fra 2016 er vel foreløpig siste utgave av 3-er modellen (søkke god, spør du meg;). I løpet av 2019 har vel både RP 8 og RP 10 blitt oppgradert til P8 og P10. Hvis jeg har forstått det rett(?).

    Så for min del, med mitt lytterom, kunne jeg veldig gjerne tenkt meg en P8. En P10 tror jeg vil være å legge for mye penger i noe jeg ikke helt tror jeg får igjen for, rent lydmessig. Og med min «pimped» P3 tror jeg kanskje jeg vurderer litt før jeg tror det er noe særlig å hente på å investere i en P8.

    Helt sikkert, kanskje:cool:
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Om du har en "full pimpet" P3 så er det vel armene som er endel bedre på RP8/P8. På RP10/P10 får du bla. keramisk platetallerken (dyr) og bedre motorstyring (og enda bedre arm).
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.378
    Antall liker
    63.378
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Noen som vet om Funk Firm Achromat 3 mm til min Rega RP10 selges i Norge, eventuelt hvor den lettest er å få tak i?
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.891
    Antall liker
    13.924
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.378
    Antall liker
    63.378
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Harald HM: Regas Timeline er som følger-fra 90-tallet:

    - 1990- 96: Original PLANAR 2 og 3. De har GRØNN logo på SVART plinth Original RB250/300
    Tidlig 2000s: Rega P2, P3, P5, P7, P9. Har detaljer fra original Planarserie, er forbedret med bla ARMENE. 251, 600,700, 900. P25 spesialmodell markerte 25 års-jubileet i 1998.
    2010-17: Rega P1, Rega RP-serie
    Fra 2016: Ny PLANAR-serie (også betegnet med en P på plinthet, men det står PLANAR på dem)
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Spiller ikke ærlig mye vinyl for tiden, men jeg har hatt en mengde spillere og kan bekrete at RP8 med rett pickup er et formidablet kjøp. Hadde en gang i fortiden en SME 20/2 med SME V arm og vdh grashopper III. Så langt jeg kan huske så er ikke RP8 med den rette pickup noen sinke i forhold. Har også hatt RP9. Den var mindre oppløst en RP8. RP7 var for lett i stilen formeg.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn