rendezvous with rama

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.791
    Antall liker
    21.344
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    jepp, handlet derfra nettopp! ;)

    har nok likeretterrør til å klare meg dette og neste liv.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.791
    Antall liker
    21.344
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    lurer på hvor mange ganger jeg har stacket opp lifetime supply av et eller annet rør, for så å finne ut etter noen år at jeg neppe får bruk for det igjen med det aller første...
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.791
    Antall liker
    21.344
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    slukets veier er uransakelige.
    sluket gir og sluket tar.
     
    Sist redigert:

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.791
    Antall liker
    21.344
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    rart det der med selektiv hukommelse.

    med så mye alkohol og våkenetter opp gjennom åra, så er det ikke fritt for at mange minner er fortrengt eller glemt.
    men fyttihælvete så flink jeg er til å huske hi-fi - og alle faser av min datters oppvekst.

    dette bildet er tatt noen dager etter at hun ble født på haukeland.
    hun, som babyer flest, så ikke ut i måneskinn, men jeg syntes selvfølgelig hun var det vakreste jeg noengang hadde sett.
    vi bodde på minde, et par hjørnespark fra brann stadion.
    fattige og lykkelige nyetablerere (sjekk de flotte spisestolene).
    elin jobbet i statped og jeg var musikkjournalist og spellemann (glemte visst en r mellom p og e der...).

    men fin hi-fi hadde jeg.

    på tidspunktet bildet ble tatt besto anlegget av:
    jean marie reynaud offrande
    ear yoshino v20
    musical fidelity cdpre 24
    kimber 8tc
    kimber kcag

    andre ting som fløy ut og inn av kåken de to årene vi bodde der var bl.a.:
    ear 864
    ear 869
    holfi nb2
    unison research smart 845 monoblokker
    reference 3a mm de capo
    spica tc60
    spica tc50

    pluss en haug av andre ting jeg ikke orker å kjede dere med, selv om jeg husker hver eneste hi-fi dings på et hvilket som helst tidspunkt av livet som om det var i går.
    på samme måte som jeg husker min datters bevegelser og utrykk, ting hun har sagt, etc, nærmest sekund for sekund fra hun så dagslys for første gang og frem til hun nå er en meningsterk og småtrassig ung frøken på snart tretten år.



    IMG_1220.jpg
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.659
    Antall liker
    103.339
    Torget vurderinger
    23
    Farget du håret på den tiden eller er det en fugl som har driti deg i hue?? Håper jo egentlig det da :D
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.791
    Antall liker
    21.344
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Farget du håret på den tiden eller er det en fugl som har driti deg i hue?? Håper jo egentlig det da :D

    jeg måtte faen meg ut med 600kr hos frisøren for å få håret bleket, sluks!
    det var ikke mye hjelp å få fra fuglene.
    de var for opptatt med å dumpe fra seg i kjeften din, som vanlig.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Leser og tenker en ting.. Commitment.. Til det som betyr mest, din datter. Men og til en hobby som aldri vil slutte å gi deg gleder. På forskjellige plan, bære seg nye venner bokser eller simpelthen god musikk :)
     

    Horny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2004
    Innlegg
    1.003
    Antall liker
    1.328
    Torget vurderinger
    5
    Har helt glemt spisestolene og sveisen :) Men husker det låt supert med Ear V20 (den samme som jeg nesten kjøpte) og Reference 3A hos deg i Bergen. Hadde selv Avantgarde Uno og Audio Note Kit One på denne tiden. Og et par Spica TC60 som fortsatt står i boden. Siden har du vært gjennom ti ganger så mye stash, vi har begge fått oss platespillere, verden har begynt med streaming; halve hifisentralen har havnet på rør/horn-kjøret - i det hele tatt. Musikken holder seg. Nå skal jeg ta meg en øl og spille "Science friction" med XTC, høyt i halvgode øretelefoner mens ungene sover.
     
    Sist redigert:

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.908
    Antall liker
    26.822
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Min yngste jente blev 19år igår plutselig! og russ liv som vente fremover men jeg vet de er mer omtenksamme enn jeg selv var i samme alder! ellers er musikk livet som vanlgt, bare att man stadig oppdager nye ting med tiden:)
     
    Sist redigert:

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.791
    Antall liker
    21.344
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    fine betraktninger, karer.

    for å avslutte denne korte trippen ned minnesgata: slik ser 12 års utvikling ut:

    1) linh 6 måneder, i kåken på minde.
    2) et besøk hos shakespeare & company da vi var på førjulstur i paris for noen måneder siden.


    IMG_1368.jpg



    IMG_4434.JPG
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.659
    Antall liker
    103.339
    Torget vurderinger
    23
    Det farskapet der blir vanskelig å vri seg unna, Mesut! Øyne, draget rundt munnen... jepp. Du er faren!
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.791
    Antall liker
    21.344
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    postmannen hadde mange av de samme trekkene...
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.659
    Antall liker
    103.339
    Torget vurderinger
    23
    Ja, joo... men hu var da fra Somalia så vidt jeg husker :cool:
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.659
    Antall liker
    103.339
    Torget vurderinger
    23
    Den lille gutten til postmannen; "Poffftmannen, hvarfør leffffpar jag så hemffkt?"

    Postmannen; "Tyffft før faan, ftella inte til något helfffikke nu!"

    Hej då!
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Flott jente du har, le. Kjenner igjen fortelling di selv om min bare har rukket 15mnd.
    Du er garantert faren, og husker godt jeg ble varm av din datters forhold til faren sin da jeg var å hørte på mezzoene dine for x antall år siden:)
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.791
    Antall liker
    21.344
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    jepp, husker godt seansen da du var hjemme hos meg for å høre mezzo.
    siden den gang har årene og hi-fi'en fyket avgårde som ville hester over alle hauger, men de viktigste tingene jeg har notert meg, er at både du, vermin og flere av dere som den gang var "guttunger", nå har blitt staute fedre, og det er stas!
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.791
    Antall liker
    21.344
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    to perioder:
    92-93 og 03-05.

    mellom 76 og 85 befant jeg meg derimot i henholdsvis saigon, ba ria, my tho, på flyktingleir i singapore, oslo og nøtterøy ;)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.659
    Antall liker
    103.339
    Torget vurderinger
    23
    Den isoporkassa fra Saigon Sildesalgslag dere dreiv i land med er utstilt på hvalfangermuseet i Sandefjord! :D
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.659
    Antall liker
    103.339
    Torget vurderinger
    23
    Det forklarer spretterten og Hakkespettboka som stikker opp av baklomma på deg! Bra! Alltid bevare guttungen i seg.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.791
    Antall liker
    21.344
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Den isoporkassa fra Saigon Sildesalgslag dere dreiv i land med er utstilt på hvalfangermuseet i Sandefjord! :D

    tror jeg har lagt ut dette bildet tidligere i tråden, men her er balja.
    bygd av pappa & co etter at han slapp ut av konsentrasjonsleir/arbeidsleir.

    på dekk står kapteinen over alle kapteiner.


    IMG_4435.JPG
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.659
    Antall liker
    103.339
    Torget vurderinger
    23
    Har sett bildet - men husker ikke om det var hjemme hos deg eller her! Bælbarsk den guttungen ved rekka! En du kjenner? Ganske ung til å være kaptein :rolleyes:
    En herlig historie og et flott bevis på at det faktisk går an
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.947
    Antall liker
    17.286
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Balja var 3,5m bred og 13,5m lang, og var registrert som fiskebåt med løyve til å fiske i Mekong elva - kun et skalkeskjul, selvsagt. Min far, den avsatte rektor, bestemte seg å bygge den og organisere flukten selv etter at vi så å si ble lurt fra hus og grunn etter to tidligere forsøk av lure og utro bakmenn. Bare griseflaks og korrupte kystvakter gjorde at han unngikk livsvarig konsentrasjonsleir. Byggingen av egen båt ble finansiert ved spleiselag med to andre velstående bekjente. Vår del ble fremskaffet med lån av min tante, som hadde klart å legge til side en fin sum gjennom salg av tofu på torget - vi rasjonerte i mange år etter ankomst til Norge for å tilbakebetale henne. Båtens motor ble etter omhyggelig detektivarbeid sporet opp. Den lå på land og rustet i en bod, og ble overhalt bit for bit. Slike motorer var ikke lette å få tak i, og mange båter benyttet ombygde bilmotorer, noe min far mente ikke var sjødyktig nok. De fungerte fint i elvene, men havarerte lett når man var ute i åpent hav, der bølgene var langt høyere. Da bildet ble tatt var båten så å si klar, men far lot som den fortsatt hadde mye igjen før den var fullt seilbar, som en villedende manøver. Andre morsomme detaljer, var at den var utrustet med signalpistol, dieselkanon(!) og noen håndvåpen i tilfelle vi skulle støtte på slemme thailandske sjørøvere - de var beryktet for sine voldtekter og drap! Men vi kom da helskinnet frem etter åtte døgn drivende med havstrømmen, alle de 52 menneskene ombord, i motsetning til andre mindre heldige sjeler. Et norsk handelskip, fullastet med kjøretøy fra Japan og på vei til Singapore, forbarmet seg over oss.

    Dette var noen få detaljer. Mange flere var det selvsagt....:)
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.659
    Antall liker
    103.339
    Torget vurderinger
    23
    det er jo sjølveste meg det, vettu
    Jajaja... ække idiot! ;)

    Fantastisk historie - og en alvorlig tankevekker for en som syter for det minste ubehag og kvier seg for flytteprossess internt i Oslo. Jeg skammer meg.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.947
    Antall liker
    17.286
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Nåja, egentlig var det ikke annet enn DIY med sin egen familie og andres liv som innsats. Gevinsten var frihet og en lysere fremtid for sine barn. :)
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.791
    Antall liker
    21.344
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    det er noe usunt og ikke rent å lite ekkelt ved det å dra hjem tidlig fra jobb for å få ups-pakke på døra, sprette emballasjen, knipse bilder av elektronikkbokser og legge det ut på sosiale medier, men sånn har det altså blitt.

    dacen ankom fra london noen dager tidligere enn forventet.
    audio logic 34 mxl.
    denne er velkjent for de som har hengt med meg noen år, siden jeg tok inn den første allerede for 6 år siden.
    den beste digitalkilden jeg har hatt her hjemme - by far.
    den erstattet i sin tid en ontech rørdac.

    solgte den første 34 mxl i et anfall av et eller annet rart for 3-4 år siden, og har siden stadig tenkt på å hente den hjem igjen.
    oppo 105 + rørbuffer har vært helt greit å leve med, men da jeg så en 34 mxl i fantastisk stand og med mer bells and whistles enn forrige eksemplar, var det bare å hugge til.

    audio logic var digitalguru jerry ozments eget merke, og 34 mxl var den siste han skrudde sammen før han gikk bort noen få år etter (2010).
    ozment holdes for å være blant de største innen sitt felt i usa, og har jobbet for produsenter som conrad johnson, jadis, thor audio og altis, samt levert løsninger for studioer.

    første sjekk får smilet til å bre seg, og det passer usaklig dårlig å reise til kristiansand imorgen for å juryere for barnefilmfestivalen resten av uken...


    P1020920.jpg


    P1020922.jpg


    P1020921.jpg



    innmat...
    rør og interstage :cool:

    P1020923.jpg


    P1020924.jpg



    siste plassen i racket er fylt...

    P1020925.jpg
     
    Sist redigert:

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    En sterk historie som får en til å innse at det kanskje ikke er så verst her i landet likevel, alt tatt i betraktning. Respekt. Takk for at dere deler!
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    På tide med digitalrigg som matcher resten av det eklektiske oppsettet ditt, mesut.
    Gratulerer!
    Jeg hørte den forrige du hadde fra det samme huset, og den låt meget bra, så dette må bare bli stas.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.791
    Antall liker
    21.344
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    ja, er liksom siste brikken, dette her.
    ville ha noe jeg vet er bra.
    hører stadig frasen "det har skjedd så mye på digitalfronten", men i mine ører er stadig de analoge trinnene det viktigste i en dac, og jeg vet ikke om noen bedre måter å lage et utgangstrinn på enn det ozment har gjort med 34mxl.
    dac-chippen er jo ellers den tilårskomne og velkjente akm ak4394wf.

    "mer bells and whistles" betyr forresten ikke noe annet enn at dette eksemplaret er maxet ut med flere innganger (coax, aes/ebu og optisk) og har både rca og xlr utganger, derfor er boksen fylt med flere komponenter (dobbelt opp av enkelte ting).

    den skal låte identisk med den forrige jeg hadde.
    jerry ozment hadde alltid kun en dac i audio logic-sortimentet - den beste han kunne lage - og ikke "oppgraderte versjoner" med mer fancy stuff inside.

    (dessuten deilig å slippe 110-230v omformertrafo... den forrige ble kjøpt fra usa, mens denne ble hentet ut gjennom en engelsk forhandler og har hatt kun én eier. helt strøken!).
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn