Alt til hus og bolig Rehabilitere hustak - Ønsker innspill på gode produkter / gode råd

Halair

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2014
Antall liker
1.817
Sted
Sandefjord
Antar at HFS kan ha medlemmer som har en del annen kompetanse/interesse enn lyg & bilde, så gir dette et forsøk :)

Har en større enebolig fra 1980 og har plan om å rehabilitere den ene siden av taket nå i år (vestvendt halvdel, hel flate)
Det er rupanel (tykkelse ukjent), tjærepapp samt glasert takstein der i dag, fra byggeår.

Planen er å erstatte tjærepapp, nye lekter/sløyfer og i stor grad beholde dagens takstein.
Oppdages det skade på rupanel så erstattes også dette.

Er handy og har manpower nok til å håndtere det praktiske men kjenner for lite til det som finnes av produkter så er ute etter produktråd:
(Kan gjerne være en "overkill-løsning" om materialkost ikke er eksponensiell)

- Hva bør jeg velge som erstatning av gammel tjærepapp?
- Sløyfer/lekter, er impregnert fra Byggmax kurant eller bør jeg heller vurdere noe annet når det først skal legges nytt?
- Det er to gjennomganger i takflate (murpipe samt avtrekk fra kjøkken), noe spes som er verdt å merke seg med disse?
- Ref. fremtidige energikrav, er det noe på toppside av takkonstruksjonen jeg kan gjøre mtp isolasjonstykkelse? (Krever naturligvis at gammelt undertak fjernes/nytt legges)
Eller kan dette skape en konflikt ifht godkjent mønehøyde, da den naturligvis må økes noe.

TIA, Haldor :)

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.908
Du får egnet takpapp som du legger oppå den gamle, ingen grunn til å fjerne den dersom du ikke har hatt lekkasje. Impregnerte lekter holder i lange baner, det er jo tørt under taksteinen. Nye pipehatter er et must.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
3.993
Vi fikk nytt tak 9 år tilbake. Da ble hele mursteinpipen med puss kledd helt inn med blikk. Var en forutsetning for at dem kunne gi garanti.
Samt nye hatter for ventilasjon og soilutlufting.

Min far måtte gjennom samme nå under uværet vi har vært gjennom da lekapipen med puss tok inn vann.

Topp Bunn