rendezvous with rama

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    da er vi i gang.
    cd-hylla som sto inni hjørnet er flyttet, slik at det er plass til å skyve den ene høyttaleren litt ut og klint inntil glassveggen.
    tyter ut i veien for verandadøra, men ikke kritisk.
    da blir det på centimeteren nok plass til liggende sub.
    cd-hylla er plassert mellom billy-hyllene, akkurat nok plass uten å måtte fjerne kloretønna.
    nå blir det ommøblering av komponentene i racket og mekking av nye kabler.
    vanvittig mye stress bare for å finne ut at det egentlig var nok med to suber.

    IMG_8873.jpeg


    IMG_8874.jpeg
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Smoking Kills. Men det er du vel lei av å høre.
    ikke vær naiv.
    alt kan potensielt drepe deg.
    mat, alkohol, fjellturer, sykdom, sydenferier, bilkjøring, etc.
    vi kommer alle til å daue av et eller annet til slutt, og det er relativt tilfeldig når det blir din tur til å legge på røret.
    muttern rørte verken røyk eller alkohol, hun døde av kreft rundt 60 år gammel.
    fattern røyker 30 om dagen og brukte mange år i kommunistisk arbeidsleir der de spiste rotknoller og insekter for å overlevve, og han lever fremdeles i beste velgående og bygger drivhus i en alder av 84 år.
    mulig røyk knekker meg til slutt, men alt over 40 er uanset å anse som en bomus, så hardt som jeg har tynt kroppen med festing og våkenetter opp gjennom åra.
    jeg har ingen mål om å leve lengst mulig.
    folk får leve som det behager dem, jeg har ingen moralske formeninger om det, ønsker alle sterk helse og alt det beste.


    IMG_8877.png
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.470
    Antall liker
    3.289
    Torget vurderinger
    1
    Da krysser vi fingrene for at du har arvet din fars gener herom.
     

    Horny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2004
    Innlegg
    1.001
    Antall liker
    1.326
    Torget vurderinger
    5
    På plussiden: subene får høyttalerne til å se mindre ut. Nå trenger du bare en større tv, så glir dette rett inn 😅
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.211
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    ikke vær naiv.
    alt kan potensielt drepe deg.
    mat, alkohol, fjellturer, sykdom, sydenferier, bilkjøring, etc.
    vi kommer alle til å daue av et eller annet til slutt, og det er relativt tilfeldig når det blir din tur til å legge på røret.
    muttern rørte verken røyk eller alkohol, hun døde av kreft rundt 60 år gammel.
    fattern røyker 30 om dagen og brukte mange år i kommunistisk arbeidsleir der de spiste rotknoller og insekter for å overlevve, og han lever fremdeles i beste velgående og bygger drivhus i en alder av 84 år.
    mulig røyk knekker meg til slutt, men alt over 40 er uanset å anse som en bomus, så hardt som jeg har tynt kroppen med festing og våkenetter opp gjennom åra.
    jeg har ingen mål om å leve lengst mulig.
    folk får leve som det behager dem, jeg har ingen moralske formeninger om det, ønsker alle sterk helse og alt det beste.


    Vis vedlegget 922047
    En hilsen fra Campden i London
    IMG_20230521_141316.jpg
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.470
    Antall liker
    3.289
    Torget vurderinger
    1
    Macho med fire horn-subber i stua. Nå har du mer å prale med under lørdagsmiddagen i Horten.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    langbordet hos indern i horten er linet opp.
    i det ene hjørnet sitter en rødvinsdrita rama og skravler dritt og jug og full av useriøsitet, i det andre sitter den kjernesunne og røykfrie avholdsmannen pedal og babler om jevn respons og konevennlige basstårn med billige men gode elementer.
    reservér plass nå.
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.197
    Antall liker
    22.865
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Gratulerer med nye subber! Hvis du kjøper deg en litt mindre TV, så har du faktisk muligheten til å stacke enda mer 😅 :LOL:
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    ok, dette er offisielt fett.
    som å cruise i en bimmer med svær motor på en øde landevei, selv om du ikke presser kreftene kjenner du at de er der og bilen bare flyr avgårde.
    har ikke fått okset på så voldsomt idag, men allerede på lavt og halvhøyt volum skjønner man at dette er en helt annen ballgame.
    slipper også å justere dsp'n så voldsomt, bare et par knepp ned på gain.
    må bare takke pedal for at han gav slipp på sine to t6018, jeg angrer ikke et sekund på dette movet.
    men er enig med de som mener at det ser for jævelig ut.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.293
    Antall liker
    2.506
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Siden det mye annet i hvitfarger, hva med noen frontrammer i en passende hvitfarge (?)
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.151
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    2
    Ville nå si at to ølmage konstruksjoner i ubehandlet finner må være ett mye værre estetisk problem enn to/fire små svarte bokser:)
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.119
    Antall liker
    1.871
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Ser ut som et svært kapabelt anlegg, gratulerer.
    Hvilken delefrekvens og hvordan deler du?
    Mvh Espen
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.996
    langbordet hos indern i horten er linet opp.
    i det ene hjørnet sitter en rødvinsdrita rama og skravler dritt og jug og full av useriøsitet, i det andre sitter den kjernesunne og røykfrie avholdsmannen pedal og babler om jevn respons og konevennlige basstårn med billige men gode elementer.
    reservér plass nå.
    Hææhhh....Pedal avholdsmann :unsure:
    Man har da sittet hjemme hos ham og fått skjenket opp en dugelig skvett Remy Martin cognac i korrekt glass.
    For så å få stukket en Cohiba Robusto i lanken. Alle tilstedeværende herremenn røkte sigar, og nøt brunt brennevin til kaffen.
    Ren og skjær nytelse alt mens vi lyttet til musikk via hans sølle DP/Forsman/Magnepan/Audio Physics anlegg den gang da.
    Men det begynner å bli mange år siden, dog tviler jeg på at Pedal avstår fra slike nytelsesmidler den dag i dag, så lenge han selv får velge kvalitetsnivået.
    Meg om det!
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.211
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    ok, dette er offisielt fett.
    som å cruise i en bimmer med svær motor på en øde landevei, selv om du ikke presser kreftene kjenner du at de er der og bilen bare flyr avgårde.
    har ikke fått okset på så voldsomt idag, men allerede på lavt og halvhøyt volum skjønner man at dette er en helt annen ballgame.
    slipper også å justere dsp'n så voldsomt, bare et par knepp ned på gain.
    må bare takke pedal for at han gav slipp på sine to t6018, jeg angrer ikke et sekund på dette movet.
    men er enig med de som mener at det ser for jævelig ut.
    Nice!
    Alt hva man gjør for å kunne spille av noen plater...🤘. Du er iaf større nerd enn meg. Går selv motsatt retning. Forenkler og nærmer meg et livstilanlegg 😋
     
    Sist redigert:

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Siden det mye annet i hvitfarger, hva med noen frontrammer i en passende hvitfarge (?)
    ramme og stoff hadde vært fint, men jeg har ikke verktøy til å lage sånt.
    fikk hjelp av en kompis til å lage ramme på de forrige subene, orker ikke å bry folk hele tiden.
    hvit stoff på svart sub blir det uansett ikke, da heller noe i mørkegrå.
    men det blir nok å fortsette med metallgrill i en eller annen form, må bare finne noen som passer.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Ser ut som et svært kapabelt anlegg, gratulerer.
    Hvilken delefrekvens og hvordan deler du?
    Mvh Espen
    deler på 80.
    har to måter å highpasse på, tester for tiden hva som funker best.
    den ene er en fast, passiv lc-modul som sitter i velodyne sms-1 dsp'n, som deler på 80.
    og så kjøpte jeg nylig en schiit lokius lc-filter eq, som jeg kan sette mellom pre og power istedenfor å dele i velodyne.
    da bruker jeg de to nederste knottene i lokius (bass eq) og drar ned til hovedhøyttalere glir sammen med subene.

    ergo: hovedhøyttalere highpasses analogt, subene lowpasses og justeres med dsp.
     
    Sist redigert:

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Hææhhh....Pedal avholdsmann :unsure:
    Man har da sittet hjemme hos ham og fått skjenket opp en dugelig skvett Remy Martin cognac i korrekt glass.
    For så å få stukket en Cohiba Robusto i lanken. Alle tilstedeværende herremenn røkte sigar, og nøt brunt brennevin til kaffen.
    Ren og skjær nytelse alt mens vi lyttet til musikk via hans sølle DP/Forsman/Magnepan/Audio Physics anlegg den gang da.
    Men det begynner å bli mange år siden, dog tviler jeg på at Pedal avstår fra slike nytelsesmidler den dag i dag, så lenge han selv får velge kvalitetsnivået.
    Meg om det!
    jeg bare kødder, pedal er klin gærn og en skikkelig levemann
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Nice!
    Alt hva man gjør for å kunne spille av noen plater...🤘. Du er iaf større nerd enn meg. Går selv motsatt retning. Forenkler og nærmer meg et livstil anlegg 😋
    har jo ikke skjedd annet enn en dobling av to til fire suber med noen kabelstumper.
    ingen endring på elektronikk og brukervennlighet.
    men visuelt ser det lettere åndssvakt ut, jeg tar den.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.996
    Jeg gikk 1000km på ski i vinter. Helse i hvert stavtak. Viktig at alle får med seg det.
    Første pandemi året gikk jeg 520 km tur i skog og mark på mine føtter, og tok en 2500-3000 bilder på min vei :sneaky:
    Flinke mannen! Var vel i grunn bare meg som fikk glede av det ;)
    Over til Bregen.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    etter et par dager har jeg fått litt mer oversikt over hva denne suboppskaleringen gjør, utover at det umiddelbart høres bedre ut.
    har ikke fått spilt spesielt høyt, da jobb og andre ting har tatt oppmerksomhet, samtidig som dattera leser til eksamen på kveldstid.
    at 4 suber gir større kapasitet og kan spille noen db høyere enn 2 er som forventet, men den største og mest overraskende forbedringen er at systemet nå spiller bedre på lave og mellomhøye lydnivåer.
    bassen er mer naturlig og autorativ selv om man ikke spiller høyt.
    økt membranareal, altså.
    det er en stor gevinst, for mesteparten av tiden spiller jeg ikke høyere enn ca 70-75db, gjerne enda lavere når det er bakgrunnsmusikk.
    dessuten er spredningen i rommet enda jevnere, og man kan basse mer før deler av stua drukner i resonanser.
    jeg vet at det kan bli enda bedre dersom jeg hadde fått kalibreringshjelp fra noen som har rew og målemikk, og helst en enda mer avansert dsp enn velodyne sms-1.
    foreløpig tar jeg alt på gehør og med tanke på de målingene som roald gjorde for mange herrens år siden i bakhodet.
    da pedal lot sine 2 kvålsvoll gå måtte jeg bare hogge til, mest med tanke på fremtiden og at kona pusher på for flytting til mer landlige omgivelser.
    men det er godt at oppskalering betaler seg allerede nå.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    i dette uværet er det bare å søke tilflukt under tak i noen timer, og så flytte seg til den lille verandaen når sola kommer rundt hjørnet. orker ikke annet.


    IMG_9099.jpeg
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn