ReplayGain Linux

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Innlegg
2.436
Antall liker
11
Jeg har etterhvert en ganske røslig flac-samling og jeg oppdager mer og mer at det nok ikke er satt ReplayGain på alt. Så jeg har leita etter et skript eller lignende som jeg kan kjøre for å sette ReplayGain på alle de albumene som ikke har det. Men, så vidt jeg klarer å se så bruke de fleste skriptene jeg har kommet over metaflac til å sette ReplayGain - men, jeg finner ikke en mulighet for å bare sette AlbumGain da det virker som metaflac setter trackgain automatisk. Er det noen som vet om det er mulig å omgå det, eller om jeg bare burde kjøre metaflac og så etterpå kjøre metaflac (igjen) for å fjerne trackgain-tag'en?
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Det lønner seg ikke å bruke metaflac for å regne ut replaygain siden programmet ikke støtter replaygain kalkulering for high-res musikk.
Den eneste løsningen jeg har funnet på dette som fungerer uansett filtyper og oppløsning er foobar2000.

I foobar2000 kan du merke alt og regne ut replaygain for alle filene dine i en enkelt operasjon. Jeg regner med at du i såfall må gjøre dette fra en nettverksmaskin med windows siden du kjører Linux på serveren.
Her er det i såfall essensielt med gigabit kablet nettverk og grei CPU på maskinen som gjør jobben, og likevel vil det ta svært lang tid om du har mye musikk. Trådløst nett er fullstendig uegnet til replaygain kalkulering. Vi snakker omtrent 25-50 ganger hurtigere med gigabit her hjemme, og det er med n-standard nett.
 
Topp Bunn