Retep`s lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Lurer på å spandere på meg noen meter klotz kabler.

De har både 2x4mm og 4x4mm på speaker.no

Lurer på hva som er forskjellen. Det er faktisk billigere å kjøpe dobbelt opp med 2x4mm kabel enn 4x4mm

Kommer til å kjøre Bi-wire eller biamp. Så jeg tror nok 2x4mm er veien å gå.

Noen som vet om andre pro kabler som er rimelig. Feks Belden, hvor finner jeg det i løpemeter het til lands?

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.245
    Torget vurderinger
    11
    Biamping er tøft på de.Er det jeg har brukt mest. Som regel en kjekk rørintegrert på toppen med volumkontroll slik at jeg kan justere nivå mellom topp og bunn,og så et eller annet transe på bunnen.
    150Hz og 24db deling som de har er veldig gunstig.Da hører man ikke like lett forskjelen mellom de to forsterkerene som viss delefrekvensen er lenger mot mellomtonen.

Solid Kåre(tjukkere enkeltledere) kabel på bassen er verdt et forsøk.Syns de ofte oppleves som litt mer distinkte og som kan kle genIII. En eller annen elektrobutikk har sikkert diverse kjekt du kan teste uten at det koster så mye.
    Bassen på genIII er en utfordring. Jeg har ofte hørt de mangle litt nivå i øvre del av bassen og kan oppleves som for tunge i ræva,samtidig som de da blir litt for aggresive en plass i mellomtone og opp. Men det har ofte dreid seg mye om plassering. Match med resten av utstyret er også som alltid viktig.
    Så jobb mye med forskjellige plasseringer. De har som sagt god spredning og når de står såpass nær sidevegg som det ser ut til på bildet så kanskje det har en god del å bety å vri frontene litt mer innover.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Avstand fra vegg til siden av høyttalerene er 68cm imellom der er det 20cm med flexi A fra rockwool.

Avventer litt med å jobbe med plassering. Da jeg nok ikke hører slik jeg bør gjøre. Men de virker litt tunge i bassen ja

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Smokk sa det i øret. Opp på rommet i full fart. Joda låter langt bedre nå!

Frem med rew og RTA. For å grovjustere. Ørliten toe in.

Men her er altfor mye bass. Kjent problem her oppe.

Men dette går an å høre på ja. Tror nok det går ei stund å justere ørene fra RF7 til denne typen lyd.

Tror ikke plasseringen er altfor ille. Her slipper lyden ht fullstendig. I mye høyere grad enn med RF7. synes også at pinpoint er bedre. Bra!

Starter med ambience på 0. Så får jeg dra sen opp litt etter litt. Savner kanskje litt nivå rundt 4000hz og opp. Alt låter litt snilt i forhold til hva jeg er vant til. Ikke så rart kanskje...

.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Allan Taylor og plata Behind The Mix nå. Enkel kassegitar, vokal og en dobro. Tennessee waltz.

Her var det jaggu mye luft gitt. Siden kassegitar ikke går så langt ned så slipper jeg trøbbel i bassen. Dermed kommer også mellombassen og mellomtone bedre frem. Dette liker jeg, veldig.

Stort rom, God dybde, bra bredde men kanskje litt tamt i toppen. Igjen nå sammenligner vi med RF7mkI. Og ørene er nok ikke helt på plass enda.

Her er det nok store muligheter for at dette kan bli svært bra.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Burde ha fått tak i noen sponplater eller annen plank. Så jeg slipper å ta ned veggabsorbenten. Høytalere fra VS er jo tuna til møblerte stuer.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.245
    Torget vurderinger
    11
    Artig å høre det fungerer greit.

Får du de opp på spikes så strammes som regel bassen litt og mer kropp i mellomtonen.
    Gi litt gass på bakoverelementet.Det spiller et godt stykke ned i frekvens,så da vil du få litt mer nivå i øvre del viss du savner det. Har ikke peil på hvor langt ned det elementet går men ser ikke vekk fra ned mot 1-2KHz.

Du kan også bare for å ha forsøkt det dra de lenger fra sidevegg for å se om nivået i bassen blir mer til din smak.
    Aner ikke hvilke plater og musikk du spiller,men viss du spiller mye gode innspillinger så vil du kanskje oppleve at de "dårligere" platene kan bli mer gøy å høre på med litt mer bassnivå.

jonas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    At du ikke lenger hører diskanten, men bare deilig lyd må vel være positivt. Bedre holografi fra det du allerede hadde er en opplevelse de fleste av oss ikke får til uansett hvor mye vi prøver, så dette høres spennende ut.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Drar frem måleprogrsm jeg etterhvert. Jeg spiller det meste av musikk. Men hovedvekt er nok på musikk med el og kassegitar.

Spikes fikk jeg ikke med så det må evnt kjøpes. Nå står de på gummiklosser.

Kommer til å teste ut ulike plasseringrr ja. Men det er litt trangt i bredden her pga lerretsveggen. Men dette har jeg trua på.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har ikke fått testa film eller med subbene enda. Dac får jeg henta imorgen. Link til driver fikk jeg fra exaSound igår.

Så her har ballen såvidt begynt å rulle.

montesi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Antall liker
    969
    Torget vurderinger
    7
    Dette blir spennende :) Gleder meg til å høre når du har fått det opp på et nivå du føler deg fornøyd med! Så er du velkommen hit f.eks til uka for å ta en kjapp sammenligning, eller rett og slett bare for en kaffe og høre musikk!

Bi-amping er jo jeg litt skeptisk til. I min verden er det en god pre og effekt, evt monoblokker, som gjelder. Gjerne av samme fabrikat. Men det er fordi jeg vil holde det enklest mulig, da jeg synes det allerede ved plassering av høyttalere er forferdelig mye å hente både den ene og andre veien :) Altså holde ting enklest mulig inntil man virkelig vet hvordan høyttalerne oppfører seg, og hva de er gode for. Det gjelder jo også sub. Men det er meg!

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.887
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Glem spikes, det blir både du og samboeren mest fornøyd med:) Lykke til videre, spennende dager i vente:)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Enig med deg montesi. Før det blir aktuelt med flere bytter så må jeg finne optimal plassering. Jeg har jo nok kanaler til biamp. Og etter at de forsvant 5 klipsch høyttalerene, så har jeg mange ubrukte kanaler.

Får se hva som skjer. I kinoen nå så har jeg bare 8.1 har ikke senter lenger. Vurderer dog å droppe breddekanalene

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Spikes blir det nok ikke der oppe. Da måtte det ha blitt med en steinplate eller noe lignende under. Tror diskantene vil komme for høyt da. Men her skal det testes forskjellig.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ok, frem med litt tøffere musikk.
    Europe med out of this would. Musikk med mye el gitar, keybord, og en vokalist som går i fistel innimellom.

Dette låter bra, svært bra. Nå gjør ikke den boosten jeg har rundt 70hz så mye. Dette låter tøft nedover. Blir aldri hardt å lytte på. Her er det virkelig store forskjeller på VR4 ig RF7. Denne plata kunne til tider låte pågående og litt hard med RF7mkI. Nå er det mye mykere og langt mindre aggressivt.

Synes hihat og symbaler låter litt tamt. Akkurat som om det ikke kommer skikkelig ut. Forventer litt mer knust glass lyd. Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare. Men nå kan det jo hende at jeg er veldig farga av klipsch lyden.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Spille litt musikk med Q sound.
    Roger Walters og perfect sence part1.

Trommer står i sentrum. Virkelig spikret i sentrum. Stemma med voicebox rett ut til venstre. Piano rett til høyre.

Tordnet kommer bak meg.

Morsomt som fy. Frem med 3 wishes...

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jævla drittsnø. Kom relativt mye igår ettermiddag og kveld.
    Gutten følte seg i bra form, så frem med skuffen og tok hele plassen. Kjenner at kroppen ikke er helt i vater. Gispa etter luft innimellom, hosta så jeg brakk meg. Inn å få dusje og fikk sat meg ned fremfor anlegget med en god gløgg. Siste rest av jula.

I dag tidleg våkna jeg meg en helvetes øreverk. 39 i feber. Hoster så jeg brekker meg innimellom. Så da var det bare å ringe jobben å si beklager. Ikke denne uka heller. Håper jeg får kommet meg til en lege som faktisk gidder å gi meg noe som fungerer. Dette er ikke bra. hvert hjemme fra jobb siden langt før jul.

Såørst om jeg orker å hente noen dac etter å ha vert hos legen. Får hive inn noen paracet og ibux.

Nå er det heller ikke morro å høre musikk..

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Tror det blir en lang vei å gå med VS men at det et potensial i de et jeg ikke i tvil om.

Nå blir det hjem å ta livet helt ned ro. Spise piller og dekka hostesaft. Men endelig så har de funnet ut hva som et galt med kroppen.
    Stafylokokker... Stygge ekle greier.

Så nå blir jeg frisk! Vedder på at de kommer en kommentar om at jeg aldri har vert eller kommer til å bli helt frisk fra en eller annen morroklump. Men jeg er i godt humør og har trua på en vei ut av elendigheten.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    1452517687477424148377.jpg

På veien hjem så måtte jeg innom butikken. Hva har man der skal tro...

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    1452517893853-1877936658.jpg

Under det brune papiret, jo en brun eske...

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.887
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Skulle vel ikke være en aldri så liten DAC vel?:)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    1452518006263-457771877.jpg

Inne i den brune eska, jaggu meg en hvit eske....

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    1452518130655792679168.jpg

Inne i den hvite eska...
    Eggekartong i skum..

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    1452518568087-1391796404.jpg

14525186140481659425729.jpg

Tada! Joda dacen har kommet ihus. Nå har jeg tydeligvis blitt
    Computer audiophile

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.887
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Grattis!!! Dette kommer til å bli skikkelig bra:) Selv om ørene er tette virker hodet, så da er det bare å koble opp og leke:)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Dacen er iskald så her må jeg nok til med noe aklimatisering før den får strøm.

Må jo også få lasta ned driver. Håper bare at dac fungerer med Windows 10. Er desverre ikke helt sikkert serru..

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    gratulerer så mye. et veldig spennende produkt. skal du forsøke å gjøre prepro overflødig?

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Først må jeg jo få lyd igjennom boksen. Det ser ikke ut til å være enkelt. Dac og pc snakker ikke sammen. Fått lasta ned driver men dac kommer ikke opp som lydenhet og jeg finner den heller ikke på kontrollpanelet.

Finner Exasound i Jriver. Men får altså ikke sendt lyd fra pc til Exasound...

Her må jeg ha hjelp.

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Først må jeg jo få lyd igjennom boksen. Det ser ikke ut til å være enkelt. Dac og pc snakker ikke sammen. Fått lasta ned driver men dac kommer ikke opp som lydenhet og jeg finner den heller ikke på kontrollpanelet.

Finner Exasound i Jriver. Men får altså ikke sendt lyd fra pc til Exasound...

Her må jeg ha hjelp.
    kikka fort i manualen, og det ser ut som om exa krever asio-drivere, så ingen wdm-driver. du må route systemlyden i windows gjennom wdm-driveren til jriver, vil jeg tro.

type; lydenheter i windows = wdm driveren til jriver. lydenhet i jriver = asio for exa

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Nå har jeg lyd igjennom dac ivertfall. Fungerer på Jriver. Spotify har krasja så må teste senere

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ble ikke tid til mer idag. Frøken kom hjem omtrent midt i første sangen med Exasound som dac. Da var det Moen ting som måtte gjøres. Blir mer testing imorgen.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hvorfor i alle dager dacen plutselig ville fungere igår aner jeg ikke. Men nå fungerer den i vertfall på 2kanaler. Har ikke testa multikanals enda.

Siden denne dacen er DSD kompatibel. Vil det være noe hensikt å upsample fra 44.1 med Jriver. Om det i det hele tatt er mulig? Det meste jeg har av musikk er i Flack, Wav og Aiff format.

Jeg har pdd ingen DSD filer.

Har fått første runde med kaffi, tatt dagens første runde i medisinskapet så da jeg jeg klar for noen timer i sweetspot. Tenkte å dra frem rew og se om jeg finner noen plasseringer som gir enda bedre respons i sweetspot. Så får men kanskje kjøre igang bassystem.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn