Religøse Mørkemenn Truer

S

Slubbert

Gjest
Når du setter likhetstegn mellom lokale trossamfunn og militante, væpnede terrororganisasjoner blir det så latterlig at det ikke engang er provoserende.

G

Gjestemedlem

Gjest
Slubbert skrev:
Når du setter likhetstegn mellom lokale trossamfunn og militante, væpnede terrororganisasjoner blir det så latterlig at det ikke engang er provoserende.
Jeg setter ikke likhetstegn mellom dem. Jeg bare påpeker at det er mye det samme som motiverer dem, selv om de bruker helt forskjellige midler for å oppnå dette.

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Gjestemedlem skrev:
(...) grupper som Norge i Dag, Famile og Medier, Indrrmisjonen, Levende ord men også tilsvarende organisasjoner fra andre religioner som Hamas, Taliban, Ansar al-Islam.
Gjestemedlem skrev:
Jeg setter ikke likhetstegn mellom dem.
Jeg tror du bør slå opp ordet "tilsvarende" i ordboka før du bruker det neste gang.

G

Gjestemedlem

Gjest
Fush skrev:
Gjestemedlem skrev:
(...) grupper som Norge i Dag, Famile og Medier, Indrrmisjonen, Levende ord men også tilsvarende organisasjoner fra andre religioner som Hamas, Taliban, Ansar al-Islam.
Gjestemedlem skrev:
Jeg setter ikke likhetstegn mellom dem.
Jeg tror du bør slå opp ordet "tilsvarende" i ordboka før du bruker det neste gang.
Ok, litt satt på spissen var det nok. Avklaringen i inlegget over forklarer min sammenligning. Det ble nok litt som å sammenligne meslinger med rabies. Stor forskjell egentlig, men begge deler lite ønskelig.

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.247
Torget vurderinger
11
Her går det unna.....

Det er trist å se at så mange har et så negativt bilde av kristendom og jeg tror Jesus ofte gråter over måten vi i bakkemannskapet representerer Han overfor sine elskede mennesker.Jeg tror Han elsker alle,enten dere tror det eller ei,også de som spotter Han og med selvsikkerhet slår spikrene godt fast i Hans hender og føtter.

Så får dere bare diskutere videre,og får bare minne igjen om at jeg misjonerer ikke for å vere ekkel med folk men fordi jeg vil at flest mulig skal få muligheten til å oppleve denne gaven.For det er en fantastisk gave og jeg vet ikke om noen ting i verden som kan tilfredstille meg på denne måten.Viss jeg går på kompromiss med Hans Ord så beveger jeg meg vekk fra Gud og Hans Liv,og det føles ikke så bra for å si det mildt.Da mister jeg etterhvert freden,gleden,kjærligheten,og det skjer gradvis,det er nemlig slik Satan jobber.Det begynner med en forlokkende tanke,så velger man kanskje å prøve den tingen,og så er slangen klar med neste fase,og før en vet ordet av det så er livet blitt dødt.Dette har jeg opplevd flere ganger enn jeg liker å tenke på.Heldigvis har jeg fått kommet tilbake hver gang,takk og pris til min Skaper!

Jeg synes ikke det er hyggelig å snakke om for eksempel homofili,for jeg tror jeg forstår litt av hvor vanskelig det må vere for de som får høre det,men Bibelen er rimelig klar på dette området også.Guds Ord peker på mange områder i mitt eget liv som ikke er etter Hans vilje som jeg bør forandre,og det fører meg erfaringsmessig absolutt ingen vei å argumentere imot .

Jeg prøver å hinte til at født på ny er et kjernebegrep,men jeg forstår at det er vanskelig å forstå hva det betyr uten å ha opplevd det.Selv er jeg 34 år og har problemer med å se at jeg klarer å forandre meg nevneverdig på egen hånd,og det er kanskje derfor det føles så merkelig å bli forandret iløpet av sekunder når man tar imot Jesus.Dette er ting vi ikke kan forklare,og svært få har sett Jesus i det øyeblikket man tar imot,men der skjer en klar forandring innvendig,en fred,glede,trygghet osv. og man blir fyllt av kjærlighet til andre.Ikke rart siden Gud er kjærlighet!
Satan er løgneren og morderen,det er han som påfører oss ulykke og sykdom viss Gud tar vekk sin beskyttende hånd over våre liv.Viss et menneske bryr seg katten om Gud og spotter og latterligjør,så virker det ofte som Gud fortsetter og elske det mennesket og lar sine velsignelser strømme imot en,selvsagt helt uforståelig og ufortjent i menneskelige øyne,men innimellom tror jeg også Han tillater Satan og få herje med oss for å lære oss noe verdifullt og fruktbart.Det står blant annet at Gud står de stolte imot.
Jeg tror rett og slett at Gud stiller en del krav til oss SAMTIDIG som Han elsker oss med en kjærlighet som vi i våre beste øyeblikk kanskje har en promille av,og Han venter alltid med åpne armer på de som velger å vende tilbake til Ham.La aldri Satan lure dere til å tro at det er for sent eller at man har gjort så mye galt at Gud ikke tilgir.Gud tilgir gjennom sin Sønn og Han bare venter på å få dele ut av sine mange velsignelser,som Han har planlagt for vert menneske idet Han skapte det!

