Gagos galskap
får skrive noen ord om 912 for å få depresjonen på avstand:
som linjetrinn plasserer den seg klangmessig et sted mellom border patrol og thor.
den har en detaljering og smekk i mellomtoneområdet som hverken bp eller thor kan matche.
derimot mangler den det ville slammet til thor i bunnoktavene, selv om den holder fint følge når det gjelder tempo.
særlig det med tempo er viktig, siden det gir meg mulighet til å "jukse" litt ved å justere på ag-subbene.
men uansett så kan man ikke skrur seg til slik at 912 blir helt fjellstødig i bunn som thor.
thor er uforliknelig på dette området.
men tatt i betraktning en anelse bedre oppløsning oppover frekvensregisteret, så vil jeg alt i alt si at 912 er minst like bra som thor.
912 har heller ikke den helt ekstreme følelsen av nærvær i fremførelsen som bp kan by på.
den virker noe mer "teknisk" i spillestilen enn bp, som er den absolutt beste preampen jeg har hørt når det gjelder innsikt i nyanser på vokal og hovedinstrumenter.
det 912 er klart bedre på ifht bp, er tempo og subjektivt opplevd dynamikk.
større baller og stå-påvilje, rett og slett.
dette betyr ikke at 912 er dårlig på nærvær og bp er dårlig på tempo og dynamikk.
jeg snakker i absolutte termer her, siden 912, bp og thor er de tre beste linjetrinne jeg har hatt innom systemet.
jeg kan f.eks. godt se for meg at bp vil passe bedre i systemer som har godt av en bredere bass og ørlite lengre utklinging i bunnoktavene.
matching, right?
også var det riaa-trinnet, da.
hele poenget ved å bytte ut thor, var jo å få inn en fullfunksjonspreamp med en fleksibel riaa.
og her føler jeg at jeg har funnet gull.
912 gir en vitamininnsprøytning til vinylavspilling som jeg ikke trodde var mulig.
det låt jo så bra før også...
men med 912 er dynamikken, presisjonen og generell "glød" av en helt annen verden.
skiver etter skiver snurres, og gliset blir bare bredere og bredere.
det låter mektig, levende, tøft.
og fleksibiliteten er upåklagelig.
2 phono-innganger, begge med mulilgheter for å velge mm/mc, og med plenty av justeringer for impedanser og gain.
en drøm.
i mitt anlegg passer 912 som hånd i hanske.
selv om jeg fremdeles er svært nysgjerrig på hva en audion quattro 4-box, en shindo masseto eller en kondo m7 kan utrette.
det er godt at livet er langt.