rendezvous with rama

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.716
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    skrotnisseriet vil ingen ende ta.
    satte inn et par ønskes-annonser på vintageutstyr idag.
    da slo det meg at anlegget mitt forlengst har blitt et skrotanlegg.
    rama = jorwed mk 2.

og når ble disse høyttalerne tegnet? hundre år siden?
    rør er heller ikke ny teknologi...

556049-rendezvous-rama-49492363-6388-4657-91f1-36ddce281d80.jpg
    Urk, det er flaut med en skrotnissebror :(
    Vel, du får spare deg opp og anskaffe deg noe nyere, som feks Babell som du jo liker så godt.
    Men da overtar jeg ølmagene. Greit? ;)
    sorry broder, du får et kontant nei, ølmagene drar ingen steder!
    glad de ikke røyk ut da jeg fikk et anfall av hodesyke for et par år siden.
    liker la rosita babell vedig godt, de gjør mange grunnleggende ting riktig, og jeg kunne fint levd med de (gleder meg forresten til å høre de med mer power i ryggen en dag).
    det går an å like forskjellig typer lydgjengivelse.
    med åra har jeg lært å tilvenne med lyd litt kjappere og sette pris på ting som andre gode høyttalere gjør.
    tror ikke på et korrekt svar og felles mål for alle, og ser ikke på hobbyen som en konkurranse der man skal måle lydgjengivelse etter gitte parametre.
    når jeg drar på besøk hos folk, er jeg liksom ikke så opptatt av at det skal låte som hjemme, eller prakke på folk musikk de ikke har glede av for å "avsløre" svakheter i anlegget/høyttalerne deres.
    jeg kan f.eks. også kose meg grusomt mye foran et par harbeth m40 (for å nevne en annen høyttaler av sammenlignbar størrelse), som har en helt annen spillestil enn det jeg er vant til.
    men planer om å bytte ut ølmagene har jeg IKKE.
    dette er en lyd jeg har navigert meg mot over mange år, så det er kanskje ikke så rart at jeg foretrekker den fremfor det meste annet.
    det er noe med storheten i lydscenen (fra en såpass beskjeden toveis) og trøkket og hurtigheten i mellom- og øvre bass som er vanedannende.
    samme med fostex-diskanten t500amk2, det er noe med den naturlige klangen, luftigheten og detaljeringsevnen uten å låte "diskant" som jeg ikke finner i så mange andre høyttalere.
    det har vel gått opp for meg etter hvert at skal jeg gjøre noe sprell, så blir det innenfor de samme prinsippene (og gjerne med de samme elementene).
    oppgradering av filterkomponenter, aktiv deling, etc.
    diy er gøy, det gir rom for modding og endring når lysten/behovet melder seg.

Sist redigert:

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.716
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    drit og dra.
    har vært så begeistret for transeampen de siste dagene og begynte å forberede meg på en fremtid uten rør.
    prøver ikke å fortelle dere at ead powermaster 500 er verdens beste transistorforsterker eller noe sånt, så la oss heller si at den er en ekstrem heldig match med høyttalerne mine.
    det er futt og fart og stålgrep kombinert med en gjennomsiktighet og mykhet som jeg ikke har fått til med transeamper på ølmagene før.

koblet imidlertid opp rørblokkene igjen idag for en to-timers økt til formiddagskaffen, og for å gjøre en lang historie kort: de regelrett grisejuler transeampen på minst 7 av 10 tilfeldig utvalgte opptak.
    en helt annen harmonisk rikdom og intimitet.
    mer - og like ren - bass er det også, av en eller annen merkelig grunn.
    spiller jeg wagner eller tungt metal og bikker 90 db, så har transeampen klare fordeler.
    på det meste annet og normalt høye (høyt nok!) lydnivåer, så er det no contest.
    dht se-blokkene ruler.

litt nedtur dette, faktisk, for jeg har lenge vurdert å konvertere til transistor en gang for alle, da det passer mine brukervaner best akkurat nå.
    deilig å ha anlegget oppfyrt hele dagen og klar for et kvarter her og en halvtime der når man har mye hjemmekontor, pluss oppstykkede kvelder med film og det ene og det andre.
    men nå vet jeg i alle fall hva slags transistorlyd jeg skal lete etter.
    ead powermaster skal beholdes, men det hadde vært forferdelig morsomt å fått testet gode, gamle og velkjente conrad johnson premiere 350 på ølmagene.
    denne har jeg hørt noen ganger hos andre folk, og hvis lydhukommelsen og de aurale regneferdighetene (altså 2+2=4) henger sånn noenlunde på greip, så gjør den alt ead powermaster 500 gjør, bare bedre.

men inntil videre klarer jeg altså ikke å kvitte meg med disse beistene her.

Amare 1.1.jpg

amare 1.2.jpg

amare 1.4.jpg

amare 1.3.jpg

Sist redigert:

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.343
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    drit og dra.
    har vært så begeistret for transeampen de siste dagene og begynte å forberede meg på en fremtid uten rør.
    prøver ikke å fortelle dere at ead powermaster 500 er verdens beste transistorforsterker eller noe sånt, så la oss heller si at den er en ekstrem heldig match med høyttalerne mine.
    det er futt og fart og stålgrep kombinert med en gjennomsiktighet og mykhet som jeg ikke har fått til med transeamper på ølmagene før.

koblet imidlertid opp rørblokkene igjen idag for en to-timers økt til formiddagskaffen, og for å gjøre en lang historie kort: de regelrett grisejuler transeampen på minst 7 av 10 tilfeldig utvalgte opptak.
    en helt annen harmonisk rikdom og intimitet.
    mer - og like ren - bass er det også, av en eller annen merkelig grunn.
    spiller jeg wagner eller tungt metal og bikker 90 db, så har transeampen klare fordeler.
    på det meste annet og normalt høye (høyt nok!) lydnivåer, så er det no contest.
    dht se-blokkene ruler.

litt nedtur dette, faktisk, for jeg har lenge vurdert å konvertere til transistor en gang for alle, da det passer mine brukervaner best akkurat nå.
    deilig å ha anlegget oppfyrt hele dagen og klar for et kvarter her og en halvtime der når man har mye hjemmekontor, pluss oppstykkede kvelder med film og det ene og det andre.
    men nå vet jeg i alle fall hva slags transistorlyd jeg skal lete etter.
    ead powermaster skal beholdes, men det hadde vært forferdelig morsomt å fått testet gode, gamle og velkjente conrad johnson premiere 350 på ølmagene.
    denne har jeg hørt noen ganger hos andre folk, og hvis lydhukommelsen og de aurale regneferdighetene (altså 2+2=4) henger sånn noenlunde på greip, så gjør den alt ead powermaster 500 gjør, bare bedre.

men inntil videre klarer jeg altså ikke å kvitte meg med disse beistene her.

Vis vedlegget 556608

Vis vedlegget 556610

Vis vedlegget 556615

Vis vedlegget 556616
    IME har Premier 350 en overtonerikdom som nesten grenser til rørlyd, bare med mer og tørrere bass.

prem350x2.jpg

mvh

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.630
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    La meg teoretisere litt for moro skyld.

Egentlig ganske så klassisk og velkjent, dette. Det meste man drar hjem, er jo noe man har trua på, og har gode forventninger til. At det deretter spiller godt, er vel ikke overraskende, ikke minst fordi det ofte er gode produkter i seg selv/utgangspunktet. Ofte. Hjernens eventyrlige tilpasningsevne er velkjent. Likevel kan det - etter en lengre tids lytting, etter at den første begeistringen har lagt seg - hende at det man har foran seg komme i konflikt med ens egne preferanser. Jo mer erfaring og fartstid, dess oftere kan dette inntreffe.
    Ved en direkte sammenligning med referansen/noe som er bedre/noe man prefererer, så er utilstrekkelighetene seff langt lettere å detektere. Ikke minst når prisdifferansene er så store som i dette tilfelle. Jeg har alltid ment det motsatte; at man må ofte ut med mer skal man ha SS som matcher rør (ok, kanskje med unntak i bassen. Men like ofte får man en annerledes bass med rør, som ikke nødvendigvis er dårligere, som rama forfekter i dette tilfelle).

Tro meg, jeg er en rørhater - kostnad, varme, plass, driftssikkerhet - og har hatt mine runder i forsøket på å erstatte rørutstyr, senest for under en mnd siden med en EC ECP2. Seff går det, men da må man bare innfinne seg med en annen type lyd. Er ikke helt klar for det ennå bare, spesielt ikke SET :rolleyes:

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.716
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    IME har Premier 350 en overtonerikdom som nesten grenser til rørlyd, bare med mer og tørrere bass.

mvh

jepp, jeg vet hva cj premier 350 er god for, og tror som sagt den ville gjort en glimrende jobb på høyttalerne mine.
    du får sende en av dine over fjellet når du går lei ;)

• Liker
    Reaksjoner: tkr

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.716
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Inn med DSP. Emulere rørlyd. Ytterligere tips fås HER

folk kan emulere, eliminere, evaluere og ejakulere rørlyd så mye de vil.
    ser jeg et tema som ikke interesserer meg, så bruker jeg heller tiden på noe annet.
    hverdagen blir mindre masete da.

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.630
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Coolt!:cool:

Jeg syntes iaf det var interessant, iaf i starten. Såpass at jeg ejakulerte - kraftig - mot slutten :rolleyes:

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.716
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    smalt sammen et sett kabler til transeampen i nattens mulm og mørke.
    grusomt godt håndverk, om jeg skal få mene noe.
    to kapp kimber 8tc med sølvbelagte bananer og strømper fra biltema.
    personlig ultra-referanse med flyt-energi og mx-d-flow = 0-100, eller en utvidet skala: mx-d-flow = 0-100-300+@@@@@.

79D995AB-015C-4525-BB0A-C87ACBB4CCE2.jpg

A0E0883E-6803-473C-9E0E-F92184E0485D.jpg

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Dette ble da lekkert. Har liggende 12TC men ble litt usikker når det på nett hevdes at de er vanskelig å terminere.. :confused:

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.716
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Dette ble da lekkert. Har liggende 12TC men ble litt usikker når det på nett hevdes at de er vanskelig å terminere.. :confused:

12tc må vel ha bananer eller spader med røslig eh... bakhull.
    tjukk kabel.
    førøvrig ikke vanskelig å terminere, men tar tid.
    masse ledere som må strippes og tvinnes (hardt), «påsmøres» loddetinn slik at de holder seg samlet når du terminerer, osv.
    bruk en god avisoleringstang.
    jeg sleit med tapetkniven og måtte kjøre en tur på biltema.

BDA71A53-CBEA-44ED-A67A-5FE7B1D873BF.jpg

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.716
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    kona har vært på jobbtur til bergen denne helgen, mens jeg har lekt med andre fugler.
    serverer henne et helstekt eksemplar av arten når hun dukker opp på døra hvert øyeblikk.

38B4D0E6-F381-4345-B818-F188F91951CA.jpg

Dire Wolf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    9.700
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Du er gull! Men 90dB? Forsterkerne med rør må da gruse transistortrinn over det nivået hvis det er noe poeng å konkurrere ... som å velge bil ut i fra overlegent varmeapparat og gode nærlys.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.716
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    ingen planer om noe nytt inn.
    har stort sett transeampen tilkoblet mesteparten av tiden nå av praktiske årsaker, og tenkte at blokkene kan selges hvis jeg får ønsket pris.
    ellers beholder jeg dem og har det helt fint.
    kommer sikkert en tid da jeg får mye (alene)tid til musikklytting igjen.

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    71.534
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Så lenge du beholder dattera er vel det meste av salg greit. MEN, hvis mesteparten går til ny klokke er jeg mer usikker. Du må ikke ende opp like jålete som broderen :cool:

Dire Wolf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    9.700
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Det er ALDRI feil med nytt ur. Ref Pabst og undertegnede.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.716
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    som eli hagen svarte da hun ble spurt om hun ønsket seg bok til jul:
    «nei, vi har allerede en bok, vi».

jeg HAR allerede klokke.
    ting som eventuelt tas i innbytte dumpes kjapt videre igjen.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.716
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Så lenge du beholder dattera er vel det meste av salg greit. MEN, hvis mesteparten går til ny klokke er jeg mer usikker. Du må ikke ende opp like jålete som broderen :cool:
    dattera forsvinner av seg selv innen få år uansett.
    hun har flere beilere enn jeg setter pris på, og som far synes jeg selvsagt ingen av lømlene er verdig så mye som lilletåa hennes.
    nuvel.
    jeg jugde forresten da jeg sa at ingenting nytt skal inn.
    dersom blokkene selges, så kunne jeg tenkt meg å prøve en cj premier 350 for å se om transer kan leves med på lang sikt.
    blir det prekært, så er det jo bare å kjøpe rørforsterker igjen.
    men slik markedet er nå, så beholder jeg nok amare-blokkene.
    fikk nettopp mail med bytteforslag mot et par nordost valhalla.
    gudbedre.

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    71.534
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    dattera forsvinner av seg selv innen få år uansett.
    hun har flere beilere enn jeg setter pris på, og som far synes jeg selvsagt ingen av lømlene er verdig så mye som lilletåa hennes.
    nuvel.
    dersom blokkene selges, så kunne jeg tenkt meg å prøve en cj premier 350 for å se om transer kan leves med på lang sikt.
    men slik markedet er nå, så beholder jeg nok amare-blokkene.
    fikk nettopp mail med bytteforslag mot et par nordost valhalla.
    gudbedre.
    Lettere med sønn. Kult når han kom/kommer hjem med småpiker :D

Skjønner godt du ikke slo til på Valhalla. Er vel Valhalla 2 som gjelder nå ;)

KrazyIvan#

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Antall liker
    4.610
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    mye rare bytteforslag for tia fikk tilbud av en forhandler å bytte Luxman settet i noe jeg mulig må betale 40-50k imellom med når jeg skriver at jeg skal ha en changeover/forenkling like dumt den veien for min del :rolleyes:
    Mvh

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    71.534
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Min Micro Seiki +++ har veldig mange lagringer på Finn, men ingen har foreløpig tatt kontakt. Hadde vært befriende om noen hadde tatt kontakt om så bare med et par Valhalla, så kan jeg i hvert fall spille litt kostbar ;)

Dire Wolf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    9.700
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Edevart kan eventuelt lagre de vederlagsfritt på deponiet i sør øst. Det står forresten ett sett minimonitorer utlånt av den greieste og søteste Knut-fan-boyen jeg vet om.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.716
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Litt av et bytte forslag rama ;) en kabelstump mot rør mono blokker :rolleyes:

mvh
    blokkene inneholder mer sølv enn den samlede verdensproduksjonen av nordost-kabler.

(har redigert annonseteksten nå)

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.716
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Edevart kan eventuelt lagre de vederlagsfritt på deponiet i sør øst. Det står forresten ett sett minimonitorer utlånt av den greieste og søteste Knut-fan-boyen jeg vet om.

behold småtassene, de er dine til odel og eie.
    kjekt å ha når du skal biasjustere eller gjøre annet fikleri og ikke vil risikere dyre høyttalere.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.343
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Det ligger en Premier 350 på et tysk nettsted til en latterlig lav pris akkurat nå.

mvh

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.716
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    lukter scam lang vei.
    når et tilbud er for godt til å være sant osv.
    men man vet jo aldri.
    lykke til, den som kan fly ned og sjekke eller vil ta sjanse på betaling/sending.

Sist redigert:

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.716
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    litt tid til hifi etter en lang og småtraumatisk periode med mye jobb.
    besøkte doktor lassemann idag.
    skulle hente thor audio-preampen for en kompis, og fikk også hilst på andre pasienter og mye bra krimskrams.
    bl.a. de massive og flotte 211-beistene fra dpa; monoblokker som gir deg prolaps bare ved synet.
    i den lune og litt sånn derre hifirufsete stua står også et par hjemmemekket proac response 2.5, som spiller bedre enn originalen i mine ører.
    latterlig mye bedre, faktisk.
    fastere bass, vel så flott mellomtone (som alltid har vært proacs store styrke), mer oppløst og mindre «diskant» topp.
    forøvrig er lassemann en grei og meget dyktig kar, som jeg møtte i begravelsen til janr for mange år siden.
    han driver med old school hifi, sånn som meg selv, og er en kapasitet som har hjulpet mange lydsjuke ut av leie kniper opp gjennom årene.

A9845ECA-45FA-4256-A6A8-22E41951EBA8.jpg

336F42CA-098E-492D-B87C-F9D97EB68FCF.jpg

34A49BC5-A7D3-4A34-9F74-0E08809BFAB9.jpg

2762B30E-8AC3-4505-A54A-D27A1C93DED6.jpg

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn