Høyttalere REL SUB og crossover med deres Neutrik kabel

Kjetil-A

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Innlegg
587
Antall liker
325
Torget vurderinger
4
Jeg driver for tiden å tester ut SUB i anlegget mitt. Jeg er ikke helt sikker på om jeg trenger det, men det er en annen sak. Jeg har stativ høytalere av typen Franco Serblin Accordo (fantastiske btw) og har satt opp en REL S2 som er koblet til forsterkeren min med en Neutrik Speakon HIGH-LEVEL Interconnect kabel. Nå har forsterkeren min crossover innebygd og tanken min var vel egentlig å bruke den innebygde crossoveren for å la suben ta over alt under en viss frekvens slik at høytalerne kan "konsentrere" seg om mellomtone og oppover, men dette er vel ikke vits å gjøre når Neutrik kabelen brukes. Hva er deres erfaringer rundt dette? Tenker jeg feil her?
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.537
Antall liker
3.713
Torget vurderinger
96
Alle stativhøyttalere trenger sub, så det trenger du ikke tenke på :) Det gjelder bare å få integrert den riktig. Om du vil bruke forsterkerens delefilter, bør subwooferens delefilter kunne kobles helt fra. Hvis ikke, bruk subbens innebygde filter og da slå av forsterkerens filter. REL subber har delefilter for både high-level og low-level inputs, og kabel/inngang har ingenting å si for spørsmålet ditt. Håper jeg forstod innlegget ditt rett, det var litt forvirrende.
 

Kjetil-A

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Innlegg
587
Antall liker
325
Torget vurderinger
4
Ja jeg ser jo innlegget mitt var litt keitete. Kabelen som brukes er koblet direkte på høytalerne utgangene på forsterkeren. Om jeg bruker crossoveren på forsterkeren og setter den til, la oss si 60, så vil vel suben heller ikke respondere på det under 60?
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
886
Hvilken forsterker er det du bruker?
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.514
Antall liker
6.912
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Skal du bruke forsterkerens innebygde delefilter, kan du ikke bruke high level-tilkobling.

For å få det til må du bruke en lavnivå phonokabel som du kobler på forsterkerens sub out. Om subens delfilter ikke kan settes på bypass, setter du det på den høyeste frekvensen du kan (typisk 150Hz).

Nå er forsåvidt normal prosedyre for REL å bruke høynivå, kjøre hovedhøyttalerne fullrange og så stille suben så den tar over der hovedhøyttalerne faller av.

Johan-Kr
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
886
Som Fenalaar sier kan du ikke bruke high-level tilkoblingen til REL sub'en hvis du ønsker å sende et filtrert signal til stereohøyttalerne dine ved hjelp av crossover'en. Du må da bruke lavnivå tilkobling til REL sub'en og avlaste forsterkeren ved å filtrere bort de laveste frekvensene du sender til Serblin høyttalerne. Dette kan ha en gunstig effekt på lyden, men er noe jeg selv aldri har prøvd. Jeg har en mistanke om at denne måten å gjøre det på har mest for seg hvis du bruker to sub'er.
 

Kjetil-A

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Innlegg
587
Antall liker
325
Torget vurderinger
4
Ja, det var det jeg mistenkte. Jeg hadde vel egentlig sett for meg at en av fordelene ved å ha en sub til stativ HT nettopp var det at høyttalerne kunne "slappe" av litt mer de laveste frekvensene. Men jeg er ingen ekspert, og musikalsk kan det godt hende at "REL"-måten er den aller beste?
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.514
Antall liker
6.912
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
REL-metoden gir gjerne den beste integreringen med hovedhøyttalerne, men på bekostning av at hovedhøyttalerne får mere å håndtere.

Johan-Kr
 
Topp Bunn