Respons og Reidar Perssons Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ole

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.01.2004
    Antall liker
    127
    Sted
    Bærum
    Fungerer fint med mange ulike kabler, kabeldebatten er jo både gammel og sammensatt, så drar ikke i gang den her jeg, men skal du se etter noe for Respons så ville jeg valgt kabler som er så transparente som mulig, ikke varianter som demper/filtrerer etc. Respons har en mørk karakteristikk sammenlignet med mye annet jeg har hørt, så de trenger full bredde i input. Av samme grunn som jeg hevdet over at de ikke passer sammen med sidrumpa rørforsterkere med dempekul på midten. Men, du trenger ikke bruke penger på skreddersømkabler for å få Respons til å synge.
    Så koker jo alt ned til smak og behag, selvsagt.

Sist redigert:

balto

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.05.2007
    Antall liker
    11
    Fungerer fint med mange ulike kabler, kabeldebatten er jo både gammel og sammensatt, så drar ikke i gang den her jeg, men skal du se etter noe for Respons så ville jeg valgt kabler som er så transparente som mulig, ikke varianter som demper/filtrerer etc. Respons har en mørk karakteristikk sammenlignet med mye annet jeg har hørt, så de trenger full bredde i input. Av samme grunn som jeg hevdet over at de ikke passer sammen med sidrumpa rørforsterkere med dempekul på midten. Men, du trenger ikke bruke penger på skreddersømkabler for å få Respons til å synge.
    Så koker jo alt ned til smak og behag, selvsagt.
    Supert, og tusen takk for gode tips. Mvh Roy:)

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.274
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har fått inntrykk av at Respons kanskje ikke gjengir rock like bra som f.eks opera og klassisk. Hvis dette stemmer, på hvilken måte gir dette seg utslag i? Samtidig har jeg litt vansker med å forstå at en høyttaler som nye Respons Jussi ikke skal kunne spille all slags musikk bra. Altså naturlig gjengivelse av rock også.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    11.946
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har fått inntrykk av at Respons kanskje ikke gjengir rock like bra som f.eks opera og klassisk. Hvis dette stemmer, på hvilken måte gir dette seg utslag i? Samtidig har jeg litt vansker med å forstå at en høyttaler som nye Respons Jussi ikke skal kunne spille all slags musikk bra. Altså naturlig gjengivelse av rock også.
    De senere oppgraderingene av Response har gjort dem klart bedre på rocka musikk, og det har ikke gått ut over deres evne til gjengivelse av klanger og naturlig, avslappet gjengivelse av akustiske instrumenter.
    Det dreier seg mye om en "mildere" oppførsel i presens, som f.eks. demper dynamisk utslag på trommer, og fuzz, slik at rock fremstilles "snillere" enn du opplever live. Men som sagt har Response bedret seg på disse aspekter de senere år. Jussi er slett ikke helt på jordet når det kommer til rock. Men uansett er det slik at dersom rock er din hovedinteresse, finnes det mange spennende konkurrenter.

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.274
    Torget vurderinger
    10
    De senere oppgraderingene av Response har gjort dem klart bedre på rocka musikk, og det har ikke gått ut over deres evne til gjengivelse av klanger og naturlig, avslappet gjengivelse av akustiske instrumenter.
    Det dreier seg mye om en "mildere" oppførsel i presens, som f.eks. demper dynamisk utslag på trommer, og fuzz, slik at rock fremstilles "snillere" enn du opplever live. Men som sagt har Response bedret seg på disse aspekter de senere år. Jussi er slett ikke helt på jordet når det kommer til rock. Men uansett er det slik at dersom rock er din hovedinteresse, finnes det mange spennende konkurrenter.
    Har du noen eksempler, som samtidig ikke blir pågående og slitsomme å lytte til?

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    11.946
    Torget vurderinger
    2
    Har du noen eksempler, som samtidig ikke blir pågående og slitsomme å lytte til?
    På konkurrenter?
    Ikke i denne tråden, nei! ;)
    Ta det på pm, og si litt om hva du er ute etter i gjengivelsen, størrelse på rommet, kilde, forsterker om om du spiller høyt og sånt, så kan jeg sikkert mene et eller annet. :)

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Antall liker
    7.614
    Sted
    Under stjernene
    Har brukt Respons i 35 år.

Finnes tydelig vis to leire her her.
    Hvor Ronglien representerer den ene.
    Den andre er, låter det bra på akustisk, så låter alt annet bra.

Bruker Ratio Auream sammen med Mola Mola elektronikk.
    Synes Led Zeppelin og Deep Purple låter fantastisk.
    F. eks
    Trippel CD'n Live in Japan😊

Sist redigert:

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.274
    Torget vurderinger
    10
    På konkurrenter?
    Ikke i denne tråden, nei! ;)
    Ta det på pm, og si litt om hva du er ute etter i gjengivelsen, størrelse på rommet, kilde, forsterker om om du spiller høyt og sånt, så kan jeg sikkert mene et eller annet. :)
    Beklager, glemte i farta at en slik dødssynd gjør man ikke i en vennetråd.

skinnyboy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Antall liker
    464
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er en som har hatt mine Respons Baby grand i over 10 år.
    Kjøpte mitt første par i 2010 av Tore Dag Nilsen, de var bruk til test i Fidelity, så @Håkon_Rognlien har vel også peiling på disse.
    Deretter kjøpe jeg et par som brukes som surround-høyttalere, over gjennomsnittlig pris for bakhøyttalere vil jeg anta.

Disse høyttalerne er ikke kjedelig med rett elektronikk, og jeg spiller Pink Floyd, Iron Maiden, AC/DC, Yello og akustisk musikk på disse.
    Jeg er ihvertfall fornøyd med høyttalerne, ingen musikk låter "dårlig", så lenge opptaket er bra.

Brukte også Sonic Design dempeputer på disse, men gikk over til Isoacoustics OREA, det ga enda mer detaljer, spesielt på akustiske gitarer.
    Bruker "nøytrale" kabler, sølvkabler fra Renaissance Audio, og høyttalerne brukes som fullfrekvens fronter hos meg.
    I min leilighet har jeg bass ned til 30Hz via frekvenstest på CD.

Det finnes sikkert bedre høyttalere til min musikksmak, men i min stue, så er nok rommet begrensningen uansett.
    Noe sier meg også at jeg må betale ganske mye i dagens marked for å oppnå samme lyd, og helst mye bedre lyd, uten at jeg kan si det med sikkerhet.
    Liker Focal sin lyd, men de har ikke akkurat billige høyttalere. Kanta er kanskje i samme klasse lydmessig som mine.

hifirutger

Medlem
    Ble medlem
    12.01.2014
    Antall liker
    58
    Sted
    Gothenburg
    Input = output
    Skit in, skit ut som vi säger på svensk :)
    Magna låter fantastiskt på bra inspelad rockmusik.
    Metallica låter inte bra.

ole

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.01.2004
    Antall liker
    127
    Sted
    Bærum
    Blir litt enkelt å snakke om "klassisk" som en entydig type musikk og rock som en annen (det siste er vel litt mer en definert sjanger).
    Min erfaring er at Respons er noe av det beste jeg har hørt i prisklassen på "klassisk", tenker da på opera, kammer og også storslått symfonisk musikk.
    Har derfor hatt Respons de siste 20 årene.
    Men; jeg har også vært innom rocke-arenaer og den lyd (eller lydinferno..) jeg der har opplevd er det andre høyttalere enn Respons som gjør bedre til samme prisen. Enten man står 5 meter eller 100 meter fra en rockescene er det lite finesse å spore, derimot blir rå dynamikk og trøkk særlig i bassen noe som oppleves like mye i magen som i ørene. Der finnes det billigere løsninger enn Respons som gjør jobben.

Jeg synes ikke det er kritikkverdig at Respons ikke vinner på alle baner, det blir litt som å forvente at en Ferrari skulle gjøre det best både på bane og offroad i gjørma, her er det nok best med 2 ulike biler. ;)

Sist redigert:

9848

Medlem
    Ble medlem
    16.07.2009
    Antall liker
    29
    Sted
    Stockholm
    Vill bara kommentera lite av det som skrivits i slutet på denna tråd.

En högtalare tar inte hänsyn till vilken musik den spelar utan hanterar bara den signalen den matas med. Så oavsett om signalen innehåller rock , pop , klassiskt osv så ska den bara föra vidare den informationen så opåverkad som möjligt. Det är högtalarens uppgift och vissa klarar det bättre än andra.

Att då tex säga att Respons i detta fallet inte klarar av att spela rock lika bra som andra alternativ blir inte riktigt om man nu utgår ifrån det jag skrev tidigare.

Om man nu vill ha en rock konsert hemma och har en PA förstärkt livekonsert som referens så är det något helt annat och inte förenligt med ljudkvalitet i min värld.Inget fel i att vilja ha en sådan upplevelse hemma men det är något annat och då håller jag med om att andra alternativ är bättre än Respons.

Tror det är bra att skilja mellan äpplen o päron beroende på vad man vill åt.

Har för övrigt aldrig hört Rolling Stones eller för dendriten Metallica bättre än på mina egna Respons…..😉!

Mvh.

ole

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.01.2004
    Antall liker
    127
    Sted
    Bærum
    Interessant tema dette.
    " En högtalare tar inte hänsyn till vilken musik den spelar utan hanterar bara den signalen den matas med. "
    Det er korrekt, den håndterer de signaler den mates med, men hva betyr dette utsagnet egentlig?

Jeg stoler på mine ører når jeg vurderer lyd, ikke fordi det er måleteknisk korrekt, men fordi det er ørene mine som skal oppleve musikken.
    Innrømmer at min musikkkompetanse er i en annen liga på klassisk enn på metallica. Klassisk musikk for meg er akustisk, og normalt uten bruk av forsterkere/høyttalere. Jeg har vanskelig for å se for meg rock eller metallica uten støtte av forsterkere/høyttalere. Ikke nødvendigvis billig PA, men forsterket.
    Dermed blir referansen for hvordan musikken skal lyde annerledes. Min norm er å sitte midt på 1. rad på 1. galleri i vår eminente opera. Jeg har også vært på Ekeberg under "tons of rock". Jeg har vanskelig for å se for meg denne musikken i et akustisk uforsterket arrangement. Jeg har også hørt rock på Respons.

Så ja, høyttaleren produserer lyd av (så godt den kan) de signaler den mates med. Men det betyr ikke at opplevd kvalitet (ift. norm) er identisk for ulike typer av innmating. f.eks. metallica solo gitar og trommer, vs. akustisk cello og klaver.
    Jeg mener at det finnes billigere alternativer enn Respons som kan gi like gode/bedre "tons of rock" vibber, men det finnes få andre om kan gi akustiske opera vibber. (Så er selvsagt normen for rock og metallica også ulike, så for å få substans i denne tråden burde jo referanse/norm være både noe man oppgir, og noe andre har opplevd.)

Og som sagt før, jeg synes ikke det er kritikkverdig at Respons ikke vinner på alle baner, det blir litt som å forvente at en Ferrari skulle gjøre det best både på bane og offroad i gjørma eller som trekkvogn på campingferie.

Egentlig litt pussig at noen markedsførere prøver å fortelle oss at sine produkter er like gode (eller best) på alt, for meg er det helt naturlig at skal man spisse en kvalitet maksimalt så må man gjøre kompromisser. Og jeg er glad for den spissingen Respons har gjort, for den passer min smak utmerket.

9848

Medlem
    Ble medlem
    16.07.2009
    Antall liker
    29
    Sted
    Stockholm
    Interessant tema dette.
    " En högtalare tar inte hänsyn till vilken musik den spelar utan hanterar bara den signalen den matas med. "
    Det er korrekt, den håndterer de signaler den mates med, men hva betyr dette utsagnet egentlig?

Jeg stoler på mine ører når jeg vurderer lyd, ikke fordi det er måleteknisk korrekt, men fordi det er ørene mine som skal oppleve musikken.
    Innrømmer at min musikkkompetanse er i en annen liga på klassisk enn på metallica. Klassisk musikk for meg er akustisk, og normalt uten bruk av forsterkere/høyttalere. Jeg har vanskelig for å se for meg rock eller metallica uten støtte av forsterkere/høyttalere. Ikke nødvendigvis billig PA, men forsterket.
    Dermed blir referansen for hvordan musikken skal lyde annerledes. Min norm er å sitte midt på 1. rad på 1. galleri i vår eminente opera. Jeg har også vært på Ekeberg under "tons of rock". Jeg har vanskelig for å se for meg denne musikken i et akustisk uforsterket arrangement. Jeg har også hørt rock på Respons.

Så ja, høyttaleren produserer lyd av (så godt den kan) de signaler den mates med. Men det betyr ikke at opplevd kvalitet (ift. norm) er identisk for ulike typer av innmating. f.eks. metallica solo gitar og trommer, vs. akustisk cello og klaver.
    Jeg mener at det finnes billigere alternativer enn Respons som kan gi like gode/bedre "tons of rock" vibber, men det finnes få andre om kan gi akustiske opera vibber. (Så er selvsagt normen for rock og metallica også ulike, så for å få substans i denne tråden burde jo referanse/norm være både noe man oppgir, og noe andre har opplevd.)

Og som sagt før, jeg synes ikke det er kritikkverdig at Respons ikke vinner på alle baner, det blir litt som å forvente at en Ferrari skulle gjøre det best både på bane og offroad i gjørma eller som trekkvogn på campingferie.

Egentlig litt pussig at noen markedsførere prøver å fortelle oss at sine produkter er like gode (eller best) på alt, for meg er det helt naturlig at skal man spisse en kvalitet maksimalt så må man gjøre kompromisser. Og jeg er glad for den spissingen Respons har gjort, for den passer min smak utmerket.
    Hej igen!

För att förtydliga det jag skrev tidigare.

Om vi säger att en högtalare klarar av att återge en klassisk symfoni från lägsta ton till ett fullskaligt crescendo där instrument , röster osv återges med full realism så klarar den rimligtvis att även återge rock eller något annat med full realism. Tror inte jag hört någon rock som kommer i närheten av en klassiskt symfoni i fråga om hur krävande det är att återge allt en klassiskt symfoni innehåller.

Så jag påstår att det är fel att påstå just det du beskriver , dvs att om du tycker Respons klarar av att återge en fullskalig klassisk symfoni och en annan högtalare inte gör det lika bra så kommer Respons även klara av att ÅTERGE rock bättre också.

Det betyder inte att jag förstår den känslan du kan få med någon annan högtalare form av ljudtryck etc som du har upplevt live på en rock konsert men det är två skilda saker.

Sen att tillverka en högtalare med målet att kunna återge det inspelade materialet så korrekt som möjligt (vilket är Respons ambition) handlar inte om att göra kompromisser för att den ska låta bra på vissa saker , det fungerar inte så helt enkelt.

Jag hoppas annars att medlemmar på detta forum och i denna Respons tråd uppskattar att saker kommer fram och beskrivs så riktigt som möjligt för det är min ambition och i detta fallet som representant för Respons i Stockholm. Jag kan heller inte se att jag har påstått att Respons är bättre på allt än någon annan högtalare utan har fört ett resonemang om hur saker fungerar och i detta fallet är Respons omnämnt och då anser jag det viktigt och även min skyldighet att reda ut om jag anser att något beskrivs felaktigt utifrån min synvinkel.

Annars bryr jag mig inte alls i vad folk subjektivt gillar/vill ha utan lyssna och välj det du tilltalas av oavsett!

Mvh , Henrik

Proethifi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.04.2023
    Antall liker
    1.200
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    1.
    Så jag påstår att det är fel att påstå just det du beskriver , dvs att om du tycker Respons klarar av att återge en fullskalig klassisk symfoni och en annan högtalare inte gör det lika bra så kommer Respons även klara av att ÅTERGE rock bättre också.

2.
    Jag hoppas annars att medlemmar på detta forum och i denna Respons tråd uppskattar att saker kommer fram och beskrivs så riktigt som möjligt för det är min ambition och i detta fallet som representant för Respons i Stockholm. Jag kan heller inte se att jag har påstått att Respons är bättre på allt än någon annan högtalare utan har fört ett resonemang om hur saker fungerar och i detta fallet är Respons omnämnt och då anser jag det viktigt och även min skyldighet att reda ut om jag anser att något beskrivs felaktigt utifrån min synvinkel.

3.
    Annars bryr jag mig inte alls i vad folk subjektivt gillar/vill ha utan lyssna och välj det du tilltalas av oavsett.
    1. Hvordan kan du påstå at en subjektiv oppfattelse er feil? Du kan selvfølgelig si at du har en annen oppfattelse, men du kan umulig ha noe belegg for at ens subjektiv oppfatning er feil.

2. Enhver vurdering av lyd via øre, er stort sett subjekt, litt vanskelig å vite hva du mener her?

3. Hva mener du her? Først bryr du deg ikke om hva noens subjektive oppfatninger er, for så å skrive lytt, for så å velge. Begge er vell subjektivt?

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    11.946
    Torget vurderinger
    2
    Hej igen!

För att förtydliga det jag skrev tidigare.

Om vi säger att en högtalare klarar av att återge en klassisk symfoni från lägsta ton till ett fullskaligt crescendo där instrument , röster osv återges med full realism så klarar den rimligtvis att även återge rock eller något annat med full realism. Tror inte jag hört någon rock som kommer i närheten av en klassiskt symfoni i fråga om hur krävande det är att återge allt en klassiskt symfoni innehåller.

Det betyder inte att jag förstår den känslan du kan få med någon annan högtalare form av ljudtryck etc som du har upplevt live på en rock konsert men det är två skilda saker.

Sen att tillverka en högtalare med målet att kunna återge det inspelade materialet så korrekt som möjligt (vilket är Respons ambition) handlar inte om att göra kompromisser för att den ska låta bra på vissa saker , det fungerar inte så helt enkelt.

Annars bryr jag mig inte alls i vad folk subjektivt gillar/vill ha utan lyssna och välj det du tilltalas av oavsett!

Mvh , Henrik
    Dette dreier seg mye om voicing, dynamisk utsving, hurtighet, råskap osv.
    Jeg har flere ganger opp gjennom årene hørt påstander om at spiller det klassisk bra, så spiller det alt bra. Kunne ikke vært mer uenig. Det blir i grunn mye av det samme som å hevde at synger du opera bra, så synger du alt bra. Det er kort sagt ikke tilfellet, for uansett hvor fantastisk stemme en operasanger har, så mangler det råskap og rufs, det er en helt annen teknikk som ligger bak, start og stopp på tonen osv.
    Jeg har alltid vært veldig glad i det Response gjør med klassisk musikk, mye fordi de er mildt voicet, har ekstremt gode klanglige egenskaper, og er behagelige å lytte til. På mange måter det motsatte av det som gjør rock til rock.
    Joda, klart også Response spiller rock greit nok, men dersom du har rock som forrett, hovedrett og dessert, sliter jeg med å forstå valget av Response, må jeg medgi. Og noe av grunnen ligger i at jeg selv har både tatt operaundervisning og sunget rock i diverse band i mer enn 30 år. Mens mesteparten av årsaken ligger i det at jeg har hørt innmari mye rock på innmari mange forskjellige høyttalere i innmari mange år. Rett skal være rett, de senere versjoner av Response oppfatter jeg som klart mer rocka enn tidligere varianter, men fortsatt ikke mer enn middels gode på akkurat de musikktypene som utgjør sekkeposten "rock".

Antoine

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    1.291
    Sted
    Oslo
    Nei, Respons tunes for å spille klassisk musikk mest mulig troverdig. Det finnes mange andre merker som er mer korrekte. En høyttaler som er best på klassisk er etter min erfaring ikke best på rock og annen musikk. Ingen høyttaler gjør alt best. En allround høyttaler vil aldri være best i én gren.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.866
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    "Ingen høyttaler gjør alt best.." - Jo, - hvis man stiller krav om mest mulig korrekt frekvens og fasegang, og minst hørbar forvrenging, og får det - så gjør den det...
    På den annen side, - hvis man feks forventer schmack, dvs framheving i området 60-100Hz som mange liker ifb med rock, - så er det en annen sak, men det er faktisk ikke en korrekt frekvensgang.... til lags åt alle kan ingen gjera, heter det så smukt....

Antoine

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    1.291
    Sted
    Oslo
    Jo, - hvis man stiller krav om mest mulig korrekt frekvens og fasegang, og minst hørbar forvrenging, og får det - så gjør den det...
    Denne diskusjonen hører egenlig ikke hjemme i denne tråden, men så enkelt er det ikke etter min erfaring. Det er mange faktorer som spiller inn. Helt enig med Rognlien.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.866
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Rognlien sier vel egentlig omtrent det samme som jeg gjorde... Problemet er at mange av oss har vent oss til at forskjellige typer musikk har forskjellige tonale uttrykk... Ved produksjon av musikk velger man stort sett å presentere et lydbilde på plata som skal passe med "alle" typer media og avspillere.. stort sett for vi ser bl.a. problemet med "loudness war" hvor frekvensgangen i stadig større grad tilpasses hodetelefoner og øreplugger, med det resultat at det stadig ofere låter helt rævva avspilt på et ellers godt anlegg. Fra nærradioenes oppstart i -84 var jeg teknisk leder for den lokale nærradioen, og ofte lærte jeg opp ungdommer til å være teknikere på enklere type sendinger. Jeg slet tildels med å få de til å forstå at det lydbildet vi sendte ut måtte være mest mulig nøytralt, da vi aldri visste hva og hvordan lytterne hadde stilt inn hjemme... De fleste vanlige lyttere med loudnessknapp på mottakeren hadde denne konstant inntrykt.. hvordan hadde det da blitt om gutta hadde lagt bass på sendinga for at selv skulle synes at det låt litt mer kult på medhør i kontrollrommet..??
    Enten må man akseptere at den beste og teknisk sett mest riktige høyttaleren faktisk ikke kan oppfylle alle særkrav - men likevel være den teknisk sett beste høyttaleren, - eller kjøpe høyttalere som er tilpasset egen musikksmak. Nå er det kanskje et mindreproblem en man tror, - jeg tror kanskje ikkke at typiske mettallhuer spiller så mye klassiske symfonier og opera... "men førr all del... jag kan ha fel.." - sang Bjørn Skifs på 70-tallet...

Todani

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.05.2009
    Antall liker
    2.405
    9848 skrev at Respons gjengir innspillingene mest mulig nøytralt og riktig. Han skrev også at gjengivelse av innspilt material og rockekonserter er to forskjellige ting. Kunne ikke sagt det bedre eller mer presist selv, og er helt enig i at det ikke er sjangeravhengig.
    Skal jeg gi de som motskriver han noe som helst, så må det være at Respons ikke er bygget for å etterligne PA-lyd. - Huff, hvem ønsker det?

Antoine

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    1.291
    Sted
    Oslo
    ..og er helt enig i at det ikke er sjangeravhengig.
    Jeg ville aldri ha valgt samme høyttaler om jeg skulle ha valgt til én bestemt sjanger. Dessuten hadde det vært to forskjellige valg om jeg hadde valgt mest mulig korrekt gjengivelse på gode innspillinger eller å få mindre gode innspillinger også til å låte godt. Mine Sonus Faber er gode på akustisk og vokal og er bra på alt det andre også, men samtidig vet jeg at de ikke er best på alt. De er veldig tilgivende for dårlige innspillinger og de som er det er ikke dønn nøytrale. Nøytrale er heller ikke Respons (men noe mer nøytrale enn Sonus Faber) som er best på klassisk og vokal. Og tilgivende? Nøytralitet og korrekthet er å være nøytral/korrekt mot innspillingen/miksen/mastringen, ikke opplevd naturlighet.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    11.946
    Torget vurderinger
    2
    9848 skrev at Respons gjengir innspillingene mest mulig nøytralt og riktig. Han skrev også at gjengivelse av innspilt material og rockekonserter er to forskjellige ting. Kunne ikke sagt det bedre eller mer presist selv, og er helt enig i at det ikke er sjangeravhengig.
    Skal jeg gi de som motskriver han noe som helst, så må det være at Respons ikke er bygget for å etterligne PA-lyd. - Huff, hvem ønsker det?
    Du har jo for lengst slutta med digging av rock, @Todani! ;)
    Joda, noen av oss vil gjerne ha hjemme-PA også. 🤘

9848

Medlem
    Ble medlem
    16.07.2009
    Antall liker
    29
    Sted
    Stockholm
    1. Hvordan kan du påstå at en subjektiv oppfattelse er feil? Du kan selvfølgelig si at du har en annen oppfattelse, men du kan umulig ha noe belegg for at ens subjektiv oppfatning er feil.

2. Enhver vurdering av lyd via øre, er stort sett subjekt, litt vanskelig å vite hva du mener her?

3. Hva mener du her? Først bryr du deg ikke om hva noens subjektive oppfatninger er, for så å skrive lytt, for så å velge. Begge er vell subjektivt?
    1. Det beror väl på vad vi pratar om och i detta fallet tycker jag att jag tydligt beskrev det.

2. Här vet jag inte riktigt vad du menar att jag ska svara på?

3.Vad du subjektivt väljer och själv vill ha är en sak och att diskutera ljudkvalitet/korrekthet kan vara något annat.

9848

Medlem
    Ble medlem
    16.07.2009
    Antall liker
    29
    Sted
    Stockholm
    Dette dreier seg mye om voicing, dynamisk utsving, hurtighet, råskap osv.
    Jeg har flere ganger opp gjennom årene hørt påstander om at spiller det klassisk bra, så spiller det alt bra. Kunne ikke vært mer uenig. Det blir i grunn mye av det samme som å hevde at synger du opera bra, så synger du alt bra. Det er kort sagt ikke tilfellet, for uansett hvor fantastisk stemme en operasanger har, så mangler det råskap og rufs, det er en helt annen teknikk som ligger bak, start og stopp på tonen osv.
    Jeg har alltid vært veldig glad i det Response gjør med klassisk musikk, mye fordi de er mildt voicet, har ekstremt gode klanglige egenskaper, og er behagelige å lytte til. På mange måter det motsatte av det som gjør rock til rock.
    Joda, klart også Response spiller rock greit nok, men dersom du har rock som forrett, hovedrett og dessert, sliter jeg med å forstå valget av Response, må jeg medgi. Og noe av grunnen ligger i at jeg selv har både tatt operaundervisning og sunget rock i diverse band i mer enn 30 år. Mens mesteparten av årsaken ligger i det at jeg har hørt innmari mye rock på innmari mange forskjellige høyttalere i innmari mange år. Rett skal være rett, de senere versjoner av Response oppfatter jeg som klart mer rocka enn tidligere varianter, men fortsatt ikke mer enn middels gode på akkurat de musikktypene som utgjør sekkeposten "rock".
    Vad någon klarar av att sjunga är en sak och att återge musik är något helt annat.

9848

Medlem
    Ble medlem
    16.07.2009
    Antall liker
    29
    Sted
    Stockholm
    Nei, Respons tunes for å spille klassisk musikk mest mulig troverdig. Det finnes mange andre merker som er mer korrekte. En høyttaler som er best på klassisk er etter min erfaring ikke best på rock og annen musikk. Ingen høyttaler gjør alt best. En allround høyttaler vil aldri være best i én gren.
    1. "Nei, Respons tunes for å spille klassisk musikk mest mulig troverdig". Utveckla gärna detta resonemang och va du fått den informationen ifrån?

2.Och utveckla/förklara gärna varför en högtalare inte skulle kunna vara bäst på allt?

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    11.946
    Torget vurderinger
    2
    Vad någon klarar av att sjunga är en sak och att återge musik är något helt annat.
    Det var benyttet som en sammenligning, og jeg er fortsatt av den oppfatning at det er ønskelig med andre egenskaper for å gjengi rock på autentisk vis, enn det behøves for å gjengi klassisk musikk mest mulig naturtro. Response er i verdensklasse på sistnevnte.

9848

Medlem
    Ble medlem
    16.07.2009
    Antall liker
    29
    Sted
    Stockholm
    "Ingen høyttaler gjør alt best.." - Jo, - hvis man stiller krav om mest mulig korrekt frekvens og fasegang, og minst hørbar forvrenging, og får det - så gjør den det...
    På den annen side, - hvis man feks forventer schmack, dvs framheving i området 60-100Hz som mange liker ifb med rock, - så er det en annen sak, men det er faktisk ikke en korrekt frekvensgang.... til lags åt alle kan ingen gjera, heter det så smukt....
    Gillar man extra "schmack" vid 60-100hz så ska man välja någon högtalare som gör det men då blir det "schmack" även på all annan musik också så man tänker på det. Det blir då en subjektiv "kvalitet" men frångår vad bra ljudkvalitet är om man har min utgångspunkt.

9848

Medlem
    Ble medlem
    16.07.2009
    Antall liker
    29
    Sted
    Stockholm
    Det var benyttet som en sammenligning, og jeg er fortsatt av den oppfatning at det er ønskelig med andre egenskaper for å gjengi rock på autentisk vis, enn det behøves for å gjengi klassisk musikk mest mulig naturtro. Response er i verdensklasse på sistnevnte.
    Då kan jag bara konstatera av vi inte har en samsyn på detta. Helt ok för min del ;)!

Antoine

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    1.291
    Sted
    Oslo
    1. "Nei, Respons tunes for å spille klassisk musikk mest mulig troverdig". Utveckla gärna detta resonemang och va du fått den informationen ifrån?

2.Och utveckla/förklara gärna varför en högtalare inte skulle kunna vara bäst på allt?
    1: Reidar Persson? Det er en veldig gammel kjent sak det. Etter min menig passer klassisk musikk aller best til høyttalere som er tunet litt bort fra nøytral til en litt softere, snillere og fyldigere klang som er litt på den mørke siden. Til rock hadde jeg valgt mer trøkk, mer dynamisk kontrast og samtidig ikke for øvslørende. Ofte den vanskeligste oppgaven synes jeg.

2. Ved å lytte på hundrevis for ikke å si tusenvis høyttalere i et par tiår med utallige plater i alle sjangre.

Todani

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.05.2009
    Antall liker
    2.405
    Dette er vennetråden for Respons. I grunnen ikke en tråd for å argumentere for at andre typer av høyttalere eller andre produsenter er bedre til forskjellige musikksjangere selv om Antoine over her har tydligvis ikke forstått spesielt mye av hva Respons står for.
    For å prøve å bringe tråden tilbake til Respons, har noen mer informasjon om beryllium-diskantene til Scan-Speak? Reidar skrev til meg for et halvt år siden at han avventet en eventuell relansering av elementene for oppdatering av tidligere modeller når det måtte komme en ny passende berylliumfilm fra underleverandøren til Scan-Speak. Jeg ser at nåværende Jussi og "skoeskene" (fremdeles..) har berylliumdiskanter, men på Scan-Speaks nettside står det at alle berylliumelementene er erstattet av elementer med kullfibermembraner. Det er til og med oppgitt hvilke elementer som har overtatt, og disse har data som ser like ut som dataene for berylliumelementene.

Antoine

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    1.291
    Sted
    Oslo
    Dette er vennetråden for Respons. I grunnen ikke en tråd for å argumentere for at andre typer av høyttalere eller andre produsenter er bedre til forskjellige musikksjangere selv om Antoine over her har tydligvis ikke forstått spesielt mye av hva Respons står for.
    Helt enig i at det ikke passer inn her, men jeg tror du tar litt feil i det andre. Som sagt Persson har utviklet Respons for å låte som om du hører klassisk på konserter.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    11.946
    Torget vurderinger
    2
    Då kan jag bara konstatera av vi inte har en samsyn på detta. Helt ok för min del ;)!
    ...og da går jeg ut fra at det vi ikke er enige om, er hvordan rock skal gjengis. For jeg antar vi er enige om Response's fortreffelighet hva angår gjengivelse av klassisk musikk...? :)

9848

Medlem
    Ble medlem
    16.07.2009
    Antall liker
    29
    Sted
    Stockholm
    For å prøve å bringe tråden tilbake til Respons, har noen mer informasjon om beryllium-diskantene til Scan-Speak? Reidar skrev til meg for et halvt år siden at han avventet en eventuell relansering av elementene for oppdatering av tidligere modeller når det måtte komme en ny passende berylliumfilm fra underleverandøren til Scan-Speak. Jeg ser at nåværende Jussi og "skoeskene" (fremdeles..) har berylliumdiskanter, men på Scan-Speaks nettside står det at alle berylliumelementene er erstattet av elementer med kullfibermembraner. Det er til og med oppgitt hvilke elementer som har overtatt, og disse har data som ser like ut som dataene for berylliumelementene.
    Respons kommer fortsatt ha beryllium diskanter men sannolikt av annat fabrikat än Scan-Speak.

9848

Medlem
    Ble medlem
    16.07.2009
    Antall liker
    29
    Sted
    Stockholm
    1: Reidar Persson? Det er en veldig gammel kjent sak det. Etter min menig passer klassisk musikk aller best til høyttalere som er tunet litt bort fra nøytral til en litt softere, snillere og fyldigere klang som er litt på den mørke siden. Til rock hadde jeg valgt mer trøkk, mer dynamisk kontrast og samtidig ikke for øvslørende. Ofte den vanskeligste oppgaven synes jeg.

2. Ved å lytte på hundrevis for ikke å si tusenvis høyttalere i et par tiår med utallige plater i alle sjangre.
    "Det er en veldig gammel kjent sak det"

Då vill jag bara klargöra några saker ang Reidar och Respons:

1. Reidar tillverkar högtalare för att dom ska låta så korrekt , naturligt och realistiskt som möjligt och det oavsett musik/genre. Dvs han "tunar" INTE sina högtalare åt något håll eller att dom ska låta speciellt bra på klassiskt musik framför något annat. Så det är bara något folk verkar ha fått för sig att det föreligger så och jag vill bara påpeka att det inte ligger någon sanning i det.

2. Det känns som en tveksam grund för ditt påstående även om jag förstår din utgångspunkt i det. Att tillverka en högtalare som spelar allt korrekt är en extrem svår uppgift som få klarar av även om det går (ingen högtalare är/kan vara 100% korrekt ska sägas men ganska nära). Och jag har precis som du sällan upplevt det med alla högtalare man lyssnat till.Sen om man tycker Respons klarar det är som sagt upp till var o en att bedöma.

Sen önskar/uppmanar jag till att ta reda på fakta innan man skriver/påstår en massa saker om Respons , allt för att det inte ska spridas en massa osanningar och för att det inte ska förekomma några missförstånd i framtiden. Enklast om man har en undran/fråga man är osäker på är att ta kontakt med närmaste återförsäljare för Respons. Vi finns ju där för Respons ägare och för dom som har intresset för Respons!

Antoine

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    1.291
    Sted
    Oslo
    Vel, da må vi bare være enige om å være uenige 9848. Påstanden om at høyttaler konstruktører ikke tuner dem til noe annet enn nøytralt har jeg hørt utallige ganger, alikevel låter høyttalerne forskjellige. Det vil alltid være basert på kompromisser, noen fordeler pleier å ha noen ulemper.

ole

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.01.2004
    Antall liker
    127
    Sted
    Bærum
    Gode venner forteller hverandre sannheten. Enten den kiler eller svir. Jeg har Respons, og har hatt flere modeller. Nettopp derfor la jeg ut mitt innlegg som jeg ser har fått god oppmerksomhet. Min musikksmak gjør at Respons er best for meg. Hadde jeg spilt mye rock er det andre alternativer som er minst like gode, til lavere pris.
    Minner om at det å oppgi referanse for "god lyd" og hvor man hører musikk er viktig for å gi andre en sjanse til å forstå ens opplevelser, for dette er subjektivt.

Ja, dette er en vennetråd, men ingen markedsføringstråd.
    Her både tåles og etterspørres både fakta og subjektive vurderinger av Respons, til stor nytte for både eiere og potensielle eiere.
    En forhandler/agent vil naturligvis også kunne gi informasjon, som da må underlegges den sunne skepsis monetære interesser bør møtes med.

Håper virkelig ikke vennetråder heretter skal bli til konsensustråder, da mister i alle fall jeg interessen og man kan like gjerne kontakte en forhandler.

Forøvrig mener jeg at både Rognliens operasangereksempel og mitt Ferrarieksempel står seg godt som illustrasjoner på at når man sikter høyt så vil kompromisser være uungåelige.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    11.946
    Torget vurderinger
    2
    "Det er en veldig gammel kjent sak det"
    Då vill jag bara klargöra några saker ang Reidar och Respons:

1. Reidar tillverkar högtalare för att dom ska låta så korrekt , naturligt och realistiskt som möjligt och det oavsett musik/genre. Dvs han "tunar" INTE sina högtalare åt något håll eller att dom ska låta speciellt bra på klassiskt musik framför något annat. Så det är bara något folk verkar ha fått för sig att det föreligger så och jag vill bara påpeka att det inte ligger någon sanning i det.
    Nå har jeg diskutert dette temaet med Reidar Persson ved flere anledninger, og han har merket seg at jeg har beskrevet hans kreasjoner som mer egnet til klassisk enn til rock. Han sier jo selv at han ikke lytter så mye til rock, dessuten at han ønsker å frembringe lyden fra ekte musikalske instrumenter slik han opplever dem i Göteborgs konserthus. Og det skal sies at da jeg selv satt i dette konserthuset og hørte levende musikk, var det slående hvor godt han har fått til akkurat det!

Han ble riktignok glad da jeg ga ham cred for de senere oppgraderinger som har strammet opp og frisket opp lyden slik at den blir noe mer "rocka", men det virker ikke å være noe stort poeng for Persson å skape en allrounder. På nettsiden beskriver han da også at:
    • Reproduce the warmth, body, and excitement of live music performances
    • Maintain fidelity by mirroring the recorded sound without adding or subtracting any elements.
    • Accurate reproduction of all frequencies, including bass, for correct tonal balance and dynamic range.
    • Avoid exaggerated treble and midrange to prevent listening fatigue and ensure natural sound reproduction.
    • Emphasize the importance of correct bass reproduction for warmth and body in the overall sound.
    Merk at begreper som "varme" og "kropp" er drivere her, så selvsagt er det tatt noen valg, kall det gjerne "tuning". Min, og resten av nå for lengst glemte Fidelity's redaksjons oppfatning av Respons, er at Persson egenhendig har klart å konstruere samt foredle en god høyttaler så flott at han har skapt en høyttaler i verdensklasse. Ingen dårlig bragd, bare det. Og spill gjerne rock på den, men du klarer bare ikke overbevise en innbarka gammal rocker om at det er sånn rock skal låte! :D

🤘

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn