Retep`s lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Harald HM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Artig reportasje i S+, retep. Liker filosofien din. Jeg kjenner jo ikke alle disse duppedittene du har, men flott at det går å få topplyd ut av rimelige bokser.

En ting jeg lurer på: hva får du ut av equalizer på platespilleren? Erstatter du justeringer på lyd med det en bedre RIAA ville gitt, eller er det andre grunner? Vil du anbefale løsningen uavhengig av rigg forøvrig? Har faktisk en gammel Techniks eq noe ala din som jeg kunne prøvd å sette inn hvis du mener det kan bidra.
    Jeg er litt enkelt skrudd sammen. Låter det bedre med EQ så bruker jeg det. Jeg bruker den gamle technics EQ til å dra ned en topp i bassen og for å løfte frekvensene under 120hz stort sett.. Det samme gjør jeg i Jriver på pc hvor alt av digital musikk går igjennom.. Ved 2kanals avspilling så kjører jeg kino ampen i Audessy bypsss L +R. Jeg hører ikke noe degradering av lyden og om det skulle vere noe så er det positive langt større.

Ta gjerne en tur innom om du har mulighet..

Men å skru EQ sånn uten å vite hva man justere på er ikke noe jeg anbefaler alle. Jeg bruker heller ikke noen store utslag. Tror den verste løften er på 2 kanskje 3db
    Takker så masse for svar. Interessant.Jeg lærer hver dag som går, får jeg håpe;-).

Skulle gjerne tatt en tur innom, Retep. Men hvis du mener du bor ute i huttaheita, skulle du bare visst...;)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har vert oppe i gokk hvor du bor. Vert leder på noen kurs for en hel del år siden. Er flott der oppe, men jeg bor nok mere sentralt enn du ja. Men tror byfolk er mye mer slik at 20min er langt unna.. Enn de som holder til nord for Sinsen.. ;)

Prøv å koble til EQ og stol på egne ører.. Det er mitt tips

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Sa er det fullt på treffet skjærtorsdag.. Men tar gjerne imot besøk utover i påsken. Send da en pm så finner vi tid..

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Påsken nærmer seg raskt. To dager til med jobbing så er jeg klar for nesten en uke fri.. Heldig med turnus.
    Drar huset fullt av lyd folk på torsdag, ellers så blir det en rolig påske. Har enda til vert på harryhandel og sikret meg noe å fylle påskeegget med. Har en svakhet for Mozart kuler...

Siden jeg sitter hjemme i påska. Så er det fritt frem å komme på besøk, høre litt musikk og drikke en kaffe eller to.. Jeg drar gjerne på besøk også så sleng ut en invitasjon. Eneste er at jeg må komme meg frem med offentlig transport.

Ha en flott påske alle sammen.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Er ikke lett å samle folk for tiden. Er sikkert fordi jeg bor så langt ut i hutteheita...
    Kommer nok an på øyet som ser. Synes jeg leser om besøk hos deg stadig vekk, jeg. ;) Her i gården blir det kun et par besøk hver vei i året for tiden. :)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Har vert oppe i gokk hvor du bor. Vert leder på noen kurs for en hel del år siden. Er flott der oppe, men jeg bor nok mere sentralt enn du ja.
    Jeg gikk på videregående sammen med ei dame fra Troms, som fortalte at hjemme kjørte de 13 mil tur/retur for å leie seg en videofilm. :) ...så ja. ;)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Er ikke lett å samle folk for tiden. Er sikkert fordi jeg bor så langt ut i hutteheita...
    Kommer nok an på øyet som ser. Synes jeg leser om besøk hos deg stadig vekk, jeg. ;) Her i gården blir det kun et par besøk hver vei i året for tiden. :)
    Jo har en del besøk.. Men ofte er det de som bor på landet eller er langveisfra som er flinkest til å hive seg med.
    Nå er det jo ikke alle som takler å møte nye folk heller. Sjønner det.

Skulle så gjerne ha fått lyttet til noen flere anlegg også. Spes anlegg som står i stuer siden vi nå etterhvert skal flytte. Tviler på at jeg får samme mulighetene som jeg har nå. Skal aldri si aldri...

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.093
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har liten kjellerstue som ikke er akustikkbehandlet.
    Synes det likevel låter ganske greit, etter min smak da.
    Stikk innom en dag du er i tigerstaden.
    Jeg skulle fryktelig gjerne selv reise rundt på lyttebesøk, men har for mye jobb, og for mange unger som spiser opp tida mi.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Takker for besøket karer. 5 raske timer. Kosa meg jeg. Og takk for kritikk. Det trenger jeg. Så da har jeg noe å jobbe med..

knarfar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Antall liker
    2.321
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Du hadde da ikke fått kritikk av noe slag av det supre oppsettet ditt hadde det ikke vært for at du rota det til ved bytte avskjæring på subbene da vi spilte vinyl. ;D

Vi burde ikke gått videre før vi hadde tatt en ekstra kontroll. Ikke sikkert det var bedre, men bare annerledes.

knarfar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Antall liker
    2.321
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Takk selv for at du satte av tid til oss. Det var en opplevelse! :)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Du hadde da ikke fått kritikk av noe slag av det supre oppsettet ditt hadde det ikke vært for at du rota det til ved bytte avskjæring på subbene da vi spilte vinyl. ;D

Vi burde ikke gått videre før vi hadde tatt en ekstra kontroll. Ikke sikkert det var bedre, men bare annerledes.
    Skal jobbe litt med dette. Om du finner tid, så er du velkommen tilbake for å kunne spesifikt jobbe med det. Kan ofte vere lettere for folk utenifra å høre slike forskjeller. Da eiere av anlegg ofte et litt låst på måten de lytter på. Si isåfall ifra om du skulle ønske å komme tilbake

Mvh Peter

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hva ble sagt og gjort da:)
    Det ble påkjørt at det mangler både trøkk og gnist i lyden. Samtidig som at det var ganske mye pappete lyd. Ikke mye å rope hurra for. Platt og flatt lydbilde og en typisk kino prompebass. Så har mye å jobbe med for å komme opp i highend klassen. Fikk beskjed om at med kabelbytter så ville mye av dette falle på plass av seg selv.. :p

knarfar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Antall liker
    2.321
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2

Skal jobbe litt med dette. Om du finner tid, så er du velkommen tilbake for å kunne spesifikt jobbe med det. Kan ofte vere lettere for folk utenifra å høre slike forskjeller. Da eiere av anlegg ofte et litt låst på måten de lytter på. Si isåfall ifra om du skulle ønske å komme tilbake

Mvh Peter
    Tar gjerne turen jeg. Vi får finne et treffpunkt. :)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23

Mvh Peter
    Tar gjerne turen jeg. Vi får finne et treffpunkt. :)
    Supert.. Noen dager i påsken som kunne passet. Påskeaften utgår for min del, kan gå på kveldstid. Ellers er det åpnent.

knarfar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Antall liker
    2.321
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Mandag rundt 12 passer aller best, men søndag er også mulig.

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.093
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Det ble påkjørt at det mangler både trøkk og gnist i lyden. Samtidig som at det var ganske mye pappete lyd. Ikke mye å rope hurra for. Platt og flatt lydbilde og en typisk kino prompebass. Så har mye å jobbe med for å komme opp i highend klassen. Fikk beskjed om at med kabelbytter så ville mye av dette falle på plass av seg selv.. :p
    ...og jeg som bruker kun papp elementer helt opp til 1,4 khz. Da bør du nok senke forventningene til lyttebesøk hos meg.:p

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    ...og jeg som bruker kun papp elementer helt opp til 1,4 khz. Da bør du nok senke forventningene til lyttebesøk hos meg.:p
    Tenker der skal gå greit allikevel. Skal finne en kveld å ta turen.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Rart dette med målinger og øret...
    Har nå tatt målinger fra 15hz til 150hz for å se hva som skjer. Og det skjer mye når delingen kommer under 100hz spes kanskje 80hz er den siste brukendes delingen her frekvensmessig. Men jeg ser også at jeg kan dra delinhgen ned fra 150hz som det var under både besøket fra Stereo + og nå på sjærtorsdag.

alle muligheter.jpg

Her er det frekvensmessige resultatet med left og right bypassa Audessy og også EQ i Jriver. FRa Trianglene fullrange uten subb til deling ved 150hz

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    De beste.jpg

Ved første øyekast så ser det ut til at jeg kan senke delingen til 100hz. 60Hz er den blå linja som var favoritt hos en av de som var her. Den ser slik det er satt opp nå ikke veldig akuell ut.

Blir nok å spille en del musikk idag å teste hvordan det låter med deling på 80hz, 90hz og 100hz

Planlegger også å teste ut lavere deling på subbene bak. for å se hvordan det slår ut, både på målinger og på øret

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ser nå at målingen uten subb nok har en målefeil

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ja, da er en epoke i mitt hifi liv over. Kinoen er lagt ut for salg. Nå skal det slankes ut og ryddes opp med tanke på salg og flytting.
    Takker for hjelpen til alle de sidene som har blitt skrevet her. Mye svada og mye gøy. Kanskje på tide å avslutte denne tråden og starte på ny når jeg igjen skal sette opp et nytt system?

Når dette skjer er litt ute i det blå, men det kommer nok.

Kommer ikke til å bruke mye mindre tid her inne fremover, er andre ting som opptar mye av tiden min. Men jeg er å treffe på pm.

Over og ut herfra.

Mvh Peter

Sist redigert:

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Lykke til Peter, du er en kjernekar som det har vært artig å følge. Vi snakkes :)

Torolan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Antall liker
    1.142
    Torget vurderinger
    2
    Ja, da er en epoke i mitt hifi liv over. Kinoen er lagt ut for salg. Nå skal det slankes ut og ryddes opp med tanke på salg og flytting.
    Takker for hjelpen til alle de sidene som har blitt skrevet her. Mye svada og mye gøy. Kanskje på tide å avslutte denne tråden og starte på ny når jeg igjen skal sette opp et nytt system?

Når dette skjer er litt ute i det blå, men det kommer nok.

Kommer til å bruke mye mindre tid her inne fremover, er andre ting som opptar mye av tiden min. Men jeg er å treffe på pm.

Over og ut herfra.

Mvh Peter
    Det var rask avslutning ...
    Har vært en lang og innholdsrik tråd som jeg har fulgt ivrig med på dette , så jeg håper du fortsetter å holde oss oppdatert om dine tanker og eksperimenter i ditt nye hjem når den tid kommer :)

Lykke til med salget :)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det blir nok lyd i leilighet også, skal du se.

Kanskje du kan prøve deg på "maksimalistisk lyd med minimalistisk stil"? In-wall, kamuflert baffelvegg, kunstprint-akustikkpaneler og sånt? Skjulte forsterkere og kilder er jo ikke noe problem.

Egentlig hadde det vært veldig kult å fått til noe sånt, men byttesyken må man jo legge fra seg litt når man er ferdig. :)

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.750
    Torget vurderinger
    6
    Oobs - Nesten 5 år og over 11300 innlegg - og - ferdig , hørtes nesten brutalt ut .

Takk for masse bra hifi lektyre !

mvh per morten

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.884
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Lykke til med neste prosjekt. Du får gi lyd fra deg om du har lyst til å høre hvordan "Bilstereo'n" min låter nå i forhold til sist du var innom. Det er vel en type anlegg som kan få plass i en leilighet.

aircanada

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.07.2012
    Antall liker
    320
    Sted
    Ørsta
    Torget vurderinger
    3
    Håper du uansett ser ditt snitt til å stikke innom ved anledning. Om du er på "hjemlige" trakter, ta kontakt :)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Blir ikke borte. Men blir vel en del mindre aktiv.

oyvindl85

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Antall liker
    2.249
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Noen valg er vanskelige å ta. Men ofte nødvendig til tider. Har uansett vært en kjekk tråd til nå. Har ofte vært innom og tittet her. Legg ikke ned hele tråden kanskje. Men skriv litt i ny og ne når det passer. Ikke alle tråder som er like aktive ellers her heller :) Du får nok mer å skrive om her når du får et nytt anlegg. Tar kanskje også litt tid å selge komplett anlegg for tiden. Men masse lykke til Peter. Uansett hva du skal henge fingrene i på lydsiden og i livet ;)

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.609
    Sted
    Langesund
    Alt har en slutt, og det kan se ut som det passer å sette strek i forbindelsen med flytting.
    Denne tråden har vært en unik reise der trådeier og veldig mange andre, har lært mye. Det behøver ikke være svindyrt for at det skal spille svinaktig bra:)

Gleder meg til neste kapittel.

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.465
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Takk for en eminent tråd, Peter. Ønsker deg lykke til med ny fase av livet, satser på det blir et aldri så lite comeback fra din side etterhvert! :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn