Det er gått hele ti måneder siden vi flyttet inn i ny kåk. Jeg holdt på å skrive "anlegget"... noe som det på sett og vis fremdeles kan kalles, all den tid jeg faktisk har ekstern Dac og streamer. Men i hovedsak dreier det seg om et par med fullaktive høyttalere. Etter hvert som tiden har gått så har det jo kommet litt møbler på plass. Men rommet og huset i seg selv er ganske modernistisk. Mye store flater, vegger av gips, store glassvinduer og god høyde under taket.
Noe av greia med å gå over til et slikt "anlegg" var nettopp å få det litt minimalistisk. Akustikk produkter eksisterer derfor kun som naturlige møbler, store planter, bokreoler med bøker og nips og naps.
Utfordringen har dermed vært ganske stor for å få så mye som mulig ut av lyden som mulig. Jeg har riktignok muligheter for DSP, men har så langt holdt meg unna dette.... Litt for at jeg synes det begynner å låte fett, samtidig som jeg har hatt mye jobb og lite fritid, og har verdsatt fritiden, og vært for lat til å sette meg inn i nye ting.
Litt om lyden, for selv om jeg egentlig like gjerne kan sitte i hjørnet av rommet i godstolen og lytte til nye album og gamle favoritter. Så kan jeg ikke legge skjul på at jeg fremdeles er interessert i å få til noe som låter bra. Fordelen med horna og flyttbar lytte posisjon er at jeg kan plassere meg i stolen på en slik måte at jeg ikke får for mye refleksjoner fra rommet. Prioriteringen her er å få det til å låte live og fett. Jeg er ikke redd for litt brystklang, og har justert opp bassen til +3db.
Høyttalerne er vinklet mot ørene mine, og trukket litt ut fra hjørnene (ca en drøy meter).
Jeg er ganske overrasket over at jeg faktisk får til et ganske presist lydbilde. Det er dypt til å være fra horn, og jeg har inntrykk av at lyden sprer seg godt ut på siden av høyttalerne. Alt i alt synes jeg det spiller svært bra på det meste jeg spiller av musikk. (Går mye i prog, og jazz). Spiller jeg for høyt kan det gjerne rote til litt på kompleks rockemusikk, men da spilles det SVÆRT høyt. Har funnet ut at jeg spiller det meste av musikken min på midten av 90 tallet db. På kvelden gjerne litt under. Spilles Zappa har jeg plutselig hele kåken for meg selv og kan spille grisehøyt.
Naboen lar seg tydeligvis ikke plage (Proghode), og selv om jeg hører at han spiller høyt innimellom, så lar jeg meg ikke plage av det.
Er jeg fornøyd?.... Helt klart. Ikke i mål, det vil jeg nok ikke bli. Lydmessig kan det sikkert gjøres noe. Kan en bedre dac gjøre noe? Bedre Streamer? Tja... Savner jeg noe?.... Jepp!! Savnet etter å spille vinyl dukker opp med jevne mellomrom.
Ble mye og rotete skriving dette, men det er nå noen tanker løst plukket ut av hodet mitt en flott mandags kveld