Alt til hus og bolig Rensing av fettfilter i avtrekksvifte.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.540
Antall liker
7.862
Torget vurderinger
0
Har et lite "problem".

Jeg har et avtrekksssytem som drar luft ut av huset fra kjøkken bad og vaskerom. På taket står det en DC10 motor, (ser slik ut nesten), med vifte som sørger for at luften ( og varme ) freser ut av huset mens ny "ren" luft kommer inn gjennom ventiler på soverom og stuer.

På kjøkkenet er uttaket over komfyr og i motsettning til tradisjonelle avtrekksvifter er det kun et filter og en manøverenhet som står her. Filteret består av av masse tynne metalltråder i et ukjent antall lag som skal samle opp fett som kommer når man lager mat. Dette for å unngå at fettet setter seg i kanalen fra komfyr til viften på taket. Dels vil selvsagt kanalen gå tett etter noe tid uten dette filteret og det vil vel også innbære en viss brannfare. Systemet fungerer faktisk gaske greit.

Men så var det filteret. Det har med jevne mellomrom, når husvaranen "føler for det", blitt plassert i oppvaskmaskinen og kjørt et par runder der før det har blitt tørket og satt på plass. Gjennom årene har det nå likevel samlet seg noe fett som ikke har forsvunnet med denne behandlingen. Dette fettet har blitt ganske kompakt og hardt. Det smelter ikke ved vanlig vanntemperatur, 60 grader ++ og heller ikke hvis man heller kokende vann over. Har prøvd mange rare remedier, citrusmiddel som tar gammel skismurning, sprit i ulike former, motorvask etc, etc. Men dette fettet som har vær gjenstand for for oppvarmin/avkjøling x antall ganger vil ikke gi seg. Her i går grep jeg til drastiske midler, propanprenner! Problemet er at metalltrådene smelter før man får den ønskede effekten på fettrestene. Det ble et meget kort eksperiement!

Bortsett fra krutt eller andre eksplosiver, hva pokker kan man bruke med effekt? Og ut av nyskjerrighet: hva er det som skjer med fettet over tid når det "mister" sine karakteristiske egenskaper, smelte ved rimelig varmepåvirkning og å gå i oppløsning når det blir utsatt for såpe eller andre fettløselige midler! Kan fettet "herdes" hvis det over tid oppvarmes og avkjøles mange nok ganger?

Jeg regner med at vi har en eller annen kjemiker her som kan svare.............
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.752
Antall liker
13.241
Prøvd salmiakkbad? Det er i det minste ganske så fettløsende.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.514
Antall liker
6.913
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Lag et bad med kokende vann, og ha i like deler salmiakk og grønnsåpe. Dette tar fett som bare f.

Johan-Kr
 

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Innlegg
2.344
Antall liker
1.844
Hvis alle delene i filteret består av stål kan du bruke kaustisk soda. Det spiser opp alt av fett.
Består det derimot av aluminium må du for all del ikke bruke det. Da forsvinner filteret også.
(Tro meg, det er prøvd....)
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Pyrolyserunde i ovnen om den er av nyere modell?
 

palmaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.521
Antall liker
888
Torget vurderinger
1
Kjenner du nokon som har litt Omega 636 ville eg sprøyta det på og latt det stå eit par timar før eg vaska det med avfetter til slutt.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Er det nødvendigvis rent fett, og ikke koagulert protein og annet organisk materiale? Bløtlegging med vaskemiddel for næringsmidler og ølbryggingsutsyr kan hjelpe.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.752
Antall liker
13.241
Det vanlige vaskemiddelet for ølbrygging er stort sett det samme som vanlig maskinoppvaskpulver, de som er mer hardcore bruker kaustisk soda (om man så gjør - les anbefalingene for værneutstyr og følg de!)
 

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
11.891
Antall liker
26.714
Sted
Oslo/Grebbestad
Jeg renset mitt filter flere aluminium nett konstruksjon, på jobben med fettavløser og høytrykksvaskere på lavt trykk noe de bruker til filter på anlegg maskiner annet utstyr som gror igen.
 

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.814
Antall liker
2.805
Torget vurderinger
1
For noen måneder siden var det en artikkel om temaet på Startsiden. Linket til en Youtubesnutt der en dame renset filteret i avtrekksvifta veldig greit med det jeg tror var varmt vann, eddik og bakepulver. Prøv å let opp snutten. Det virket som bare det.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.270
Antall liker
1.173
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
...og ikke slå vaskevannet i vasken. Dette er spesialavfall :eek:
 
Topp Bunn