Respons og Reidar Perssons Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bamboos

    Medlem
    Ble medlem
    27.09.2010
    Innlegg
    42
    Antall liker
    48
    Torget vurderinger
    1
    Jag har också SD fötter, dock något plattare men bredare än de som 2m ovan har!
    Har även testat BDR och det lät fantastiskt bra på ett fåtal riktigt bra inspelningar, men tappade på 90% av mina skivor.... Därav tillbaka till SD som även rekommenderas av Reidar Persson på Respons.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Bruker gummiføtter fra Holfi. De jeg har er litt harde ideelt sett.
    Det er et lite poeng at føttene skal plasseres så høyttaleren beveger seg
    mest mulig frem og tilbake og ikke gjøre sirkulere bevegelser hvis man dytter i fronten.
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.510
    Antall liker
    1.727
    Torget vurderinger
    29
    Hvor finner jeg SD? Er det en forkortelse?
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    741
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Jeg har og de føttene ser jeg nå som er vist i linken. Mener det er de største på bildet jeg har bare de er grå.

    Som nevnt tidligere i tråden har jeg et ujevnt gulv i lytterommet, noe som gjør at venstre HT står ca 2 centimeter lavere enn den andre.
    Jeg lurer på om noen har forslag til hva jeg kan legge under sd føttene for å få den ene ht opp?
    det er veldig viktig for lyden har jeg erfart å få dem i lik høyde såvel som at de står rett side/side og for/bakovertilt.

    Denne koblingen som nå er mellom HT og flisegulv føles jo god og stødig om dere skjønner hva jeg mener, og det er viktig at løsningen for å få hevet dem blir en solid en. La store stoppskiver under og justerte dem inn tidligere med gummipucken under HT og skivene mot gulvet... Hørte med en gang at det ikke var en god løsning.

    Legger ved en link som underbygger viktigheten av innstilling av HT:

    https://docs.google.com/viewer?a=v&...WAImTt&sig=AHIEtbRb_kBl2Dh1qouiXYmvz0ZKivcRng
     
    Sist redigert:

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    741
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Kanskje bare så enkelt som å kjøpe flere føtter og slice dem opp i skiver for å kunne justere dem inn....
    uansett, om en følger tipsene i linken i innlegget over kan en få justert dem inn nøyaktig og slik det skal være:) bør prøves! Jeg bruker krysslaser på en tripod for å få dem korrekte.
    kjente hifi folk i nærområdet kan godt få låne den hvis det er ønskelig:)
     
    Sist redigert:

    2m

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2002
    Innlegg
    2.324
    Antall liker
    1.463
    Sted
    Skien...
    Torget vurderinger
    1
    Hei ogla, tror jeg ville lagt en steinhelle/flis etc eventuelt en trepalte som underlag, og så sd føtter.

    Her i norge vet jeg at www.andervikaudio.no selger sd føtter.
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    741
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Hei ogla, tror jeg ville lagt en steinhelle/flis etc eventuelt en trepalte som underlag, og så sd føtter.

    Her i norge vet jeg at www.andervikaudio.no selger sd føtter.
    Hei 2m, ja det kan gjerne være best å måle opp hvor tykke et par treplater skal være, de blir usymmetriske mtp at gulvet ikke er snorbeint verken på langs eller tvers. Så da blir det spesialskårne plater jeg må få laget. Er enig i at det må bli løsningen med sd føtter over og under. Da prøver vi det:)
     

    svale

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.08.2002
    Innlegg
    302
    Antall liker
    134
    Hei.
    Har laget nålefilt med sydde kanter som er litt mindre en høytaleren.
    Snudd nålefilten ned mot parketten plassert SD føttene og høytalerne oppå, da er det lett å plassere og vinkle til riktig lytteposisjon.
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.510
    Antall liker
    1.727
    Torget vurderinger
    29
    Respons Art 1.jpg
    Respons Art 3.jpg
    Respons Art 2.jpg


    Legger ut noen dårlige bildene fra vår midlertidige bopel i Ølensvåg.
    Min kollegas RF-82 i bakgrunnen. Mine 8" virker mye større enn de i RF-82ene
    HAr bare fått testet de på en Yamaha Surroundforsterker med PC som kilde.
    Må si jeg hadde forventet at de skulle være tyngre å drive!
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.510
    Antall liker
    11.474
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Du har ikke sagt noe om underlaget under vegg til vegg teppet. Er det støpt? .. Dvs. er det fast eller "flytende/bevegelig" gulv.
    Min og mange andres erfaring tilsier at det har endel å si for underlaget til HT...
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.510
    Antall liker
    1.727
    Torget vurderinger
    29
    Det er støpt dekke under teppet.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.510
    Antall liker
    11.474
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ok - da ville jeg rett og slett vurdert ordentlige gammeldagse spikes også...
    Spikes på støpt.
    Myk avkobling (SD, Rubloc Trisolator (som jeg bruker) etc. ) på "flytende" gulv..

    Men!! Ingen regel uten unntak.

    EDIT: Soundcare spikes på børsen nå... Men om det er frest inn noen gjenger i responsene aner jeg ikke.
     

    rovigen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    200
    Antall liker
    39
    Sted
    Kverneland
    Lag noen outriggere på begge HTene gjeng opp 8mm hull og lag noen lange stag med låsemutter på hver side da kan du justere hver HT innviduelt ;)
    Så kan du eksperimentere med underlag under gjengestagene igjen
     

    rovigen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    200
    Antall liker
    39
    Sted
    Kverneland
    Til ogla :)

    Lag noen outriggere på begge HTene gjeng opp 8mm hull og lag noen lange stag med låsemutter på hver side da kan du justere hver HT innviduelt ;)
    Så kan du eksperimentere med underlag under gjengestagene igjen
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    741
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Ja slett ikke dumt det der! Noe a la audio physic?
     

    mb74

    Medlem
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    7
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    8
    Hei. Har et spørsmål ang. Respons Baby Grand og valg av forsterker og tenkte at dette var rette plassen å henvende meg:). Pga plassmangel måtte jeg selge min Dap A1s og er nå på jakt etter en intergrert forsterker som passer til høyttalerene. Noen som forslag eller erfaring angående dette spørsmålet? Ser det er en Jeff Rowland Continuum 500 til salgs men har ikke hørt denne før. Kan dette være noe som kan fungerer?
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.471
    Antall liker
    484
    Torget vurderinger
    2
    Ok - da ville jeg rett og slett vurdert ordentlige gammeldagse spikes også...
    Spikes på støpt.
    Myk avkobling (SD, Rubloc Trisolator (som jeg bruker) etc. ) på "flytende" gulv..

    Men!! Ingen regel uten unntak.

    EDIT: Soundcare spikes på børsen nå... Men om det er frest inn noen gjenger i responsene aner jeg ikke.
    Myk kobling ala SD gjelder uansett,har mine på 106kg på betong,hører lett at SD e det som gjelder,spikes blir aldri brukt mer,ser kanskje tøft ut men glem ikkje hvilken funksjon de har;tenk kontrabass:cool: Edit.Spikes kobler til,mykt(SD f.eks) kobler fra...
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Hei. Har et spørsmål ang. Respons Baby Grand og valg av forsterker og tenkte at dette var rette plassen å henvende meg:). Pga plassmangel måtte jeg selge min Dap A1s og er nå på jakt etter en intergrert forsterker som passer til høyttalerene. Noen som forslag eller erfaring angående dette spørsmålet? Ser det er en Jeff Rowland Continuum 500 til salgs men har ikke hørt denne før. Kan dette være noe som kan fungerer?
    Hei, bruker en Gryphon Diablo på Respons Grand og er veldig fornøyd med matchen.
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.657
    Antall liker
    837
    Torget vurderinger
    8
    Gratulerer! Tenker det kribler i hifi magen nå hehe:)
    Da må du nesten legge ut et snadderbilde når du får summet deg:)
    jeg skal poste bilder jeg og men laptopen er nede for telling og jeg får ikke lastet opp via ipad av ukjent grunn...
    Det skal jeg!
    er det noen som sitter på kunnskap om oppgradering av diskantene på Art?
    Hadde vært kjekt å oppgradere til ringradiatoren.
    Jeg hadde Art i mange år og oppgraderte dei da den nye modellen kom med Ringradiatoren og den nye mellomtonen. Betalte vel den gang vel 11k fra Reidar inkl. delefilter komponenter. En meget god oppgradering og vel verdt pengene! Jeg har dei senere årene hatt innom en mengde høyttalere, men fant nirvana igjen med Meadowlark som er bestykket med....... Nettopp, Scan Speak elementer. Beste elementene i verden!
    Ringradiatoren er en av dei beste diskantene i verden som ikke er laget av elefant forhud og andre eksotica.... Grunnen til den ikke er mer i bruk er prisen. Toppmodellene til Von Schweikert bruker denne og mange andre konstruksjoner der pris ikke er så viktig. Når det kommer til hva Cobra mener om denne diskanten så er det vel helst "Vintage" han driver med....
     

    Slinger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2002
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    45
    Torget vurderinger
    4
    Hei. Har et spørsmål ang. Respons Baby Grand og valg av forsterker og tenkte at dette var rette plassen å henvende meg:). Pga plassmangel måtte jeg selge min Dap A1s og er nå på jakt etter en intergrert forsterker som passer til høyttalerene. Noen som forslag eller erfaring angående dette spørsmålet? Ser det er en Jeff Rowland Continuum 500 til salgs men har ikke hørt denne før. Kan dette være noe som kan fungerer?
    Hei,er det ice power moduler i denne Continuum forsterkeren? Isåfall hadde jeg ikke kjøpt den uten å ha fått prøvd den i noen dager før kjøp.
    Har dårlig erfaring med ice power på Respons høytalere...

    Muligens kunne Hegel`s H300 være et godt valg?
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    741
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Hei, jeg var på Arken messa i Gøteborg siste helg. Her er siste versjon av Respons Grand Dimension:

    Vis vedlegget 154947

    Spilte veldig bra enda hele oppsettet stod i et veldig lite rom:

    Vis vedlegget 154948
    Jeg lurer litt på dette med vinklingen på grand, grand finnes jo i flere modeller og på disse bildene peker de jo vil jeg tro nesten rett mot lytter.. Jeg kan flytte mine rundt i rommet ganske mye, selvfølgelig med forskjellig vekt på enkelte parametre og jeg havner vel opp med den elektronikken jeg har, med å plassere dem ganske likesidet og ikke veldig mye toe inn i det hele tatt. Scenen blir veldig bred og stor og instrumentene kan bil litt vel spredt. Vinkler jeg dem mere får jeg et mere samlet lydbilde men da blir det også mere skarpt i ørene og det er ikke aktuelt å ha det slik. Alt i alt synes jeg at plassering av disse kan være så mangt i mitt 20 m2 rom hvor jeg lytter på tvers men det er vanskelig å finne en optimal.

    Ps: jeg spiller med grace ruby MM nå, og da jeg tidligere testet Denon dl-304 MC var virket det hele enklere mht plassering alt i alt. En Denon er på vei i posten forresten så da blir det kanskje en annen historie..

    Uansett, erfaringer med plassering og vinkling kontra elektronikk er kjærkomment. Det er jo litt tips i forhold til elektronikk her i slutten av tråden for all del, men jeg spør på nytt likevel for sikkerhets skyld:)

    Mvh
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    741
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Bare sånn for ordens skuld... Problemet var at HT stod for tett. Skjøv dem 10cm til hver side, fikk litt mere luft imellom og spiller nå som en drøm! fremdeles med lite vinkling, de sprer så godt at det blir fokus nok samt at scenen blir SVÆR:)
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.985
    Antall liker
    1.058
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    ------
    Nettopp, Scan Speak elementer. Beste elementene i verden!
    Ringradiatoren er en av dei beste diskantene i verden som ikke er laget av elefant forhud og andre eksotica.... Grunnen til den ikke er mer i bruk er prisen. Toppmodellene til Von Schweikert bruker denne og mange andre konstruksjoner der pris ikke er så viktig. Når det kommer til hva Cobra mener om denne diskanten så er det vel helst "Vintage" han driver med....
    Gode, ja. Verdens beste??
    Og jeg driver helst med Vintage? Jeg har de siste 5 år nesten utelukkende brukt Hypex-forsterkere, (& F-5) bygget 3x Buffalo DAC'er, alt blir streamet til Transporter/Touch, skulle være temmelig "cutting edge" ? Og du (etter profil-bilde) sitter med rør-elektronikk fra 60-tallet (i noe nyere innpakning)...?
    Du er minst like mye VINTAGE-entusiast! :)))

    Arne K
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.510
    Antall liker
    11.474
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Legger ut noen dårlige bildene fra vår midlertidige bopel i Ølensvåg.
    Min kollegas RF-82 i bakgrunnen. Mine 8" virker mye større enn de i RF-82ene
    HAr bare fått testet de på en Yamaha Surroundforsterker med PC som kilde.
    Må si jeg hadde forventet at de skulle være tyngre å drive!
    Hei, ser du skal selge de igjen på finn.no.. Svarte de ikke til forventningene eller vil du bare tjene noen kroner på dem ;)
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.510
    Antall liker
    1.727
    Torget vurderinger
    29
    Jeg bare måtte ha et sett Cremona:)
     

    Michail

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.08.2006
    Innlegg
    184
    Antall liker
    37
    Torget vurderinger
    11
    Hei,

    Jeg har nå hatt mine 2012 Grand Artist D i et par måneder og jeg finner at jeg:

    - Spiller mye mer musikk enn før
    - Hører mye mer på radio enn før ( FM selvfølgelig)
    - Spiller oftere hele platen fremfor utvalgte kutt.

    Det er det alt handler om er det ikke det?

    Jeg har lenge hatt lyst til å prøve Respons, men nye Respons modeller er så utrolig sjelden tilgjengelig på bruktbørsen - nå vet jeg hvorfor.
     

    Slinger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2002
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    45
    Torget vurderinger
    4
    Hei,

    Jeg har nå hatt mine 2012 Grand Artist D i et par måneder og jeg finner at jeg:

    - Spiller mye mer musikk enn før
    - Hører mye mer på radio enn før ( FM selvfølgelig)
    - Spiller oftere hele platen fremfor utvalgte kutt.

    Det er det alt handler om er det ikke det?

    Jeg har lenge hatt lyst til å prøve Respons, men nye Respons modeller er så utrolig sjelden tilgjengelig på bruktbørsen - nå vet jeg hvorfor.
    Jepp,du har helt rett.
    De er meget vanedannende.
    Du gikk fra Kef forstår jeg? Hva syntes du forskjellene er?
     

    equilibrium

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2010
    Innlegg
    928
    Antall liker
    609
    Sted
    Østenfor sol og vestenfor måne
    Torget vurderinger
    3
    Hei,

    Jeg har hørt Respons Grand ved et par anledninger, og må si det er en av det mer homogene høyttalere jeg har hørt, spesielt på akustisk musikk var de ganske enkelt strålende. Ser det er et par Grand LE på brukten og vurderer disse basert på tidligere opplevelse. Årsaken til innlegget er at jeg sett enkelte har nevnt i ulike fora at de er relativt tunge å få liv i. Dette sammen med at jeg normalt sett spiller på et relativt moderat volum (og lavere), gjør at jeg undrer på følgende:

    Vil man få noe utbytte av denne høyttalerens kvaliteter på lavere volum, og hvor mye krefter trengs i så fall?

    Forsterkeren jeg kjører på i dag er en Musical Fidelity Nu-Vista M3. Strålende fornøyd med den, men det betyr ikke at den vil oppnå nirvana med nettopp disse høyttalerne.
     

    Slinger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2002
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    45
    Torget vurderinger
    4
    Hei,

    Jeg har hørt Respons Grand ved et par anledninger, og må si det er en av det mer homogene høyttalere jeg har hørt, spesielt på akustisk musikk var de ganske enkelt strålende. Ser det er et par Grand LE på brukten og vurderer disse basert på tidligere opplevelse. Årsaken til innlegget er at jeg sett enkelte har nevnt i ulike fora at de er relativt tunge å få liv i. Dette sammen med at jeg normalt sett spiller på et relativt moderat volum (og lavere), gjør at jeg undrer på følgende:

    Vil man få noe utbytte av denne høyttalerens kvaliteter på lavere volum, og hvor mye krefter trengs i så fall?

    Forsterkeren jeg kjører på i dag er en Musical Fidelity Nu-Vista M3. Strålende fornøyd med den, men det betyr ikke at den vil oppnå nirvana med nettopp disse høyttalerne.
    Du kan nok trygt kjøre på med Nuvista,det kan faktisk vise seg å være en match made in heaven.
    Har fortsatt mine MF A3cr på 125 watt,som gir fantastiske opplevelser med både Baby Grand og Grand Artist D.
    Meget flott lyd,selv på lavere volum.
    Mvh
     

    2m

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2002
    Innlegg
    2.324
    Antall liker
    1.463
    Sted
    Skien...
    Torget vurderinger
    1
    Hei dejawho?, jeg har selv Respons Grand LE og de spiller like bra på lave volumer. Kjenner ikke dine MF Nu-Vista M3, men har hørt Respons spille bra med mange forskjellige forsterkere.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    @dejawho: Vanskelig å vite hvordan det vil spille på lav lydstyrke, men tror forsterkeren din vil drive de fint på vanlig volum.
     

    Huldra57

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Innlegg
    732
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    Hei alle Respons venner.

    jeg leser denne tråden med stor interesse. Har selv hørt et oppsett med Response Grande m ringradiator. DP forsterker og Stello sin 500 cd, som kilde. Diskanten er noe av det bedre jeg har hørt. Helhetlig et absolutt topp anlegg. Men har savnet forsterkeri i handel pr dags dato til disse.
    Har selv kjøpt EXIMUS S1, som nå oppgraderes til mk 2. Disse skal være et alternativ.

    da jeg tidligere har skrytt av Malmins monoblokker, som et alternativ, vil jeg nå for ordens skyld opplyse at disse aldri kom i salg.
    De jeg hadde på lån , ble defekte etter kort tid.
    MONOBLOKKENE ble levert til produsent, men lykkes ikke å få kontakt med ham siden, så vet ikke hva feilen var.

    understreker at dette ikke er ment, som noe diskusjonstema. Kun en korreksjon til mitt tidligere innlegg.

    jeg ønsker alle Respons venner en riktig god Jul !

    mvh Arild
     
    Sist redigert:
    M

    musicus

    Gjest
    Får vel også melde meg inn her, som venn av en venn riktig nok, var hjemme hos Reidar og hentet en ht for en kompis, meget trivelig kar med ett førsteklasses produkt, ligger an til en personlig test av mellom modellen etterhvert, meget gode produkter :D

    mvh
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    741
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Nå har jeg hatt mine Grand LE en stund og jeg mener jeg har fått min siste høyttaler etter å ha hatt en del oppigjennom..
    spiller meget bra disse:)

    God jul!
     

    noaa

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.10.2006
    Innlegg
    249
    Antall liker
    35
    Torget vurderinger
    2
    Noen som har prøvd Ear 890 effekt på Respons Art om det klaffa.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn