Religøse Mørkemenn Truer

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Antall liker
401
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Sitat steinm:"den som sitter inne med sannheten mangler evnen til å tro at andre vet noe i det hele tatt"

- og DE ANDRE som ikke vil vite sannheten mangler kanskje noe de og ?

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Honkey-Chateau skrev:
Boikotte TV2 gjør forbrukeren med av-knappen.
Lameg gjenta mitt Krekar-eksempel:

Mullah Krekar tar taxi fra Oslo tinghus til Grønland. Krekar er en dritt og en fare for samfunnet. Taxisjåføren er sannsynligvis medlem i en organsiert skattesvindler og narkloliga. Over hele taxiens høyre side er det reklametrykk for "Bilruta car-glass". Bilen er en Mercedes.
La oss boycotte Bilruta car-glass og Mercedesimportøren.

Ser du ikke hvor absurd det blir?? Skal du boikotte f.eks. "Israel" så blir det fjernt å ta rotta på en som tilfeldigvis er på samme møte som den Israelske utenriksministeren i stedet.

La nå folk få boikotte i øst og vset så mye de gidder. Det fordømte er at vi skal samtidig akeptere at et eller annet firma tvinges opp i et hjørne for noe de ikke er en del av. det frister meg å si: Voks opp!!

honkey

Jeg synes ikke denne sammenligningen din med Krekar er noe spesielt god, en drosje har en fast reklame som ikke kan tas av og på, mens på TV kan man selv velge sendetid, prisen er forskjellig avhengig av seertallene osv. Tror nok ikke drosjesjåførene får mer betalt om de kjører rundt med kongen heller.

Da synes jeg heller at sammenligningen med streik passer bedre. Om man skal ha seg en velfortjent og etterlengtet ferie, om man skal i begravelse til sin bestemor, om en skal på jobbintervju, what ever, så kan man risikere å bli sittende på en flyplass i stedenfor fordi flygerne, kabinpersonellet, flygelederne, teknikerne eller en haug med andre grupper synes de har for dårlig lønn. DET er virkelig å bruke uskyldige som gisler i en reint egoistisk kamp om mer penger, hvordan kan man forsvare streik, og samtidig kritisere dette, begge deler rammer helt uskyldige og gir en masse ulemper og kanskje store tap for helt tilfeldige personer.

Og ellers så leste jeg i helgen at de som satte i gang denne aksjonen ikke mente at man skulle boikotte annonsørene, men at oppfordringen var at annonsørene skulle boikotte programmet. Mulig dette har endret seg underveis, eller er blitt oppfattet annerledes av enkelte.

G

Gjestemedlem

Gjest
Komponenten skrev:
Og ellers så leste jeg i helgen at de som satte i gang denne aksjonen ikke mente at man skulle boikotte annonsørene, men at oppfordringen var at annonsørene skulle boikotte programmet. Mulig dette har endret seg underveis, eller er blitt oppfattet annerledes av enkelte.
Kidnappere mener jo heller ikke å skade ofrene sine. Bare at dem som blir utpresset skal gi etter for kravene deres.

Sitat fra Norge i Dag:

"Norge IDAG har tatt initiativ til en boikottaksjon mot dem som annonserer under det skandaløse TV2-programmet «De syv dødssyndene». En boikott mot annonsørene er det viktigste man kan gjøre."

Jeg vet ikke helt hvordan du klarer å misforstå dette. Om du støtter aksjonen deres, er det en legitim nok sak det. Men å prøve å bortforklare den med tåkeprat virker bare pussig.

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.241
Torget vurderinger
11
Gjestemedlem skrev:
Det er er riktig godt spørsmål Rune. Og et som hver enkelt må finne ut av. Ingen ferdige oppskrifter her, selv om noen maler gir en bedre suksess enn andre. Det som iallefall er sikkert er at du ikke har så fryktelig lang tid på deg til å finne ut hva som er din greie, hva som tenner deg og gjør ditt liv lykkelig. Å vente på at alt skal bli bedre når man er død og begravet er for meg den ultimate dårskap og en sann bortkastelse av det eneste livet man har. Og å forlede andre inn i slike baner er å stjele fra dem det eneste livet og friheten de har, mot løfter om en fiktiv belønning etter døden. Det er for med det nedrigste man kan gjør med et menneske. Ta fra dem alt de har, og alt de noen sinne kommer til å få.
Man blir født på ny i det øyeblikket man tar imot Guds gave,DA begynner livet! ,her og nå.Du tror tydeligvis at man får noen store tunge rustne lenker rundt anklene som man dra på til man endelig får de brennt av når man dør,men da har du misforstått.Lytter du ikke til de som vitner om at deres liv ble forvandlet i det øyeblikk de tok imot Jesus til noe mye bedre enn det de hadde ? Mange av de var akkurat som deg og mente at kristne er noen hjerneløse sauer som har blitt lurt oppi heia og at livet som kristen må vere det dølleste som finnes.Si meg hva du ikke vil gi slipp på så skal jeg vise deg vitnesbyrd fra personer som var akkurat som deg,og at de ikke forstod etter å ha tatt imot Jesus hvorfor de holdt så fast på det gamle døde og kjedelige.
Jesus sier Han er VEIEN,SANNHETEN OG LIVET.Tygg på de ordene.

Døden er bare en overgang,og jeg tror vi kommer til å bli overasket over at vi ikke er forandret i det øyeblikket vi går over i den åndelige dimensjon.Den kroppen vi har skal bli til støv igjen,men det som bor inni oss bare flytter til en annen "bolig" ,tror jeg.Vi kommer selvsagt til å bli storlig overasket over å se det åndelige klart og tydelig,noen mer overasket enn andre.

Jeg har ofte spurt spørsmål om hva man igrunnen tror det er for noen gleder man må gi slipp på i dette livet som kristen? Kunne godt tenkt meg noen eksempler?

Mvh

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Gjestemedlem skrev:
Komponenten skrev:
Kidnappere mener jo heller ikke å skade ofrene sine. Bare at dem som blir utpresset skal gi etter for kravene deres.

Sitat fra Norge i Dag:

"Norge IDAG har tatt initiativ til en boikottaksjon mot dem som annonserer under det skandaløse TV2-programmet «De syv dødssyndene». En boikott mot annonsørene er det viktigste man kan gjøre."

Jeg vet ikke helt hvordan du klarer å misforstå dette. Om du støtter aksjonen deres, er det en legitim nok sak det. Men å prøve å bortforklare den med tåkeprat virker bare pussig.

Når tror jeg ikke at dette i utgangspunktet var Norge i dag sin aksjon, men at de som står bak den er disse:

http://www.fom.no/sider/tekst.asp?side=3627

Norge i dag har kanskje hevet seg på og gjort mer ut av det.

