Respons Ratio Auream leveringsklar

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • DSC04210.JPG


    Respons sin ny stativhøyttaler Ratio Auream er klar etter lang utvikling og er nå på lager. Jeg har de siste dagene lyttet til dem, og lydkvaliteten overgår det jeg trodde var mulig.

    Høyttaleren er makset ut kvalitetsmessig med dobbelt kabinett med dempesjikt mellom og ekte valnøtt finish, nitidig innvendig demping av kabinett, internkabling med teflonisolasjon og 99,9999 solidcore ofc kobber, Cardas rhodium terminaler, Scan Speak beryllium diskant, 24dB delefilter med kvalitetskondensatorer av tinnfolie i diskanten m.m.

    Reidar Persson har brukt sin know how fra 40 år som høyttalerdesigner de siste månedene til å prøve ut elementer, fintune delefrekvenser og kurver til det kjedsommelig for å oppnå jevnest mulig frekvensgang og spredning horisontalt og vertikalt. Resultatet?
    Ikke ta mitt ord for kvaliteten, ta kontakt for prøvelytting.

    Prisen for Ratio Auream er 59000,- pr. par eks. stativer.

    www.andervikaudio.no
    Tlf 92012111
    post@andervikaudio.no
     

    Vedlegg

    Kommentarer

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.073
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    10
    Har du mål og andre spesifikasjoner?
     

    Andervik Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    20.09.2003
    Innlegg
    245
    Antall liker
    335
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    12
    Ratio Auream veier ca. 8kg, og har følgende mål: b,d,h = 19, 21, 32cm.
    Vedlagt bilde viser frekvensgang uten glatting og impedansforløp.
     

    Vedlegg

    Bjerre

    Medlem
    Ble medlem
    13.12.2007
    Innlegg
    37
    Antall liker
    303
    Port-tuning ca 45hz, kan vi anta at denne har brukbar respons godt ned mot mid 30?
     

    Andervik Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    20.09.2003
    Innlegg
    245
    Antall liker
    335
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    12
    Port-tuning ca 45hz, kan vi anta at denne har brukbar respons godt ned mot mid 30?
    Du er flink til å sikte i diagrammet, tuningen stemmer bra med 45:)
    De har bra nivå ned til 40. En åpen E streng i en bassgitar er 41hz. Og som med alle Respons har de fullt nivå nedover i bassen i forhold til det øvre registeret. Så grunntonen i instrumentene er riktig og har en naturlig klang.
     

    TOBRA

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    50
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    5
    Jeg var en tilfeldig tur hos Andervik Audio igår kveld og var så heldig å få en demo av disse småtassene, og det var virkelig imponerende hvor gode de er. Som eier av Respons Magna Musicum hadde jeg ikke store forventninger til lyden i Ratio Auream som de heter når jeg så hvor små de er, men alle forhåndsantagelser basert på utseende ble gjort kraftig til skamme!

    Det er ingen "imponatoreffekter" som fremheves hverken lydmessig eller utseendemessig, men de spiller utrolig homogent og naturtro fra bunn til topp, og at det er mulig med så dyp og detaljert bass fra en så liten høyttaler med 5,5" basselement er direkte naturstridig. Diskanten er ivaretatt av samme fantastiske beryllium element som i Magna Musicum og er et av det beste som finnes etter min mening. Summen av alt er at disse spiller stort, lyttevennlig og "naturlig" på alt av stemmer og instrumenter, og de spiller mer enn "høyt nok" til kritisk lytting.

    Jeg er utrolig fornøyd med og imponert av lyden i Respons Magna Musicum, men må innrømme at det nok er Ratio Auream hvor det umulige har blitt mulig som er Reidar Persson's masterpice!

    Ta turen til Andervik Audio og bli like overrasket og imponert som jeg ble!
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Det er der de aller fleste tar feil: Gode ting- bortsett fra forsterkere- har alltid kommet i SMÅ pakker og dimensjoner. Disse burde bite godt fra seg, og virker som det mest spennende fra Respons siden Baby Grand...
     

    jobba

    Medlem
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    18
    Antall liker
    29
    Torget vurderinger
    2
    Fikk en kort demo hos Terje Andervik i dag. Har selv Respons grand, som er oppgradert tilsvarende Magna Musicum. Må bare bøye meg i hatten... Disse små Ratio Auream spiller helt forrykende, og låter subjektivt bedre på alt unntatt i dypbassen, når jeg sammenligner med Magna Musicum både hjemme og de som Terje Andervik har hatt på demorommet. Fantastisk oppløsning,dynamikk, rom, separasjon mellom instrumenter osv. Ekstremt gode!
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Jobba: Såpass gode at du vurderer å bytte?
     

    arildji

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.11.2004
    Innlegg
    91
    Antall liker
    12
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    4
    Interessant .... Mon tro hvordan disse er sammenlignet med mine Marten Duke II ....?
     

    Ramses

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2007
    Innlegg
    629
    Antall liker
    22
    Interessante småtasser dette, ja.
    Er det konstruert dedikerte stativer til disse, og om ikke; hva anbefaler Reidar, Terje
    eller andre kan være gode stands til høyttaleren?
     

    Andervik Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    20.09.2003
    Innlegg
    245
    Antall liker
    335
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    12
    Interessante småtasser dette, ja.
    Er det konstruert dedikerte stativer til disse, og om ikke; hva anbefaler Reidar, Terje
    eller andre kan være gode stands til høyttaleren?
    Hei
    Det er ikke produsert dedikerte stativer til de. Men anbefaler stativer som er 60-65 cm høye og ikke er for kraftige og tunge da det låter bedre med lettere og mindre massive stativer.
    Jeg har brukt et litt modifisert Norstone stativ med veldig godt resultat. De første kundene får dette med på kjøpet.
    Stativet er bygget om fra 4 til 3 føtter da 4 føtter aldri står ordentlig på underlaget. Rørene er fylt med byggskum. Anbefaler ikke å fylle med sand.
    Lydmessig har denne høyttaleren nesten vært et sjokk for flere av de som har hørt den, inkludert meg selv. Har du mulighet til å komme på prøvelytting så gjør det.
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…

Informasjon om bruker

Andervik Audio
Bransjeaktør
Medlem siden
Antall liker
335
Link til alle artikler
86
Andervik Audio sine annonser
Bransjenyheter
"DIAMOND AWARD for unparalleled excellence" skriver Audiokey Reviews om Mola Mola Kula integrert

"DIAMOND AWARD for unparalleled excellence" skriver Audiokey Reviews om Mola Mola Kula integrert

  • 1
The Mola Mola Kula integrated amplifier is, to our ears, a state of the art in one box amplification solution. The rich midrange, the perfectly articulated and controlled bass, along with the...
Fortsett
Bransjenyheter
Velkommen til prøvelytting av Respons Jussi nå og i hele påsken

Velkommen til prøvelytting av Respons Jussi nå og i hele påsken

  • 0
Respons og Reidar Perssons nyeste design Jussi er igjen på lager og tilgjengelig for prøvlytting nå og i hele påsken inkludert helligdagene. Ta gjerne kontakt for å avtale prøvelytting eller bare...
Fortsett
Bransjenyheter
Mola Mola Perca effektforsterker får strålende omtale av Dean Waters i Positive Feedback sin helt ferske test

Mola Mola Perca effektforsterker får strålende omtale av Dean Waters i Positive Feedback sin helt ferske test

  • 3
To say that I'd never heard a class D sound so pure would be an understatement. I can't recall having heard any amplifier sound this pure and, more importantly, musical. Les hele testen her: Perca...
Fortsett
Bransjenyheter
Mola Mola Lupe riaa testet i Stereophile

Mola Mola Lupe riaa testet i Stereophile

  • 0
Strålende omtale av Lupe i siste Stereophile: At $9850, its price is high, but the Lupe delivers performance that matches up well with even more costly alternatives. The versatility it offers is...
Fortsett
Bransjenyheter
Project RS2 T powersupplyupgrade med Farad Super 3

Project RS2 T powersupplyupgrade med Farad Super 3

  • 5
Project RS2 T cd drivverk leveres med en rimelig switchet strømforsyning som ikke yter drivverket full rettferdighet. Project tilbyr også en enkel lineær strømforsyning som forbedrer...
Fortsett
Bransjenyheter
Lumin poweroppgradering til Farad Super 3 kit

Lumin poweroppgradering til Farad Super 3 kit

  • 8
Lumin streamere har orginalt et enkelt powersupply som ikke er optimalt lydmessig. Vi tilbyr oppgraderingskit med et markedets beste power, Farad Super 3, og ledningskit som passer til Lumin sine...
Fortsett
Topp Bunn