Rengjøring av kaffetrakter

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Dette tipset er muligens viden kjent for kaffeentusiastene her på forumet, men jeg legger det ut likevel:
Fyll tanken med en 50/50-blanding av 35% eddikessens og vann. Start maskinen og la den gå ca et minutt, slik at rør etc blir fylt med blandingen. Slå av trakteren og la den stå natten over. Kjør deretter resten av blandingen gjennom maskinen og skyll så med 3-4 omganger med vann.
De som har muliget til å stenge filterholderen, kan også la litt av blandingen ligge i denne over natten.
Det kommer garantert til å stinke eddik under denne operasjonen, men rent blir det!
Kanskje dere andre også har gode forslag? Rengjøring er alfa og omega for god kaffe.
 

ChrisX

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.04.2007
Innlegg
69
Antall liker
0
Her går det i Nespresso, men takk for tipset =)
 

donnerwetter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.02.2008
Innlegg
1.377
Antall liker
105
Ellers funker jo kaffetrakter-rens fint ;D
Tilgjenglig i nær sagt alle matvarebutikker :)
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
donnerwetter skrev:
Ellers funker jo kaffetrakter-rens fint ;D
Tilgjenglig i nær sagt alle matvarebutikker :)
Det er helt riktig. Dessuten er den enklere å bruke, og lukter ikke så vondt. Hos oss brukes den ofte; til den "daglige" rengjøringen. Eddik-metoden bruker vi kun en sjelden gang, når vi skal ha en "dyp-rengjøring" av maskinen.
Et tips til: Når trakteren er tom, er den ikke tom. Det vil være igjen en skvett med vann, ca 1 dl, som blir liggende i maskinen etter endt trakting. Det kan forringe kvaliteten på kaffen, særlig hvis trakteren ikke har vært i bruk på en stund. Dessuten kan det være direkte skadelig for maskinen hvis den blir stående med vann i et uoppvarmet rom vinterstid, f.eks. på hytta.
Løft ganske enkelt av "armen" på toppen etter bruk, snu trakteren opp ned og tøm ut vannskvetten.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.357
Antall liker
11.339
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Jeg har lest et sted at man like godt kan bruke Zalo som kaffetrakter-rens. Stemmer det?

Dyprens med eddik-prosessen blir selvfølgelig noe annet, takk for godt tips, Steinar.
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
42.094
Antall liker
91.763
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
99
Til rens av termos og "tv"-kanner, så kan enten en teskje med bakepulver pluss vann eller en teskje med oppvaskmaskinpulver pluss vann gjøre underverker etter noen timer. Kannene blir som nye innvendig. Husk å skulle godt.
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.427
Antall liker
1.142
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
TTmania skrev:
Til rens av termos og "tv"-kanner, så kan enten en teskje med bakepulver pluss vann eller en teskje med oppvaskmaskinpulver pluss vann gjøre underverker etter noen timer. Kannene blir som nye innvendig. Husk å skulle godt.
Støttes !
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.357
Antall liker
11.339
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Hvis jeg har lyst til å leke litt i julestria, hva skjer hvis jeg kjører oppvaksmaskinpulver gjennom kaffetrakteren?
-lightversjon av Kristoffer Schou med mobiltelefon og lyspære i mikrobølgeovnen, kanskje :D
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Jøgga skrev:
Jeg har lest et sted at man like godt kan bruke Zalo som kaffetrakter-rens. Stemmer det?

Dyprens med eddik-prosessen blir selvfølgelig noe annet, takk for godt tips, Steinar.
Tja, hvorfor ikke Zalo? Min umiddelbare reaksjon var at man kanskje bør kjøre mange runder med skyllevann, uten at jeg egentlig vet hvorfor...
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
TTmania skrev:
Til rens av termos og "tv"-kanner, så kan enten en teskje med bakepulver pluss vann eller en teskje med oppvaskmaskinpulver pluss vann gjøre underverker etter noen timer. Kannene blir som nye innvendig. Husk å skulle godt.
Det var et godt tips. Takker!
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Jøgga skrev:
Hvis jeg har lyst til å leke litt i julestria, hva skjer hvis jeg kjører oppvaksmaskinpulver gjennom kaffetrakteren?
-lightversjon av Kristoffer Schou med mobiltelefon og lyspære i mikrobølgeovnen, kanskje :D
Prøv. Og fortell oss hvordan det gikk. Hvis du kan... ;D
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.273
Antall liker
418
Kafferens på butikken er bortkastet på en kaffetrakter, i hvert fall her i Bergen hvor vi har friskt, bløtt regnvann (noe som skulle gjelde mesteparten av landet vårt). Dersom man har mineralrikt vann vil kafferens/eddik være lurt (Tyskland og det meste av kontinent-Europa).

Lureste tipset er å IKKE bruke kolben til å fylle vann. Da får man rester av gammel kaffe som etterhvert lager uhumskheter i kaffetrakteren og gir dårligere resultat. Beste rensen da er oppvaskmaskinpulver av vanlig type. Kaustisk soda er bare overkill.
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
42.094
Antall liker
91.763
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
99
OKA skrev:
Kafferens på butikken er bortkastet på en kaffetrakter, i hvert fall her i Bergen hvor vi har friskt, bløtt regnvann (noe som skulle gjelde mesteparten av landet vårt). Dersom man har mineralrikt vann vil kafferens/eddik være lurt (Tyskland og det meste av kontinent-Europa).

Lureste tipset er å IKKE bruke kolben til å fylle vann. Da får man rester av gammel kaffe som etterhvert lager uhumskheter i kaffetrakteren og gir dårligere resultat. Beste rensen da er oppvaskmaskinpulver av vanlig type. Kaustisk soda er bare overkill.
HALLO!!! Du blander sammen Kaffetrakterrens og avkalking av traktere! Avkalking av traktere er HELT unødvendig i Norge så lenge man får vann fra komm nett. Fra egen brønn kan det kanskje være nødvendig, men dette kan sees ved at det dannes et hvitt belegg i bunnen av traktertanken
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.273
Antall liker
418
Jeg blander ikke sammen; kafferensen ER for avkalkning/rens. Beregnet på det tyske markedet, ikke det norske. Det kommer aldri noen belegg i kaffetrakteren her jeg bor hvor vi har bløtt vann. Dette gjelder alt regnvann. Det stemmer at i de siste årene har noen vannanlegg begynt med en viss kalkning, også her, men vannet er fremdeles å regne som bløtt.
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
OKA skrev:
Kafferens på butikken er bortkastet på en kaffetrakter, i hvert fall her i Bergen hvor vi har friskt, bløtt regnvann (noe som skulle gjelde mesteparten av landet vårt). Dersom man har mineralrikt vann vil kafferens/eddik være lurt (Tyskland og det meste av kontinent-Europa).

Lureste tipset er å IKKE bruke kolben til å fylle vann. Da får man rester av gammel kaffe som etterhvert lager uhumskheter i kaffetrakteren og gir dårligere resultat. Beste rensen da er oppvaskmaskinpulver av vanlig type. Kaustisk soda er bare overkill.
1) Du tenker på kalk? Kafferens på butikken er ikke et avkalkningsmiddel. Som du selv sier; normalt er det ikke behov for slikt i Norge. Men jevnlig bruk av kafferens forebygger kalk, i tillegg til at det fjerner et belegg av kaffe og vann i rørene.

2) Helt enig! Det burde være elementært for alle som er glad i god kaffe.
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
OKA skrev:
Jeg blander ikke sammen; kafferensen ER for avkalkning/rens. Beregnet på det tyske markedet, ikke det norske. Det kommer aldri noen belegg i kaffetrakteren her jeg bor hvor vi har bløtt vann. Dette gjelder alt regnvann. Det stemmer at i de siste årene har noen vannanlegg begynt med en viss kalkning, også her, men vannet er fremdeles å regne som bløtt.
Jeg tillater meg å sakse litt fra www.kaffe.no:
Sitat
Merk deg at:
For å fjerne avleiringer fra fettstoffer fra kaffen og humus fra vannet trenger du en basisk oppløsning. For å fjerne evt. kalkavleiringer trenger du en syrebasert oppløsning.
Sitat slutt
For meg ser det ut som det er forskjellige midler for rens og for avkalkning.
 

ChrisX

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.04.2007
Innlegg
69
Antall liker
0
Steinar_Lund skrev:
ChrisX skrev:
Her går det i Nespresso, men takk for tipset =)
Fysj! ;D
Hehe, så den komme. Har en Moccamaster og en Cuisinart kaffekvern her, og må bare si at det har samlet støv siden jeg skaffet meg Nespressosystemet. Det er rett og slett genialt med tanke på rengjøring og hvor bra det faktisk smaker. Vanlig malt filterkaffe er ikke i nærheten engang hva smak anngår. Greit nok, stikker du i en spesialforretning for kaffe og kjøper ferske bønner så kanskje du klarer å overgå Nespressoen. Men for en som ikke gidder styret med alt som dette innebærer for å få et produkt som muligens blir bedre enn noe jeg kan få ved et trykk på en knapp, er Nespressoen genial. Dessuten digger damer systemet, hvilket er genialt for en ungkar som meg. Smeller du sammen en Cappuccino med tre lag i tillegg blir de fleste mildt sagt imponerte, hehe.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.534
Antall liker
9.980
ChrisX skrev:
Dessuten digger damer systemet, hvilket er genialt for en ungkar som meg. Smeller du sammen en Cappuccino med tre lag i tillegg blir de fleste mildt sagt imponerte, hehe.
Dårlig sjekkereplikk; "Bli med hjem og smak på Cappuccinoen min. Liker du den så kan du prøve Nespressomaskinen også" ;D ;D
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.581
Antall liker
7.115
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
For å rense kaffekanna:

Ta en spiseskje oppvaskmaskinpulver. Fyll kanna nesten helt opp med varmt vann. Sett på lokket. Vend kanna 3-4 ganger. Tøm ut og skyll med mye varmt vann.

Dette funker bedre enn bakepulver.

Johan-Kr
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.357
Antall liker
11.339
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Steinar_Lund skrev:
Jøgga skrev:
Hvis jeg har lyst til å leke litt i julestria, hva skjer hvis jeg kjører oppvaksmaskinpulver gjennom kaffetrakteren?
-lightversjon av Kristoffer Schou med mobiltelefon og lyspære i mikrobølgeovnen, kanskje :D
Prøv. Og fortell oss hvordan det gikk. Hvis du kan... ;D
Det går så det suser. Skikkelig julerengjøring på gang her. 8)
På 2. skyllinga nå. Jeg la en hel tablett i nyvasket kolbe med lunkent vann til tabletten var oppløst, og kjørte hele stasen gjennom Braun´en. Jobber med oppvaksbørsten i beholderen mens det putrer. Ingenting eksploderte, det skummer ikke engang, og fargen på gusjen er meget tilfredsstillende. Smaken på kaffen, det gjenstår.

PS: lukter nesten litt lutefisk her...
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.990
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
Synes det er like artig hver gang folk sier de har renset trakteren, får så å kjøre på med nytraktet posekaffe fra dagligvaren. Oi oi, nå skal det jaggu bli sving på kaffen her, for råvarene har jo ingenting å si å resultatet, naturligvis. ;)
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Vidar P skrev:
35% eddik innkjøpt.. dette skal bli spennende.
Hehe. Husk for Guds skyld at dette er sterke saker. Kona og jeg brukte svineriet til å utrydde jordrotter i hagen for et par år siden. Så vær forsiktig!
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.357
Antall liker
11.339
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
MaHa skrev:
Synes det er like artig hver gang folk sier de har renset trakteren, får så å kjøre på med nytraktet posekaffe fra dagligvaren. Oi oi, nå skal det jaggu bli sving på kaffen her, for råvarene har jo ingenting å si å resultatet, naturligvis.
Stemmer nok det, men nå var det rengøring som var temaet her, og det kan vel aldri skade med godt renhold.
Jeg liker å rense ting, jeg, selv om både råvarene og utstyret er ganske simpelt.
En pose med Blå Java står klar ved kverna her, så det skal vel bli en orden på råvarene også akkurat idag.
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.990
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
Joda, det var ikke mer enn en flåsete spøk. I tillegg til rens får man passende børster, piper og kluter på en del kaffebutikker, slik at man kan får tatt innsiden av vannbeholderen skikkelig, samt vannsprederen og selve "røret" som vannet trenger seg opp i før sprederen. Det ligger mye grums rundt der. For ikke å snakke om at det føles mer riktig når selve vannbeholderen ikke er tåkete.


Jøgga skrev:
MaHa skrev:
Synes det er like artig hver gang folk sier de har renset trakteren, får så å kjøre på med nytraktet posekaffe fra dagligvaren. Oi oi, nå skal det jaggu bli sving på kaffen her, for råvarene har jo ingenting å si å resultatet, naturligvis.
Stemmer nok det, men nå var det rengøring som var temaet her, og det kan vel aldri skade med godt renhold.
Jeg liker å rense ting, jeg, selv om både råvarene og utstyret er ganske simpelt.
En pose med Blå Java står klar ved kverna her, så det skal vel bli en orden på råvarene også akkurat idag.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.946
Antall liker
626
Erdet noen som har et råd for hvordan presskanner som har stått mer enn2 uker kan bli bra igjen fort? Tilfellet er aktuelt på hytte. Er maskinoppvaskmiddel det magiske? Har prøvd såkalt kannerens, men det duger ikke, kaffen blir ikke bra før en har laget og slått ut tre kanner, og det tar tid.

Har prøvd eddik også, men kanskje ikke sterk nok?

Den eneste "maskinen" som tåler å stå, er vakuum-trakteren Bodum Santos, eller andre varianter. De består bare av glassdeler, og blir kjemisk rene av Zalo. På presskanner er det metallfilteret som står for den ekle smaken, og trenger lang innkjøring etter fravær.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Maskinoppvaskmiddel ja, og varmt vann. Suverent til inngrodde hyttekanner. Ren på minutter.
 

geirf2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Innlegg
451
Antall liker
164
Sted
Nes Romerike
VANN med bakepulver. Ikke tull, bare prøv!
Shit, så nå at det allerede var tipset om det.
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Forleden dag ble den nykvernede kaffen vår liggende litt i kvernen før vi helte den opp i filterholderen i trakteren. Den ikke-placebo-effekten var at den nydelige duften av nykvernet kaffe fikk bre seg i hele huset, til almen forlystelse. Den mulig-placebo-effekten var at alle syntes kaffen smakte ekstra godt. Kan det ha noe for seg at kaffen bør "hvile" litt etter kverning før man brygger? Det sies jo så ymse om at nylaget mat bør få hvile litt før servering, så hvorfor ikke kaffe? Noen som har synspunkter? Var det bare innbildning?
 
Topp Bunn