Mvh

G

Gjestemedlem

Gjest
Rune S skrev:
Jeg synes ikke det er hyggelig å snakke om for eksempel homofili,for jeg tror jeg forstår litt av hvor vanskelig det må vere for de som får høre det,men Bibelen er rimelig klar på dette området også.Guds Ord peker på mange områder i mitt eget liv som ikke er etter Hans vilje som jeg bør forandre,og det fører meg erfaringsmessig absolutt ingen vei å argumentere imot .
Pussig det der. Er ikke dette hentet fra det gamle testamentet da? Det som ikke lenger skulle være gyldig. Eller er det slik at man bare skal plukke de delene som passer en selv og ignorere de mer groteske avsnittene eller det man ikke finner passende å snakke høyt om? Henger ikke helt sammen dette her Rune. ;)

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
Rune S skrev:
Så får dere bare diskutere videre,og får bare minne igjen om at jeg misjonerer ikke for å vere ekkel med folk men fordi jeg vil at flest mulig skal få muligheten til å oppleve denne gaven.For det er en fantastisk gave og jeg vet ikke om noen ting i verden som kan tilfredstille meg på denne måten.
prøvd sex ? hvis ikke det funker, kansje en ny kjerring kan fungere.. bare et tips.

når det gjelder dette misjonær greierne, det jeg absolutt ikke liker er den dårlige holdninge til de som ikke tror noe på dette, jeg var for en stund siden frivilig vakt under en festival, vor en del av de andre vaktene var kristne ungdommer som drev med slikt. Noe som jeg forundret meg over eg rett og slett gjorde meg en smule forbandet, var den elendige holdningen de hadde overfor folk som ikke er kristne, og vor de selvsagt påpekte vor gode liv de selv hadde etter at de hadde blitt kristene, og det virket ikke akkurat som om det var noe de ville skjule hvordan de mente de som ikke var kristne måtte ha det.

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.247
Torget vurderinger
11
Gjestemedlem skrev:
Pussig det der. Er ikke dette hentet fra det gamle testamentet da? Det som ikke lenger skulle være gyldig. Eller er det slik at man bare skal plukke de delene som passer en selv og ignorere de mer groteske avsnittene eller det man ikke finner passende å snakke høyt om? Henger ikke helt sammen dette her Rune. ;)
Er ikke det gamle testamentet heller gyldig lenger altså ?
Matt 5.17 . "Tro ikke at Jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene.Jeg er ikke kommet for å oppheve,men for å oppfylle.For sannelig sier Jeg dere:Før himmel og jord forgår,skal ikke den minste bokstav eller eneste prikk av loven forgå,før alt er oppfyllt"

J.Finvaag : Gud har skapt sex og Han har også forklart i vilken samenheng den skal nytes.
Viss man tror at lykken er "hit and run" med flest mulig lekre damer så er det bare å spørre Robbie Williams,Mick Jagger,Blunt,Timberlake osv og en gift mann som elsker sin kone hvem som har størst glede av sex.
Sex er uten tvil nok en fantastisk gave fra Gud.

Mvh

G

Gjestemedlem

Gjest
Rune S skrev:
Er ikke det gamle testamentet heller gyldig lenger altså ?
Ikke vet jeg, jeg trodde jo ikke det helller. Men hver eneste gang jeg siterer noe tvilsomt fra den gamle delen får jeg høre fra kristne her at dette skal man ikke bry seg med lenger og det kun er Jesus og det nye testamentet som gjelder nå. Kanskje det bare er en slags fornektelse for mange kristne som ikke klarer å se helheten i øynene og som stirrer seg blind på det de liker.

Er det dem eller jeg som har misforstått dette?

Matt 5.17 . "Tro ikke at Jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene.Jeg er ikke kommet for å oppheve,men for å oppfylle.For sannelig sier Jeg dere:Før himmel og jord forgår,skal ikke den minste bokstav eller eneste prikk av loven forgå,før alt er oppfyllt"
Jeg har mye mer respekt for denne holdningen enn dem som bare plukker sukkerbitene fra tekstene og går med skylapper for de litt mindre koselige aspektene. Er man for feig og unnlatende til å forholde seg til de mer ukomfortable aspektene er man vel bare lekekristen?

J.Finvaag : Gud har skapt sex og Han har også forklart i vilken samenheng den skal nytes.
Jajemem, det er da kjekt at dere har fått en bruksanvisning for dette her da.

Sex er uten tvil nok en fantastisk gave fra Gud.
Joda, hver sine lyster. Om du liker å tenke på Jesus når du knuller kona er det en sak mellom dere to. :)

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Antall liker
0
Gjestemedlem skrev:
Jeg har mye mer respekt for denne holdningen enn dem som bare plukker sukkerbitene fra tekstene og går med skylapper for de litt mindre koselige aspektene. Er man for feig og unnlatende til å forholde seg til de mer ukomfortable aspektene er man vel bare lekekristen?
Det her er jeg helt uenig i. Å være så bokstavtro mot en tekst som her antydet er helt feil etter min mening. Da får man i hvert fall skylapper! Så lenge det står i Skriften, uansett hvilken skrift det er snakk om, er det ingen grenser for hva man kan si og gjøre. Uansett hvor umenneskelig det er.

Nei, jeg oppfordrer alle til å tenke selv, og finne sin egen vei, sin egen Sannhet. Det finnes ikke bare en Sannhet, men hvert menneske har sin egen. Altså er Sannhet subjektiv, ikke objektiv.

Derfor mener jeg at vi må være kritiske til alle Skrifter, og lytte til vårt eget hjerte. Hvis vi har god evne til det vet vi hva som er sant for oss. Hvis Skriften ikke stemmer med hva du føler, forkast Skriften!

Jeg har lest en del i Bibelen jeg også, og sier glatt at her er det mye som er bra, men også noe som etter min mening er feil. Om det gjør meg til en lekekristen, og hvorvidt Gjestemedlem respekterer meg for det, er hans problem. 8)

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Antall liker
0
Husk at Bibelen, og alle andre Skrifter som blir fremholdt som Guds Ord, er skrevet av mennesker. De fleste av dem har utvilsomt vært inspirert av Gud, det tviler jeg ikke på, jeg mener snarere at slik er det.

Men: Det er en faktor her som man må ta hensyn til: Når Gud inpirerer et menneske til å skrive går Guds ord gjennom et filter, og det filteret er mennesket som mottar budskapet. Dette mennesket vil alltid farge budskapet i større eller mindre grad (Sammenlikninger med hifi? Kanskje det). Denne fargingen vil være dette menneskets levde liv og preferanser, tiden han/hun lever i og stedet han/hun bor på. Hva som er gjengs oppfatning om alt mulig der og da.

Hvis verden skal komme noe videre rent åndelig er dette faktorer vi bør ta hensyn til. Jeg mener at samtlige Skrifter som finnes rundt i verden bør tas opp til ny vurdering fra tid til annen, og Sannhetene der burde settes på prøve av og til (det er vel det Schau gjør, men jeg vet ikke om det er det som er hans hensikt). Akkurat som vitenskapsmenn gjør. Siden de har denne holdningen har verden kommet langt innenfor vitenskap, mens vi når det gjelder åndelighet er på barnehagenivå. Og, for å komme til "førsteklasse på barneskolen", må vi først akseptere dette. Først da kan vi komme videre.

Kombinasjonen vitenskapelig avansert og åndelig primitiv er en farlig kombinasjon! :)

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Antall liker
0
Rune S skrev:
Her går det unna.....

Det er trist å se at så mange har et så negativt bilde av kristendom og jeg tror Jesus ofte gråter over måten vi i bakkemannskapet representerer Han overfor sine elskede mennesker.Jeg tror Han elsker alle,enten dere tror det eller ei,også de som spotter Han og med selvsikkerhet slår spikrene godt fast i Hans hender og føtter.

Så får dere bare diskutere videre,og får bare minne igjen om at jeg misjonerer ikke for å vere ekkel med folk men fordi jeg vil at flest mulig skal få muligheten til å oppleve denne gaven.For det er en fantastisk gave og jeg vet ikke om noen ting i verden som kan tilfredstille meg på denne måten.Viss jeg går på kompromiss med Hans Ord så beveger jeg meg vekk fra Gud og Hans Liv,og det føles ikke så bra for å si det mildt.Da mister jeg etterhvert freden,gleden,kjærligheten,og det skjer gradvis,det er nemlig slik Satan jobber.Det begynner med en forlokkende tanke,så velger man kanskje å prøve den tingen,og så er slangen klar med neste fase,og før en vet ordet av det så er livet blitt dødt.Dette har jeg opplevd flere ganger enn jeg liker å tenke på.Heldigvis har jeg fått kommet tilbake hver gang,takk og pris til min Skaper!

Jeg prøver å hinte til at født på ny er et kjernebegrep,men jeg forstår at det er vanskelig å forstå hva det betyr uten å ha opplevd det.Selv er jeg 34 år og har problemer med å se at jeg klarer å forandre meg nevneverdig på egen hånd,og det er kanskje derfor det føles så merkelig å bli forandret iløpet av sekunder når man tar imot Jesus.Dette er ting vi ikke kan forklare,og svært få har sett Jesus i det øyeblikket man tar imot,men der skjer en klar forandring innvendig,en fred,glede,trygghet osv. og man blir fyllt av kjærlighet til andre.Ikke rart siden Gud er kjærlighet!
Satan er løgneren og morderen,det er han som påfører oss ulykke og sykdom viss Gud tar vekk sin beskyttende hånd over våre liv.Viss et menneske bryr seg katten om Gud og spotter og latterligjør,så virker det ofte som Gud fortsetter og elske det mennesket og lar sine velsignelser strømme imot en,selvsagt helt uforståelig og ufortjent i menneskelige øyne,men innimellom tror jeg også Han tillater Satan og få herje med oss for å lære oss noe verdifullt og fruktbart.Det står blant annet at Gud står de stolte imot.
Jeg tror rett og slett at Gud stiller en del krav til oss SAMTIDIG som Han elsker oss med en kjærlighet som vi i våre beste øyeblikk kanskje har en promille av,og Han venter alltid med åpne armer på de som velger å vende tilbake til Ham.La aldri Satan lure dere til å tro at det er for sent eller at man har gjort så mye galt at Gud ikke tilgir.Gud tilgir gjennom sin Sønn og Han bare venter på å få dele ut av sine mange velsignelser,som Han har planlagt for vert menneske idet Han skapte det!

Mvh
Noe av det du skriver her er vel myntet på mine innlegg. Jeg beklager dem, de var lite konstruktive og skrevet litt i affekt. Fremmer ikke god dialog, liksom. Du må gjerne se bort fra dem, og heller lese det jeg har skrevet i mine to innlegg rett over dette! :)

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.247
Torget vurderinger
11
Gjestemedlem skrev:
Ikke vet jeg, jeg trodde jo ikke det helller. Men hver eneste gang jeg siterer noe tvilsomt fra den gamle delen får jeg høre fra kristne her at dette skal man ikke bry seg med lenger og det kun er Jesus og det nye testamentet som gjelder nå. Kanskje det bare er en slags fornektelse for mange kristne som ikke klarer å se helheten i øynene og som stirrer seg blind på det de liker.

Er det dem eller jeg som har misforstått dette?
Vi misforstår vel alle innimellom ;)

Der kom en ny pakt eller et slags skille med Jesus og Den Hellige Ånd,men Gud er den samme i gamle testamentet som i det nye.Etter Jesus kom til jorden som Offerlam er der ingen vei til Faderen uten gjennom Jesus.
Selv føler jeg at jeg lærer mer om Gud i GT og mest om Jesus og Den Hellige Ånd i NT.

Vi har alle for lett for å sette ting i bås for å få oversikt,men Gud tror jeg aldri vi kommer til å klare å sette i bås.Jeg tror Han er så mangfoldig at selv med en evighet har vi ikke sjanse å forstå alt som Han er.
Tror mange tenker på Gud som en gudommelig versjon av julenissen,og de har kanskje mange likhetstrekk :) ,men Gud er uansett så mye mye mer.Jeg tror ikke Han er slik at Han synst alt vi gjør er helt greit ,som en liten dumsnill kosebamse.Han er helt sikkert snillere og mer kjærlighetsfull enn alt og alle vi kjenner til,men Han setter også agenda ,og vil og skal vere Gud.Han gir bedre gaver til Sine barn enn noen forelder her på jorden,og Han sier også fra når barnet trår feil og gjør noe det ikke skal gjør.Han vet hva som er rett og galt,mens vi må opplæres i dette av vår himmelske Far på samme måte som et barn her i verden må oppdras.

IMHO ;) Bare for å vere litt politisk korrekt i politiske korrekte tider

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.247
Torget vurderinger
11
Unplugged skrev:
Noe av det du skriver her er vel myntet på mine innlegg. Jeg beklager dem, de var lite konstruktive og skrevet litt i affekt. Fremmer ikke god dialog, liksom. Du må gjerne se bort fra dem, og heller lese det jeg har skrevet i mine to innlegg rett over dette! :)
Nei,jeg tenkte ikke på deg ;)

Du fremstår som et meget omtenksomt og godt menneske :)
Jeg tror fullt og helt på at Jesus er den eneste veien til Gud og jeg ser helst at jeg får med så mange som mulig til himmelen.Uten Jesus tror jeg ikke det er mulig å komme dit,og jeg tror Han svært gjerne vil ha deg og alle andre av sine barn med :) .

Mvh

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Antall liker
0
Rune S skrev:
Unplugged skrev:
Nei,jeg tenkte ikke på deg ;)

Du fremstår som et meget omtenksomt og godt menneske :)
Jeg tror fullt og helt på at Jesus er den eneste veien til Gud og jeg ser helst at jeg får med så mange som mulig til himmelen.Uten Jesus tror jeg ikke det er mulig å komme dit,og jeg tror Han svært gjerne vil ha deg og alle andre av sine barn med :) .

Mvh
Don't worry about it! :)

Heldigvis for meg og alle andre finnes det flere veier til Gud. ;) Men, hvis det funker for deg å tro som du gjør, er du fri til å gjøre det.

Det er umulig å leve eller å dø uten Gud, men det er ikke umulig å tro at du gjør det.
Hvis du tror at du lever eller dør uten Gud, vil du erfare at du gjør det.
Du kan ha denne erfaringen så lenge du ønsker.
Du kan ende denne erfaringen når du måtte ønske det.

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.247
Torget vurderinger
11
Unplugged skrev:
Nei, jeg oppfordrer alle til å tenke selv, og finne sin egen vei, sin egen Sannhet. Det finnes ikke bare en Sannhet, men hvert menneske har sin egen. Altså er Sannhet subjektiv, ikke objektiv.

Derfor mener jeg at vi må være kritiske til alle Skrifter, og lytte til vårt eget hjerte. Hvis vi har god evne til det vet vi hva som er sant for oss. Hvis Skriften ikke stemmer med hva du føler, forkast Skriften!
Jeg forstår at mange mener at de fine flotte levereglene som alle klarer å kjapt fast food fordøye i bergprekenen og lignende er noe som enhver kardemommefyr kunne funnet på,MEN der er jeg helt uenig.Jeg tror alt dette fornuftige kommer fra Gud og Han har også andre ting som ikke stryker oss medhårs som vil berike oss enda mer,men vi er ikke villige til å slippe stoltheten og egoismen i at vi vet best.
Man trenger kun å se et diskusjonsprogram for å forstå at mennesket ikke klarer å bli enig om hva som er rett og galt.

En kannibal føler at det er greit å grille naboen servert med fries og BBQ saus,en pedofil føler at det han gjør i et overgrepsøyeblikk er greit,han som skjøt og drepte elever på en skole i Finnland nylig føllte at det han gjorde var rett.Hva skal man si til desse? At de er mindre verdt og kan ikke føle slik de føler?

Følelser og tanker er foresten arenaen der åndekampen om vår sjel eller ånd foregår,og der er det satan fører sin avskyelige og grusomme kamp.Lar vi oss lede av satans tanker og setter de ut i praksis,da er helvete løst.
Med Jesus kan dere ta livsfarlige tanker og følelser fra satan til fange, og stå imot i Jesu navn,stå imot demoniske tanker om frykt,skam,sinne,mindreverd,ta livet av seg eller andre osv. ,men denne kampen klarer ingen å vinne uten Jesus!!!

Mvh

S

Slubbert

Gjest
Rune S skrev:
Lar vi oss lede av satans tanker og setter de ut i praksis,da er helvete løst.
Tull, jeg har gjort det hele livet og ingenting har skjedd.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Skjønner heller ikke at Gud blir omtalt som "Han", med stor H. Bare nok et eksempel på hvor sjåvenistisk Kristendommen, eller for den saks skyld andre religioner, er.

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Antall liker
0
ErosLoveking skrev:
Skjønner heller ikke at Gud blir omtalt som "Han", med stor H. Bare nok et eksempel på hvor sjåvenistisk Kristendommen, eller for den saks skyld andre religioner, er.
Jeg har gjort det i mine innlegg de siste sidene, men det er bare fordi jeg har referert til den gjengse oppfatningen av Gud. Når jeg snakker om Gud slik jeg ser Gud bruker jeg hverken han eller hun. Eller evt. begge deler.

Gaahl

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.08.2007
Antall liker
0
Rune S
Gråter jesus over de millioner på millioner av Aztekere som ble slaktet ned i Jesu navn? Gråter Jesus over Inka indianerene som ble sendt på flukt, slaktet ned og utryddet i Jesu navn? Gråter Jesus over de tusener på tusener av norske hedninger som fikk helt flytende bly i halsen, som fikk tarmene trekkt ut og fikk valget mellom kristendommen eller sverdet? Gråter Jesus over de mange kulturer og tradisjoner som har blitt visket ut fra jordens overflate i hans navn? Gråter jesus over de hundretusner, om ikke millioner, av fritenkere og "hekser" som ble brennt på bålet under inkvisjonene?

Intet navn i verdenshistorien har påført verden større lidelser gjennom 2000 år enn denne Jesus Kristus.

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Antall liker
0
Gaahl skrev:
Rune S
Gråter jesus over de millioner på millioner av Aztekere som ble slaktet ned i Jesu navn? Gråter Jesus over Inka indianerene som ble sendt på flukt, slaktet ned og utryddet i Jesu navn? Gråter Jesus over de tusener på tusener av norske hedninger som fikk helt flytende bly i halsen, som fikk tarmene trekkt ut og fikk valget mellom kristendommen eller sverdet? Gråter Jesus over de mange kulturer og tradisjoner som har blitt visket ut fra jordens overflate i hans navn? Gråter jesus over de hundretusner, om ikke millioner, av fritenkere og "hekser" som ble brennt på bålet under inkvisjonene?

Intet navn i verdenshistorien har påført verden større lidelser gjennom 2000 år enn denne Jesus Kristus.
Jamen kjære deg, det er da ikke Jesus som har påført verden disse lidelsene.
Om Jesus gråter over alle som har blitt påført lidelse gjennom historien i hans navn? Hva tror du?

God, save me from your followers!

G

Gjestemedlem

Gjest
Unplugged skrev:
Jamen kjære deg, det er da ikke Jesus som har påført verden disse lidelsene.
Om Jesus gråter over alle som har blitt påført lidelse gjennom historien i hans navn? Hva tror du?

God, save me from your followers!
Jepps, du har sett kjernen i problemet. Det er ikke jesus men de kristne som er skurkene. jesus, eller mannen legenden er basert på, er død for lenge siden, hvis han da var født i det hele tatt.

Vi får sette vår lit til at noen finner opp en tidsmaskin en gang slik at noen kan reise tilbake og putte polonium i myrraboksen. :-\ Det er vel eneste måten å få slutt på landeplagen.

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Antall liker
4
Gaahl skrev:
Rune S

Til det vil jeg si et rungende : JA!!

Til det vil jeg si: NEI !!
De som har påført verden/mennesker/dyr lidelser, kan kort og godt sammenfattes i et ord: Mennesket!
Vi oppfører oss som små barn, tenker kortsiktig og lar øyeblikkets behag styre våre liv. Derfor går det meste i dass! Etterpå, når vi ser resultatet av det vi har gjort, knytter vi neven mot Gud og sier han er ukjærlig og urettferdig som lar dette skje.

Gaahl

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.08.2007
Antall liker
0
Jeg skrev ikke at Jesus selv har påført verden disse lidelsene. Jeg skriver handlinger utført i "jesus navn". Det er en forskjell. Handlinger utført av Jesus sine "fotsoldater", om man kan kalle de det. Dere hevder nå selvsagt at tidene har forandret seg. Og det er jo til dels riktig. Etter at den kristne kirke hadde slaktet ned det som var av intelektuell motkraft, alternativ "naturvennlig religion" (Åsatro++), og utryddet flere høyt utviklede kulturer, samt lemlestet og drept noen hundre tusen kjettere. Så var det plutselig ikke lov å drepe lengre.

Kristendommen har i seg selv en så grusom historie, og har utført så mye død og fordervelse rundt om at det er direkte skammelig at dette er vår statsreleigion.
Det spiller ingen rolle om kirken (hjørnestenen i kristendommen) har blitt "snill" de seneste årene.
Vi hadde ikke tilbedd, gitt støtte til, eller strømmet til for å høre på Adolf Hitler, selv om han skulle blitt "snill" på sine eldre dager. Samme hvor "hyggelige" saker han hadde forkynt.

Den kristne kirke (den norske inkludert) har påført denne verden så mye faenskap og pinsle at de aldri kan tilgis.
Målet helligjør ikke middelet.

Jeg ser dog at mitt forrigle innlegg kunne missforståes. Jeg mente ikke Jesus som person eller hva han forkynte. Derimot de drapsmenn som har operert under "Jesus sitt navn" I 2000 år. Nemmelig den Kristne kirke.

Dere kan himmle med øynene og riste på hodet så mye dere vil. Det er et uomtvistelig faktum at Kirken har drept for fote gjennom hele historien. Adolf Hitler blir jo bare som en skolegutt i regne i forhold til hva kirken har klart å utrette oppigjennom. Den samme kirke som dere møter opp i hver søndag.

Ikke rart dere begynner prekenen med, "Tilgi meg, syndige menneske".

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Antall liker
4
Gaahl skrev:
Jeg skrev ikke at Jesus selv har påført verden disse lidelsene. Jeg skriver handlinger utført i "jesus navn". Det er en forskjell. Handlinger utført av Jesus sine "fotsoldater", om man kan kalle de det. Dere hevder nå selvsagt at tidene har forandret seg. Og det er jo til dels riktig. Etter at den kristne kirke hadde slaktet ned det som var av intelektuell motkraft, alternativ "naturvennlig religion" (Åsatro++), og utryddet flere høyt utviklede kulturer, samt lemlestet og drept noen hundre tusen kjettere. Så var det plutselig ikke lov å drepe lengre.

Kristendommen har i seg selv en så grusom historie, og har utført så mye død og fordervelse rundt om at det er direkte skammelig at dette er vår statsreleigion.
Det spiller ingen rolle om kirken (hjørnestenen i kristendommen) har blitt "snill" de seneste årene.
Vi hadde ikke tilbedd, gitt støtte til, eller strømmet til for å høre på Adolf Hitler, selv om han skulle blitt "snill" på sine eldre dager. Samme hvor "hyggelige" saker han hadde forkynt.

Den kristne kirke (den norske inkludert) har påført denne verden så mye faenskap og pinsle at de aldri kan tilgis.
Målet helligjør ikke middelet.

Jeg ser dog at mitt forrigle innlegg kunne missforståes. Jeg mente ikke Jesus som person eller hva han forkynte. Derimot de drapsmenn som har operert under "Jesus sitt navn" I 2000 år. Nemmelig den Kristne kirke.

Dere kan himmle med øynene og riste på hodet så mye dere vil. Det er et uomtvistelig faktum at Kirken har drept for fote gjennom hele historien. Adolf Hitler blir jo bare som en skolegutt i regne i forhold til hva kirken har klart å utrette oppigjennom. Den samme kirke som dere møter opp i hver søndag.

Ikke rart dere begynner prekenen med, "Tilgi meg, syndige menneske".
Som personlig kristen føler jeg meg hverken mer eller mindre skyldig i forhold til deg, i de ugjerningene du beskriver. Mitt forhold til kristendommen er forankret i Jesus sin lære og ikke i hva en masse mer eller mindre kulturskadde individer har foretatt seg i Jesu navn.

Dette står i Matteus kap.7 vers 21 Ikke enhver som sier til meg: 'Herre, Herre!' skal komme inn i himmelriket, men den som gjør min himmelske Fars vilje. 22 Mange skal si til meg på den dagen: 'Herre, Herre! Har vi ikke profetert ved ditt navn, drevet ut onde ånder ved ditt navn og gjort mange mektige gjerninger ved ditt navn?' 23 Da skal jeg si dem rett ut: 'Jeg har aldri kjent dere. Bort fra meg, dere som gjør urett!'

Klar tale det!

G

Gjestemedlem

Gjest
Hvorfor ikke bli buddist, frimerkesamler, vegetarianer eller noe annet fredelig i stedet for å følge denne åndelige utgaven av Tyfus Marie da?

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Antall liker
4
Gjestemedlem skrev:
Hvorfor ikke bli buddist, frimerkesamler, vegetarianer eller noe annet fredelig i stedet for å følge denne åndelige utgaven av Tyfus Marie da?
Fordi: Mitt forhold til kristendommen er forankret i Jesus sin lære og ikke i hva en masse mer eller mindre kulturskadde individer har foretatt seg i Jesu navn.

G

Gjestemedlem

Gjest
Geir_Bjerkaas skrev:
Gjestemedlem skrev:
Fordi: Mitt forhold til kristendommen er forankret i Jesus sin lære og ikke i hva en masse mer eller mindre kulturskadde individer har foretatt seg i Jesu navn.
Ok. Men hvis dette hadde vært tilfelle og ikke bare fagre ord. Hvorfor ser du ikke da kristendommen som en privat personlig greie mellom deg og jesusbarnet da og ikke allierer det med de "kulturskadde individene" i kirken som står bak alt dette som du hevder du tar avstand fra da?

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Antall liker
4
Gjestemedlem skrev:
Geir_Bjerkaas skrev:
Gjestemedlem skrev:
Ok. Men hvis dette hadde vært tilfelle og ikke bare fagre ord. Hvorfor ser du ikke da kristendommen som en privat personlig greie mellom deg og jesusbarnet da og ikke allierer det med de "kulturskadde individene" i kirken som står bak alt dette som du hevder du tar avstand fra da?
Jeg holder ikke nålevende kristne ansvarlige for det kirken har foretatt seg av gode/onde gjerninger opp i gjennom historien. Her må enhver svare for seg selv, dvs. leve i en daglig omvendelse. Jeg tror at som kristen er det nødvendig og bra for meg å ha et fellesskap med andre kristne. Her er idealet: ;D

Fellesskapet mellom de troende
Apgj. Kap. 2
42 De holdt seg trofast til apostlenes lære og fellesskapet, til brødsbrytelsen og bønnene. 43 Hver og en ble grepet av ærefrykt, og mange under og tegn ble gjort av apostlene. 44 Alle de troende holdt sammen og hadde alt felles. 45 De solgte eiendommene sine og det de ellers eide, og delte ut til alle etter som hver enkelt trengte det. 46 Hver dag holdt de trofast sammen på tempelplassen, og i hjemmene brøt de brødet og spiste sammen med oppriktig og hjertelig glede. 47 De sang og lovpriste Gud og var godt likt i hele folket. Og hver dag la Herren til nye som lot seg frelse.

K

knutinh

Gjest
Geir_Bjerkaas skrev:
Ser du noen tilfeller i dag hvor fandenskap utføres av mennesker som ser på seg selv som kristne og som får bred støtte av andre som ser på seg selv som kristne?

Hva synes du om å frita staten Israel for moralsk og juridisk ansvar med det som grunn at de representerer guds folk?

Hva synes du om å henvise til private samtaler med din Gud som forsvar for å gå til krig mot et hedensk land med ti-tusener av døde som resultat?

Hva synes du om deling mellom privat religion og offentlig religion. Er tro et personlig eller offentlig anliggende?

Hva synes du om kristne mennesker som evt er ute av stand til å kritisere andre individer dersom de tilhører samme religion som en selv? Er ikke det en form for sjåvinisme beslektet med tanken som fikk conquistadorene til å utrydde et helt kontinent?

-k

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Nå har jeg ikke lest alt som er skrevet siden sist i denne tråden, men ser at den nå handler om kristendom generelt.
Når det kommer til programmet man egentlig diskuterte så har jeg omsider fått sett episode nummer to ( tok den opp på video, har ikke sett den første) og synes faktisk at programmet var bra og ganske tankevekkende, dessuten tidvis morsomt, spesielt da han var på fest med disse sosseguttene fra Bærum.
Hadde programmet hatt en litt annen vinkling enn å være ute etter å ”ta” kristendommen, som vel ligger under her, eller i alle fall oppfattes det sånn av enkelte, så hadde det i alle fall ikke vært noe å bråke om. Tvert i mot så satte det ting litt i perspektiv, bare den sammenligningen hvor mange mennesker som kunne vært reddet om vi brukte pengene vi fester opp på å redde folk som sulter i hjel var jo noe å tenke over.

Grunnen til at mange forsvarer Israel har ikke nødvendigvis noe med at jødene er Guds utvalgte folk å gjøre knutinh, det er rett og slett bare at man har et annet syn på hva som er rett og galt i konflikten der nede, og at man mener at også Israel har rett til å eksistere og har rett til å beskytte seg. Guds utvalgte folk betyr heller ikke at de er mer verdt enn andre, men at de var utpekt til en oppgave.
Når det gjelder gamle testamentet så følger ikke de kristne alle de rare levereglene der som handlet om at man ikke kan spise svinekjøtt, ikke kan gå i klær vevd av forskjellige typer tråd, omskjæring av gutter, regler om hvordan man skal dyrke og en masse andre lignende sære påbud og forbud, om man ikke skal leve etter dette så kan man ikke da komme med noen løsrevne sitater fra mosebøkene om homofili osv. og hevde at dette er gyldig. Nå står det jo også noe om homofili i det nye testamentet, men jeg mener at man må lese enhver skrift som en helhet, og ikke som løsrevne setninger, og så lenge Jesus sitt hovedbudskap var så klart når det kom til kjærlighet så blir det absurd for meg å krenke en stor gruppe mennesker ved å henvise til noen setninger av Paulus og hans noe anstrengte forhold til homofili.
Ville Jesus fordømt mennesker for å leve sånn som de var skapt om han hadde hatt mulighet til å uttale seg om det i dag? Det tviler jeg svært på, og ved å tviholde på denne slags barbariske holdninger overfor uskyldige mennesker ødelegger de kristne utrolig mye for seg selv og stiller seg selv i et underlig lys. Størst av alt er kjærligheten, men ikke for homofile?

S

Slubbert

Gjest
Denne tråden gjør meg temmelig overbevist om at korstogene og inkvisisjonen vil fortsette selv om kristendommen forsvinner.

Slapp av, den er borte fra Europa på et par-tre generasjoner. Det skal imidlertid sies at det vi får istedet, blir mye mye verre.

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Antall liker
4
knutinh skrev:
Geir_Bjerkaas skrev:
1 Ser du noen tilfeller i dag hvor fandenskap utføres av mennesker som ser på seg selv som kristne og som får bred støtte av andre som ser på seg selv som kristne?

.

2 Hva synes du om å frita staten Israel for moralsk og juridisk ansvar med det som grunn at de representerer guds folk?

.

3 Hva synes du om å henvise til private samtaler med din Gud som forsvar for å gå til krig mot et hedensk land med ti-tusener av døde som resultat?

4 Hva synes du om deling mellom privat religion og offentlig religion. Er tro et personlig eller offentlig anliggende?

5 Hva synes du om kristne mennesker som evt er ute av stand til å kritisere andre individer dersom de tilhører samme religion som en selv? Er ikke det en form for sjåvinisme beslektet med tanken som fikk conquistadorene til å utrydde et helt kontinent?

-k
1. Javisst, jeg ser både kristne og hedninger som gjør ting jeg tar skarp avstand fra. Jeg tar imidlertid ikke ansvar for disse handlingene, bare for det jeg selv og mine nærmeste foretar oss. Dette innebærer at om jeg er med i en menighet som har et offisiellt syn som jeg finner ut at bryter med mitt eget( i en sak som er viktig for meg) må jeg ta konsekvensen av det. Først prøve å forandre på dette, deretter evt. melde meg ut.

2. Jeg synes ikke man skal frita staten Israel for moralsk og juridisk ansvar for sine handlinger. Heller ingen andre stater.

3. Jeg er både pasifist og kristen og tar følgelig sterk avstand fra dette. Min pasifisme grunngir jeg i det Jesus sa om tilgivelse:

Da gikk Peter til ham og spurte: «Herre, hvor mange ganger skal min bror kunne synde mot meg, og jeg likevel tilgi ham? Så mange som sju?» «Ikke sju ganger,» svarte Jesus, «men jeg sier deg: sytti ganger sju!

4. Jeg mener at tro er et personlig anliggende. Det fritar ikke meg fra å ha holdninger til saker, og prøve å påvirke samfunnet på lik linje med andre mennesker. Men jeg er veldig redd for en kirke som utøver reel makt. Når presten og lensmann skal bestemme hva andre skal gjøre. Slik de gjorde på den tida folk emigrerte til USA bla.fordi de ble forfulgt her hjemme pga feil utøvelse av tro.

5. Jeg synes ikke noe om kameraderi enten det er samme menighet, parti eller losje som hindrer et kritisk søkelys på ting.

K

knutinh

Gjest
Geir_Bjerkaas skrev:
1. Javisst, jeg ser både kristne og hedninger som gjør ting jeg tar skarp avstand fra. Jeg tar imidlertid ikke ansvar for disse handlingene, bare for det jeg selv og mine nærmeste foretar oss. Dette innebærer at om jeg er med i en menighet som har et offisiellt syn som jeg finner ut at bryter med mitt eget( i en sak som er viktig for meg) må jeg ta konsekvensen av det. Først prøve å forandre på dette, deretter evt. melde meg ut.

2. Jeg synes ikke man skal frita staten Israel for moralsk og juridisk ansvar for sine handlinger. Heller ingen andre stater.

3. Jeg er både pasifist og kristen og tar følgelig sterk avstand fra dette. Min pasifisme grunngir jeg i det Jesus sa om tilgivelse:

Da gikk Peter til ham og spurte: «Herre, hvor mange ganger skal min bror kunne synde mot meg, og jeg likevel tilgi ham? Så mange som sju?» «Ikke sju ganger,» svarte Jesus, «men jeg sier deg: sytti ganger sju!

4. Jeg mener at tro er et personlig anliggende. Det fritar ikke meg fra å ha holdninger til saker, og prøve å påvirke samfunnet på lik linje med andre mennesker. Men jeg er veldig redd for en kirke som utøver reel makt. Når presten og lensmann skal bestemme hva andre skal gjøre. Slik de gjorde på den tida folk emigrerte til USA bla.fordi de ble forfulgt her hjemme pga feil utøvelse av tro.

5. Jeg synes ikke noe om kameraderi enten det er samme menighet, parti eller losje som hindrer et kritisk søkelys på ting.
Veldig vettuge svar.

-k

K

knutinh

Gjest
Komponenten skrev:
Grunnen til at mange forsvarer Israel har ikke nødvendigvis noe med at jødene er Guds utvalgte folk å gjøre knutinh, det er rett og slett bare at man har et annet syn på hva som er rett og galt i konflikten der nede, og at man mener at også Israel har rett til å eksistere og har rett til å beskytte seg. Guds utvalgte folk betyr heller ikke at de er mer verdt enn andre, men at de var utpekt til en oppgave.
Jeg tror kanskje ikke du leste spørsmålet mitt. Se på Geir sitt svar, han oppfattet det.

Jeg hadde en konkret religionslærer som misjonerte ovenfor 24 16-åringer med at staten Israel var hevet over enhver kritikk for brudd mot menneskerettighetene ene og alene fordi de var Guds utvalgte folk.

Hva folk måtte ha som motivasjon for å støtte/kritisere Israel eller andre kan sikkert være så mangt, og venstre-sidas overbevisning kan være like "religiøs" som konservativ høyresides religiøsitet. Spørsmålet mitt er om statusen som Guds utvalgte fritar dem for kritikk. Det burde være et enkelt ja/nei-spørsmål.

-k

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.247
Torget vurderinger
11
knutinh skrev:
Hva folk måtte ha som motivasjon for å støtte/kritisere Israel eller andre kan sikkert være så mangt, og venstre-sidas overbevisning kan være like "religiøs" som konservativ høyresides religiøsitet. Spørsmålet mitt er om statusen som Guds utvalgte fritar dem for kritikk. Det burde være et enkelt ja/nei-spørsmål.

-k
Nei,i demokratiske land står en fritt til å kritisere så mye en bare orker.

Viss man ser på en konflikt, bør ikke begge parter stå likt og kritiseres utifra samme grunn-kriterium ?

K

knutinh

Gjest
Rune S skrev:
Nei,i demokratiske land står en fritt til å kritisere så mye en bare orker.

Viss man ser på en konflikt, bør ikke begge parter stå likt og kritiseres utifra samme grunn-kriterium ?
Min mening var ikke å dra tråden i retning en for/imot Israel-konflikt, men ja. Hvilke enn kriterier man legger til grunn for kritikkverdig oppførsel bør gjelde alle parter, ikke bare de man liker dårlig av andre grunner.

Dersom man kritiserer staten Israel fordi man har noe uoppgjort med det predominante folkeslaget der så bør man være såpass ærlig at man oppgir den egentlige grunnen til at man kommer med kritikk.

-k

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.247
Torget vurderinger
11
Hyggelig å kunne vere enige innimellom Knut ! :)

Mvh
Rune

G

Gjestemedlem

Gjest
Ikke bare islamister som er selvmordsbombere.

"Minst 30 medlemmer av en russisk sekt har barrikadert seg i en avsidesliggende hule for å vente på Dommedag. De truer med å begå selvmord hvis politiet griper inn.

- De har stengt inngangen, de nekter å komme ut og de truer med å sprenge seg selv i lufta. De sier de har en gasstank de vil sprenge, sa en tjenestemann hos den lokale statsadvokaten til nyhetsbyrået Reuters.

- Disse menneskene er enkle kristne. De sier at kirken svikter sine oppgaver, at verdens ende er nær og at de gjør det de må gjøre for å bli frelst,

Blant menneskene i hulen er det fire barn. "

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=185658

http://www.dagsavisen.no/utenriks/article321549.ece

Topp Bunn