K

knutinh

Gjest
Rune S skrev:
Jeg har ofte spurt spørsmål om hva man igrunnen tror det er for noen gleder man må gi slipp på i dette livet som kristen? Kunne godt tenkt meg noen eksempler?
  • Kvinner/menn.
  • Å leve ut sin legning fritt for fordømmelse så lenge den ikke skader andre
  • Makten (og ansvaret) som ligger i å selv ta ansvaret for sin skjebne og sørge for å skape seg lykke i løpet av sine 70-80år her på jorden.
  • Evnen til å vurdere andre mennesker og staters rettskaffenhet ut fra deres handlinger og ikke deres religion

Dette er ikke til forkleinelse for de som faktisk bryr seg om medmennesker, har et godt liv, og tilfeldigvis er kristen.

-k

G

Gjestemedlem

Gjest
Rune S skrev:
Man blir født på ny i det øyeblikket man tar imot Guds gave,DA begynner livet! ,her og nå.Du tror tydeligvis at man får noen store tunge rustne lenker rundt anklene som man dra på til man endelig får de brennt av når man dør,men da har du misforstått.Lytter du ikke til de som vitner om at deres liv ble forvandlet i det øyeblikk de tok imot Jesus til noe mye bedre enn det de hadde ? Mange av de var akkurat som deg og mente at kristne er noen hjerneløse sauer som har blitt lurt oppi heia og at livet som kristen må vere det dølleste som finnes.Si meg hva du ikke vil gi slipp på så skal jeg vise deg vitnesbyrd fra personer som var akkurat som deg,og at de ikke forstod etter å ha tatt imot Jesus hvorfor de holdt så fast på det gamle døde og kjedelige.

Jeg synest det er hyggelig for deg at du er glad og har funnet mening med det du driver med. Jeg anerkjenner fult og helt menneskers rett til og glede av å basere sitt liv på luftslott, søte drømmer og falske lovnader. Men siden du nok aldri kommer til å avsløre svindelen er det jo greit nok, siden avsløringen først skal komme etter at du er sluttet å eksistere. Det blir litt som nigeriasvindel på epost, store lovnader og håpe for de troende.

Jeg leste også hobbitten når jeg var ung og drømte om et liv i midgard. Men man innser jo at det ikke er så mye poeng å fokusere hele sitt liv på hvordan man skal oppnå dette.

[/quote]

Det kan jo være noen som prøver å lure deg her da. Jeg er sikker på at alle slagt forunderlige religoner har de samme dogmene. Askeladden sa sikkert noe lurt han også, men man gidder da ikke bruke så mye tid å energi på det likevel. All verdens drøvtygging på literære smådrypp forandre pent lite.

Du har ikke lurt på om det bare er noen som har diktet opp hele kristendommen for å bruke den som et midedel til å dominere og undertrykke folk med da. Til slikt trenger man jo noen fantastiske lovnader...

Døden er bare en overgang
Det er det jo. Du går fra å være i live til å være død. Da er du ikke lenger til.

Man gir slipp på sin kritiske sans. For å bli god kristen krever det en evne til å ignorere alt og alle som ikke passer med ens verdensbilde.

Man får et nedlatende syn på alle som ikke er troende og behandler andre med liten respekt eller direkte fiendskap.

Man frasier seg verdien av jordlige gleder. Da sier man fra seg alle glerer man noen sinne kommer til å få. Døde mennesker gleder seg ikke.

Man gjør samfunnet til en tristere plass for alle andre som ikke deler troen.

Man oppfordrer til konflikter og splid mellom forskjellige trosretninger eller mellom de religiøse og det sekulære samfunn.

Mange blir en fange i meningheter og blir utstøtt fra familie og meninghet de våkner opp og tar avstand fra denne for å leve et sekulært liv.

Når man underkaster seg presteskap og deres bud, mister man friheten til å ta egne valg og vurderinger.

Man kaster bort sitt liv på å tekkes en imaginær Jesusfigur.

Man lever sitt liv i frykt. Frykt for at ens litt og handlinger ikke skal godtas. At man skal bli straffet eller iallefall ikke godkjent i den store rettsaken mot deg når du dør. Dette er det ekleste aspektet ved kristendommen.

...

Kan sikkert fortsette hvis du trenger flere grunner til å kaste bibelen din i ovnen og kreve kollekten refundert, og igjen retter opp ryggen, kaster av deg åket og ler godt av dette sludederet.

Drømmen om Jesus er sikkert en søt drøm det. Men det er bare en drøm, eller et mareritt man ikke klarer å våkne fra.

Slik talte Gjestemedlem!

Amen. ;)

Vedlegg

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Gjestemedlem skrev:
1. Man gir slipp på sin kritiske sans. For å bli god kristen krever det en evne til å ignorere alt og alle som ikke passer med ens verdensbilde.

2. Man får et nedlatende syn på alle som ikke er troende og behandler andre med liten respekt eller direkte fiendskap.

3. Man frasier seg verdien av jordlige gleder. Da sier man fra seg alle glerer man noen sinne kommer til å få. Døde mennesker gleder seg ikke.

4. Man gjør samfunnet til en tristere plass for alle andre som ikke deler troen.

5. Man oppfordrer til konflikter og splid mellom forskjellige trosretninger eller mellom de religiøse og det sekulære samfunn.

6. Mange blir en fange i meningheter og blir utstøtt fra familie og meninghet de våkner opp og tar avstand fra denne for å leve et sekulært liv.

7. Når man underkaster seg presteskap og deres bud, mister man friheten til å ta egne valg og vurderinger.

8. Man kaster bort sitt liv på å tekkes en imaginær Jesusfigur.

9. Man lever sitt liv i frykt. Frykt for at ens litt og handlinger ikke skal godtas. At man skal bli straffet eller iallefall ikke godkjent i den store rettsaken mot deg når du dør. Dette er det ekleste aspektet ved kristendommen.
Vet nesten ikke hvor jeg skal begynne, men dette er noe av den verste generaliseringen jeg noen gang har sett. Hvor har du fått alle disse fordommene fra? Tror du kunne hatt godt av å få deg noen moderne kristne venner...

Hadde jeg ikke vært på jobb hadde du fått en lengre utredning, men her er i allefall noen av punktene:

1. Tull. Mange kjente vitenskapsfolk er og har vært kristne. Hva med f.eks. Sir Isaac Newton, og flere andre kjente fysikere?

2. Tull. Hvor har du det fra? Hva med alle kristne veldedige organisasjoner som Kirkens Nødhjelp etc.?

3. Tvert i mot. Mange kristne takker Gud daglig for de gleder de får oppleve.

4. Se 2.

5. ?? Hvor kommer dette fra?

6. Har helt sikkert hendt med noen, men er heldigvis unntaket og ikke regelen.

7. Tvert i mot. Menneskets frie vilje er et sentralt element i kristendommen.

8. Jesus og det han står for er vel alt annet enn imaginær. Det er blant annet godt dokumentert i den boken som kalles Bibelen.

9. I følge kristendommen trenger man ikke lenger frykte det dersom man tror på det Jesus har gjort for hver enkelt.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.174
Torget vurderinger
4
Rune S skrev:

Døden er bare en overgang,og jeg tror vi kommer til å bli overasket over at vi ikke er forandret i det øyeblikket vi går over i den åndelige dimensjon.Den kroppen vi har skal bli til støv igjen,men det som bor inni oss bare flytter til en annen "bolig" ,tror jeg.Vi kommer selvsagt til å bli storlig overasket over å se det åndelige klart og tydelig,noen mer overasket enn andre.

Hva har så dette våset med saken å gjøre ?
Diskusjonen om religiøse mørkemenn, sensur og ytringsfrihet blir ikke bedre av religiøse blindebukker sin forherligelse av den eneste og endelige lykke. Frihet til å utøve kritikk, til å latterliggjøre, til å overse, til hvordan man måtte velge å forholde seg til politikk, religion, fotball eller hva det måtte være må nødvendigvis være fullstendig uavhengig hvordan man tolker sakens innhold. Mao. hvor viktig, hvor hellig, hvor enestående og enerådende du måtte mene kristendommen er må i debatten om Schau og reaksjonene til programmet være fullstendig likegyldig.

Forøvrig bekrefter din colgateglade hyllest og hjernevaskede predikering av dette våset alle de fordommer jeg måtte ha om religise fundamentalister. Jeg mener hva jeg vil om kristendom og andre religioner som sådan, men i motsetning til deg anser jeg det som en privatsak.... Når man som du derimot prøver å forteller meg hva som er den eneste veien til lykke og et godt liv blir jeg forbannet. Slik påtrengende misjonering sier ikke bare at du er happy og fornøyd med din måte å leve på, men mellom linjene forteller du andre at det er den eneste veien og følgelig ekskluderer og rakker ned på andre muligheter og andre valg. Det er like provoserende for ikkereligiøse som såkalt blasfemi er for religiøse. For meg er dette våset om gud (med stor bokstav), jesus, lyset og frelse totalt meningsløst og personlig finner jeg det idiotisk på grensen til provoserende at folk kan leve sine liv etter dette. Derfor tar jeg det som en selvfølge at man i samfunndebatten skal kunne kritisere og latterliggjøre det like mye som religiøse tydeligvise ser det som sin rett og plikt å fortelle meg at min manglende gudsdyrkelse vil føre meg til helvete (nok et meningsløst begrep).

G

Gjestemedlem

Gjest
Fush skrev:
Gjestemedlem skrev:
1. Man gir slipp på sin kritiske sans. For å bli god kristen krever det en evne til å ignorere alt og alle som ikke passer med ens verdensbilde.

2. Man får et nedlatende syn på alle som ikke er troende og behandler andre med liten respekt eller direkte fiendskap.

3. Man frasier seg verdien av jordlige gleder. Da sier man fra seg alle glerer man noen sinne kommer til å få. Døde mennesker gleder seg ikke.

4. Man gjør samfunnet til en tristere plass for alle andre som ikke deler troen.

5. Man oppfordrer til konflikter og splid mellom forskjellige trosretninger eller mellom de religiøse og det sekulære samfunn.

6. Mange blir en fange i meningheter og blir utstøtt fra familie og meninghet de våkner opp og tar avstand fra denne for å leve et sekulært liv.

7. Når man underkaster seg presteskap og deres bud, mister man friheten til å ta egne valg og vurderinger.

8. Man kaster bort sitt liv på å tekkes en imaginær Jesusfigur.

9. Man lever sitt liv i frykt. Frykt for at ens litt og handlinger ikke skal godtas. At man skal bli straffet eller iallefall ikke godkjent i den store rettsaken mot deg når du dør. Dette er det ekleste aspektet ved kristendommen.
Vet nesten ikke hvor jeg skal begynne, men dette er noe av den verste generaliseringen jeg noen gang har sett. Hvor har du fått alle disse fordommene fra? Tror du kunne hatt godt av å få deg noen moderne kristne venner...

Hadde jeg ikke vært på jobb hadde du fått en lengre utredning, men her er i allefall noen av punktene:

1. Tull. Mange kjente vitenskapsfolk er og har vært kristne. Hva med f.eks. Sir Isaac Newton, og flere andre kjente fysikere?
Newton levde på 1600 tallet. På en tid da vitenskapsmenn og andre tenkere som tok avstand fra religion og kirke ble kastet i fengsel eller drept. Jfr. Se bare på hvordan kristendommen behandlet Copernicus og Gallileo og andre som påpekte at de kristne var på bærtur med sine forestillinger. Uansett er det jo lite poeng i å henge seg opp i hva slags forestillinger middelaldermennsker hadde. De viste ikke bedre. I dag vet man bedre.

"All thinking men are atheists."
-Ernest Hemingway

2. Tull. Hvor har du det fra? Hva med alle kristne veldedige organisasjoner som Kirkens Nødhjelp etc.?
Joda, men denne sammenblandingen av religion, misjonering og veldedighet har sin bakside. Det er litt på samme måte når Hamas driver sosialt arbeid. Det har en bismak. Det er selvfølgelig helt fliott når kristne eller andre driver veldedig arbeid. Men der et trist når betalingen forventes i form av omvendelser og underkastelser til kristendommen fra de infødte hedningene og de vanntro.

Kristne har reist og reiser jorden rundt for å undertrykke andre kulturer og for å fange flere i sitt nett. Holdningene til de som ikke er troende er at dette er mindreverdige mennesker som må omvendes, frelses og læres opp til å bli flinke lydige underståtter til kirken og den kristne tro.

3. Tvert i mot. Mange kristne takker Gud daglig for de gleder de får oppleve.
Uproblematisk det. En fokusering på det gode man opplever er lurt. Om man føler seg forpliktet til å takke for det til åndemakter er heller ikke noe problem. Det mer betenkelige er når man prøver å undertrykke det livet har å by på fordi man i stedet forventer sin belønning i himmelen. Da bli man bare snytt. Og å snyte andre på denne måten er ille. De har bare ett liv.

"De kristne kaller selv sin religion en barnetro. Men denne gryende selverkjennelse hindrer dem ikke fra å forlange at også voksne mennesker skal dele denne deres barnetro."
-Øverland

5. ?? Hvor kommer dette fra?
Alt fra korstog til misjonering. Undertrykking av andre kulturer, verdier og levesett. Et krav til et pietistisk gudfryktig liv uten jordlige gleder og livlighet. Eller på den andre ytterliget, frenetiske evanglister som bedriver en selvmasturberende massepsykose for å fremkalle psykotiske tilstander blandt sine underståtter og samtidig tjene gode penger på svindelen. Konflikter og krig er regelen og ikke unntaket når det gjelder de store religionene og deres kulter og sekter.

"Hele historien til den Kristne Kirke, er en eneste suppe av feilgrep og vold."
-Johann Wolfgang von Goethe

Om du ser på Nord Irland eller Afghanistan, på Sudan eller Midt Østen ser en hvor ille befolkningen lider når de forskjellige religionene skal skaffe seg makt og innflytelse.

Men dette temaet blir for langt å fordype seg i.

6. Har helt sikkert hendt med noen, men er heldigvis unntaket og ikke regelen.

Ja det gjelder ikke alle heldigvis. Men alt for mange er fanget i slike kulter og menigheter, og vokser opp i slike sterkt troende familier. Barnevernet burde gripe inn tidlig mot slikt.

7. Tvert i mot. Menneskets frie vilje er et sentralt element i kristendommen.
Så hvorfor tar ikke de kristne konsekvensen av dette da og lar folk være frie og heller la "Gud" straffe og torurere de som er ulydige.

8. Jesus og det han står for er vel alt annet enn imaginær. Det er blant annet godt dokumentert i den boken som kalles Bibelen.
Bilbo Baggins er også godt dokumenter i den boken som kalles Hobbitten.

9. I følge kristendommen trenger man ikke lenger frykte det dersom man tror på det Jesus har gjort for hver enkelt.
Han er vel et godt eksempel på en tidlig variasjon av aktiv dødshjelp. Noe stort annet har han ikke bidratt med, hvis figuren noensinne har eksistert i det hele tatt da. Noe som er svært usikkert. Eneste referanser som eksisterer er jo fortellinger og sagn som er skrevet 100-200 år etter de skulle funnet sted. Og 1 fjær blir jo fort til en hønsegård når man skal lage religioner. Man trenger jo litt mirakler og special effects for å imponere potensielle tilhengere med.

"Kristendommen er den mest latterlige, mest absurde og blodige religionen som noensinne har infisert verden."
-Voltaire

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.241
Torget vurderinger
11
Gjestemedlem skrev:
Man gir slipp på sin kritiske sans. For å bli god kristen krever det en evne til å ignorere alt og alle som ikke passer med ens verdensbilde.

Man får et nedlatende syn på alle som ikke er troende og behandler andre med liten respekt eller direkte fiendskap.

Man frasier seg verdien av jordlige gleder. Da sier man fra seg alle glerer man noen sinne kommer til å få. Døde mennesker gleder seg ikke.

Man oppfordrer til konflikter og splid mellom forskjellige trosretninger eller mellom de religiøse og det sekulære samfunn.

Mange blir en fange i meningheter og blir utstøtt fra familie og meninghet de våkner opp og tar avstand fra denne for å leve et sekulært liv.

Når man underkaster seg presteskap og deres bud, mister man friheten til å ta egne valg og vurderinger.

Man lever sitt liv i frykt. Frykt for at ens litt og handlinger ikke skal godtas. At man skal bli straffet eller iallefall ikke godkjent i den store rettsaken mot deg når du dør. Dette er det ekleste aspektet ved kristendommen.

...

Kan sikkert fortsette hvis du trenger flere grunner til å kaste bibelen din i ovnen og kreve kollekten refundert, og igjen retter opp ryggen, kaster av deg åket og ler godt av dette sludederet.

Drømmen om Jesus er sikkert en søt drøm det. Men det er bare en drøm, eller et mareritt man ikke klarer å våkne fra.

Slik talte Gjestemedlem!

Amen. ;)
Hehe,vi er helt uenig på alle punkter.
Jeg bare lurte på om du visste om noe som jeg ikke kjente til av jordlige gleder,men det ser ikke slik ut.
Av respekt for Tranes blodårer skal jeg holde kjeft for denne gang :D

Når det gjelder saken så er jeg ikke så veldig imponert av Schau.Jeg presterer omtrent de samme syndene på en dårlig dag,og det andre programmet var jo til tider direkte tankevekkende om en del ting og tang.
Det å sette Gud på prøve kan derimot vise seg å bli noe som får konsekvenser for alle som prøver på det.
Men jeg ser da mye mørkere på Norges fremtid med tanke på regjeringens Israels fiendtlighet,og for ikke å snakke om viss apehjernene klarer å få igjennom kjønnsnøytrale ekteskap.Viss det skjer da er det sannelig på tide at Gud fjerner sin beskyttende hånd over Norge!

K

knutinh

Gjest
Rune S skrev:
Men jeg ser da mye mørkere på Norges fremtid med tanke på regjeringens Israels fiendtlighet,og for ikke å snakke om viss apehjernene klarer å få igjennom kjønnsnøytrale ekteskap.Viss det skjer da er det sannelig på tide at Gud fjerner sin beskyttende hånd over Norge!
Nok en gang understreker du hvorfor jeg mener at religion forblinder og fordummer, og viser på utmerket måte hvorfor det ikke er noe for meg.

Hva bibelen din sier om hvor jeg putter tissen min driter jeg helt ærlig i. Hvis det gir meg evig skjærsild så får så være, jeg utfordrer gjerne både deg og din gud på dette. Så lenge staten gir fordeler til de som er gift så mener jeg at vi skal være åpensinnet mhp hvem som får gifte seg. Det skader hverken meg eller deg at to jenter får gifte seg. Hvis de religiøse mørkemennene ikke ønsker å la dem gifte seg kristent så er det en helt ærlig sak, den borgerlige funksjonen "ekteskap" kan fint separeres fra den kristne instutisjonen "ekteskap". Skille mellom stat og kirke er noe jeg håper på. Da kan dere sitte og fordømme så mye dere bare vil (jeg tvangsleste noe om fariseere i barneskolen med en misjonerende lærerinne?).

Staten Israel er en stat som må tåle kritikk på lik linje med alle andre stater. Alle forsøk på å sette dem i en særstilling fordi de er "guds utvalgte folk" faller på steingrunn hos meg. At de har et samfunn med mindre undertrykking enn mange av sine mørke naboer gir dem ekstrapoeng hos meg. Jeg synes selv at jeg er ganske flink til å skille mellom folkegruppen jøder og staten Israel, og mener at disse må behandles (og kritiseres/roses) helt separat. Ikke alle greier det.

-k

G

Gjestemedlem

Gjest
Rune S skrev:
Du får slutte og be aftenbønnen din en ukes tid, og se om vi blir invadert av en palestinsk homsepatrulje som staff.

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
Gjestemedlem sa:

Rune S sier så:
Hehe,vi er helt uenig på alle punkter.................--> og for ikke å snakke om viss apehjernene klarer å få igjennom kjønnsnøytrale ekteskap.Viss det skjer da er det sannelig på tide at Gud fjerner sin beskyttende hånd over Norge!

Syns du motsier deg selv litt Rune, vist pokker blir samfunnet en trist plass viss alle skal fordømme andre som er annerledes og ikke like perfekt som deg selv, og at de ikke skal ha samme rettigheter som de flotte perfekte troende som kommer til himmelen. Kansje et likhets trekk med nazismen?

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Hva faen? Homoer som invaderer Israel? Det må være Herrens straffedom.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.174
Torget vurderinger
4
Rune S skrev:
Viss det skjer da er det sannelig på tide at Gud fjerner sin beskyttende hånd over Norge!
Ja, det såvisst på tide at gubben trekker til seg den klamme hånda. Yeah, - bring him on! I'm all at it !

M

Morpheus

Gjest
Du får slutte og be aftenbønnen din en ukes tid, og se om vi blir invadert av en palestinsk homsepatrulje som staff.
Hva... Har Tor Erling Staff blitt innvadert av en palestinsk homsepatrulje?? :eek:. Jaja var vel ikke mye nei der i gården tenker jeg :p. (Restene av logisk tolkning fra ex-phil som antakelig slo til der :p)

Kan hende jeg gir litt mer utfyllende betraktninger hvor jeg står i religiøs spørsmål på et senere tidspunkt. Det jeg vil si er at det er komplett uforståelig for meg som biolog å tro at verden med hele dets mangfold har blitt til av at randomiserte gasser og grunnstoff fra en explosjon har skapt levende organismer uten at det har stått en skapende kraft bak! Jeg betrakter sannsynligheten for det på lik linje som at hvis du hiver 10 milioner bokstaver i luften, så vil de danne et lexikon når de faller ned....

Jeg kjøpte biografien om Stephen Hawkins for å forstå mer om han som person, samt om forskningen hans. Jeg hang godt med da jeg leste om hans bardom, ungdom og hans tidlige forskning. Men singualritetsteorien og krummingen av rommet osv ble etterhvert en smule abstrakt lesning. Jeg registrerer at mannen ikke er religiøs..

Jeg har vel vært inne på tanken om at alle religioner egentlig fører til samme Gud, og undersøkte derfor hva Bahaiene står for, men er fortsatt på søken for å si det slik.

Dette med tro er undelige greier. Det er ikke bare du som skal komme til f.eks Jesus. Jesus skal og komme til deg! Så slik sett må en troende faktisk ha en interaksjon med det gudommelige. Og i kristen betydning er vel det å bli fyllt med den hellige ånd.

Det som er mitt problem er at det er helt tilfeldig at jeg er født i Norge, og med kristendommen som moderreligion. Hva om jeg var født i Indonesia? Da hadde jeg etter all sannsynlighet vært muslimsk. Hvor mange kristne har virkelig satt seg inn i alle de andre store verdensreligionene før de valgte f.eks kristendommen? Det finnes garantert rettskaffne muslimer som lever etter de 5 søyler, og som er utmerkede individer. Disse skal alikevell dømmes til evig fortapelse fordi de har feil tro, uavhengig av alle deres gode handlinger som muslimer.

Hadde valget vært så enkelt som at det kun var en religion som var tilgjengelig så hadde det vært mye enklere. Da trodde man, eller man valgte å ikke tro. Det er værre når man faktisk tror, men ikke vet helt hva man skal tro på.

Det som uansett er interessant med kristendommen er hvordan den omtaler den siste tid. Det er endel trekk jeg ser idag som kristne profetier kan tolkes i lys av. Tror man på kristendommen så tror man samtidig på en aktiv Djevel. Kan virke som at det er endel ting idag som skjer under innflytelse av en "mørk" makt...

Jaja, godt det ikke stilles krav til vitenskapelige formulerte innlegg her på OT. Innfallsmetoden preger hvertfall mine innlegg ;)

Til slutt for å blande litt musikk inn i tråden vil jeg avslutte med: "But i still havent found what I'm looking for....."

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Antall liker
0
Hvis Rune S sin Gud viser seg å være den riktige versjonen av Gud, skal Han få med meg å gjøre. Levende Gud? Etter mitt syn er Han en hevngjerrig massemorder som jeg med glede skal utfordre med hele mitt hjerte.

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Antall liker
0
Nostrum skrev:
Jeg kjøpte biografien om Stephen Hawkins for å forstå mer om han som person, samt om forskningen hans. Jeg hang godt med da jeg leste om hans bardom, ungdom og hans tidlige forskning. Men singualritetsteorien og krummingen av rommet osv ble etterhvert en smule abstrakt lesning. Jeg registrerer at mannen ikke er religiøs..
Likevel tror jeg at det fint går an å være religiøs samtidig som man tror at Hawkins sine teorier er riktige.

G

Gjestemedlem

Gjest
Nostrum skrev:
Det jeg vil si er at det er komplett uforståelig for meg som biolog å tro at verden med hele dets mangfold har blitt til av at randomiserte gasser og grunnstoff fra en explosjon har skapt levende organismer uten at det har stått en skapende kraft bak! Jeg betrakter sannsynligheten for det på lik linje som at hvis du hiver 10 milioner bokstaver i luften, så vil de danne et lexikon når de faller ned....
Kan jeg få anbefale Richard Dawkins arbeider? Han er også en fremragende biolog og arbeider på Oxford University. Han har skrevet og forklart på en veldig grei måte om de tingene som plager deg. Hans forelesinger om emnet er svært opplysende og han har også skrevet mange bøker om emnet. Selv om man ikke blir overbevist er de vel verdt å høre på. Han er en forfriskende intelligent, velartikulert og kunnskapsrik vitenskapsmann. Jeg regner med du som utdannet biolog ikke har noe i mot en god forelesning i emnet.

(Hørtes ikke dette ut som når Jehovas Vitner kommer på døren :D)

http://en.wikipedia.org/wiki/Richard_Dawkins

Et søk på youtube bringer også frem mange av hans forelesinger.

Her er del 1 av en av dem. Hvis det fenger finner du nok resten selv uten for store problemer.

[video]Xe7yf9GJUfU[/video]

M

Morpheus

Gjest
Grunnen til at jeg engasjerer meg her er jo for å tildels påvirke, men minst like mye å bli påvirket. Skal sjekke ut litt mer mtp innholdet i ditt siste innlegg Gjestemedlem.

Og ja, du har helt rett Unplugged mtp tro og Hawkins teorier! Er ikke nødvendigvis et motsettningsforhold mellom teorier og tro der.

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Gjestemedlem skrev:
Newton levde på 1600 tallet. På en tid da vitenskapsmenn og andre tenkere som tok avstand fra religion og kirke ble kastet i fengsel eller drept. Jfr. Se bare på hvordan kristendommen behandlet Copernicus og Gallileo og andre som påpekte at de kristne var på bærtur med sine forestillinger. Uansett er det jo lite poeng i å henge seg opp i hva slags forestillinger middelaldermennsker hadde. De viste ikke bedre. I dag vet man bedre.
Det finnes mange fremtredende vitenskapsfolk i dag som tror på Gud. Uten at jeg kjenner alt materialet, her er et par linker: Reasons to believe og The language of God.

Gjestemedlem skrev:
Joda, men denne sammenblandingen av religion, misjonering og veldedighet har sin bakside. Det er litt på samme måte når Hamas driver sosialt arbeid. Det har en bismak. Det er selvfølgelig helt fliott når kristne eller andre driver veldedig arbeid. Men der et trist når betalingen forventes i form av omvendelser og underkastelser til kristendommen fra de infødte hedningene og de vanntro.
Betaling?? Kristne ønsker å dele av sin nestekjærlighet og sin tro. Det forventes overhodet ingen betaling, omvendelse eller underkastelse for å motta dette. Jeg skjønner at du liker å sette ting på spissen, men du får jammen finne en reell spiss og sette de på, og ikke konstruere dine egne.

Gjestemedlem skrev:
Kristne har reist og reiser jorden rundt for å undertrykke andre kulturer og for å fange flere i sitt nett. Holdningene til de som ikke er troende er at dette er mindreverdige mennesker som må omvendes, frelses og læres opp til å bli flinke lydige underståtter til kirken og den kristne tro.
Mange kristne har et kall om å spre det kristne budskapet. Målet er at alle mennekser skal ha hørt om Jesus. I et tolerant samfunn bør det være uproblematisk. At det finnes folk som har misbrukt dette til undertrykkelse bør ikke forveklses med kristendom.

Gjestemedlem skrev:
Uproblematisk det. En fokusering på det gode man opplever er lurt. Om man føler seg forpliktet til å takke for det til åndemakter er heller ikke noe problem. Det mer betenkelige er når man prøver å undertrykke det livet har å by på fordi man i stedet forventer sin belønning i himmelen. Da bli man bare snytt. Og å snyte andre på denne måten er ille. De har bare ett liv.
At mennesker bare har ett liv, er tydeligvis din personlige tro. Du kan ikke kreve at alle andre skal dele den.

Gjestemedlem skrev:
Alt fra korstog til misjonering. Undertrykking av andre kulturer, verdier og levesett. Et krav til et pietistisk gudfryktig liv uten jordlige gleder og livlighet. Eller på den andre ytterliget, frenetiske evanglister som bedriver en selvmasturberende massepsykose for å fremkalle psykotiske tilstander blandt sine underståtter og samtidig tjene gode penger på svindelen. Konflikter og krig er regelen og ikke unntaket når det gjelder de store religionene og deres kulter og sekter.
Det har blitt gjort mye urett i kristendommens navn, ingen skal benekte det. Men at folk misbruker religion til egen vinning, eller andres undertrykkelse, kan ikke kristendommen i seg selv ta på seg skylden for helt uten videre. I et liberalt samfunn så må vi skille mellom ting, og hva de brukes til. Vi legger ikke skylden på en brødkniv, selv om den har vært brukt til et drap. Det er bruken som må sanksjoneres.

Gjestemedlem skrev:
Om du ser på Nord Irland eller Afghanistan, på Sudan eller Midt Østen ser en hvor ille befolkningen lider når de forskjellige religionene skal skaffe seg makt og innflytelse.
Jeg ser folk som bruker religion som alibi og påskudd til å gjennomføre krigsliknende handlinger mot medmennesker. Overhodet ikke i tråd med kristendommens forkynnelse. Hvordan kan det da bli kristendommens feil?

Gjestemedlem skrev:
Ja det gjelder ikke alle heldigvis. Men alt for mange er fanget i slike kulter og menigheter, og vokser opp i slike sterkt troende familier. Barnevernet burde gripe inn tidlig mot slikt.
Når du sier "alt for mange", har du tall på det? Uansett er vi enige om at folk må få ta selvstendige valg.

Gjestemedlem skrev:
Så hvorfor tar ikke de kristne konsekvensen av dette da og lar folk være frie og heller la "Gud" straffe og torurere de som er ulydige.
Gjør ikke kristne det? Her må du opplyse meg.

Gjestemedlem skrev:
Bilbo Baggins er også godt dokumenter i den boken som kalles Hobbitten.
Hmm. Jeg trodde Jesu eksistens og liv var et udiskutabelt faktum. Om han er Guds sønn eller ikke er det opp til hver enkelt å tro. Men livet hans er i allefall dokumentert i Bibelen, en bok som mange hevder inneholder sannheten. Det er ingen som tror Hobitten er noe annet enn fiction. (Vel, noen er det kanskje...)

Gjestemedlem skrev:
Han er vel et godt eksempel på en tidlig variasjon av aktiv dødshjelp. Noe stort annet har han ikke bidratt med, hvis figuren noensinne har eksistert i det hele tatt da. Noe som er svært usikkert. Eneste referanser som eksisterer er jo fortellinger og sagn som er skrevet 100-200 år etter de skulle funnet sted. Og 1 fjær blir jo fort til en hønsegård når man skal lage religioner. Man trenger jo litt mirakler og special effects for å imponere potensielle tilhengere med.
Igjen, her er det opp til hver enkelt å velge hva man skal tro på. Du har fått høre om Jesus fra Nasareth, og hva Bibelen sier han har gjort for å frelse deg. Så tar du et individuelt og bevisst valg i forhold til det. Kan du kalle det noe annet enn frihet?

K

knutinh

Gjest
Fush skrev:
Gjestemedlem skrev:
Det finnes mange fremtredende vitenskapsfolk i dag som tror på Gud. Uten at jeg kjenner alt materialet, her er et par linker: Reasons to believe og The language of God.
Jeg har lest den siste. En interessant og velformulert bok. Han er en krass motstander av Dawkins, og samtidig en krass motstander av kreasjonister.

Min fortolkning er at han ser en verden hvor religion og vitenskap lever i to uavhengige sfærer, hvor vitenskapen styrer vår forståelse av fysiske ting og mekanismer (og gir oss innsikt i "guds skaperverk"), mens religionen gir oss leveregler og svar på meningen med livet.

Han tilhører ikke den bokstavtro religiøse grenen. F.eks ser han det ikke slik at verden ble skapt på bokstavelig 7 dager, men at det var et bilde som ble brukt (av gud presumptivt) for at datidas semitter skulle kunne gjøre seg nytte av skriftene.
Jeg ser folk som bruker religion som alibi og påskudd til å gjennomføre krigsliknende handlinger mot medmennesker. Overhodet ikke i tråd med kristendommens forkynnelse. Hvordan kan det da bli kristendommens feil?
Det kan godt hende at krig og ondskap ligger enkodet i mennesket og at vi villa ha funnet på (unnskyld uttrykket) fandenskap med andre unnskyldninger dersom vi ikke hadde hatt kristendommen (så som hifi-kabel-kriger). Men det er opplagt at mye forferdelig har skjedd med kristendommen som unnskyldning og begrunnelse.

At disse i følge noen ikke har vært "ekte" kristne frikjenner ikke troen noe mer enn det at Stalin og Mao kanskje ikke var ekte kommunister. De utnyttet en bevegelse/tro som lot seg utnytte til å ødelegge mennesker på mest brutale måte i søken etter makt, rikdom, eller (kanskje enda verre) renselse...

-k

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Antall liker
0
Fush skrev:
Igjen, her er det opp til hver enkelt å velge hva man skal tro på. Du har fått høre om Jesus fra Nasareth, og hva Bibelen sier han har gjort for å frelse deg. Så tar du et individuelt og bevisst valg i forhold til det. Kan du kalle det noe annet enn frihet?
Det er frihet å ta et valg i forhold til Jesus, ja. Men idet kristne sier at alle som ikke tror på Jesus som vår Frelser og den eneste Sanne vei til Gud er dømt til å havne i Helvete, da er det slutt på den reelle friheten i dette valget.

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
knutinh skrev:
De utnyttet en bevegelse/tro som lot seg utnytte til å ødelegge mennesker på mest brutale måte i søken etter makt, rikdom, eller (kanskje enda verre) renselse...
"De utnyttet", ja. Det er jo hele poenget. Mennesker har misbrukt religion og ideologi som alibi for grusomme gjerninger gjennom hele menneskehetens historie. Hvis du mener å påstå at kristendommen i seg selv skal ta noen skyld i dette, så må du nesten vise oss hvor i det kristne budskap det forsvares å gjøre disse ugjerningene. Husk at enhver kristen har Jesus som ideal. Har du noen gang oppfattet at han har framholdt noe annet enn kjærlighet og godhet mennesker i mellom?

B

Birdie

Gjest
Gjestemedlem svarer følgende på hva man går glipp av som kristen:

Gjestemedlem skrev:
Gjestemedlem, du virker som en grei kar. Føler jeg tenker nokså likt som deg egentlig, rettelse: jeg hadde sagt akkurat det samme som deg om det ikke var for at jeg har blitt kristen...! Jeg aner jo ikke hvilke kristne du kjenner eller har møtt, men det virker ikke helt lovende... Jeg tenkte også slik, inntil jeg møtte noen kristen som var totalt annerledes enn det jeg hadde forestilt meg. Mange kristne kan nok fremstå som litt enspora osv., men det er mest fordi de er så veldig ivrige! (noen riktignok litt overivrige..., man må jo bruke common sense...)

Selv ønsker jeg å berike livet med å lære ulike kulturer, religioner osv. og ikke tro at vi her oppå berget vet alt. Det at jeg er kristen betyr i hvert fall ikke at jeg tror jeg vet alt, snarere tvert i mot er jeg heller blitt litt mer ydmyk der med årene, håper jeg i hvert fall...

Gjestemedlem skrev:
Uff, det er trist om det er slik. Det er problemet med all religion. Religion er ganske enkelt avskyelig!!

Gjestemedlem skrev:
Uff, nesten enda verre! Hadde det vært slik hadde i hvert fall ikke jeg giddet å vært kristen!!

Gjestemedlem skrev:
Bare hvis man går rundt og fordømmer andre som ikke tror eller mener det samme som en selv. Mennesker har visst en lei tendens til det, enten det handler om religion eller politikk...

Gjestemedlem skrev:
Det er religion igjen det. Religion er ikke bra!

Gjestemedlem skrev:
Ja, når de slutter å tenke selv kan man lett bli offer for noen menigheter som sporer av og blir usunne. Det finnes bra menigheter - og dårlige menigheter! Det er farlig med ledere som trekker oppmerksomheten mot seg selv i stedet for til Gud. Dessverre er det ofte de svakeste som rammes. Det er viktig at menigheter har en demokratisk prosess rundt det med ledelse så ikke all makt er hos en person! Paulus lærer om det i sine brev.

Gjestemedlem skrev:
Helt rett. Det er veldig farlig. Man skal ikke underkaste seg noe presteskap. Gud alene skal man tilbe!

Gjestemedlem skrev:
Nope... Jeg kaster ikke bort mitt liv! Jeg trives på jobben, koser meg med familie og venner. Drar på turer. Har et godt sexliv(! - må jo nevne det siden noen kan innbille seg at kristne har et kjedelig sexliv - det stemmer ikke her i gården!). Og koser meg med hifi'en! Og jeg hører ikke bare på kristen musikk, lang ifra!! Jeg vil omfavne ALT som er bra i livet, NYTE det MAKSIMALT!! Men i det følger naturligvis at man må tenke igjennom ansvar og konsekvenser av ens handlinger, men det gjelder jo oss alle!

Hvis du ser nøye etter vil du se at Jesus faktisk underviser mye om sann Lykke!

Gjestemedlem skrev:
Da hadde jeg vel sovet dårlig om natten. Poenget er det motsatte. Jeg vet at Gud har akseptert meg og elsket meg på tross av mine dårlige handliger og oppførsel. Det er BEFRIENDE, som vel er det motsatte av frykt...

Lykke til i LIVET!!!

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.316
Gjestemedlem skrev:

...

Pølsevev. Særlig denne : "Man får et nedlatende syn på alle som ikke er troende og behandler andre med liten respekt eller direkte fiendskap." Fjern "ikke" i den setningen og les da resten så ser du det inkonsekvente i det du har listet opp.

G

Gjestemedlem

Gjest
Birdie skrev:
Gjestemedlem svarer følgende på hva man går glipp av som kristen:

Gjestemedlem skrev:
Gjestemedlem, du virker som en grei kar. Føler jeg tenker nokså likt som deg egentlig, rettelse: jeg hadde sagt akkurat det samme som deg om det ikke var for at jeg har blitt kristen...! Jeg aner jo ikke hvilke kristne du kjenner eller har møtt, men det virker ikke helt lovende... Jeg tenkte også slik, inntil jeg møtte noen kristen som var totalt annerledes enn det jeg hadde forestilt meg. Mange kristne kan nok fremstå som forblindet, virke totalt enspora osv. osv. Selv ønsker jeg å berike livet med å lære ulike kulturer, religioner osv. og ikke tro at vi her oppå berget vet alt. Det at jeg er kristen betyr i hvert fall ikke at jeg tror jeg vet alt, snarere tvert i mot er jeg heller blitt litt mer ydmyk der med årene, håper jeg i hvert fall...

Gjestemedlem skrev:
Uff, det er trist om det er slik. Det er problemet med all religion. Religion er ganske enkelt avskyelig!!

Gjestemedlem skrev:
Uff, nesten enda verre! Hadde det vært slik hadde i hvert fall ikke jeg giddet å vært kristen!!

Gjestemedlem skrev:
Bare hvis man går rundt og fordømmer andre som ikke tror eller mener det samme som en selv. Mennesker har visst en lei tendens til det, enten det handler om religion eller politikk...

Gjestemedlem skrev:
Det er religion igjen det. Religion er ikke bra!

Gjestemedlem skrev:
Ja, når de slutter å tenke selv kan man lett bli offer for noen menigheter som sporer av og blir usunne. Det er farlig med ledere som trekker oppmerksomheten mot seg selv i stedet for til Gud. Dessverre er det ofte de svakeste som rammes. Det er viktig at menigheter har en demokratisk prosess rundt det med ledelse så ikke all makt er hos en person! Paulus lærer om det i sine brev.

Gjestemedlem skrev:
Helt rett. Det er veldig farlig. Man skal ikke underkaste seg noe presteskap. Gud alene skal man tilbe!

Gjestemedlem skrev:
Nope... Jeg kaster ikke bort mitt liv! Jeg trives på jobben, koser meg med familie og venner. Drar på turer. Har et godt sexliv(!). Og koser meg med hifi'en! Og jeg hører ikke bare på kristen musikk, lang ifra!! Jeg vil omfavne ALT som er bra i livet, NYTE det MAKSIMALT!! Men i det følger naturligvis at man må tenke igjennom ansvar og konsekvenser av ens handlinger, men det gjelder jo oss alle!

Hvis du ser nøye etter vil du se at Jesus faktisk underviser mye om sann Lykke!

Gjestemedlem skrev:
Da hadde jeg vel sovet dårlig om natten. Poenget er det motsatte. Jeg vet at Gud har akseptert meg og elsket meg på tross av mine dårlige handliger og oppførsel. Det er BEFRIENDE, som vel er det motsatte av frykt...

Lykke til i LIVET!!!

Et hyggelig innlegg. Jeg er glad for at du har det bra og at dette gjør deg lykkelig. Hva mer kan man ønske?

Synd det ikke er flere religiøse som tenker slik. Så hadde det vært noe problem i det hele tatt. Så lenge religionen blir en privat sak og ikke en offentlig agenda og politikk som rammer uskyldige, så er jeg ingen motstander av den. Selv om jeg synest det er tullete å bruke tid å krefter på slikt.

Tilbe gjerne Gud, Jesus, Muhammed, Allah, Lucifer, Jehova, Odin eller hvem man nå velger. Men la samfunnet være helt sekulært, så er det all mulig plass til de religiøse og deres aktiviteter likevel. Det skal være frihet for å praktisere religion, men ingen tvang, skremming, truing og lokking av uskyldige inn i det.

Har man det synet at religion er en privatsak, har man også min respekt.

B

Birdie

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Et hyggelig innlegg. Jeg er glad for at du har det bra og at dette gjør deg lykkelig. Hva mer kan man ønske?

Synd det ikke er flere religiøse som tenker slik. Så hadde det vært noe problem i det hele tatt. Så lenge religionen blir en privat sak og ikke en offentlig agenda og politikk som rammer uskyldige, så er jeg ingen motstander av den. Selv om jeg synest det er tullete å bruke tid å krefter på slikt.

Tilbe gjerne Gud, Jesus, Muhammed, Allah, Lucifer, Jehova, Odin eller hvem man nå velger. Men la samfunnet være helt sekulært, så er det all mulig plass til de religiøse og deres aktiviteter likevel. Det skal være frihet for å praktisere religion, men ingen tvang, skremming, truing og lokking av uskyldige inn i det.

Takk i like måte!
og kunne ikke vært mer enig !!

K

knutinh

Gjest
Fush skrev:
knutinh skrev:
De utnyttet en bevegelse/tro som lot seg utnytte til å ødelegge mennesker på mest brutale måte i søken etter makt, rikdom, eller (kanskje enda verre) renselse...
"De utnyttet", ja. Det er jo hele poenget. Mennesker har misbrukt religion og ideologi som alibi for grusomme gjerninger gjennom hele menneskehetens historie. Hvis du mener å påstå at kristendommen i seg selv skal ta noen skyld i dette, så må du nesten vise oss hvor i det kristne budskap det forsvares å gjøre disse ugjerningene. Husk at enhver kristen har Jesus som ideal. Har du noen gang oppfattet at han har framholdt noe annet enn kjærlighet og godhet mennesker i mellom?
Jeg synes man må dømme både på ord og handling.

Dersom det er slik at en ideologi direkte eller indirekte fører til lidelse så er det grunn til å kritisere ideologien, uansett hvor fagre ord ideologien byr på - for det gjør de fleste ideologier.

Å bevise at de som utnyttet kristendommen til f..skap ikke ville ha gjort det samme dersom det var det flyvende pizzamonsteret som var rådende religion er selvsagt veldig vanskelig.

-k

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Gjestemedlem skrev:

Hva med de som mener at troen er en gave som bør deles med flest mulig andre? Hvis man først har en overbevisning om at noe er universelt sant, og at frelsen er innen rekkevidde for alle menneksker, så bør man vel få ta konsekvensen av det, og drive misjonerende virksomhet? Hvorfor skal evt. ditt personlige ønske om et sekulært samfunn veie tyngre enn de som ønsker et kristent samfunn?

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
knutinh skrev:
Dersom det er slik at en ideologi direkte eller indirekte fører til lidelse så er det grunn til å kritisere ideologien, uansett hvor fagre ord ideologien byr på - for det gjør de fleste ideologier.
Til det vil jeg bare si at jeg er ikke enig, og at dette bør du begrunne litt tyngre enn det du gjør her.

B

Birdie

Gjest
Fush skrev:
Gjestemedlem skrev:

Hva med de som mener at troen er en gave som bør deles med flest mulig andre? Hvis man først har en overbevisning om at noe er universelt sant, og at frelsen er innen rekkevidde for alle menneksker, så bør man vel få ta konsekvensen av det, og drive misjonerende virksomhet? Hvorfor skal evt. ditt personlige ønske om et sekulært samfunn veie tyngre enn de som ønsker et kristent samfunn?
Ja, men det Gjestemedlem mener er at hvert menneske må bestemme selv. Og at ingen andre - inklusive staten - har noen rett til å tre noe ned over hodet på en! Jeg er selv kristen, men tar avstand fra mye av det som har skjedd oppigjennom historien.
I et åpent, demokratisk og fritt samfunn skal alle ha lov til å tro og mene det de vil. Det er en grunnleggende menneskerettighet!

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Birdie skrev:
Ja, men det Gjestemedlem mener er at hvert menneske må bestemme selv. Og at ingen andre - inklusive staten - har noen rett til å tre noe ned over hodet på en! Jeg er selv kristen, men tar avstand fra mye av det som har skjedd oppigjennom historien.
I et åpent, demokratisk og fritt samfunn skal alle ha lov til å tro og mene det de vil. Det er en grunnleggende menneskerettighet!
Det å være kristen er en personlig sak, men ikke en privatsak. Misjonsbudskapet fra Jesus er ganske utvetydig. Men forsøk på tvang hører selvsagt ingen steds hjemme.

B

Birdie

Gjest
Fush skrev:
Birdie skrev:
Det å være kristen er en personlig sak, men ikke en privatsak. Misjonsbudskapet fra Jesus er ganske utvetydig. Men forsøk på tvang hører selvsagt ingen steds hjemme.
Ja, da er vi vel alle enige:)

steinm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.04.2006
Antall liker
25
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
hvis gud har talt hvorfor er ikke alle overbevist. Religiøs overbevisning eller vrangforestilling det går vel ut på det samme, sånn som jeg ser det. Staten har heller ingen plikt til å drive indoktrinering i kristendom heller, derfor en sekulær stat. Skill stat og Kirke.
Det er det eneste riktige, ;) ;)

B

Birdie

Gjest
steinm skrev:
Staten har heller ingen plikt til å drive indoktrinering i kristendom heller, derfor en sekulær stat. Skill stat og Kirke.
Det er det eneste riktige, ;) ;)
Ja, veldig enig i det siste du skrev. Men jeg har venner som ikke er kristne som ikke er enig...(!) De synes kirken forvalter "fra vugge til grav" på en måte... Jeg skjønner ikke helt argumentasjonen, men det er akkurat som om de er redde for at de kanskje ikke får en fin gravsten på en kirkegård når det en gang tar slutt. Hva vet jeg...

Topp Bunn