rendezvous with rama

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.771
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    jeg står til knærna i berkley fireline.
    har tre ulike tykkelser i fiskeveska.
    men stumpen som skal brukes må i så fall vaskes grundig først.
    fireline har et sotbelegg som liksom skal gjøre snøret usynlig for fisken.

Sist redigert:

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Verdt å prøve. Brukte på akryl tallerken, men opplevde ikke at den avga noe «sot».
    Men mulig du kan gni av litt?. Finnes vel i andre farger også for den motebevisste :cool:

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.869
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Si meg, hvis hastigheten er stabil, hva oppnår man?
    Hvor er Bindtest Kameratene og Målemafia når man trenger dem?!

Sist redigert:

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.923
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    må jo ha noe med ovf av vibber fra motoren og evt høyere strekkfasthest som gir et tightere grep....?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.636
    Torget vurderinger
    23
    Opplevde tilfeller med svai på RX-1500 og original gummireim, dette var dog med alutallerken og ikke bronse (RX-1500G).
    MEN, no free lunch... dersom aramid K-15 knytes feil kan en høre en tydelig "ping" når den forlater tallerken etter å ha vært med rundt.

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    3.933
    Original aramidfiber er å få kjøpt på nettet. 0 stretch. Jeg brukte denne både på min RX-1500 og RX-5000

OTOMON Laboratory (音門ラボ) / 3m Micro seiki identical string belt for RX-1500, RX-5500, RX-8000 turntable
    Når Fantomet virkelig skulle kose seg i Hodeskallegrotten, ba han Guran om å skifte ut fiskesnøret på micro-seikien med aramidfiber. Hvis han følte for det, hendte det til og med at han inviterte noen av bandarene inn i grotten til en liten hyggestund foran anlegget.

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.869
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    må jo ha noe med ovf av vibber fra motoren og evt høyere strekkfasthest som gir et tightere grep....?
    Jeg har ingen fasit. Lurte bare.

Det er ganske stor enighet, også målemessig visstnok, om at mykt demping er mest effektivt for å forhindre overføring av vibrasjoner. Dette gjelder for ht såvel som elektronikk. Hvorfor skal det være annerledes for reimen i platespillere?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.636
    Torget vurderinger
    23
    Original aramidfiber er å få kjøpt på nettet. 0 stretch. Jeg brukte denne både på min RX-1500 og RX-5000

OTOMON Laboratory (音門ラボ) / 3m Micro seiki identical string belt for RX-1500, RX-5500, RX-8000 turntable
    Når Fantomet virkelig skulle kose seg i Hodeskallegrotten, ba han Guran om å skifte ut fiskesnøret på micro-seikien med aramidfiber. Hvis han følte for det, hendte det til og med at han inviterte noen av bandarene inn i grotten til en liten hyggestund foran anlegget.
    Mens den mindre intelligensutrustede broren hans, Tomfatet (Sluket blant de skadefro) var dum nok til å tro han kunne rådgi andre uten å bli stilt til ansvar :cool:

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.665
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Jeg har brukt voksfri tanntråd med hell på RX-1500. Og microknute henvist til over her :)

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.771
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    takker for innspill, alle sammen.
    tydeligvis mye rart som kan brukes.
    kanskje ta litt av tynntarmen.
    seriøst, synes egentlig det spiller som pokker med den reima jeg fikk fra evo (origin live?).
    har aldri opplevd bedre tempodefinering og stabilitet i lydbilde fra en platespiller her hjemme, kunne ikke vært mer fornøyd med det jeg har hørt hittil.
    trenger bare å finne tilsvarende prestasjon i en kortere reim, slik at jeg kan teste hvordan det blir å sette motoren nærmere drivverket, eventuelt montere den fast.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.636
    Torget vurderinger
    23
    Ikke PÅ chassis - gir ingen gevinst re. reim, bare mer tuklete.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.096
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Grattis med en virkelig bra snurre! Hadde jeg vært deg, hadde jeg ikke knyttet sammen motorenhet og pl.sp.chassis. Mht. tråd, får du 200m med lintråd for ca. kr. 90.-

Mvh

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.771
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    jepp, jeg er også skeptisk til å feste motor til chassis.
    eneste fordelen ville vært å gjøre riggen mer kompakt.
    trenger plass til å koble opp creek reserveforsterker igjen.
    men hvis det blir bra å ha motor kun et par cm fra chassis, så duger det lenge.
    og hvis lang reim viser seg å være best, så beholder jeg det slikt det står idag.
    shippe ut elacen, så blir det plenty med plass.

Sist redigert:

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.882
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Du kan eventuelt gjøre som jeg har gjort. Jeg har gjort motoren "flytende" ved å sette den på noen passe myke klosser uten å feste den til resten. Da forsvant all motorstøy og spilleren forble kompakt:)

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.443
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Mht reimer, lengder, en kan gjøre som oss filmprosjektorgutta.... "sveise" reimer av Polyurethane i eksakt ønsket lengde med perfekte og sterke skjøter. Finnes i alle relevante diametere.

Det fantes en instruksjon om hvordan dette enkelt kunne gjøres på filmshooting.com men siden er for tida nede. Mener man der benyttet et V-formet spor som en la reima i for skjøting. Muligens ble skjøten skråskjært. Prøver å se om den finnes på annet sted på nett. Ser at 3D printing også kan være en mulighet.: https://hackaday.com/2017/11/03/3d-printing-belts-for-vintage-hardware/

Litt info om how too. på gamlemåten...

8mm Forum: Making a Projector Belt

REIM1.jpg

REIM2.jpg

Som vanlig Ûbergepratende amerikaner on how to... viser en måte å gjøre det på-

Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    13.622
    Sted
    Smurfeland
    Mht reimer, lengder, en kan gjøre som oss filmprosjektorgutta.... "sveise" reimer av Polyurethane i eksakt ønsket lengde med perfekte og sterke skjøter. Finnes i alle relevante diametere.
    Har blitt opplært til å være litt forsiktig med polyuretan og varme, siden det avgir svært giftige, såkalte frie isocyanater når det brenner. Er en grunn til at det er krav om isocyanatfri maling offshore f.eks. Gassene det avgir når varmet opp er potensielt dødelige.

Historien som ble brukt i opplæringsøyemed var om en snekker som hadde rullet seg en røyk mens han fortsatt hadde polyuretan skum på fingrene, og døde når han røyket den. Så... ikke sveis noe polyuretangreier i nærheten av meg. :cool:

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.446
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Så det var deg som stakk av med Micro’n. En drømmespiller som var uoppnåelig i ungdommen;). Gratulerer:)

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.771
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    takker, final.
    og varme tanker sendes atter en gang i retning herr evo.
    hvis jeg skal gradere hvor happy jeg er med kjøpet, så er dette en blank 10'er.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.636
    Torget vurderinger
    23
    Av og til er et slikt valg både betimelig og fornuftig. Plutselig ER jo ikke veien der lenger....:(

Hadde en "to do" liste i dag jeg og men løyern foran hifien med litt mandagstrist musikk, for å drenere elendighet. Været spiller på lag også.

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.083
    Samme her, men jeg kan delvis skjule meg bak en FET forkjølelse ovenfor arbeidsgiver.
    Det snurres vinyl her nede også.

DSC_1543.jpg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.636
    Torget vurderinger
    23
    15583547842051791247833.jpg
    pk

Fyra peisen og tv, en annen all around cool guy som også forlot oss så alt for raskt.. Anthony Bourdain. Serien "No Reservations" er fantastisk bra på alle måter.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.636
    Torget vurderinger
    23
    Arbeidere i alle land...
    - hold opp med det!!​

Dire Wolf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    9.957
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    I Rustbeltet velter man seg ikke skamløst i krepp og velour. Kanskje på tide de myke og bløte herrer forsøker velte seg ut av loppekassa før 0900?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.636
    Torget vurderinger
    23
    I Rustbeltet velter man seg ikke skamløst i krepp og velour. Kanskje på tide de myke og bløte herrer forsøker velte seg ut av loppekassa før 0900?

Sotdumpa (som JEG velger å kalle lokasjonen) er historisk godt besatt med sløfokker som har stått opp i otta gjennom tiår...... så gikk det til helvete med industrien der nede også. Men så er det de av oss da, som har verdi mer i kraft av hva vi vet enn hva vi gjør - og da gjelder ikke standard åpningstider serru...
    Kreativitet kjenner nemlig ingen besøkelsestid! Rart med det satte borgerskaps relativt antikverte forhold til dette med morgen, middag og kveld. Er man ikke ute av køya og har stemplet inn før 07.00 så er menneskeverdet oppe til diskusjon tvert! Selv om nevnte borgerskap ville skåret seg til blods på sine sløve smørkniver under inntak av frokosten ved ni-tiden dersom man ble forstyrret av trivielle jobbrelaterte henvendelser før gåseleveren var fortært...

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.083
    For en gjeng med hengehuer! Se å komme dere i arbeid så samfunnet fremdeles ser seg råd til å betale pensjonen min fra neste år ;)

Hengehue? Makan til frekk manøver herr kafftein :rolleyes:
    Her har man jobbet dritten av seg siden man kom tilbake fra de gotiske høysletter med en vriompeis av en oppdragsgiver, sågar sittet og rettet dokumenter på kveldene. Det føltes aldeles "utmerket med en feberhet, snørrete 17 mai med pollenhode nys, og surklende bjeff etter å ha jobbet til ingen nytte :rolleyes: Så her er man hjemme med god samvittighet, og har endelig tid til å drive med hifi og musikk inn i mellom snyting av skaftet (det i ansiktet) og svettetokter. Så joda, her velter man seg skamløst i saccosekken med strie, og sitter på sofaen og sover for å få puste til langt ut på dagen.

Det faktum at jeg må jobbe drøye 10 år mer enn kaffteinen før jeg eventuelt kan pensjoneres (noe jeg vel burde ha blitt for lenge siden), så skal altså de leke pensjonist og velte dem uhemmet i godsakene :rolleyes: MAKAN!

De herrer i rustbelte klarer fremdeles tydeligvis ikke å se gjennom sigartåken i røkesalongen, alt mens de tyller i seg whisky av edlere sort.
    De burde kanskje riste av seg sin rustenhet og ta seg et kurs i sivil ulydighet før plankebyen oversvømmes?
    Ding Dong klokken er slagen...:rolleyes:

Sist redigert:

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.771
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    kikket kjapt på det siste bildet der og trodde et kort øyeblikk at jeg hadde havnet i lagga-tråden.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn