Jeg gjorde det hos Reidar. Han brukte mye tid på jobben. Delefilteret bygges om. Det koster men ikke spesielt mye ift arbeid delekosnader og resultat, slik jeg ser det. Tukler du selv vil du ikke ha originale Respons lenger. Det reduserer nok muligheten for et godt resultat. Annenhåndsverdien blir også skadelidende. Det er nettopp spesialtilpasning og skreddersøm som skiller Respons fra masseproduserte høyttalere.
Final
Hei,
Interessant beskrivelse.
Har hatt ulike Respons selv, nå har jeg et sett originale Grand D. Fidelity's tidligere referanse eksemplar. Sjekket litt med Reidar ev. oppgradering til Beryllium, men synes det ble for kostbart.
Derfor; fint om du kunne beskrive litt nærmere hva og hvordan du oppgraderte fra Ringradiator til Beryllium, hva du ev. gjorde med delefilteret, hvordan selve jobben var å gjøre etc. og gjerne kostnadene.
Mvh Ole
Har nå oppgradert mine Respons Grand med Beryllium diskant. Tenkte jeg skulle dele litt erfaringer.
Fra før av hadde HT ringradiator diskant. Respons med ringradiator er en meget kompetent høyttaler. Den leverer det som kommer inn. Forbedringer i kjeden gir et umiddelbart og veldig tydelig utslag. I mitt nåværende oppsett låt den oppløst og med mye kropp i stemmer og instrumenter. Har fundert en tid på oppgradering til Beryllium.
Leser man på nettet kan man få inntrykk av at Beryllium låter rent, men noe hardt og kantete ved lengre tids lytting. Slike endringer pleier således å ha en kostnad. Tap av kropp, lyttetretthet, lys klangbalanse osv. Plutselig sitter man å spiller opptak som heller i en spesiell retning for å kompensere.
Hva ble så resultatet:
Med beryllium diskanten i respons får man et innblikk inn i opptaket på en ny måte. Det er enda mer åpent, rent og tydelig. Lyden oppleves enda mer sammenhengene og du kan spille høyere. Nye detaljer dypt inne i opptak dukker frem. Forbedret dynamikk samtidig som instrumenter låter mykere og mer definert. Totallyden blir forandret på en måte jeg ikke hadde forutsatt gitt at det "bare" er diskantelementet som er byttet ut.
Ingen CD, er oppleves dårligere. Alt låter bedre, også dårlige opptak. Bare morsomt å sette på alle plater.
Final
Godt valg. Heretter er det fare for at det brukes mer penger på rødvin enn hi-fi utstyr. Med disse høyttalerne mister man noe av interessen for investeringer i det sistnevnte, men det går med mye tid til å bli kjent med platesamlingen på nytt igjen!Da har jeg kjøpt et par Respons Grand Artist Anniversary.
Blir spennende å bli kjent med dem, men førsteinntrykket er godt.
Oppsiktsvekkende forskjeller der da! Hva sier målefolket her inne til dette?
Jeg har en mistanke om at Respons er for billig for de skikkelige entusiastene og gir kanskje ikke nok status? I hvert fall, lite låter bedre..
Kan man komprimere Respons sounden inn i noen få ord fra dere som er Respons eier for oss andre som vurderer å bli Respons eiere?Virker som om Reidar også har funnet sin sound og den har jeg kost meg med i mange timer i overkant av 10 år.
Vil beskrive lyden av Respons som homogen og velbalansert i dynamikk og klang.Kan man komprimere Respons sounden inn i noen få ord fra dere som er Respons eier for oss andre som vurderer å bli Respons eiere?Virker som om Reidar også har funnet sin sound og den har jeg kost meg med i mange timer i overkant av 10 år.
Stor holografi, nøytral, innlevelseKan man komprimere Respons sounden inn i noen få ord fra dere som er Respons eier for oss andre som vurderer å bli Respons eiere?Virker som om Reidar også har funnet sin sound og den har jeg kost meg med i mange timer i overkant av 10 år.
Det har også jeg gjort....Det vil jeg gjøre i Mangen år til også....Med en måling med en gating på 5ms i diskanten har vel ikke rommet noen betydning?
Målinger av Wilson har vel en tendens til å se slik ut, selv om utslagene muligens er litt større enn vanlig. De har vel funnet sin sound?
Virker som om Reidar også har funnet sin sound og den har jeg kost meg med i mange timer i overkant av 10 år.
Mer trøkk i bassen?! Hmm, det er vel ankepunktet til noen at de mener Respons har litt mye der.Eneste jeg ikke forstår i Reidar Persson's produktutvikling, er det at han ikke finner løsninger som flytter noe mer luft i bunnen - skal jeg kalle det for en enda større modell?
Skulle også vært morsomt å se hva HAN hadde fått ut av Seas sine (superoppløste!) Excel elementer - i så vel bass som mellomtone.
Lyttet på Respons Grand BR nylig og opplevde både detaljering /oppløsning som meget god både i mellomtone og diskant. 10" bass ved pådrag krever nok sitt mtp forsterkeri uannsett ht , men den flytter luft så absolutt , men med kontroll. Kan nok oppleves en smule "tørr" om en er vant til "fet buldrebass" .Eneste jeg ikke forstår i Reidar Persson's produktutvikling, er det at han ikke finner løsninger som flytter noe mer luft i bunnen - skal jeg kalle det for en enda større modell?
Skulle også vært morsomt å se hva HAN hadde fått ut av Seas sine (superoppløste!) Excel elementer - i så vel bass som mellomtone.
Er nok der det største kompromisset ligger, men jeg tror man fort må ofte homogeniteten for større elementer hvis man ikke skal bygge en helt annen konstruksjon. Da tror jeg løsningen han gjør med å selge lukkede fronthøyttalere med suber er en bedre løsning. Nå har han sluttet med det så vidt jeg vet. Kanskje kundene ikke savner bassen nok til at de vil fylle opp lytterommet med to pyramider til?Eneste jeg ikke forstår i Reidar Persson's produktutvikling, er det at han ikke finner løsninger som flytter noe mer luft i bunnen - skal jeg kalle det for en enda større modell?
Reidar har laget en større model som flytter luft i bunn, det er kun laget et sett av disse, det er jeg så heldig å være eiger av. Grunnen til at disse ikke produseres,er størrelse og vekt. 150kg bare på en sub. Blir veldig vanskelig å transportere og hantere. Men flytte luft det gjør de, de kan jeg skrive under på....Eneste jeg ikke forstår i Reidar Persson's produktutvikling, er det at han ikke finner løsninger som flytter noe mer luft i bunnen - skal jeg kalle det for en enda større modell?
Homogen, luftig, snert i bassen.Kan man komprimere Respons sounden inn i noen få ord fra dere som er Respons eier for oss andre som vurderer å bli Respons eiere?Virker som om Reidar også har funnet sin sound og den har jeg kost meg med i mange timer i overkant av 10 år.
Samme modell som mineRespons Grande 1989, uppdaterande 2 gånger; 1997 & 2007. Elektronik från bla Harmony Design. Katten heter Stella
Vis vedlegget 347188
Enligt Reidar är det Scan-Speak rakt igenom...Er mellomtonen Vifa PL14WJ09-08 som sitter i disse, Jeg hadde ett sett med dem i.
Har du 11" bas? Mina har 10" baselement. Mina hade från början Skaaning 13" baselement.Samme modell som mine Vis vedlegget 347214
Ok. Bare lurte siden scan speak 15W-8530 K00 har et annet utsene.Enligt Reidar är det Scan-Speak rakt igenom...Er mellomtonen Vifa PL14WJ09-08 som sitter i disse, Jeg hadde ett sett med dem i.
Steike fin høyttalere, skal du selge send pm...hehe. Lite tips, jeg hadde ringdiskanten i mine. Vil du ha en mer avbalansert høyttaler og mer homogen lyd, ingen tvang hadde jeg villet oppgradert til disse diskantene. Samme diskant som beryllium bare med softdom. Kanon god er dei... Det er dei Reidar bruker i babyene nå og Grande Artist MCda får jeg vel melde meg inn i denne klubben jeg og da med baby grand ikke akk en liten stativ høyttaler bildene juger endel å får dem til å se små ut
Vis vedlegget 346575 Vis vedlegget 346576
Hei!Har du 11" bas? Mina har 10" baselement. Mina hade från början Skaaning 13" baselement.Samme modell som mine Vis vedlegget 347214
Ja, vi verkar ha samma kabinett. Vet du vilken årsmodell du har? Undrar om det var 13" på de första med detta kabinett och sedan 10"?Hei!Har du 11" bas? Mina har 10" baselement. Mina hade från början Skaaning 13" baselement.
Jeg har 10" basselement. Scanspeak diskant og vifa mellomtone og bass. Er ikke helt sikker på årsmodell på mine, kjøpte de brukt, men ser ut til at kabinettene våre er like. Har enda ikke sett bilder av noen som er 100% like mine.
Jeg er ikke sikker på årsmodell, han jeg kjøpte de av visste heller ikke.Ja, vi verkar ha samma kabinett. Vet du vilken årsmodell du har? Undrar om det var 13" på de första med detta kabinett och sedan 10"?Hei!Har du 11" bas? Mina har 10" baselement. Mina hade från början Skaaning 13" baselement.
Jeg har 10" basselement. Scanspeak diskant og vifa mellomtone og bass. Er ikke helt sikker på årsmodell på mine, kjøpte de brukt, men ser ut til at kabinettene våre er like. Har enda ikke sett bilder av noen som er 100% like mine.
Jag tror att du har denna årgång:Jeg er ikke sikker på årsmodell, han jeg kjøpte de av visste heller ikke.Ja, vi verkar ha samma kabinett. Vet du vilken årsmodell du har? Undrar om det var 13" på de första med detta kabinett och sedan 10"?Hei!Har du 11" bas? Mina har 10" baselement. Mina hade från början Skaaning 13" baselement.