Bil, båt og motorsykkel Reparere og lakkere rustskade

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.393
Antall liker
3.577
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Er det noen på forumet som har forslag til noen som kan hjelpe meg med å få fikset og lakkert disse to rustskadene i Oslo/Akershus?

rust skjerm.jpg rust baklykt.jpg
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.753
Antall liker
13.243
Jeg brukte en gang Sem autoclor i Fjerdingby. Han kan sine saker. anmeldelse fra en annen jeg sendte dit

da leverte jeg bilen på tirsdag, og hentet på fredag. fjerning av litt rust nederst på dørene, lakking og overlakking av kanaler (som var gjort feil i fargen av et annet verksted). den mannen bedriver jo fullstendig restaurering av bil (på fritiden), så han kan mangt annet enn lakk.

ble fraktet mellom verksted og lillestrøm for å gjøre livet behagelig for meg, slik at jeg kunne ta tog.

takk for hint om den mannen. han skal bli min hoffleverandør av skadeutbedring. anbefales!

(i samme slengen: unngå ørbekk karosseriverkstad på gressvik (fredrikstad). de gjorde en drittjobb ved skifte av kanaler, og sendte bilen til lakkerer som ikke greide å treffe fargen.)
 

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.627
Antall liker
1.500
Sted
Sunndalsøra
IMG_20240324_210952636_BURST000_COVER.jpg
Mindre lakk/ rustskader kan man klare selv med disse komponentene. Bruker på den gamle 86 Toyota Corolla. Noen mindre rustskader og mindre hull i nedre skjermkant. Inne i skjermen hadde det samlet seg sand ( ca et spadetak). Fikk fjernet det på begge framskjermene. Fjernet og slipet vekk all rust og fylte og grunnet med sinkspray. Hull(mindre) ble tettet på innsiden med Kjemisk Metall. Brukte lett sparkel på framsiden. Man kan bare ta mindre felt som har rustskade og lakkskade. Sprayet 3 lag med lakkfarge og fire tynne lag med klarlakk(10min intervall) Etter litt lengre tørke og hærding så skal klarlakken våtslipes med overlapp med fint smergel papir. Så skal man bruke poleringsmaskin og polering med slipevoks. Da forsvinner overgang etter maskering og appelsin porene. Da blir det blank :) . Det lønner seg å handle lakk hos lakkerings verksted, slik at fargen stemmer med orginalen. Metallikk fargene er vanskelig å få helt perfekt. Ihvertfall sølv metalikk. Hos Poleringskongen retter de slike småskader. Karosseri doktoren i Hamar er den beste på kaldutretting av bulker (uten lakkskade). Har vært hos han. Han har vært innom bilforhandlere og rettet bulker på helt nye biler.
 
Sist redigert:

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.627
Antall liker
1.500
Sted
Sunndalsøra
Er litt redd for hva du finner når du skrur ut lykta...
Kan se etter dær også. Skal gå over hele bilen nå. Spesiell i bagasjerom, der har det vært vann. Etter 200k har jeg kun byttet register rem 2 ganger og ny dynamo. På understellet er det veldig bra .Har tilgang på smøregrav.
 
Topp Bunn