Retep`s lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Spørsmål rundt subb. Som kverner rundt i hodet mitt

Min lille svs har to 12: som fyrer ned mot gulvet, mot ei plate som da står på gulvet / gummiben. Bassene står altså ved siden av hverandre. Om jeg skrur av bunnplata og setter subben på høykant. Slik at elementene fyrer mot meg, og blir stående over hverandre. Hva vil da endre seg? Er det bedre å la den stå som den gjør, sette den på høykant med elementene over hverandre, eller sette den på siden med elementer fyrebde mot meg og side om side?

Setter jeg den på høykant så kommer det ene elementet i høyde med bass elementet på Ø og den andre nesten helt i gulvet.

mediakjendis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Antall liker
    670
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1

Min lille svs har to 12: som fyrer ned mot gulvet, mot ei plate som da står på gulvet / gummiben. Bassene står altså ved siden av hverandre. Om jeg skrur av bunnplata og setter subben på høykant. Slik at elementene fyrer mot meg, og blir stående over hverandre. Hva vil da endre seg? Er det bedre å la den stå som den gjør, sette den på høykant med elementene over hverandre, eller sette den på siden med elementer fyrebde mot meg og side om side?

Setter jeg den på høykant så kommer det ene elementet i høyde med bass elementet på Ø og den andre nesten helt i gulvet.
    Det er vel bare og prøve?

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23

Det er vel bare og prøve?
    Det er en del jobb og formen er ikke helt topp? Om det ikke har noe for seg pga akustisk kobling av elementene. Så gidder jeg ikke å teste.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Screenshot_20190114-051446.jpg

Her er hva hifi klubben forteller sine kunder om lydstyrke.
    Noen som spiller der volumet over tid her inne?

roeng2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Antall liker
    6.146
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    9
    Dette synes jeg så litt ekstremt ut, jeg spiller nok sjelden/alderig så høyt. Og det grunnet jeg har min familie i hus. Og jeg er for glad i hørselen min:)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Dette synes jeg så litt ekstremt ut, jeg spiller nok sjelden/alderig så høyt. Og det grunnet jeg har min familie i hus. Og jeg er for glad i hørselen min:)
    Kom opp på Google når jeg søkte om logarytmisk skala. Så ble sittende å lese litt. Plansjen viser oss hvor høyt ulike ting er. Stereo anlegg er altså 110-125db normalt sett. Konsert 140db...

Normalt sett så holder jeg meg på 80-tallet og veldig ofte mellom 75-85db. Noe missvisende plansje kanskje... :)

roadrune

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1

Uten at jeg er noen ekspert så vil jeg påstå at det avhenger av avstanden mellom driver og plate.

Hvis arealet på åpningen mellom kabinettet og platen er lik eller større en arealet på driverene går det fint.

Er arealet mindre er suben satt opp med en form for kompresjon (samme prinsipp som SLOB) og det vil sannsynligvis være dumt å fjerne platen.

Har du googlet det? Noen har sikkert prøvd.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23

Uten at jeg er noen ekspert så vil jeg påstå at det avhenger av avstanden mellom driver og plate.

Hvis arealet på åpningen mellom kabinettet og platen er lik eller større en arealet på driverene går det fint.

Er arealet mindre er suben satt opp med en form for kompresjon (samme prinsipp som SLOB) og det vil sannsynligvis være dumt å fjerne platen.

Har Googlet litt. Er det avstanden mellom senter av hver driver eller korteste avstand mellom hver driver? Avstanden mellom gummi og plate er 3.5cm.
    Avstanden mellom ytterste del av gummi opphenget er 6.5cm. Hver deriver er altså 12'

roeng2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Antall liker
    6.146
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    9
    Vis vedlegget 525287

Her er hva hifi klubben forteller sine kunder om lydstyrke.
    Noen som spiller der volumet over tid her inne?
    Aldri i nærheten, selv ikke på "mine maks nivåer"....

Men jeg tror hifiklubben mener nivåene her som type max nivåer!
    Må være maks peak og ikke maks A veid. Det er alike vel sterke lydnivå.
    3 dB økning er en dobbling av energi, mens vi mennesker opplever 8-10dB som dobbling av lydnivå.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23

roeng2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Antall liker
    6.146
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    9
    Kom opp på Google når jeg søkte om logarytmisk skala. Så ble sittende å lese litt. Plansjen viser oss hvor høyt ulike ting er. Stereo anlegg er altså 110-125db normalt sett. Konsert 140db...

Normalt sett så holder jeg meg på 80-tallet og veldig ofte mellom 75-85db. Noe missvisende plansje kanskje... :)
    Skal nok ikke legge for mye i den der nei:)

roadrune

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1

Har Googlet litt. Er det avstanden mellom senter av hver driver eller korteste avstand mellom hver driver? Avstanden mellom gummi og plate er 3.5cm.
    Avstanden mellom ytterste del av gummi opphenget er 6.5cm. Hver deriver er altså 12'
    Jeg tenker avstanden mellom plate og kabinett, hvis du tar det målet og ganger opp med omkretsen (kortside + langside x 2) på kabinettet der platen er festet, så ender du opp med arealet av åpningen ut fra driverene.

Det arealet er sannsynligvis større en membranarealet av de to 12" tilsammen.

Isåfall er det bare å fjerne platen.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23

Jeg tenker avstanden mellom plate og kabinett, hvis du tar det målet og ganger opp med omkretsen (kortside + langside x 2) på kabinettet der platen er festet, så ender du opp med arealet av åpningen ut fra driverene.

Ok.. Er full av smerter og medisiner idag så hue fungerer ikke.
    Opning mellom kabinett og plate er 5.5cm
    Plata har ellers målene 72x46.5cm

Kenol

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.09.2005
    Antall liker
    173
    Torget vurderinger
    12
    Imponerende hvis du får PB12/2 til å spille sømløst med frontene Retep, jeg har hatt alle de store subene fra SVS, 12/2 den mest brutale av dem alle. Her snakker vi rumblebass, ble redd for huset noen perioder.. Beste jeg har hatt til kinobruk, synd de ikke produseres lenger. Har aldri prøvd eller hatt behov til bruk i to-kanals stereo.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Da kommer jeg frem til at jeg ikke bør fjerne platen.

roadrune

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1

Ok, da er arealet av åpningen 1303cm2, mens arealet av to x 12" er 1416cm2. Nå er jo membranarealet en del mindre en 12", så sannsynligvis er det et forhold på 1:1 slaik at du ikke bør merke noen vesentlig forskjell ved å fjerne den.

Skal sies at dette er mye synsing og på ingen måte noen fasit, så jeg kan også bare oppfordre deg til å prøve.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Imponerende hvis du får PB12/2 til å spille sømløst med frontene Retep, jeg har hatt alle de store subene fra SVS, 12/2 den mest brutale av dem alle. Her snakker vi rumblebass, ble redd for huset noen perioder.. Beste jeg har hatt til kinobruk, synd de ikke produseres lenger. Har aldri prøvd eller hatt behov til bruk i to-kanals stereo.
    Man må da gjøre et forsøk må man ikke..? Har trua, so why not. Leser jo på www at den er god nedover også på musikk. Planen er å få den inn rundt 30-40hz for å støtte Ø der nede. Og kanskje ende opp med enda bedre midbsss enn uten sub, da Ø ikke trenger å spille helt ned. Erfaringen min sier at om jeg får en eller flere subber godt integrert, så et det spesiellt i øvre delen av området bass elementet spiller som får den største forandringen.

Blir skikkelig spennende dette.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23

Ok, da er arealet av åpningen 1303cm2, mens arealet av to x 12" er 1416cm2. Nå er jo membranarealet en del mindre en 12", så sannsynligvis er det et forhold på 1:1 slaik at du ikke bør merke noen vesentlig forskjell ved å fjerne den.

Skal sies at dette er mye synsing og på ingen måte noen fasit, så jeg kan også bare oppfordre deg til å prøve.
    Godt mulig jeg bare må teste ja.
    Om det er noen fordeler med å plassere subben høyere i rommet. Og med elementene pekende mot meg. Hvilke fordeler eller ulemper ser du for deg? Jeg har aldri brydd meg så mye om teorien. Kun praktisk plassering og flytting. Nå veier denne 65kg så det er litt mer å løfte og sloss med enn de jeg har hatt

Subben alene måler slik.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    FREKVENS.jpg

Der kom den. Viser området subben er tenkt brukt.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Du får komme på inspeksjon om jeg får til et resultat jeg er fornøyd med.

roadrune

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Med den målingen vet jeg ikke om jeg hadde giddet å flytte så mye rundt, det ser jo rimelig bra ut i utgangspunktet.

Hvis ARC i tillegg er så bra som det sies skal det jo kunne bli 100% det der.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Med den målingen vet jeg ikke om jeg hadde giddet å flytte så mye rundt, det ser jo rimelig bra ut i utgangspunktet.

Hvis ARC i tillegg er så bra som det sies skal det jo kunne bli 100% det der.
    Venter i spenning på ARC og STR forsterkeren. Det måler bra så om verktøyene er gode nok, så blir dette bra.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Virker som om innspillungen er godt igang. Lyden har opnet seg ganske mye ogy virker lettere men uten å mangle fundament. Om det er høyttalerene eller forsterker kan jeg ikke uttale meg om, da begge ble levert hit kliss nye.

roeng2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Antall liker
    6.146
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    9
    Forstod ikke hva du mente med siste innlegg. Mangler du tynge i bunnen (lite bass nedre mellomtone?

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Forstod ikke hva du mente med siste innlegg. Mangler du tynge i bunnen (lite bass nedre mellomtone?
    Nei, men bassen har på en måte gått fra å vere litt tung og trekke oppmerksomhet til å bli mindre tung. Menst skyver og trøkket er der. Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det.

roeng2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Antall liker
    6.146
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    9
    Nei, men bassen har på en måte gått fra å vere litt tung og trekke oppmerksomhet til å bli mindre tung. Menst skyver og trøkket er der. Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det.
    Tror nok jeg forstår hva du mener, er nok kommet over den tiden Ø trenger for og løsne.
    Mulig du må til og flytte litt på de igjen for fin tuning.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Forsinkelse på levering av Anthem. Håper på den skal komme til helgen. Så har jeg noe å se frem til vertfall.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Tror nok jeg forstår hva du mener, er nok kommet over den tiden Ø trenger for og løsne.
    Mulig du må til og flytte litt på de igjen for fin tuning.
    Virker som om lyden på en måte fremstår som en enhet. I staden for en toveis. Men at noe har skjedd er vertfall liten tvil om..

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jobba litt mer nå med flytting av høyttalerene. Og kommer frem til en noe spennende plassering. Som måler bra, så får vi se da om den låter det samme.

Legger ved noen plots her nå som viser litt pm hvordan dette ser ut.
    Og som viser hvor utrolig viktig det er å kunne justere høyttalere og subb i tid mot hverandre og også hvor viktig det er å kunne dele av fronthøyttalerene når man skal bruke sub.

NY Plassering med subb frekvens.jpg

Impulse.jpg

GD høyttalere.jpg

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har flyttet litt på både høyttalere og sweetspot. SÅ jeg traff en relativ heftig bølge nede i dypet gitt. :)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    frekvens alene fulltange.jpg

Fullrange måling hvor subben er delt på ca 55hz ingen mulighet for tidskorreksjon men denne målingen har 3 eq punkt under 500hz

roeng2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Antall liker
    6.146
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    9
    Det er godt og se du er i full sving:)
    Har også erfaring med at det kan spille veldig bra med høyttalere tett på sideveg. Med det forbehold om at det er dempet første refleksjon.

Hvordan ligger du an med HCS fredag?

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Det er godt og se du er i full sving:)
    Har også erfaring med at det kan spille veldig bra med høyttalere tett på sideveg. Med det forbehold om at det er dempet første refleksjon.

Hvordan ligger du an med HCS fredag?
    Vi får se. Alt henger å dingler på et møte idag. Sender en sms.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    _20190116_075634.jpg

Ny dag, nye muligheter. Og for meg et nytt liv.
    De som har fulgt med her inne i tråden de siste årene, har nok fått med seg at jeg har slitt med helsa. Hatt svært mye tid til overs og brukt den til å henge her. Gjøre tingyi huset ol. Har jo alltid vert positiv og trodd at det går nok over denne gangen også. Noe som viste seg å ikke stemme. Kroppen har sagt stopp.

Så da er jeg snart arbeidsledig, er bare en formalitet som gjenstår. Og jeg må stake ut en ny retning i livet mitt. Hva det skal bli vet jeg faktisk ikke, alt vil avgjøres med hva kroppen min tåler. Er inne i systemet til Nav nå. Og håper på hjelp derfra og fra lege. Lege for å finne ut hva jeg kan gjøre for å bli bedre, Nav til å hjelpe meg tilbake i jobb.. Og hjelp til å finne hvilken type jobb jeg bør ha. Da alle typer tester ol på nett, penker i den retningen jeg har vert og har jobbet siden jeg var 15år.

Synes det er svært vanskelig å stake ut ny vei, siden kroppen er som den er. Og alle årene jeg har jobbet heltid og deltid har vert sørvice yrker. En yrkes type jeg ikke kan ta på meg nå og svært sannsynlig ingen gang. Det jeg sliter mest med foruten smerter er tanken på hvordan i alle dager jeg skal bli ansatt noen plass, med den sykdomshistorikken jeg har hatt. Ikke hoste og febersyk, men skader, smerter, operasjoner osv osv.

Men prøver å holde humøret oppe, noen dager er alright, de fleste er mindre alright.

Noen som har jobb til meg? Har gått livets harde skole, og har ett fagbrev som butikkslakter. Er blid og positiv, svært glad i mennesker.

Ha en flott dag folkens. Livet går videre selv om det akkurat nå ikke er noen dans på roser.

roeng2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Antall liker
    6.146
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    9
    Hei trist og høre at helsa er såpass dårlig. Du er som de fleste av oss og tenker at det sikkert ikke er noen som vil ha deg i jobb.
    All arbeidserfaring er god erfaring;D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn