Rega's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Vinylfan DK

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.04.2019
    Antall liker
    351
    Sted
    Glostrup, Danmark
    Ikke bare Rega som fyller 50 år, jeg har også så rund dag - men er tvilende på at noen av gjestene vet veldig mye om hva en Subplatter er :) Det får være ett langsiktig mål!
    Hej haralddo
    Stort tillykke med fødselsdagen 🇳🇴🇳🇴🇳🇴
    Man kan da vist godt give sig selv en fødselsdagsgave 😀 - kan man ikke? 🤔

Mange hilsener fra Danmark
    Vinylfan DK

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.344
    Torget vurderinger
    4

haralddo

Medlem
    Ble medlem
    09.12.2007
    Antall liker
    69
    Hej haralddo
    Stort tillykke med fødselsdagen 🇳🇴🇳🇴🇳🇴
    Man kan da vist godt give sig selv en fødselsdagsgave 😀 - kan man ikke? 🤔

Mange hilsener fra Danmark
    Vinylfan DK
    Takk!
    Min ND7 var i grunnen den gaven. Men det går vel å ønske seg doble gaver :)

espendo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Bærum
    Hos Rega turntables på Facebook var det en fyr som spurte om råd rundt å kjøpe en Planar 8. Ett av svarene han fikk var å kjøpe den beste pickupen først, så ny phono-trinn før han evt kjøpte ny spiller. Tror han hadde en Planar 3. Fyren som kommenterte fikk litt motbør og slo så til med denne harangen:

""Opinion" - with that word you can open a debate for everything.
    This is a banana. No! In my opinion it's an apple.
    NO!
    A simple cartridge can't produce good audio. A great cartridge will produce great audio as long as it's properly aligned and any decent turntable cam achieve it and it's measurable.
    A great turntable can definitely make it better but can't heal a mediocre cartridge.
    P3 with Apheta3 and Aria sounds 10x better than p10 with ND3 and a simple phono stage.
    Welcome to Audio 101.
    Enjoy the music!"

Jeg er uenig med han, men hva tenker dere som er eksperter? Burde jeg droppet å kjøpe RP8 da jeg hadde muligheten og heller satt en Apheta 3 på min gamle RP3?

haralddo

Medlem
    Ble medlem
    09.12.2007
    Antall liker
    69
    Hos Rega turntables på Facebook var det en fyr som spurte om råd rundt å kjøpe en Planar 8. Ett av svarene han fikk var å kjøpe den beste pickupen først, så ny phono-trinn før han evt kjøpte ny spiller. Tror han hadde en Planar 3. Fyren som kommenterte fikk litt motbør og slo så til med denne harangen:

NO!
    A simple cartridge can't produce good audio. A great cartridge will produce great audio as long as it's properly aligned and any decent turntable cam achieve it and it's measurable.
    A great turntable can definitely make it better but can't heal a mediocre cartridge.
    P3 with Apheta3 and Aria sounds 10x better than p10 with ND3 and a simple phono stage.
    Welcome to Audio 101.
    Enjoy the music!"

Jeg er uenig med han, men hva tenker dere som er eksperter? Burde jeg droppet å kjøpe RP8 da jeg hadde muligheten og heller satt en Apheta 3 på min gamle RP3?
    Plinten og stabilitet har noe å si, men tror fortsatt pickup og elektronikken som tar i mot har mer å si på lyden. Jeg tror fortsatt ikke at man får bedre lyd i en p3 enn p8 uansett hvor mange modifikasjoner man gjør på P3.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.344
    Torget vurderinger
    4

NO!
    Welcome to Audio 101.
    Enjoy the music!"

Må vel være opp til hver enkelt, men jeg har vært gnien på pu (slitedel som varer 1500-2000t) men ser jo det er mange svindyre puer her inne. Burde sikker kjøpt bedre pu til min P9 istedet for å kjøpe ny spiller (i etterpåklokskapen lys).

espendo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Bærum
    Hvilken spiller har du nå? P9 er jo en veldig fin sak, vel?

espendo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Bærum
    Jeg har jo ikke så veldig god greie på tekniske ting, men en som selger hifi-utstyr mente at det var smart å slå til på en RP8 brukt som jeg gjorde da muligheten kom og så evt gå videre i PU-hierarkiet, bedre riia osv etter det.

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    2.503
    Sted
    Polen
    Må bare si det: Er det på ett punkt i livet jeg virkelig ikke ønsker å forholde meg til slitedeler, så er det musikk og hifi. Med vinyl slites både platene og nålene, og på strikkspillere blir strikkene slappere. Det er i det minste dyrt da 🤭

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.344
    Torget vurderinger
    4
    Hvilken spiller har du nå? P9 er jo en veldig fin sak, vel?
    Har fortsatt P9 men også en TW Raven. Poenget er at jeg kunne kjøpt en svært så bra pu for langt mindre en hva jeg ga for ny spiller + Kuzma arm. Hadde jeg vært fornuftig hadde jeg vel gjort det (men da hadde jeg ikke vært på dette forumet).

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.343
    Torget vurderinger
    0
    Burde jeg droppet å kjøpe RP8 da jeg hadde muligheten og heller satt en Apheta 3 på min gamle RP3?
    Ja.......det vil være fornuftig å vurdere eventuelle endringer i lydbildet før pengene hives etter en selger....... 👔

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.628
    Torget vurderinger
    49
    Snart jul kanskje noe kult under treet fra Rega?
    Har hatt lyst på P6 lenge, men kommer det snart arvtaker siden SG Forus selger sin demo??
    3 RS frister også……, det skal ikke være lett😅

Imens ble jeg inspirert til å finne frem Brio. Ikke dum den, med P2 koblet rett i er det god synergi imho.

IMG_2263.jpeg

IMG_2264.jpeg

IMG_2266.jpeg
    IMG_2265.jpeg

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    21.513
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Hadde jeg sett noe mistenkelig på pakken så hadde jeg gjort det jeg også, men ikke noe tegn til skade utenpå og da sannsynligvis ikke inni heller.

ELJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2008
    Antall liker
    2.638
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    26
    Må vel være opp til hver enkelt, men jeg har vært gnien på pu (slitedel som varer 1500-2000t) men ser jo det er mange svindyre puer her inne. Burde sikker kjøpt bedre pu til min P9 istedet for å kjøpe ny spiller (i etterpåklokskapen lys).
    Sikkert mange veier til Rom men min erfaring er jo høyere opp i Rega-stigen jo mer snert og slam får du. Har gått veien fra P3-P9 og det var stor forskjell på lyden. Jeg pimpet opp en P6 med Audiomods arm og Koetsu pickup, balansert til ASR riaa og det var veldig bra. En av mine meninger er også at drivverk/arm er kritisk i forhold til å få ut potensialet i en god pickup. Riaa også. Og så gode forsterkere og høyttalere også - Helgardering er viktig:p

espendo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Bærum
    Vakkert er det uansett, @E.I.A. !

Har vel sett P6’er i demosalg før, men det er noen spekulasjoner på internettet om en mulig ny utgave. Rega holder jo kjeft inntil siste stund, så spørsmålet er vel om man orker å vente 😎

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.628
    Torget vurderinger
    49
    Har ennå ikke pakket opp min Brio, den har ligget bak sofaen her i litt over en uke.
    Er litt lik selv, har 3 uåpne hifi esker😅
    Når det låter bra finner jeg ikke tid til å teste ut nye ting, men tenker kjekt å ha når det blr litt dødtid en gang.

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.628
    Torget vurderinger
    49
    Vakkert er det uansett, @E.I.A. !

Har vel sett P6’er i demosalg før, men det er noen spekulasjoner på internettet om en mulig ny utgave. Rega holder jo kjeft inntil siste stund, så spørsmålet er vel om man orker å vente 😎
    Er blitt mer tålmodig med åra (heldigvis), så venter og ser 😊
    Fikk hentet frem Elex igjen, ble et bra løft fra Brio iallfall på disse høyttalerne.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.898
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Haha, denne hobbyen og økonomi har jeg lukket øynene for forlengst 😂
    Kall det investeringer. 🤭

Hva gjelder haranger over pickup, arm og drivverk så skal man aldri glemme at hele greia er et elektromekanisk system. Jeg hadde heller satt en Nd7 på en Planar 10 enn en Alpheta 3 på en Planar 3. Transduceren trenger gode arbeidsbetingelser.

Sist redigert:

Morten S

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Antall liker
    574
    Torget vurderinger
    1
    RIAA uten jording fra strømkabel.

Jeg testet en nyinnkjøpt forsterker for hyttebruk hjemme i stua og opplevde en utfordring.

Dager i forveien hadde vi klasket en billig/brukt tv på veggen som en kompensasjondsgave for forsterker kjøpet. Nok om det.

TV støyet gjennom det nye riaa-trinnet på innkjøpt forsterker og jeg måtte bytte stikk på tv-strømledning og problemet ble nesten borte. Men jeg opplevde utfordringen mye klarere på ny forsterker/riaa enn på min ASR Mini basis. Støyen var ikke brum, men ganske høyfrekvent, "elektronisk" støy.

Kan det være en utfordring at forsterker i k k e har jord i motsetning til ASR som har tre-pols strømledning?
    Eller skal ikke det ha noe å si for jording fra regaspillere?

haralddo

Medlem
    Ble medlem
    09.12.2007
    Antall liker
    69
    RIAA uten jording fra strømkabel.

Jeg testet en nyinnkjøpt forsterker for hyttebruk hjemme i stua og opplevde en utfordring.

Dager i forveien hadde vi klasket en billig/brukt tv på veggen som en kompensasjondsgave for forsterker kjøpet. Nok om det.

TV støyet gjennom det nye riaa-trinnet på innkjøpt forsterker og jeg måtte bytte stikk på tv-strømledning og problemet ble nesten borte. Men jeg opplevde utfordringen mye klarere på ny forsterker/riaa enn på min ASR Mini basis. Støyen var ikke brum, men ganske høyfrekvent, "elektronisk" støy.

Kan det være en utfordring at forsterker i k k e har jord i motsetning til ASR som har tre-pols strømledning?
    Eller skal ikke det ha noe å si for jording fra regaspillere?
    Jeg har jordet forsterker og power supply til platespiller i ett forsøk på å fjerne brum fra platespiller. Det forsvant ikke før jeg byttet pickup. Jordstøy er ikke jeg noen ekspert på, men det er en kilde som er vanskelig å finne ut av. Jeg hadde en oljefylt radiator som gav støy. Det er ikke så vanlig å ha jord på slike produkter, men enkelt å legge til - bruk phono jording til ett støpsel med kun jording innkoblet.

haralddo

Medlem
    Ble medlem
    09.12.2007
    Antall liker
    69
    OBS! Enda en post om min besettelse: ND7.
    20241219_121038.jpg

Debutalbumet til Maria McKee bestilte jeg brukt, og på min Exact så var det plaget av spesielt spisse sibilanter, såpass mye at jeg trodde det var noe feil med plata. Nå viser det seg at miksen/pressing er utsatt for dette og flere andre rapporterte det samme.
    Løsningen på problemet: ND7. Den er altså helt ekstremt bra på dårlige pressinger. Jeg synes den fortsatt kunne vært mer livlig i toppen og håper det kommer seg etter enda flere timer med spilling. Uansett så fortjener Maria McKee oppmerksomhet. Liker du Americana så sjekk det ut.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.898
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Den Maria McKee-plata er bare deilig. To Miss Someone er en av de flotteste poplåtene jeg vet om, kanskje mest fordi at den etter å ha vært innom en temmelig fjern A-dur som andre akkord i verset bytter toneart fra C til F I refrenget. Og så strukturen da: AABBA ferdig.
    En Rega-hemmelighet. 😇

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn